Reklama

Reklama

Město se brání

(festivalový název)

Obsahy(1)

Kde řada lupičských noirů končí, tam Město se brání začíná: krádež tržby na fotbalovém stadionu během vyprodaného utkání se čtveřici mužů vymkne z rukou a každý se sám za sebe ocitá na útěku před zákonem. V kulisách válkou poznamenaného Říma, jež jsou zrcadlem zruinovaných životů (anti)hrdinů, postupně sledujeme příběh každého z nich: zkrachovalé fotbalové hvězdy, frustrovaného otce od rodiny, chudého malíře a vystrašeného naivního mladíka. Vizuálně přitažlivý titul nahlíží omšelost městské džungle expresivní optikou protkanou stínohrou a obrazovými metaforami. Kontrastní stylizace záběrů odráží hlubokou propast mezi bohatými a chudými, kteří se jim zoufale snažit přiblížit, avšak osud jim nepřeje. Město se brání, které bylo v roce 1951 vyhlášeno nejlepším italským snímkem benátského festivalu, natočil v rané, neorealismem ovlivněné fázi tvorby budoucí slavný komediální režisér Pietro Germi. (Noir Film Festival)

(více)

Recenze (8)

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Zoufalé činy zoufalých postav v úzkostí prostoupeném (after) heistu z kulis zruinovaného poválečného Říma. Je dobré vidět, jak začínal později slavný komediální oscarový režisér Pietro Germi. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Obrazy zo života bohatých v ostrom kontraste k ponurému živoreniu tých, ktorý sa k životnému štýlu úspešných snažia skratkovitou lúpežou priblížiť. Večere v honosných podnikoch versus prežívanie rodiny v ošarpanej bytovke. Vysmiate tváre vyžratých mafiánov v protiklade k lunaticky vychudnutej tvári maliara ponúkajúceho svoje portréty ako ruže hosťom v reštauráciách. Honosne zariadený byt bývalej frajerky (Gina Lollobrigida) kedysi úspešného futbalistu ako ťažko dosiahnuteľný sen dnes po úraze krívajúceho zúfalca. Tiene a svetlá ponurých častí mesta i náhľadov na sídliskovú obnovu vojnou zasiahnutého večného mesta, ako spolupôsobiaci hráč smutnej lupičskej storky so sociálnym pozadím. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Italský heist noir o čtyřech zlodějích, kteří provedou loupež na stadionu a pak se rozdělí a začnou dělat chyby ... zajímavý snímek z poválečného Říma. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Spatne kulisy povojnoveho Rima tomu vladnu + noir filmy z fotbaloveho stadiona su mi nejak ukradnute - ani som sa do toho nevedel dostat, ani ma to nebavilo :50 % ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Taliansky noir s prvkami neo-realizmu (scény s dievčatkom nemôžu nepripomenúť Zlodejov bicyklov), ktorý má gule od začiatku do konca. Výborná, vťahujúca kamera, uveriteľné civilné tváre, bezvýchodiskovosť, smutné kulisy povojnového Ríma. Spokojnosť. Američania mali heist Asfaltová džungľa (1950), Taliani zasa tento after-heist. ()

Gastovski 

všechny recenze uživatele

Tuctově zpracované drama o čtyřech zlodějíčcích, které kromě pár záběru z poválečného Říma nestojí za řeč. Zážitek navíc sráží fakt, že ono kvarteto výtečníků se chová absolutně iracionálně a člověk doslova protrpí každý okamžik s nimi. Ztráta času! ()

RPupkin 

všechny recenze uživatele

Pěkně nasnímaný i zahraný příběh z poválečného Říma, který sráží mizerná zápletka, jíž dominuje mnohdy iracionální chování hlavních postav. Germi mohl alespoň osvětlit, jak se ti čtyři nesourodí pachatelé dali dohromady. V některých (sociálně „odpovědných“) scénách se dle mého příliš tlačí na pilu a patos se dere z plátna v množství větším než potřebném. Naopak velmi zajímavé (a cenné) jsou reálné záběry (nikoliv kulisy!) Věčného města počátku padesátých let. Ač v úvodních titulcích na prvním místě, Gina Lollobrigida má úlohu spíše epizodní (upřímně tedy, ne že by mi to extra vadilo). Celkově vzato: za mě palec na neutrálu, 60 %, nechci vidět znovu. [viděno v dubnu 2021 | komentář #6] ()

Reklama

Reklama