Režie:
Claude ChabrolKamera:
Jean RabierHudba:
Matthieu ChabrolHrají:
Isabelle Huppert, François Cluzet, Marie Trintignant, Nils Tavernier, Dominique Blanc, Marie Bunel, Evelyne Didi, Michel Beaune (více)Obsahy(2)
Tento snímek je natočen podle skutečné události. Hrdinka vyprávění Marie Latour v roce 1941 stanula před soudem kvůli obvinění z provádění ilegálních potratů. Na počátku činnosti, jež se proměnila ve stálý zdroj příjmů osamělé matky dvou malých dětí, stála pomoc sousedce, která nechtěně otěhotněla. Tato pomoc se však rychle změnila ve zvláštní typ dobročinnosti, a dokonce až ve svérázný druh odboje. Mariin příběh se totiž odehrává v nacisty okupované Francii.... (Levné knihy)
(více)Videa (1)
Recenze (35)
Povrchní lehkomyslnost, zpívánky, tanečky, dlouho, skoro pořád o nic nejde, jenže je válka a děje se to ve Francii ponížené německou okupací, v níž si Francouzi včetně jejich justice potřebují namlouvat, jak nejsou zbabělí, jak jsou morálně na výši, jak jsou nekompromisní..., a jednoduchá žena bez zastání je lákavý objekt, na kterém to lze demonstrovat. ()
Na přebalu DVD je text, že hlavní hrdinka poskytovala zvláštní druh dobročinnosti a dokonce až svérázný druh odboje. Dovolil bych si nesouhlasit, protože za svou službu si nechávala až příliš dobře zaplatit a okupovaná vlast byla hlavní hrdince více méně lhostejná. Chabrolův film se odehrává v obsazené Francii během 2. světové války a je tak svérázným příspěvkem do retrofilmů vycházejících z této doby. Scénář filmu inspirovala kniha Francise Szpinera, který vyšel ze skutečného životního příběhu Marie-Louise Giraud, jedné z posledních žen popravených ve Francii. Výborným způsobem ji zahrála Isabelle Huppert. Její hrdinka Marie je trochu povrchní a lehkomyslná žena, která je nešťastná v manželství s válečným veteránem a invalidou, jenž pracuje jako pouhý pomocník na stavbě, zatímco jeho zatrpklá žena sní o úspěšnějším životě. Když jí jednou požádá o pomoc přítelkyně, Marie si uvědomí, jakým způsobem by mohla zbohatnout. Rozvine svérázný způsob podnikání. Poté, co ji na základě udání policie zatkne, přichází ale vystřízlivění, protože pokrytecké úřady potřebují najít obětního beránka, kterého by mohli obvinit z úpadku mravů a odvést pozornost od vlastních neúspěchů. A tak obviněnou ženu posílají před nekompromisní soud, i když v téže době expedují židovské děti do koncentračních táborů v Německu. Zajímavý příspěvek na téma ženské emancipace a diskuze ohledně potratů. Silný scénář, kvalitní režie, dobré herecké výkony. Realistická, neromantizující záležitost. Celkový dojem: 80 %. ()
S určitostí vím, že si tu dobu nedovedu ani v nejmenším představit, ale taky s určitostí vím, že Marie.Louise se nerozhodla zrovna tím nejlepším způsobem svojí situaci vyřešit. Z celého příběhu je jasně patrné, že smysl pro zodpovědnost si vysvětlila tak trochu po svém. Její touhy, sny a přání si nakonec začala plnit s velkou dávkou naivity, že se to snad obejde bez výrazných následků a potažmo ani svědomí ji moc neoslovovalo. A doba ve které se vše odehrávalo, nebyla zrovna nakloněná k tomu, aby její prohřešky prošly jen několikaletým žalářem. A jak už tady jeden uživatel píše, ona byla ideální obětní beránek. A jak mně bylo ve filmu s podobným tématem Vera Drake hlavní představitelky trochu líto, tak tady jsem měla silně protichůdné pocity k Marii a to určitě svědčí i o velmi dobrých hereckých kvalitách Isabelle Huppert. ()
Vojna z iného pohľadu - pohľadu obyčajnej civilnej ženy žijúcej v okupovanom Francúzsku počas II. sv. vojny. Chabrol sa tu opäť raz pustil do svojich obľúbených tém týkajúcich sa predovšetkým dobových spoločenských problémov, morálnej dilemy jednotlivca a vplyvu zlej politickej situácie na spoločnosť. Z tohto pohľadu mi to trocha pripomenulo Chabrolov starší snímok Landru (1963), no to len naozaj vo veľmi hrubých rysoch, niečo v štýle, ako sa dá vyťažiť z ľudského nešťastia v podobe osobných problémov a vojny. Spoločné body námetu vidím aj v snímku Vera Drake (2004), kde mi však hlavná postava z mnohých dôvodov bola podstatne sympatickejšia, bola postavou, ktorá vo mne dokázala vyvolať veľký súcit a pochopenie. To však na tento film neplatí - tu si Isabelle Huppert strihla postavu plnú chladnej, emocionálnej prázdnoty, ženu povrchnú a hamižnú, morálne nekompromisnú, nepoznajúcu žiadne zásady, nevyznávajúcu žiadne hodnoty, vo svojej podstate teda ženu maximálne egocentrickú a ľahkomyseľnú, no proste mne hrozne nesympatickú. A musím uznať, že táto rola padla tejto herečke ako uliata, nikto na svete by ju asi nedokázal zahrať tak presvedčivo a po všetkých stránkach tak dokonale ako ona. Na snímku sa mi páčilo aj to, že definitívny a ucelený obraz o postave a jej pohnútkach si divák utvorí až na samý záver, kedy sa M. Latour modlí v cele. To bolo výborné a veľavravné. Samozrejme, musím pochváliť aj dobovú atmosféru, ktorá nebola vôbec zlá, skrátka takmer vo všetkých smeroch ide o výbornú záležitosť a o jeden z najlepších filmov tohto režiséra. Silný nadpriemer. 85/100 ()
Isabelle Huppert jsem poprvé viděla v Pianistce, podruhé ve Slavnosti, pořetí jako andělíčkářku v Ženské záležitosti.Tak trochu jsem doufala, že jako matka bude lidštější, ne vypočítává nezcitná mrcha jako v ostatních rolích. Ale v podstatě ztvárnila pokaždé hodně podobný typ ženy. Dle mého soudu by mnohem větší vnitřní konflikt vyvolala soucitná hlavní hrdinka, která by skutečně chtěla těm ženám pomoct a zároveň měla silnou potřebu uživit své děti. Zde je představena jako chladná prospěchářka oddávající se neřestem, je velice těžké k ní najít sympatie. Nejvíc jsou potrestány děti, zde o to horší, že je o matku připravil vlastní otec. Jednal ze žárlivosti? Chtěl se pomstít? Chtěl snad "napravit" nemorální jednání své ženy? Jednak by jinak, kdyby si byl vědom, jak to může dopadnout? Aniž bych zaujímala jakýkoliv postoj k potratům, hodně mnou otřásl příběh šestinásobné matky, která následkem potratu zemřela. zI když mluvíme o vině, každý má právo se obhajovat, zde nezanělo jediné slovo obhajoby ani žádné polehčující okolnosti. Byl udělan trest. Kdo z nás si myslí, že byl přiměřený? ()
Galerie (20)
Photo © MK2 Productions

Zajímavosti (1)
- Celosvětová premiéra proběhla 2. září 1988 v Benátkách. (ČSFD)
Reklama