poster

Malina

Drama / Fantasy / Mysteriózní / Romantický

Německo / Rakousko, 1991, 125 min

  • roithamer
    **

    jediné, co si z tohoto filmu jasněji pamatuji, je scéna, v níž isabelle huppert zvrací do své kabelky .. zbytek byly nesouvislé, divné, rádoby snivé obrazy .. "Mailna" od ingeborg bachmannové je téměř má nejoblíbenější knížka a isebelle je má nejoblíbenější herečka .. takže jsem přirozeně od filmu čekala hodně. uznávám, že "malina" je kniha téměř nezfilmovatelná - její děj je až neuvěřitelně jednoduchý a ve své podstatě je to filosofická esej ovlivněná wittgensteinem. ala ani "nezfilmovatelnost" knihy tenhle film neomlouvá .. plus můžu dát tak leda za režisérovu odvahu (u isabelle hraní v tomto filmu podle mě není ani tak odvaha jako její touha hrát v divných filmech ... hraje vůbec isabelle v jiných než divných filmech ??) Aaaa .. tak jsem se dozvěděla, že scénář napsala jelineková .. no, tak to je pak jasné, že je to "trochu mimo". ne, vážně nemám nic proti pianistce od hanekeho, to je brilantní, ale zakomplexovaná feministko-komunistka jelineková mi opravdu moc nesedí ..(12.9.2008)

  • space weaver
    ****

    Malina je takový Faust. Isabelle Huppert je královna divných a zvrácených postav. Už od první scény jsem byl napnutý, kam bude toto milostné drama směřovat. S postupujícím dějěm jsem jen zíral na slety bizarních scén. Tady nelze popisovat děj, tohle by měl každý obdivovatel evropského "divnofilmu" vidět.(27.5.2020)

  • m4xp4yn3
    ***

    Věřím, že v tom někdo vidí ten správný, tvůrci zamýšlený tvar. Předlohu ani její autorku neznám, film si ke mně našel cestu skrze kladná hodnocení, auru zapadlého klenotu a především Isabelle H. v hl. roli, takže jsem si z toho množství volně navazujících střepů musel seskládat svůj vlastní film. Materiálu k obdivování obsahuje Malina dost, nemusíte ji chápat, abyste si ji mohli užít, ale postrádal jsem nějakou disciplínu, kauzální provázanost scén, ohled na nezasvěceného diváka. Dostal jsem Lynchovinu jak prase a opět skvělou Isabelle Huppert, které zdejší volné pojetí reality umožnilo ukázat dosud neviděné rejstříky projevu. Až jsem měl někdy dojem že sama přesně nezná kontext scény a výrazy hází hodně nahodile, čímž podporuje houstnoucí nervní, surreálnou atmosféru. Zvláštní zážitek.(5.9.2016)

  • garmon
    *****

    Mám moc rád Bachmannové verše. Mám rád romány Maxe Frische, který jim dvěma zadělal na společné peklo (přečtěte si jeho drama Triptychon). Četl jsem Malinu – je to kniha hodně abstraktní a v určitém věku mladým dámám – neřízeným střelám – životu nebezpečná. V Schroeterově / Jelinekové verzi je tenhle pýthijský běs, který nejčastěji zaniká s mateřstvím, popsán dost věrně. Film má nádherné obrazy, trochu to změlčuje pocit z „osoby“ Maliny, který je zde wendersovským andělem spíš než alter egem – jak to ale zfilmovat jinak nevím. Asi nefilmovat. Carriére je útěšný, Huppert tradičně vynikající... Potíž je v tom, že hlavním hrdinou románu byl Malina – věčný, stále přítomný, laskavý až po samu mez Ženiny sebenenávisti. Jenže: ve filmu je jednoznačně hlavní postavou Huppert – převážit se to nepodařilo. A pak, když udělá Malina první volní akt a přestane Ženě věřit „cokoliv dalšího“, je to vražda právě pro ten akt. Nikoliv sebevražda. A byla to v případě Bachmannové sebevražda? Silné je ovšem přežití Maliny – jeho pohoda uprostřed plamenů – tam je konečně Carriére silnější než Huppert. Tam je satan. Viděl jsem málo zběsilejších filmů – jak by tohle natočil Žulawski? Řekl bych, že intenzivněji. Ale asi by nebyl tak výsostný v „ohních“. Pro tu poslední půlhodinu zvyšuju z „obyčejných“ čtyřech na pět hvězd – protože jsem sráč, když vůbec ještě hodnotím Takové téma.(20.2.2015)

  • Ony
    ***

    Když jsem Malinu četla, jen tak ze srandy jsem při otáčení stránky naťukala do vyhledávače na imdb "bachmann". Ha, a on to opravdu někdo zfilmoval. A pak vidím, že ten někdo byl Werner Schroeter, od nějž jsem předtím viděla jeden film, který... byl hrozný. A do toho všeho Elfriede jako scenáristka. Kdo by to nechtěl vidět? Tak teď už to mám za sebou a můžu říct, že atmosféra a strachy předlohy jsou vystiženy pěkně. Na druhou stranu to vystihování tady nedá moc práce a dál film nejde. Např. u těch požárů jsem se dostatečně vynervovala při četbě a ve filmu to bylo prostě už jen podruhé, i když docela poctivě. Líbily se mi interiéry a hudba, lépe řečeno se mi vlastně nelíbily, ale správným způsobem. Totéž platí i o výkonu Isabelle Huppertové. O "ději" a kýčovitosti některých obrazů se nebudu moc rozepisovat, protože by se zase ukázalo, že jsem lůza. Jen bych chtěla ještě říct, že mi to trochu připomnělo knihy Milorada Paviće.(6.10.2011)