poster

Římanka

  • Itálie

    Romana, La

  • Francie

    La belle Romaine

  • Slovensko

    Rimanka

  • USA

    Woman of Rome

Drama

Itálie / Francie, 1954, 92 min

  • Hennes
    *****

    Velice povedené zfilmování Moraviova románu. Prostá dívka Adriana živící se jako model malířů se po zklamání v lásce dostává až na samé dno společnosti a stává se prostitutkou. Na tomto poklesu má vliv nejen její milý Gino, který ji sliboval svatbu ač byl ženatý, ale také svobodomyslná kamarádka Gisella. Osudovými muži se v životě Adriany postupně stanou fašistický boss Astarita, primitivní násilník Carlo Sonzogno a hlavně Mino, student který je součásti protifašistického odboje. Ten se nakonec stane jediným komu se Adriana celoživotně zaslíbí, ač je to až po tom, co si Mino vezme dobrovolně život po své zradě vůči přátelům. Adriana zůstává sama očekávající Minovo dítě. Kromě toho, že je Gina jako vždy okouzlující, je to i ukázka velkého herectví. Hlavně doporučuji sledovat to v originále, vynechat český dabing. Ač je náš český dabing na velké úrovni, tak zrovna tady ztratíte hodně.(20.6.2011)

  • MM_Ramone
    ***

    Rovnomenný román významného talianskeho spisovateľa Alberta Moravia (vlastným menom Alberto Pincherle), ktorý poslúžil ako predloha pre tento čiernobiely snímok, som ešte nemal možnosť čítať. A po zhliadnutí tejto jeho filmovej adaptácie z roku 1954 ani moc chuti naň nemám. Príbeh mladej, devätnásť ročnej, ženy z chudobnej rímskej štvrte, z ktorej sa po sklamaní v láske a pod vplyvom nepríjemných okolností, stane predajná deva ma veru moc nezaujal. Gina Lollobrigida bola vskutku krásna, okúzľujúca žena a zároveň aj výborná herečka, ale celé to filmové pojatie mi prišlo z dnešho pohľadu veľmi archaické, málo dramatické, dosť nudné. ***(22.6.2012)

  • Martin741
    ****

    Mussolliniho Italia a a pod krytom skryva kadejaku neplechu - staci sa zacitat do oficialneho textu distributora. Taliansky fasizmus bol podstatne miernejsi nez nemecky nacizmus, napokon Taliani nemali ani jeden extermination camp, teda pokial viem, nemali ani jeden vyhladzovaci Tabor, to len tie nemecke kurvy mali, ze jo. Gina Lollobrigida bola skvela, mohol som oci na nej nechat : 82 %(5.2.2020)

  • GilEstel
    ****

    Románová předloha Alberta Moravii, nechává vzpomenout skvělou De Sicovu HORALKU, od téhož autora. V tomto srovnání sice ŘÍMANKA ztrácí, ale to většina filmů. Pro režiséra Zampa znamená toto období (stejně jako pro většinu italských režisérů) odklon od neorealismu. Autenticita času, postav a děje dostává postupně vale před precizní výstavbou příběhu a charakterů. Objevují se nové prvky. Zatímco Vittorio De Sica je považován za jednoho z mála režisérů, který se nikdy neorealismu nezřekl (i to je sporné), u L. Zampa je v tomto jasno. To sice není na škodu, ale u klasického Moraviova neorealistického románu možná ano. Ačkoli na scénáři to znát není (podílel se na něm i Moravia), výsledný obraz mluví jasně. Autenticita prostředí dobového válečného Říma chybí na rozdíl třeba právě od HORALKY. Přesto filmový výsledek hodnotím pozitivně, jako rozumný poměr mezi délkou a obsahem. Inu zkuste vtěsnat život jedné z nejslavnějších hrdinek italské literatury do 90 minut filmu. (vtip) No a cenzura v puritánské Itálii? ______ Gina zahrála výborně. Proměny její postavy z naivní slušné dívky v luxusní prostitutku, od šťastné lásky ve ztrátu ideálů, vyznívají v rámci (nutných) časových skoků věrohodně. Je jen škoda, že Gina zde k sobě nemá výraznější mužské partnery. Ale možná to byl cíl. Srovnání s románem by bylo jistě zajímavé, ale nutno ho brát s velkou rezervou. 80%(19.7.2011)

  • sportovec
    *****

    Pohled pod povrch mussoliniovské Itálie je v každém případě alternativou všednodenněji zaměřeného ZVLÁŠTNÍHO DNE. Více - bezprostředněji - je tu patrný tlak doby a její mravní rozkolísanost. Zbytky meziválečného sentimentu neruší; naopak. Mravní dilema postavy hrané Lolobrigidou je zřejmé právě tak jako umělecká suverenita a atraktivnost hereččina zjevu. Její kolísání mezi konspirací, totalitou a polosvětem je nakonec zastaveno otěhotněním. Dítě je tím pojivem, které je jak navázáním na neblahý způsob života, jemuž nedobrovolně začala stále náruživěji propadat, tak jeho pozitivním překonáváním a určitostí naděje do budoucnosti. Role i film sám pak hvězdným Lolobrigidiným nástupem k další světové kariéře na stříbrném plátně. Výsledkem je i dnes hluboký, jímavý zážitek překonávající půlstoletou propast uplynuvši od premiéry zřejmě i pro přátele hraného fimu z mladších generací. Rozhodně, zvolí-li tuto klasiku, neprohloupí.(5.11.2007)