poster

Deň radosti (TV film)

Krátkometrážní / Dokumentární

Československo, 1972, 22 min

Režie:

Dušan Hanák

Scénář:

Dušan Hanák
(další profese)
  • Hwaelos
    ***

    Šlo by říct, že tenhle film nejde pochopit bez znalosti kontextu, tzn. povědomí o způsobu provedení a myšlenkovém pozadí happeningu Alexe Mlynárčika z roku 1971. Ale vpravdě, ani s touto znalostí není úplně jednoduché proniknout do stylových voleb, které Hanák ve svém filmu učinil. Snímek má být nepochybně oslavou radosti, v čemž Hanák souzní s podstatou Mlynárčikovy akce. Ten dospěl ke konci šedesátých let k podobným východiskům jako téhož času Milan Knížák, totiž k určité formě sociologického umění, návratu umění zpět k životu, tradici, rituálu a pospolitosti. Ve "Dni her" se tyto kvality manifestovaly jednak poslední, velkolepou cestou parního vlaku na staré železnici, která dříve tvořila středobod krajiny (pomáhala lidem cestovat a pomáhala jim v práci), jednak drobnými akcemi (hrami) po cestě, a v neposlední řadě i samotným setkáním (propojením) umělců a místních obyvatel. Potud lze Deň radosti hodnotit vcelku snadno, ale proč ve filmu dominují fotografie namísto záběrů kamery, jaký je smysl šeptaného komentáře a starých novinových inzerátů, jsem nedokázal rozklíčovat. Třeba jednou, až tohle zjistím, budu snímek hodnotit líp.(6.7.2020)

  • sator
    **

    Hmm... Mě by postačil standardní dokumentární záznam.(13.2.2020)

  • Iggy
    ****

    Film není vůbec o záchraně železnice na Oravě, ale naopak o jejím zániku, o poslední jízdě zdejší parní lokomotivy zvané Gondkulák. Tu pojal slovenský konceptuální umělec Alex Mlynárčik jako velkolepé umělecké dílo a svého druhu happening. Mlynárčik svými uměleckými akcemi na přelomu 60. a 70. let docela předběhl svou dobu, bohužel se ale až na výjimky nedočkal odpovídajícího přijetí. Hanákův film je pak především unikátním záznamem této akce zvané Deň radosti - Keby všetky vlaky sveta. Blíže k akci samotné viz Chalupeckého Příběh Alexe Mlynárčika nebo Mlynárčikovy vzpomínky Zápisky z cesty A. M.(16.10.2019)

  • Anderton
    ***

    Hanáková obsesia fotografiou a jej štylistické využitie sa prejavilo najviac práve v tomto filme. Pokiaľ si vopred neprečítate, o čom tento film je, tak budete stratení. Z dnešného pohľadu čistá hipsterina, jednotlivé obrázky z filmu by si mohla vylepiť po stenách nejaká predražená bratislavská cool reštika- krčma, ponúkajúca raw koláčiky.(8.5.2016)

  • Radko
    ****

    Dokumentárna feéria (neobyčajný záznam s využitím výpravných kostýmov, fantazijných postupov a podobne) o pocte železniciam. Zobrazenie reprodukcií prvpopočiatočných návrhov starých mašín podfarbujú šepkané železničiarsko/etické inštrukcie; výpovede pamätníkov vypomáhajúcich na stavbách podvalov striedajú zastavené zábery, či fotografie a tie zase inscenované zábery s maskami. Koláž rôznorodosti ubiehajúceho života symbolicky tak môže vyjadrovať popri zachytení železničnej performancie aj utekajúci beh života za oknami vlaku. Mnohovrstevné fantazijné, hravé.(15.1.2013)