Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Trpká odysea tří bytostí, ztracených mezi balíky železniční přepravy. Starý mládenec Pišta pracuje jako přepravce v železničním poštovním vagónu. Hlavně však s pomocí alkoholu přemáhá handicap malé postavy a nehezkého vzhledu. Rád by jakoukoli ženu, ale opravdu se mu líbí jenom uvadající Viera z překládky. Jenže té se líbí Pištův kolega, „světák“ Vinco. Pišta proto nemá nic a nikoho, jen starou senilní matku, která ho někdy nepoznává. Ovšem nezůstane to tak navždy... Slovenský režisér Dušan Hanák je filmovému publiku známý jako citlivý pozorovatel lidských dramat v oblastech, kam se jiní filmaři příliš nevydávají. Připomeňme například strhující dokument o opuštěných starých lidech Obrazy starého sveta (1972), či pohled do romské komunity na Slovensku Ružové sny (1976). Drama Ja milujem, ty miluješ vzniklo v roce 1980, avšak kvůli absurdnímu ideologickému zákazu se do kin dostalo až o devět let později, pět měsíců před pádem komunistického režimu. Jako nešťastně zamilovanou Vieru uvidí diváci českou herečku Ivu Janžurovou v jedné z jejích nejlepších hereckých kreací. Pištu ztvárnil polský herec a divadelní režisér Roman Klosowski, Vinca představuje jugoslávský scenárista a režisér Milan Jelić. Film byl oceněn mj. Stříbrným medvědem za režii a zvláštním uznáním poroty FIPRESCI na 39. MFF v Berlíně 1989. (Česká televize)

(více)

Recenze (60)

Iggy 

všechny recenze uživatele

Ja milujem, ty miluješ volně navazuje na Hanákův předchozí film Ružové sny. Mladý pošťák z Ružových snů (Juraj Nvota, který se objeví i v Ja milujem, ty miluješ ve v podstatě totožné vedlejší roli) se dostává jako starý mládenec do krize středního věku (skvělý Roman Klosowski, známý spíš z chlapeckých rolí z polských filmů konce 50. let). A jeho hledání a tápání ho stojí mnoho úsilí a musí si mnoho vytrpět, aby dokázal vyhrát. Ošklivý, špinavý, pochmurný a neradostný film o osudech malých lidí, kteří chtějí jako každý jiný prožít plný život. Kvůli příliš pesimistickému vyznění byl film hned po dokončení uložen do trezoru a premiéru měl až roku 1988, přičemž hned v roce 1989 za něj získal Dušan Hanák v Berlíně Stříbrného medvěda za nejlepší režii. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Nějak nejsem schopná pochopit, proč byl tenhle film vlastně zakázaný. Ale rovnou říkám, že ten, kdo takové rozhodnutí vydal, musel být s největší pravděpodobností idiot a k tomu ještě naprosto omezený ignorant. Vždyť je to film o obyčejných lidech, kteří se protloukají životem jak se dá a snaží se vypořádat s tím, co jim život přináší. To bylo poprvé a já doufám, že snad i naposled, co jsem Věru Bílou viděla ve filmu. ()

Reklama

Hamaradža 

všechny recenze uživatele

Trefné zachytenie socialistickej bezvýchodiskovosti (až tak že film skončil v trezore), čo je mi samo osebe veľmi sympatické, aj množstvo jednotlivých detailov a momentov s tradičnou Hanákovskou poetikou sa mi páčilo, akurát samotný príbeh akoby vyznieval trošku do prázdna, neujasnene tápal (narozdiel od napr. takých Ružových snov). Ak to bol cieľ, tak u mňa asi príliš nezabodoval, rovnako ako Janžurovej smiešna slovenčino-čeština. 3,5* ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Depka, kam se podíváš. 1) Nedivím se normalizačním cenzorům, že film uložili do trezoru. Syrový naturalismus chmurných a bezvýchodných perspektiv nebyl to, co si budovatelé reálného socialismu přáli vidět. Celková kultura života, děsivě působící pracovní (nejenom) prostředí, všudepřítomný chlast. Ne, že by podobné filmy nešlo točit i dnes. Jenom v podmínkách liberální společnosti by neskončily v trezoru, ale kdesi v zapomnění artových kin a festivalů._____ 2) 51letý Varšavan Roman Klosowski byl výstižně nechutný. 39letá výborná Iva Janžurová předvedla, že umí i vážné a smutné role. 26letá Věra Bílá zatím toho moc nenazpívala, ale vzhledově nezklamala. 26letý budoucí režisér Juraj Nvota (Jaro, který vykrádá zásilky) byl pěkný a 36letý Srb Milan Jelič (Pišta) ve své ojedinělé herecké příležitosti (jinak byl také režisér) taky nevypadal ani nehrál zle._____ 3) Za zmínku stojí roztomilá českoslovenština Ivy Janžurové._____ 4) Kam se dali té ostatné mačky? Utopili? To by som já nemohla. Lopatou po hlave a zakopať. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Slovenské silně realistické, ba naturalistické drama se značnou dávkou syrové autentičnosti, které zobrazuje socialistickou společnost a dobu reálného socialismu takovou, jaká skutečně byla (proto také směřoval místo na plátna kin do trezoru)...tedy dobu pochmurnou a bezvýchodnou... Tohle je skutečná oslava vítězství dělnické třídy...lidí v době bezčasí údajné beztřídní společnosti...tak vypadal socialismus...jen v málokterém našem filmu proteklo tolik alkoholu... Silně pesimisticky laděné drama o životě průměrných malých lidí, které spojuje maloměstské nádraží, kde všichni pracují, jejichž malost není myšlena ve smyslu fyzického vzrůstu (vyjma hlavní postavy), ale ve smyslu společenského významu. Přiznávám se ale, že jsem nebyl schopen tento film pobrat, filmová řeč Dušana Hanáka mne příliš mnoho neoslovila... Přesto přesně vím, co chtěl divákovi sdělit. ()

Galerie (3)

Zajímavosti (13)

  • Keď začínal režisér Dušan Hanák pripravovať svoj štvrtý celovečerný film, dve jeho snímky boli už pár rokov zakázané, tretí nestihol podobný osud len vďaka tomu, že získal viaceré ocenenia skôr, než ho štátna moc stačila skryť do trezoru, a tak sa v tomto snímku rozhodol jeho slovami "trochu pritvrdiť". (Raccoon.city)
  • Po zakázaní filmu pozvali profesora estetiky z Ukrajiny, ktorý na seminári v červenej premietacej sále vysvetľoval, že vo filme sú škaredé kuchyne. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama