poster

Konec sázek

  • Francie

    Rien ne va plus

  • anglický

    The Swindle

  • Slovensko

    Švindeľ

Komedie / Dobrodružný

Francie / Švýcarsko, 1997, 101 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • sportovec
    *****

    Úsměvná francouzská komedie, zdánlivě "pouze" řemeslná, jakoby lehkým perem nahozená připomene svým zaměřením jiný osudový příběh francouzské slovesné kultury - stejně zdánlivě odlehlého a přece tak blízkého Maupassantova MILÁČKA. Dvojice zlodějíčků na úrovni víc než salonní je tvořena krajně nepravděpodobným párem - starým zkušeným mozkem a osudovou ženou neurčitého věku rozpuku a zenitu ženskosti kdesi mezi pětadvacítkou a čtyřicítkou. Pár, v němž muž je mužem, žena ženou, mozek mozkem a emancipace samozřejmostí, která nestojí ani za esprit, je vlastně pozoruhodně silný a ve svém nesporném parazitismu v určitém ohledu i mravný. Jeho odzbrojující, průzračná zkaženost, křížená se soudností a prozíravostí i chytrostí, jež nerezignovala na moudrost, diváka přitahuje a očarovává. Ne každého, "pouze" toho vnímavého, toho, který při slově bavič dostává záchvat vzteku a podle pozdního pověstného Horníčkova výroku sahá po pistoli. Závěr filmu, který vyznívá jako souboj dvou nikterak průhledných intelektů (i gangster, zvláště Francouz, může alespoň předstírat člověka s potřebou zvládat nesnadné umění žít) i železně pevných nervů je silný právě svou konvenční jakobypřekombinovaností. Jen skutečný realismus, jen nezmarná invence non fiction mohou vytvořit situace, jejichž důvěryhodná nedůvěryhodnost zraňuje konvenční rozum, doslova mu bere půdu pod nohama a podle očekávání ho přivádí k zuřivé odmítavosti, jež navenek předstírá sobě i jiným nad věc povznesenou aroganci. Huppertová hraje jako pánbůh (v sukních), v ničem však za ní nezaostává ani její partnersky cítící starší spoluhráč, nedávno zesnulý Michel Serrault. Prolnutí mužského a ženského intelektu nemusí být vždy vypjatě konfrontační právě tak jako lehký žánr prvoplánově podbízivý. Přidáme-li k tomuto poznání suverénní scénář, imaginativní režii i skvělou - také - krajinomalebnou kameru, silnou i kresbou mnoha rozličných prostředí, v nichž se KONEC SÁZEK odehrává, zjistíme, že i film může hladit a laskat. A těšit. A proč ne?(5.9.2008)

  • tomtomtoma
    ****

    Velmi zábavný film o dvojici podvodníků Victorovi (Michel Serrault) a Elizabeth (charizmatická Isabelle Huppert), kteří mají svůj velmi zajímavý způsob obživy, kdy se snaží, aby okradený moc netrpěl a ještě si přitom užili zábavu. Berou život, jako hru, kde se sází a jisté sázky mohou přinést velký zisk, ale i ztrátu. Zlom přichází ve chvíli, kdy Elizabeth vmánévruje Victora do situace, aby okradli pokladníka Maurice (Francois Cluzet), který na Guadeloupe převáží 5 milionů švýcarských franků. Viktorovi se z počátku do toho moc nechce, neboť si uvědomuje možnou skrytou sílu za těmi penězi. Elizabeth naopak odkrývá karty všem zúčastněným a snad doufá, že si vybere toho chytřejšího, který jí nabídne peníze. Neboť i Maurice plánuje, že si peníze ponechá. Samozřejmě, že je Victor zkušenější a úspěšnější, ale nepočítají s tím, že je Maurice hlídán a díky své neschopnosti brutálně zavražděn. A nastává hra o dosud nejvyšší sázku, kterou oba rozehráli, jde o jejich život, když narazí na pana K. (Jean-Francois Balmer), který se dožaduje peněz zpět. Nakonec se Victorovi s Elzabeth daří dostat se z té zapeklité situace a to i s pořádmým balíkem peněz. Jen ještě Victor musí za to vše trochu vytrestat Elizabeth, která ho dostala do tak nebezpečné hry. Zábavný film o krásách podvodnického řemesla. (ale chce to také něco umět!)(26.12.2009)

  • dobytek
    **

    Od Chabrola jsem viděl už docela hodně filmů a tak nějak jsem jeho filmy bral jako jistotu, že mě určitě nezklamou. Tohle je ovšem úplně něco jinýho, než bych od Chabrola čekal, a moc mě to teda nenadchlo. Hlavní dvojice tam rozjíždí nějaký podvůdky a je to docela zábavný, ale postupně se to začne celý zamotávat a já se nějak začal ztrácet v tom, kdo na koho vlastně šije podraz. Navíc se mi všichni stihli tak zprotivit, že ve finále mi bylo úplně jedno, jak to s nima dopadne. Korunu pak tomu nasadil závěr filmu, kde se to teda nějak rozmotá, ale působí to jako deus ex machina. 40%(8.7.2017)

  • dopitak
    ***

    Od začátku čekáte klasický mustr o podvodnické dvojici, který baví svými promyšlenými ale i improvizovanými akcemi. Tenhle pocit vás opustí po prvních deseti minutách a pak už sledujete zmatenou romanticko-nicovou story, ve které se nedokážete dobře zorientovat. Kdo koho se vlastně chystá podvést? Děj bloudí, až zabloudí do Karibiku, kdy už je vám vlastně jedno, kdo koho a jestli napálí. Škoda, začátek se zdál na víc.(15.4.2013)

  • Radko
    ****

    Koncept: "trochu ukradni, ale tak aby okradnutý nič nezistil a nič zásadné mu nechýbalo" bol použitý aj vo filme Kena Loacha "Anjelský podiel". Tam však išlo o šancu takýmto postupom vymaniť sa z večných potýčok, bitiek a celkove zo života točiaceho sa okolo mizerne platených brigád a drobných zlodejín. Švindeľ ponúka čosi trochu iné. Zabehnutá dvojica: starší muž a koketujúca žena oberajú mierne pripitých šťastných výhercov v kasíne, ktorí uveria snu, že popri trafení čísla v rulete, trafili vzápätí niekoľko posteľných čísiel s flirtujúcou zvodnicou na hotelovej izbe. Vydarený párik, obrážajúci najrôznejšie profesné konferencie (zubári, architekti a pod.), sa takto živí už niekoľko rokov. Vidina bezprácneho obrovského zisku, spočívajúceho v ukradnutí kufru plného bankoviek im však takmer doláme väzy. Spoločnou črtou oboch filmov je upozornenie na neúmerné hromadenie ziskov u tých, ktorí si ani nevšimnú, keď im zo zisku zmizne toľko, koľko iným vystačí na bezproblémové prežitie.(10.6.2013)