Režie:
Roy Ward BakerScénář:
Nigel KnealeKamera:
Arthur GrantHudba:
Tristram CaryHrají:
James Donald, Andrew Keir, Barbara Shelley, Julian Glover, Bryan Marshall, Duncan Lamont, Keith Marsh, John Bown, James Culliford, Hugh Manning, Eric Kent (více)Obsahy(1)
Při rozšiřování stanic londýnského metra narazí dělníci v podzemí na lidské ostatky. Přivolaný paleontolog neoficiálně stanoví stáří kostí na pět milionů let. Další rozruch na pracovišti vyvolá objevení velkého kovového objektu. V přesvědčení, že jde o nevybuchlou bombu, zavolají armádní specialisty. Věc je z nezničitelného, radioaktivního materiálu. Záhadný předmět se snaží identifikovat vedoucí týmu British Experimental Rocket Group, profesor fyziky Bernard Quatermass. Předpokládá spojitost nalezených ostatků a objektu. Teorie bomby se začíná pomalu rozplývat poté, co se věc začne znovu po pěti milionech let projevovat. Film odpovídá na dávnou otázku, zaznívající i v Kubrickově Vesmírné odysseji - proč právě my jsme jediné inteligentní bytosti na Zemi. (Trevize)
(více)Videa (1)
Recenze (34)
Velké zklamání, tenhle film jsem si šetřil a moc se na něj těšil, takže příliš nechápu všechen ten humbuk kolem něj. Nechytla mě atmosféra, kterou Britové v tomto žánru tak ovládali, přehrávané scény u rakety korespondují s neúplnými náznaky něčeho, co by mohlo být nebo spíš kdysi bylo. K filmu se ještě možná vrátím, viděno v originále bez titulků. ()
Zlata era britskeho filmoveho studia Hammer, ktere si vypujcilo tehdy znamou postavu z televiznich serialu BBC a vyprodukovalo s ni dalsi film. Profesor Quatermass, vysetrovatel paranormalnich jevu (jehoz herecti predstavitele se pravidelne menili), se tentokrat vydava zjistit jake podivne veci to vlastne vykopali delnici v podzemi pod mestem a jestli se tam treba neschovava jeste neco dalsiho. ()
Profesor Quatermass je celkem zajímavou postavou, ale v tomhle filmu mě více dostalo barevné provedení a jednotlivé triky, které jsou docela dobré. Ten příběh mi přišel jako semletí všeho možného, co v té době sci-fi nabízelo, i když je pravdou, že autor předlohy i scénářem měl tenhle příběh venku docela dlouho. Nějak jsem se do toho příběhu ale nemohl dostat. ()
Příjemné překvapení! Mé třetí setkání s Quatermassem dopadlo velmi dobře. Zajímavá myšlenka o kolonizátorech z Marsu a o tom, proč má Ďábel rohy. Polodokumentaristickou formou sledujeme příběh vědců,kteří se snaží zjistit, co že se to nachází v podzemí Londýna, kde se právě buduje stanice metra. Do výzkumu se vloží armáda (ano, velitelé jsou zde vymaštění debilové, jak tomu bývá i ve skutečnosti) a ministerstvo obrany (to zase vše zlehčuje a vyrábí vlastní lživý pohled na věc). Střetnutí lidstva s mimozemskou inteligencí nevypadá pro obyvatele Země vůbec dobře. Odpouštím gumové kreatury i efekty poplatné době. Film má své napětí a správnou atmosféru. A to se počítá. ()
Hodně sympatická kombinace scince fiction a hororu, přičemž navrch má stránka scifózní, což mě trošku překvapilo (mile), jelikož film natočilo studio Hammer, kteréžto mám zafixováno jako autory podivuhodných britózních hororismů. Většina filmu je povedená konverzačka o nálezu podivných koster a ještě podivnějším (ne)kovovém předmětu raketo-člunovitého tvaru a je to vskutku zábavné, stejně jako konec filmu nesoucí se ve znamení povedeného atmosferického rozuzlení. Pomáhá i charisma hlavní postavy profesora Quatermasse, jehož představitel budí zdání, že by snad dokonce mohl být v jiné dimenzi šikovným hercem _..._ Sice je pravda, že variací na podobné téma tu jistě bylo dost a film moc originální není, stejně jako je pravda, že tam bohužel není vesmírná vydra s chapadly (což je samozřejmě neodpustitelné provinění), ale i tak je to jednoduše povedená záležitost. Domluvil jsem. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (8)
- Nakrúcalo sa od februára do apríla roku 1967 v britských štúdiách MGM v Borehamwoode, kde v tej dobe neprebiehali žiadne ďalšie práce, takže ho filmári mohli naplno využiť. Najviac samozrejme k vytvoreniu londýnskych podzemných priestorov, kde sa podstatná časť snímku odohráva. (classic)
- Rozpočet bol kvôli tomu samozrejme o veľa nižší, čo malo určite vplyv na prepracovanú podobu scenára. Paradoxne to ale zo spätného pohľadu snímku prospelo, pretože sa nezameriaval len na prvú signálnu sústavu, a zvýšil si tak umelecké IQ. (classic)
- Scenárista seriálu Nigel Kneale dokonca uzavrel zmluvu s hollywoodskym štúdiom Columbia Pictures, ale tam jeho predlohu dali na dlho k ľadu, a tak sa film dočkal realizácie až v domovskej Veľkej Británii o šesť rokov neskôr. (classic)
Reklama