Režie:
Iveta GrófováKamera:
Denisa BuranováHudba:
Matej HlaváčHrají:
Vanessa Szamuhelová, Matúš Bačišin, Katarína Kamencová, Johanna Tesařová, Zoltán Schneider, Agi Gubíková, Martina SľukováObsahy(1)
Pátá loď je příběhem dětského dobrodružství, svět dospělých viděný dětským pohledem, tedy i s tím, co dospělí nevidí. Film vypráví příběh dětí, které se bezpečněji než doma cítí na ulici, kde hledají záchranné čluny mezi pohádkou a drsnou realitou. Takovým dítětem je i Jarka. Je jí deset a má mámu, která nechce být mámou. Jarka je stále sama, zoufale hledá lásku a nachází ji náhodou, když se rozhodne nahradit matku dvěma batolatům, s kterými se ukryje v opuštěné zahradní chatce. Spolu s chlapcem Kristiánem si takto vytvoří dětskou rodinu, dobře ukrytou před očima dospělých. Svůj svět v zahradě, který si na chvíli dokázali vytvořit, a pouto, které mezi nimi vzniklo, si odnášejí do života jako cosi tajemně čistého a trvalého. (CinemArt)
(více)Videa (1)
Recenze (86)
(40/2018) / Znovuobjavené čaro, ktoré som naposledy registroval v dávnych rokoch slovenskej kinematografie. Piata loď je "najslovenskejší" film posledných rokov. Vizuál a kompozícia scén patrí určite k top počinom vôbec. A úplny záver ma zastihol nepripraveného a v tom najlepšom ma totálne odstrelil zo sfér očakávaného. Ani Piata loď sa nevyhla niektorým (klasickým) neduhom slovenského filmu, ale emócie z videného vo veľkom prevládli. (9/10) ()
Na tento film som sa celkom tesila. Dala by som aj tri hviezdicky, ale sklamal ma otvoreny - mysteriozny zaver...Knihu som necitala, takze pre mna trosku sklamanie - samotny zaver. Film ako tak sa mi pacil. Bolo mi velmi luto toho dievcatka. Chybala tam laska v kazdom vztahu - vztah matky k dcerke, vztah dospelej dcery a jej matky, aj vztah babky k dcere a vnucke, alebo ak tam aj laska bola, bolo to velmi zvlastne...ved to dievcatko nemalo zaklad, ani navarene, ani upratane, ani ciste oblecenie...nehovoriac o pozornosti a laske. Nechce sa mi verit, ze aj take matky chodia po svete. Pozoruhodny herecky vykon malej dievcinky! Myslim si, ze film sa celkom vydaril, az na ten zaver teda... ()
Vizuální nádhera, která v našich vodách nebyla dlouhé roky. Úchvatný začátek, až snová kamera a hudební podklad rozkresluje v divákovi meditaci - zejména záběry ve vodě s dotykem Lily Lane od Fliegaufa. Pro Vanessu Szamuhelovou vysvítá nová naděje v naší kinematografii. Velká škoda druhé poloviny, kde rapidně ustupuje vizuální detaily a snový dotek. [Aff, 2017] ()
Ze zápletky je jasné, že půjde o dojetí. Ale dívčina osamělost zabere příliš mnoho filmového času. Její sociální prostředí je přepálené. Slovy se naštěstí moc neplýtvá a silných momentů je dost. Příklad když dívce dojde, že si s nemocnými mimiky neví rady, když převezme odpovědnost za ochranu rodiny, když se matka není schopna smířit s babičkou ani v nemocnici nebo když řekne v solárku po půl hodině filmu dcerce „Jsi má jediná kámoška“, zatímco dcerka potřebuje mámu. Závěr se svou poetickou metaforou mě zklamal. ()
Po teroristickom prvom akte som už nad tým začal definitívne lámať palicu a zrazu ma to úplne dostalo. Bol som unesený a z našej produkcie som niečo tak krásne nevidel ani nepamätám. Dramaturgia v štýle všetko sa deje z vôle scenáristu mi vôbec nevadila a zožral som to aj s navijákom. Skvelá festivalovka a na naše pomery veľmi rád nejaký ten bodík prihodím 9/10 a verím, že na druhý krát aj ten príšerný začiatok bude fungovať, pretože má zmysel. ()
Galerie (27)
Zajímavosti (4)
- Film vznikl podle sedm let staré knihy „Pádá loď“ od Moniky Kompaníkové, která se zase inspirovala skutečnou událostí, kdy děvčátko v Čechách ukradlo kočárek s miminkem a hrálo si na maminku. [Zdroj: časopis Cinema 05/2017] (ČSFD)
- Film bol v slovenských kinách uvedený s výtvarným experimentom, animovaným denníkom a dokumentom 39 týždňov, 6 dní. Ten natočili Joanna Kożuch a Boris Šíma. (Hamaradža)
- Celosvětová premiéra proběhla 12. února 2017 na filmovém festivalu v Berlíně. (ČSFD)
Reklama