Reklama

Reklama

Zaklínač

(seriál)
Trailer 2
USA / Polsko, (2019–2024), 30 h 55 min (Minutáž: 47–67 min)

Tvůrci:

Lauren Schmidt

Předloha:

Andrzej Sapkowski (kniha)

Hrají:

Henry Cavill, Freya Allan, Joey Batey, MyAnna Buring, Anya Chalotra, Eamon Farren, Adam Levy, Jodhi May, Lars Mikkelsen, Mimi Ndiweni, Wilson Mbomio (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(4) / Epizody(32)

Zaklínač Geralt, mutant a lovec příšer, těžce hledá svoje místo ve světě, kde lidé jsou často ohavnější než zvěř. (Netflix)

Recenze uživatele Colby Sawyer k tomuto seriálu (19)

Zaklínač (2019) 

Můj hate je rozložený mezi komentáře jednotlivých epizod a sérií, takže tu zmíním jen jedno. Štve mě, že je tohle tvrdě propagovaný jako adaptace knih, když už od druhé série se to nimi ani neinspiruje! Natož aby se adaptovalo. Plácnout tam frázi z knih (ideálně ji ještě nechat pronést jinou postavou) nebo zmínit nějaký pojem či místo, to adaptaci vskutku nedělá. Mrzí mě, že si Netflix zvolil zrovna Zaklínače za svoji velkou fantasy, když o něj evidentně neměl zájem. Kdyby se to totiž oprostilo od všeho zaklínačského, tvůrci by dostali volnější ruku a nemuseli by trapně předstírat, že něco adaptují, zbyl by tu třeba slušný fantasy béčkový seriál, to se bohužel nestalo, a tak tu máme tuhle zhovadilost... ()

Série 1 (2019) (S01) 

Na úvod chci říct, že Zaklínač je mé nejoblíbenější universum. Knížky přečteny vícekrát, hry dohrány několikrát a ve volném čase o Vědmákově světe spravuji i fan stránku. K seriálu jsem chtěl přistoupit s otevřenou myslí a mým jediným přáním bylo nezruinovat mnou milovanou látku. Povedlo se to tak možná na půl. Prvně třeba říct, že Witcher od Netflixu není adaptací knih, knihami se možná tak velmi volně inspiroval. To je myslím si i největší slabinou seriálu. Pro fanoušky je zde příliš mnoho změň, osekávání, zjednodušování a neúcty k originální látce. Pro neznalce je seriál zase příliš zmatený. Tvůrci chtějí psát podobně jako Sapkowski, který Zaklínače napsal mistrně surrelisticky. V seriálu se jedná ovšem o naprosto šílený časový mišmaš, který diváky možná tak zmate. Děj skáče tam a zpátky o několik let, v případě Yennefer dokonce o celé dekády. Lauren vysvětlovala, proč cpou všechny tři postavy najednou a za mě je to hrozné rozhodnutí, kdyby prostě adaptovali a tím myslím opravdu adaptovali povídky, tak jak jsou psány, jen by některé vynechaly, tak by to celé dávalo mnohem větší smysl. Jednotlivé kiksy jsou rozepisoval u epizod, takže tady budu hodnotit celek. Začnu Yennefer, její casting není hrozný jako třeba u Triss, ale Anya ani scénář nám bohužel knižní Yennefer nenabízejí. V seriálu je z ní generická holka s talentem, které bylo v mládí ubližováno. Z krásné a svůdné mrchy, s dobrým srdcem, arogancí a sebevědomím tu nemáme zhola nic, ani ty její hlášky zde nenechali. Její origin story je kompletně vymyšlené, protože v knihách jsou jen útržky a zde vidím její další obrovský problém. Snaha z ní dělat postavu na úrovni Ciri a Geralta je podle mne nesmysl. V knihách má víc prostoru než ona celá Geraltova skvadra, ale i třeba takový Dijkstra je v sáze výraznější postavou, takže mám dost strach, co za nesmysly se kolem ní bude dít nadále. Geralt a Marigold se v konečném důsledku povedli, nejsou stoprocentní, ale bavili mě a předloze ostudu nedělají. Ciri, u ní těžko říct, Freya Allan je fajn, ale působí v tak otravné a knihami pohrdající lince, že si z ní těžko udělat nějaký silnější dojem. Nejvíc mě ovšem vytáčel Nilfgaard a čarodějové, jako podivné převracení a doplňování toho, jak funguje magie a systém čarodějné společnosti bych ještě asi překousl, i když tady se také nastavuje knihám prostředníček, ale co provedli mému oblíbenému císařství je prostě strašné. Postavy Cahira a Fringilly se jim podařilo zruinovat fenomenálně. Jednak je celkem mimo casting, Cahir možná dejme tomu, ale Fringilla, která má připomínat Yennefer, to je teda jeden velký fail. Charakterově a dějově jsou však tyto postavy úplně mimo. Z Cahira udělali jeblého fanatika a jsem fakt zvědavý, jak z něj chtějí udělat sympaťáka z knižní ságy. U Fringilly se zapomíná, že Nilfgaard funguje mimo systém čarodějů, jak tomu je v severních království a zároveň z ní je podivně přesílená vůdkyně armády. Samotné císařství bylo degradováno na hordu barbarů, která jen ničí. Lauren si asi nedala práci přečíst wikipedii, kde by se dozvěděla, že z Nilfgaardu bylo slušné a sofistikované impérium už za dob císaře Torrese, takže tady máme jen idioty v šourkové zbroji. Výprava celé první série prostě není dobrá obecně. CGI je velmi průměrné a kulisy jak z papundeklu, je vidět, že tady se prostě Netflix přes kapsu neplácl tak, jak by bylo třeba. V konečném důsledku tu nemáme tragédii, ale k něčemu, co by se dalo k pochválit to mám taktéž daleko. Chápu, že Netflix chtěl vlastní GoT, ale Zaklínač nebyl dobrá volba. Wiedzmin je pomalé, surrealistické někdy až meditativní čtení, ne epická fantasy intrikařina jako Píseň ohně a ledu. Seriál se prostě snaží zalíbit, co největšímu publiku, ale pořádně se vlastně nemůže líbit nikomu, protože vše dělá více či méně špatně a ta Zaklínačská dušička s atmosférou zde prostě chybí. Další série, kde už se bude adaptovat sága by mohly být kvalitnější, protože tvůrci už nebudou muset tolik šachovat s dějem, aby to vyhovovalo jejich stylu vyprávění. No a když tomu dají ještě lepší rozpočet, tak kdo ví, třeba i já dám palec nahoru, zatím jsem každopádně poměrně znechucen a první série je za mě přinejlepším 3/10. () (méně) (více)

Začátek konce (2019) (S01E01) 

Chtěl jsem Zaklínači od Netflixu dát upřímnou šanci a neuvrhnout se do kolotoče porovnáváni a poukazováni na rozdíly. Přesto si nějake poznámky neodpustím. Hlavně mě irituje fakt, že Geraltova linka se v knihách udála dlouho předtím, než se Ciri vůbec narodila. Navíc fakt, že se začína Lesser Evil, čímž se ukazuje, že na chronologii světa se bude dost kašlat a potvrzuje to, že holt nepůjde o žádnou adaptaci knih, nýbrž o velmi volnou inspiraci. Geraltova linka je zjednodušená, zrychlená a osekaná o děj i postavy, ale drží si dobrou atmosféru i hlavní motivy povídky. Navíc boj byl natočený vážně povedeně. Za to linka Ciri byla hrozná bída. I bez porovnáváni s knihami se jedná o jednoduchou a rádoby vyhrocenou událost, kde herecké výkony jsou při nejlepším průměrné a emoce či drama zde vyloženě chybí. No start to není nejhorší, ale k chválení je tam toho příliš málo. ()

Čtyři marky (2019) (S01E02) 

Tak tohle je průšvih, tak nějak všechno špatně. Teda Marigold ne, ten je výborný, ale jinak hrůza. Linka Ciri je něco neuvěřitelně otravného a nudného, proto je tohle v knihách vynechané. Sapkowski to uměl napsat zábavně, paní scénáristka ne, u ní si dovolím zpochybnit, že knihy vůbec četla, stěží má snad přečtenou wikinu. Linka Yennefer je něco, co v knihách není příliš vysvětleno, jelikož tam je jen jednou z mnoha vedlejších postav. Celé dění v Aretuze je takové přitažené a vcelku pofidérní, neříkám nezábavné, ale je to celé na ten svět podivně naroubované. Ten Istredd no, to je vcelku vycucané z prstu. Jo a Fringilla nejen, že ten její casting naprosto ničí její nejdůležitější motiv, jeji přítomnost v Aretuze úplne plive na logiku světa, ale to nečtenáři samozřejmě nevědí. Geraltova linka je ohavně osekaná povídka Konec světa, která je jednou z mých nejoblíbenějších. To co z ní tady vycucli je prostě směšné, po tomhle fiasku ať netvrdí, že adaptují knihy. Tohle prosím opravdu ne. ()

Zrádce měsíc (2019) (S01E03) 

Vynechání linky Ciri velmi pomohlo, takže epizoda nemá hluchou půlku stopáže. Linka Yennefer no, jak je ji zábavné sledovat, tak moc ničí logiku a fungování světa, že to snad ani není možné. Jsem rád za ukázáni fungování rady a za ukotvení v čase, ale vybírání čarodějky pro Nilfgaard, to je prostě nesmysl, stejně jako u Istredda v kostnici můžu jen nevěřícně kroutit hlavou. Jako na úhoře v minulé epizodě to naštěstí nemá. To byl bullshit nejvyššího kalibru. Linka Geralta je vskutku solidně zpracovaná povídka. Není z ní příliš osekáno, má dobrou atmosféru a i ta striga je vcelku ok. Co není ok je Triss a nemyslím ten hrozný casting. Triss je tam nacpaná velmi násilně a nesmyslně. Navíc tvůrci prachsprostě kopírují hry, od který se dostancují. Tam je Triss rádkyní Foltesta po určitých událostech, když už tam museli cpát postavu, co tam nemá, co dělat, proč tam nedali normálně Keiru, aby to bylo věrné knihám? V konečném důsledku to ale všechno bylo slušné. ()

O hostinách, parchantech a pohřbech (2019) (S01E04) 

Adaptování Otázky ceny dopadlo dobře, jako povídce se to kvalitativně nerovná, ale v rámci možností to moc nezpackali, jako i ten Marigold nebyl přidaný na sílu a ty rozdíly nebyly oproti knize příliš velké. Linka Yennefer byla velká zbytečnost a trochu podivnost, která na mě působila nuceně a trochu spíchnutá na koleni. Ciri jako vždy nudná, jak jen to je možné, ale tentokrát tvůrci ještě navíc ruinují i povídku Meč osudu, takže totální fail tohle, i když... Ten konec a Nilfgaardské čarování, to je panečku něco. Taková ta scéna, kdy je všechno špatně. Cahira se ani nesnaží přiblížit knižní předloze, ono čarování taky bylo rádoby brutální a dost ulítlé a ta Fringilla, boha, proč radši nevymysleli úplně jinou postavu. Zase jsme ve stokách kvality. ()

Touhy v láhvi (2019) (S01E05) 

Adaptace Posledního přání byla až na pár vyjímek vysoce kvalitní, rozdílů proti předloze tam je hned několik, ale bylo to vcelku fajn. Linka Ciri/Nilfgaard u ní nenajdu ani jedno sebemenší pozitivum. Cahir úplně mimo dějově i charakterově, Fringilla jakbysmet. Ten doppler je úplné plivání na předlohu a svět. Brokilon stejně tak hrozný, dryády jsou úplně mimo po všech možných i nemožných ohledech, tady se tvůrci knihami ani neinspirovali. PS: Adaptace povídky fajn, ale Yen je teda úplně mimo. Charakterově se jí tvůrcům nedaří ani zdaleka přiblížit. Plus ty orgie to byla naprosto zbytečná ulítlost. ()

Vzácný druh (2019) (S01E06) 

Cahir, Fringilla a Ciri bolí stále stejně, možná i více. Dále na tuto ohavnost plýtvat slovy nebudu. Hranice Možností zde nebyla adaptovaná, byla možná velmi volnou inspirací. Je to sice jakoby zábavné, ale když vím, co to mohlo být podle knihy, tak spokojený prostě být nemůžu. Ze Sekáčů je armáda, z trpaslíků ok možna Yarpen a Eyck, no o něm škoda mluvit. Borch sice fajnový, ale taky ne moc věrný předloze. CGI draka velmi slabé, navíc i když Zaklínač definoval rozdíl mezi drakem a wyvernou, tak to někdo zapomněl říct trikařům, což je fakt k pláči. ()

Před pádem (2019) (S01E07) 

Konečné časové protnutí linek se ukazuje jako ultimátní scénaristické selhání. Nutno říct, že bez alepoň mírného vodění za ručičku díky předloze, jsou tvůrci úplně mimo a situaci nezvládají. Bojím se, co se bude dít až si podkopou předlohu tak, že na ní nepůjde navázat a oni to budou muset zvládat sami. Jak ukázala tato velmi zbytečná epizoda, tak očividně nedokážou ukočírovat ani jednu linku. ()

Něco více (2019) (S01E08) 

Finále je asi druhou nejhorší epizodou první série. Celá bitva je stupidní, nelogická a působí velice lacině, co se v ní děje v rámci příběhu postav je taktéž hrůzu vzbuzující. Linka Geralta je už klasický slaboučký odvar z povídky. Finální shledání kvůli hloupým změnám v příběhovém oblouku působí dost odflákle a není vůbec osudové. Vynechání ikonické hlášky celé ságy je už opravdu vrchol nekompetentnosti. Způsob jak se v této epizodě čaruje je stejně tak stupidní, jak jen to je možné. V konečném důsledku jedna čarodějka sejme 20 jiných mágů víceméně sama, jen aby o pět minut později jiná čarodějka sama sejmula celé vojsko. Strašné, prostě hrozné! ()

Série 2 (2021) (S02) 

Na úvod komentáře musím zmínit Dunu Denise Villeneuvea, která měla premiéru pár měsíců před druhou sérií Zaklínače. Z toho filmu totiž vyloženě vyzařuje s jakou láskou, péčí a umem byl dělaný. Je to perfektní příklad dokonalé adaptace. Nejedná se o zfilmování knihy 1:1, některé věci chybí, některé jsou navíc a některé se stanou jinak, ale ze všeho dýchá ta knižní Duna, kterou fanoušci milují. Věřím, že kdybychom si s Denisem šli posedět do hospody, tak si o Duně jako dva obrovští fanoušci vydržíme povídat hodiny. S Lauren by to ovšem bylo jiné, protože by mě z hospody do deseti minut vyvedli za rušení pořádku a pohoršování mládeže sprostými výrazy. Druhá série je totiž příkladem adaptace z přesně opačné strany spektra, lidově řečeno: "Je to prostě SRAČKA!" Podrobněji jsem se vypsal u jednotlivých epizod, takže tady zmíním jen obecné věci, co mě na druhé sérii serou nejvíc. První je fakt, že se fanouškům lhalo do ksichtu, tvrdit, že se nebude vymýšlet vlastní obsah a pojede se podle knih, jen aby se už od druhé (DRUHÉ!) epizody jela kompletní fanfikce, je urážkou, ze kterou by si Lauren zasloužila pár facek. Ok, tak si budeme vymýšlet, což mě vede k druhému bodu. Vymýšlet si má smysl, když máš co vymyslet, jenže to Lauren evidentně neměla. Všechny ty vymyšlené linky, které většinou stejně nikam nevedou, nejsou zábavné, postrádají logiku a hlavně oproti hluboké předloze jsou to úplně prvoplánově brakové bláboly. Postavy skáčou tam a zpět jakoby se všechno dělo na jednom náměstí, blijou ze sebe prázdné fráze a většinou to jsou jen bezcharakterní panáci, na které tvůrci nalepili známé jméno z knih. Navíc všechny postavy až moc používají  slova "fuck" a "chaos". To první je jen trapný apel na "dospělé" publikum, to druhé zase marná snaha znít chytře a sofistikovaně. Třetí věcí, kterou musím vypíchnout, jsou monolity a věci s nimi spojené. Dalo by se říct, že právě monolity jsou hlavními hrdiny druhé série. Všechen děj je podmíněn něčím s monolitem, motivace postav i zvraty, prostě úplně všechno. Celý jejich koncept je samozřejmě vycucaný z prstu, nemá hloubku a kvůli němu se popírá lore, charaktery i schopnosti postav, dokonce i boje jsou kvůli nim dost na hovno. Lauren zřejmě oprášila děj nějaké povídky, kterou napsala v pubertě a narvala jí do seriálu za desítky milionů, zatímco se dušovala, že to přece bude podle knih. Věci jako miscastové faily, podprůměrná režie, neexistující soundtrack či výprava, která se stále na GoT zdaleka nechytá, nestojí za podrobné rozebrání, stejně jako mnoho dalšího. Doufám, že do třetí série si ty knihy na place přečte i někdo jiný než Cavill, protože je evidentní, že krom něj je nikdo ani neviděl. Přiznám se, že bych u Zaklínače rád viděl Benioffa s Weissem, to jsou podobně špatní scénáristi jako Lauren, což potvrdí všichni, co viděli osmou série GoT, ale na rozdíl od ní, si ty svoje kraviny začali vymýšlet až když museli, u Zaklínače už je víc jak 20 let hotová celá sága, ale z vysoka se na ní u Netflixu kašle, je to škoda, byl by podle ní fajn seriál... () (méně) (více)

Zrnko pravdy (2021) (S02E01) 

Psychicky jsem se obrnil a vyrazil jsem vstříc druhé sérii. Začátek to byl poměrně ucházející, adaptace Zrnka pravdy patří k tomu lepšímu, co se zatím v seriálu událo. Bohužel stejně se nejedná o zvláště povedenou adaptaci, opomineme-li chronologické změny, pořád tu zůstane dost podivné chování postav, které vůbec charakterově neodpovídá, nemluvě o závěru, který dost mění vyznění celého pointy z knih, což je velice nešťastné, ale u Lauren jsem stejně překvapený, že to nezmrvila ještě víc. V linkách s čaroději je mimo samozřejmě úplně všechno. Je do očí bijící rozdíl v tom, co si scénáristé cucají z prstu a co je jakž takž podle knih. Lore světa je zde zcela a úplně odignorován a charaktery Yen, Cahira, Fringilly i vlastně Tissaii svůj knižní předobraz nepřipomínají ani v nejmenším. Navíc ženou děj někam kam nemá jít a odkud nebude návratu v dalších dílech, ale uvidíme... PS: Opravdu Geralt nalíčil Ciri na cestě k Nivellenovi obočí? :D ()

Kaer Morhen (2021) (S02E02) 

Tak to byla síla, chápej, naprostý fiasko. Desátý díl seriálu je prvním, kde je prakticky vše fanfikcí, která je samozřejmě úplně debilní a navíc ještě původní látku hanobí. Po třech minutách stopáže, kde Kaer Morhen vypadá ok, se dostaneme ke smyšlené slátanině. Na zaklínačském hradišti je přítomnost prostitutek něco tak absurdního, že jsem to od Netflixu měl čekat. Přece jen nemůžeme dělat “dospělý” seriál, když v něm nejsou kozy a sex, že? Netflix seriál pro současnou společnost samozřejmě musí splňovat kvóty, takže si zde tvůrci vymysleli asi deset hezky diverzifikovaných zaklínačů, kteří krásně zabijí historii a atmosféru Školy Vlka. Vesemir na fotkách vypadal fajn, v realitě však připomíná spíše úlisného motorkáře než sympatického strýčka, ale oproti tomu, co udělali Eskelovi, to je ještě hitparáda. Ach Eskel, to je kapitola na samotný rant, ale budu se snažit být stručný. Nejenže všemi milovaného zaklínače obsadili naprosto tragicky, asi jako půlku celého seriálu. Nedokázali ho ani na těch pár minut řádně namaskovat, aby vynikla jeho děsivá jizva. Tohle bych ještě zvládnul, ale to jak ho dojebali po charakterové stránce a to jak retardovanou linku mu vymysleli, už fakt nedávám. I bez faktu sraní na předlohu to je dost kreténský, s faktem už je to vyloženě na přesdržku. Na Kaer Morhen se podle mě ukazuje i nefunkčnosti Ciri, její postaršení jí totiž vzhledově i chováním přibližuje více k těm prostitutkám a úplně zabíjí dynamiku, jakou by měla mít s ostatními zaklínači. Linku Yen s Fringillou bych nejraději nekomentoval, ale nedá mi to. Není překvapením, že je celá vycucaná z prstu, není ani překvapivé, že je úplně nudná a člověk by ji nejraději přeskočil, překvapivé je, kolik loru a charakterů se dá zmasakrovat na tak relativně malém prostoru. Monolity? Wtf jako vážně? Francesca sice není úplný miscast, ale Sedmikráska z Dolin by přeci jen měla vypadat jinak. Nemluvě o jejím smyšleném příběhovém oblouku a totálně překopané osobnosti. Elfové jako celek jsou zpracovaní… úplně na hovno, ne, jako vážně, tohle není ta hrdá a tragická rasa z knížek, však se na toho Filavandrela podívejte. No a story (backstory? potřebujemetamněcoplácnout story?) Fringilly s Yen má takovou propracovanost a hloubku asi jako půlka obsahu na Wattpadu. S vymyšlenou Babou Yagou si asi ještě užiju dost legrace, nebo bolesti. Víc asi toho druhého bohužel. ()

Ztráty (2021) (S02E03) 

Na téhle epizodě byl nejlepší Lambert, jo Lambert, protože jeho a Coënovo cvičení Ciri jako jediné z celé epizody připomínalo něco z knih, jinak je epizoda celá, ale úplně úplně celá vymyšlená scénáristy a z knih nemá zhola nic. To že tam hodíte dva odkazy na knihy (čmelák a Falka) vám ze smyšleniny adaptaci neudělá. Nápad, kdy Ciriin pobyt na Kaer Morhen obohatíme o mysteriózní záhadu týkající se lešijů, je ve svém jádře vlastně hrozně povedený. Problém je, že jeho provedení je dost meh a působí jen jako prvoplánová snaha nacpat tam víc Zaklínačské akce. Zbytečně kvůli němu umírají postavy (RIP Eskel), jiné kvůli tomu ztrácí hlavní charakterové rysy (Geralt by nikdy nepoužil Ciri jako návnadu) a logika společně s lore dostávají na frak (vymyslíme vlastní OP monstrum, které jen tak mimochodem sejme lešije, ale pak nemůže doběhnout cupitající slečnu). V konečném důsledku to tedy člověku akorát připomíná, jak by bylo fajn, kdyby se prostě jen drželi knih. Linka kolem Fringilly a elfů působí, jak když píšete test a odpověď na otázku jste ve skriptech viděli jen velmi zběžně, když jste dobíhali vlak a teď se snažíte horko těžko vzpomenout na něco, co jste v podstatě nikdy nevěděli. Vlastně to je celé jen splácanina nesmyslů, kdy by bylo lepší prostě nechat prázdné místo a jít dál. Fungování mágů je zde úplně překopané už od první série a působí vtipně, že je vedou čarodějové, kteří v knihách prakticky nejsou, ale hlavní mágové knih, se v seriálu prakticky nevyskytují, ale tohle bych klidně přehlédl, jen prostě nechápu, proč nemůžou aspoň vytvářet iluzi adaptace a použít správné postavy. Děj kolem Yen je ovšem failem zdaleka největším. Zlá baba Yaga jí ukáže iluzi puberťačky s proroctvím, a tak přivandruje zpět na střední školu, kde je podezřelá z konspirace a své jméno může očistit jen tím, že setne hlavu Cahirovi... Tenhle blábol musí ve fanoušcích knih vyvolat extrémní potřebu prohodit ovladač televizí (popřípadě myš monitorem nebo vyhodit mobil z okna). Však ono je to úplně retardovaný, i když se nad tím trochu zamyslí člověk, který třeba o knihách v životě neslyšel. A to provedení? Panovníci celého Severu se sjedou na shromáždění, aby se podívali, jak padesátikilová čarodějka setne obří sekyrou hlavu jednomu Nilfgaardskému vojákovi? To myslí tvůrci vážně? Místo hlavy, Yen, která by měla mít problém tu sekyru vůbec zvednout, přetne kovová pouta ve vzduchu, jako by měla světelný meč, a potom bez sebemenší námahy tou samou sekerou přesekne dva třiceticentimetrové kmeny a odběhne pryč, zatímco na ní padesát lidí čumí a dloube se v nose. Takhle debilní to snad museli vymyslet schválně, protože tohle přece nikdo nemohl myslet seriózně. ()

Tajné zprávy z Redanie (2021) (S02E04) 

"Kdo nic nedělá, nic nezkazí." Přesně tímhle se tvůrci řídili u této epizody. Reálně není v epizodě nic zásadního a děj se prakticky neposouvá, což mi u série, která má 8 dílů přijde jako poměrně fatální chyba v gradaci děje. Potěšila mě už trošku víc knižní Triss, Dijkstra hned na poprvé udělal silný dojem a Marigold si drží slušný standart první série. Jinak zde nic není, příběh je pořád z většiny vycucaný z prstu, máme tu nějaká klišé (elf pronese hrdinskou řeč, jen aby hned zemřel), postavy chovající se jak dementi (na tu loď se mohli dostat spoustou způsobů, ale scénář potřeboval heroickou oběť, což jde proti Sapkowského filozofii světa) a i návrat postavy, který opravdu nikdo nechtěl (Dara je zpět jaaaj...). Každopádně mě žádná část nenaštvala, což je u tohoto seriálu malý zázrak. ()

Ukaž jim záda (2021) (S02E05) 

Ve scénách, kdy Rience vyslýchal Marigolda jsem cítil mírnou radost, nebylo to sice ve stodole, ale i tak jsem měl dojem, že to zase vypadá trochu jako adaptace, jenže moje radost trvala všehovšudy tak dvě minuty, jinak to byla opět cesta peklem. Vezmeme to postupně, Lydia je v Cintře a mluví... jasný, tady se vlastně neadaptují postavy z knih, jen se kopírují jména na náhodné charaktery. Celá linka Yen je stále pořád slátanina a přítomnost skvělého Marigolda ji nezachraňuje, ta random supermocná čarodějnice je taková berlička, která má zastírat, že celá linka je jen přešlapování na místě a reálně vlastně nic nepřináší. Je nudná, nemá žádné napětí a deus ex machina je koncept už pár století překonaný. Vážně Rience vzal Marigolda jen na půdu hospody, kde je může každý jednoduše najít? Další linkou na holení je tvorba nových zaklínačů, byl bych v pohodě, kdyby si tam tvůrci prostě vymysleli něco navíc, jenže tohle je blábol, který jde proti loru, základním charakterovým rysům postav i proti základům logiky. Vesemir v knihách by Ciri nikdy takhle neohrozil, navíc ani nemá potřebu zachraňovat řád nebo tvořit nové zaklínače. Netflixovský Vesemir s tím problém evidentně nemá a řád mermomocí zachránit chce, ok, dejme tomu. Oba Vesemirové však mají jedno společné, ani jeden nemají reálně páru, jak dělat zaklínače. V Nightmare of the Wolf je jasně ukázaný, že Vesemir nové rekruty nikdy před pádem Kaer Morhen ani pořádně netrénoval, natož aby měl sebemenší páru o komplexnosti mutací či o tom, co musí dělat mág. Argument, že si tohle někde nastudoval fakt neobstojí. Navíc to, že jsou zaklínači z Elder blood, je taky pěkná hovadina, pokud teda Elder blood neznamená na Netflixu něco jiného, což je dost pravděpodobný. Problém taky je, že všechno, co postavy v této lince pronáší, jsou nic neříkající blbosti. Však Ciri tam ze sebe souká jen trapný kýčovitý hovadiny, který mají dát těm situacím nějakou hloubku, ale reálně jsou jen k smíchu, protože nemají žádné rozumné pozadí, vůči kterému by dávaly smysl. Potřeba Lauren cpát do každého dílu sen/vizi/halucinaci už je taky pěkně otravná, vím, proč tu je tahle. Má navnadit na budoucnost a klást divákům otázky, jenže je to celé zas tak prkenné, že Istreddovo studování rodokmenu působí jako majstrštyk celé scénáristky, protože je mnohem elegantnější a není zbytečně vyhrocené. Jeho linka však není o nic lepší, protože koncept monolitů se nám začíná rozpínat do ohromnýho clusterfucku, který fakt bolí a je hlavně tak laciný, že je to vyloženě urážka diváků, kteří čekali nějakou hloubku a komplexnost. Jo a jak Istredd teleportoval Geralta někam, kde nikdy nebyl? No to by scénáristi museli myslet na víc, než jen na další náhodné "zachránění situace na poslední chvíli". Cintru vezmu jen ve zkratce, když jsem viděl Daru, tak jsem upřímně chytnul výtlem, protože tenhle chocoafro elf je fakt něco, tím spíš, že stál mezi elfi, kteří jsou všichni normálně světlí. No a BFF Francesci a Fringilly jsou takový cringe, že by se za něj nemusely stydět české romantické komedie, ale jedeme dál, věřím, že bude hůř. () (méně) (více)

Milý příteli (2021) (S02E06) 

Tenhle díl začíná bojem s monstrem, což asi dost lidí nadchne, já tam viděl CGI, které není hodné vlajkové lodi Netflixu a fakt, že je škoda, jak tvůrci vůbec nepracují s monstry jako s normálními živočichy, kteří jsou součástí ekosystému, ale radši si tam házejí random kamenná monstra z monolitu. Cesta dále vede do chrámu Melitelé v Ellanderu, akorát tam žádný Ellander v okolí není vidět a chrám zřejmě někdo na sever teleportoval někde z orientu. Poprvé tu tedy není jen miscast postavy (Nenneke je černá, není to starší baculatá dáma a není to dokonce ani kněžka, protože nadává tak, že by se za to kdejaký dlaždič nemusel stydět), ale nově tu máme i miscast budovy, což už mi přijde jako vrchol komedie. V chrámu má dojít k osudovému setkání všech tří hlavních postav, ale ono setkání má přesně nula emocí. Yennefer se tam vzala nějak náhodně (baba Yaga jí z volné chvíle teleportovala?) a vypadá jako mladší sestra Ciri a ne jako někdo, kdo by vůči ní měl zaujmout roli matky. Mezi ní a Geraltem není prakticky žádná chemie, a tak polibek při shledání působí jako jedno velké meh. Rience nějak našel Kaer Morhen jak největší génius a pak zaskočil s bandou nádeníků do chrámu, aby se zase choval jako dement. Přepínání mezi geniálním a idiotským Riencem působí fakt nevhodně. V jednu chvíli je to mistrovský stopař, který porazí zaklínače s čarodějkou, jen aby o chvilku později nedokázal otevřít dveře nebo se třeba choval jako člověk, který má někoho unést a ne rozmlátit chrám. V Cintře se jede smyšlená linka elfů, která stále postrádá pro širší děj nějaký větší smysl, než aby jen udržovala postavy v povědomí diváků. Fakt mě mrzí, že jména Cahir a Fringilla plácli tvůrci zrovna na tyhle dvě postavy, protože v porovnání s knihou to s každou další epizodou ztrácí jakýkoliv smysl, který to kdy mohlo mít. Tahle linka totiž zcela popírá esenci Zaklínače a je jen lacinou dojičkou rádoby emocí. Málem bych zapomněl na Istredda, který chudák asi bude fungovat jako zmatená wikipedie pro diváky. Tentokrát vysvětluje ve spojení s Codringherem a Fennem, který ve této verzi je z nějakého důvodu ženou, což moc nechápu, protože mi nepřijde, že by seriál měl málo ženských postav. U cliffhanngeru s Triss mě pobavilo, že dle Netflixu se evidentně každý čaroděj může teleportovat kamkoliv na Kontinentu, klidně i k někomu na záchod :D ()

Voleth Meir (2021) (S02E07) 

Geralt s Marigoldem tahají seriál nahoru, ale bohužel mají v celém tom patosu tak malou roli, že to v podstatě nemá efekt. Tahle epizoda se nese ve znamení teleportování a zjevování se přesně v perfektní chvíli. Nevím, jestli tvůrci tu mapu fakt ani neviděli, nebo jsou prostě neschopní napsat přesuny postav tak, aby to v rámci světa mohlo dávat smysl. Jasně asi dvakrát se slovo teleport použije, ale většinou mají všichni jen turbo v zadku zřejmě. Člověk, který píše příběh, kde se postavy v určitých časových horizontech přesouvají, musí, nebo by aspoň měl mít jakousi mapu, aby byla představa o tom cestování reálná, protože překonávání stovek kilometrů v horiznotu pár minut působí směšně v jakémkoliv příběhu i žánru. Místy je fakt tragická režie, kdy pukne hradba a z toho je rovnou střih na vojáky, kteří už jsou kilometr od hradeb, ale pro Ciri s Yen to byly tak tři vteřiny. Příběh kolem Fringilly a elfů je z ranku mr. obvious akorát se ty věci dějou dost debilně, paralýza důstojníků nedává smysl a i když to hodně přitáhneme za vlasy, tak ono načasování je až příliš přesné, takže to celé působí hloupě. Stejně hloupě asi jako vražda prvního elfského mimina po desítkách let, které je sice posvátné, ale ne tak moc, aby ho třeba někdo nějak rozumně hlídal. Dění v Aretuze je jen taky takový filler, kde jsou všichni extrémně dramatičtí, ale reálně se tam nic kloudného neděje. Rád bych připomenul, že Aretuza je čistě dívčí střední škola pro čarodějky, přítomnost všech těch čarodějů a vedení Bratrstva obecně nedává smysl, ale to je jen takový fun fact. Geralt se teleportuje do Oxenfurtu, kde hned najde Marigolda, se kterým hned za městem najdou Yarpena, se kterým hned během dvaceti minut překonají půl kontinentu a objeví se v Cintře u Ciri s Yen v perfektní chvíli, u Yen s Ciri, které štvali koně stejných dvacet minut a přitom překonali asi tak setinovou vzdálenost. Finále s Voleth Meir je tak brakové, jak jen může být a to, jak tuhle smyšlenou postavu používají, je vskutku tristní, protože vlastně může za všechno, co se v téhle sérii děje, aneb jsme moc mizerní scénáristi, abychom vymysleli smysluplnou návaznost dějových linek, takže sem vždycky, když se nám to bude hodit, šoupneme OP postavu, která děj posune, kam chceme. Seriálová Yen s tou knižní měla pramálo společného už od začátku, takže pokus zabít Ciri je jen pomyslný hřebíček do rakve knižní postavy, jestli se v další sérii tvůrci budou snažit mezi nimi vytvořit ono mateřské pouto, tak to bude nanejvýš stupidní. V tomhle díle byla taky Lydia, která není knižní Lydiou a proto mimo jiné mluvila, ale zřejmě dostane aspoň knižní vzhled... Samozřejmě tím, co možná nejdebilnějším způsobem. Její zkoumání krve totiž spočívá v tom, že si ji kydne na ruce a pak jí začne očmuchávat, no nejsou s Riencem dvojka k pohledání... ()

Rodina (2021) (S02E08) 

V dalším díle seriálu "jebeme na předlohu" si pod drobnohled vzala Lauren zaklínače a udělala z nich naprosto neschopné idioty. Zaklínači mají sice extrémně vylepšené smysly, aby vycítili každou hrozbu a pokud nestačí ani ty, tak mají ještě medailony, které v případě hrozby vibrují. Na tohle všechno se samozřejmě zapomnělo, takže když jim chodí po hradě vraždící démon, s nikým to ani nehne. Pak se objeví dva bazilišci, jejichž zabíjení je jejich "denní chleba", tak skupina deseti elixíry nadopovaných zaklínačů je nezvládne porazit, aniž by jich půlka při tom pochcípala. Celé posednutí Ciri démonem byl velký bullshit, jednak jsme tam měli otravnou snovou sekvenci (fakt bez toho asi nemůže být ani jeden díl), která měla jen připomenout jakže to vlastně vypadal Ciri tatík, druhak jsme tam měli totálně ubohé vymítání, které vyřešilo to, že si Yennefer podřezala žíly? Tady je opravdu logika hadr. Korunu tomu všemu nasadilo, že Voleth Meir je jezdec, respektive jezdkyně, Divokého Honu, to znamená úplně normální elf? Jakoby co to kurva je? Tohle nepsal snad nikdo při smyslech. Když už jsme u elfů, tak mimo jedné masové vraždy nemluvňat, která tam měla nevím jaký efekt mimo "šokování", ta linka kolem Francesci byla úplně ale úplně k hovnu. Elfové na začátku byli v lesích ve válce s lidmi, na konci jsou v lesích ve válce s lidmi... tady je posun opravdu nulový, takže čtvrtina stopáže druhé série padla vniveč. Politikaření severských vladařů a mágů tam zatím je stejně bezvýznamné jako linka elfů a působí, že ho tam dal někdo jen jako záminku, aby si mohl odškrtnout položku v seznamu. No a na závěr tu máme cliffhanger s Emhyrem, který z nějakého důvodu vypadá jako kdyby právě vylezl z hospody po flámu, je reálně mladší než Cahir (kolik těch miscastů ještě bude?) a rozkřikuje, že Ciri je jeho dcera? Já chápu, že to je asi cool zakončení, ale parádně tím zabili další obrovskou část knih, teď by byl dobrý bizár, kdyby se jich začli držet, to bych na jednu stranu rád viděl v mainstreamovém médiu, i když po GoT už by to asi nemělo ten efekt... ()

Související novinky

Poslední řada Koruny má datum premiéry

Poslední řada Koruny má datum premiéry

10.10.2023

Netflix oznámil, že šestá a poslední sezóna seriálu Koruna bude rozdělena do dvou částí. U velkých věcí jako jsou Zaklínač nebo Stranger Things už je tento formát pro Netflix prakticky standardem,… (více)

Jak to vypadá s rebootem Highlandera?

Jak to vypadá s rebootem Highlandera?

31.08.2023

Už to bude pěkných pár let, co byl oznámen reboot kultovní akční sci-fi fantasy Highlander v čele s Henrym Cavillem a režisérem Chadem Stahelskim (John Wick) za kamerou. Jenže Cavill měl od té doby… (více)

Sledovanost Zaklínače klesá

Sledovanost Zaklínače klesá

07.07.2023

Nedávno jsme psali článek zabývající se odchodem hlavní hvězdy Zaklínače Henryho Cavilla, a jak si tvůrci představují, že představí jeho náhradu. Už tehdy jsme se nicméně zabývali taky otázkou, jaké… (více)

Tvůrci Zaklínače komentují odchod Cavilla

Tvůrci Zaklínače komentují odchod Cavilla

02.07.2023

Třetí řada známého Netflix seriálu Zaklínač před pár dny dorazila na streamovací službu – respektive dorazila tam její první část. Zatímco prvních pět epizod už mají diváci k dispozici, zbylé tři… (více)

Reklama

Reklama