Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Losangeleský soukromý detektiv Ford Fairlane, zvaný Mr. Rock´n´Roll, vypadá jako Elvis Presley, chová se jako rockový rebel, vede vnitřní monology jako Phill Marlowe, a i přesto je schopný a úspěšný vyšetřovatel. Specializuje se na práci pro rockové hvězdy, i když honoráře, které od nich dostává, mu způsobují těžkosti ale i radost. Vždyť například od austrálské skupiny dostal místo peněz živého medvídka koalu. I tak však nikdy žádnou práci neodmítne... Jeho kamarád, DJ Johnny Crunch si ho najme, aby našel zpěvačku Zuzu Petalsovou, o které tvrdí, že je jeho dcerou i sestrou. Zanedlouho Johna zavraždí při živém vysílání. Na pláži před domem mu pro změnu dá malý soused sto dolarů, aby mu našel otce. Na druhý den se objeví svůdná Colleen Suttonová, která taky hledá Zuzu Petalsovou _ údajně je její sestrou. Ford ji shodou náhod objeví na pohřbu známého zpěváka. Někdo je však ustavičně pronásleduje, připravuje na ně pasti, vyhodí Fordův dům do povětří, jeho asistentku vyhodí oknem, oběsí jeho medvídka koalu... A zavraždí Colleen. Někteří, co zpěvačku touží najít, ji chtějí totiž zabít. Ve hře jsou velké peníze, velké podvody, nekalé obchodování s ilegálně napálenými CD nahrávkami. To vše musí Ford Fairlane vyřešit, aby už konečně mohl v klidu vyznat lásku své věrné a milující sekretářce Jazz. A když malému chlapci ze sousedství nestačil najít otce, spolu s Jazz si ho adoptují. Zkrátka, tvrdý chlebíček soukromého detektiva... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (39)

JFL 

všechny recenze uživatele

Ačkoli si hlavní hrdina říká Ford Fairlane, ve skutečnosti se jedná jen o přejmenovaného Dicemana, a právě v tom spočívá úskalí tohoto dnes zapomenutého a svého času domnělého kultíku. Onen neomalený, prostořeký a nabubřelý rockabilly buran byl (tedy ještě dnes je) stand-up personou zdejšího hlavního představitele Andrewa Dice Claye. Diceman sice je pouze role údajně neslučitelná s osobním vystupováním Claye, ale ačkoli stojí na pincipu karikatury, není satirickou postavou jako třeba persóna Stephena Colberta v "The Colbert Report". Colbert své inspirace zesměšňoval, jeho publikum to vědělo a smálo se skrze něj tomu, co karikuje. Navíc celá show stála na obeznámení publika i hostů s faktem, že se jedná o parodii. Naopak záznamy dobových Dicemanových vystoupení přinášejí mrazivý obraz, kde se karikaturní přemrštěnost stává rámcem, který ospravedlňuje říkat hulvátské sprosťárny. Právě těm publikum aplauduje, přičemž vůbec nevidí zvrácenost, zkostnatělost, ignoranci a omezenost figury, protože ta není nastaveným zrcadlem či šaškem, nýbrž stvrzením a mramorizací jejich vlastních hodnot. Existuje sice řada případů, kdy karikaturní satira zůstane nepochopena a lidé, ze kterých si utahuje, se stanou jejím oddaným a nadšeným publikem, jako tomu bylo v případě "Ženatý se závazky" či australské ikony Barryho McKenzieho. Oproti nim ovšem Diceman nevykazuje žádné známky reflexe či znejistění pro své publikum. Přinejlepším vyznívá jako pragmatický projekt, který jednomu člověku umožňuje vydělávat si na živobytí tím, že vystupuje jako kretén a kreténi mu za to tuze rádi platí. "Dobrodružství Forda Fairlanea" se kvůli angažování Dice stávají schizofrenním filmem, kde na jedné straně Dice je ideálním představitelem pro zdejší hlavní roli bouráckého rockabilly detektiva, ale současně právě kvůli němu celý film odpudivě čpí. Schizofrenie ostatně je esenciální vlastností filmu, který stojí rozkročený mezi různými tendencemi a směry, ale ve výsledku nepatří nikam. Rockabilly stylizace hlavního hrdiny a jeho chvástavá glorifikace padesátkového machismu a sexismu působí jako pozdní příspěvek do vlny nadsazeného a campového 50s retra, kterou v kinematografii zastupuje řada titulů od "Pomády" (1978) přes "Streets of Fire" (1984) či "Radioactive Dreams" (1985) po "Cry-Baby" (1990). Naopak sebereflexe a upozorňování na klišé žánrových filmů a jejich figur zase film směřuje k trendu sofistikovaných více či méně meta žánrovek v čele s "Posledním skautem" (1991) a "Posledním akčním hrdinou" (1993). Jenže oproti těmto dodnes přetrvávajícím či zpětně doceněným titulům "Dobrodružství Forda Fairlanea" krachují právě na své ústřední figuře. Fairlane je anachronismem, ale nejen, že si to nepřipouští (jako Poslední skaut), ale celý svět okolo něj to vůbec nezohledňuje. Stejné je to i s tím, do jaké míry je jen filmovou figurou, která si uvědomuje, že je nerealistickým konstruktem, když oproti Poslednímu akčnímu hrdinovi nemusí ze své comfort zone nikdy vystoupit. Na druhou stranou díky všemu řečenému byl Fairlane svého času ideálním hrdinou pro dospívající filmové nadšence. Ti ve své náchylnosti k egocentrickému nahlížení světa a rochnění se ve vlastní domnělé nadřazenosti, nenahlédli fakt, že hlavní hrdina je prostě nesympatický kokot, ale mohli v něm vidět velkého bouráka sršícího vtipem, nadhledem a frajerstvím a celý film pak prohlašovali za kdovíjak progresivní či nedoceněný. Právě tento mladický nerozum pak zakládá dualitu zdejších hodnocení, kde extatické reakce v převážné míře pocházejí z doby, kdy se databáze zakládala, neboli od pamětníků, kteří film viděli, když se svého objevil ve videodistribuci, zatímco střízlivější a rozčarované ohlasy evidentně pramení od starších diváků zvědavých, co je zač ten do nebe vynášený fenomén. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Konečne som po strašne dlhej dobe natrafil na čistokrvnú béčkovú akčnú komédiu z 80/90tych rokov, pri ktorej divák nemusí mať nostalgické spomienky, aby sa mu páčila. Aj keď k dokonalosti béčka to má ďaleko, tak som sa nesmierne bavil. Fordovou hlavnou zbraňou, ktorá ma odrovnala a donútila prihodiť o hviezdičku navyše, nebola ostrosť jeho pästí, či presnosť jeho výstrelov. Boli to naozaj premakané hlášky, ktoré by s prehľadom mohli konkurovať aj Harlinovým najväčším hitom z úspešného trojročia a ich frekventovanosť sa mohla merať s hocijakým iným filmom. Príbeh bol zaujímavo švihnutý do centra diania hudobného showbiznisu a myšlienka nestráca na originálnom nápade ani v dnešnej dobe. 75%. ()

Reklama

Shit 

všechny recenze uživatele

Un-fuckin'- believable, heh? Naprosto cool béčko se všim všudy, ultra-cool rock 'n'roll superhero Ford Fairlane vypouští každou minutu nějmíň 3 hlášky, do toho fakt pohodovej a zábavnej příběh v rytmu rock 'n'rollu a super úchylácky výsmátej záporák Robert Englund, tohle prostě nemá chybu a to sem se ještě nezmínil, že tady je jako vypatlanej detektiv Ed O'Neill s knírkem a moc pěkná Lauren Holly. Skvělá zábava ()

choze 

všechny recenze uživatele

"JOHNNY BYL JEDINEJ ČLOVĚK NECHUTNĚJŠÍ NEŽ JÁ. JAKO DĚTI JSME SE POŘÁD TRUMFOVALI. VYKAŠLAL JSEM NA STůL HLEN A ON ŘEKL: "DOBREJ POKUS." A VYTÁHL BRČKO.." V pubertě jsem žral druhý kultovní snímek komika Andrew Dice Claye a sice Puynova DRTIČE MOZKů, ale tenhle mi, třebaže jsem o něm věděl, nějak unikl. Škoda, protože tenkrát bych si ho byl býval užil určitě mnohem víc než dnes. Film na mě zpočátku působil (i přes mnohé vtipné hlášky) poněkud rozpačitě, ale postupně se rozjel a druhá půlka už byla i solidně akční (honička na hřbitově, pyrotechnické orgie ve Fordově domě, slézání výškové budovy). Potěšila jak Priscilla Presley v roli chladné a perverzní dámy z lepší společnosti, tak roztomilá Fordova sekretářka Lauren Holly (chvíli mi trvalo než jsem ji pod těmi brýlemi poznal), vysmátý zabiják Robert Englund či omezený policajt Ed O´Neill. Když studioví hlavouni (produkoval Joel Silver) viděli denní práce, nabídli prý Harlinovi (který už ale měl na kontě solidní horor VĚZNICE a úspěšnou čtvrtou NOČNÍ MůRU V ELM STREET) režii SMRTONOSNÉ PASTI 2 a ten ji začal točit souběžně s post-produkcí FORDA. Škoda toho zkurveného dabingu, který zničil mnohé dialogy. ()

strougy 

všechny recenze uživatele

Jsou filmy, které se prezentují inteligentním scénářem, politickou korektností, nemluví se v nich sprostě a dokonce mívají i myšlenku a poselství. Na tohle všechno Farlaine kašle. Je totálně nevkusný, nekorektní, sprostý a o tom, že by film měl divákovi něco sdělit nikdy neslyšel, jelikož o tom se v Rock´n´Rollu nezpívá, že. To všechno může vzít čert, protože je tam plyšová panda, skvělý Dice Clay a Englund, krásný ženský, které se za své vnady nestydí a spousta výborných hlášek. Díky Bohu za podobný filmy. ()

Galerie (63)

Zajímavosti (3)

  • Natáčení probíhalo v Los Angeles. (reich)
  • Andrew Dice Clay získal v roce 1990 za roli Forda Fairlana Zlatou malinu pro nejhoršího herce. (Terva)

Reklama

Reklama