Reklama

Reklama

Paterson

  • USA Paterson (více)
Trailer 3

Obsahy(1)

Paterson (Adam Driver) je řidič autobusu ve stejnojmenném městečku Paterson. Každý Patersonův den je zdánlivě stejný jako ten předešlý: projíždí trasou své linky, pozoruje město ubíhající před čelním sklem a poslouchá úryvky rozhovorů. Píše básně do notýsku, jde na procházku se psem, zastaví se v baru vždy jen na jedno pivo a přichází domů za svou ženou Laurou (Golshifteh Farahani). Život Laury je pravým opakem – vše v něm se neustále mění a každý den přináší nové sny a nápady. Paterson a Laura se vzájemně milují a podporují: on jí pomáhá realizovat nejnovější plány, ona obdivuje jeho básnické nadání. Film je příběhem vítězství a porážek všedního dne a krásy, která se skrývá i v těch nejmenších detailech. (Aerofilms)

(více)

Recenze (364)

elanius 

všechny recenze uživatele

(51/2018) / Opojné, magické a ťažkotonážne poetické so SKVELÝM! Adamom Driverom. Podľa komentárov je celkom vtipné sledovať ako niektorí divácia strácajú pôdu pod nohami pri tomto filme. Hold, nie každý kúsok musí mať jasne nalinajkovanú cestu od A po finálne príbehové Z. Jeden z naj filmových zážitkov roka. (10/10) ()

Honzua 

všechny recenze uživatele

Jarmusch po nejvíce divácky přístupných Milencích se v Patersonovi podle mě nevydává směrem, kterého by se jeho skalní fanoušek obával. Nepřipadalo mi, že by Paterson měl být konečně tím Jarmuschem pro masy, rozhodně ne ve větší míře, než byli Milenci. Do našich hlav vkládá po celou stopáž otázky, na které nám ale nikdy nedá žádnou odpověď. Má vůbec Paterson Lauru rád? Může ji mít rád, když je až naivně přihlouplá? A je opravdu taková? Proč Paterson nechce vydat své básně, když v druhé půli je jasné, že status básníka a básnické ambice jsou pro něj vším. A je tomu opravdu tak po konfrontaci s básníkem z Osaky? Nikdy se vlastně pořádně nedozvíme, co si Paterson opravdu myslí. Stejným způsobem nás Jarmusch utvrzuje, že smysl nelze hledat na dně pudla. Proto se, mimo jiné, taky nedozvíme, jak dopadl turnaj v šachu (jestli nějaký vůbec byl), jestli homies v ghettokáře ukradnou buldoga. V tom nedoslovném tichu, ale pak z ničeho nic zazní prosté "Without love, what reason is there for anything?" Lehce iritující skutečnost, která se jeví zdánlivou vyprázdněností, ale postupně odhalí, že Paterson je vyprávěním o způsobu vnímání vlastní existence, života a i té poezie. Byť je všechno jen tak lehce nakousnuto, film anti-klimakticky směřuje k jedinému bodu - setkání s japonským básníkem a celý snímek žije jenom pro tu scénu. Nakonec to totiž není strach ze zklamání, co Patersonovi brání v tom "neklouzat po povrchu", ale jeho způsob, jak správně naslouchat věcem. Byť se to může zdát, Paterson rozhodně není ani hipsterskou pózou, ani žádným metafyzickým artem. Jenom prostě je... další autentický Jarmusch. Akorát místo upírů se vzdává hold civilní poezii modernismu a Newyorkské škole. Spoustě lidem to nesedne, klasičtějšího Jarmusche si ale nedokážu představit. Viz LeoH ()

Narya89 

všechny recenze uživatele

Rádoby kontemplativní a artový snímek, který ovšem překročil tu tenkou hranici mezi kontemplací a nekonečnou nudou. Divák/čka pořád čeká, co se stane a jaký je tedy point zachycování Patersonovy denní rutiny, a poté se dostaví největší překvapení filmu - žádný není! Adam Driver je mi už od Girls jako herec sympatický, proto je pro mě Paterson o to větším zklamáním. Chápu, že takhle vypadá život velké části lidí, ale vážně se na to musíme dvě hodiny dívat? To už rovnou můžeme točit real-time filmy, určitě i to by si našlo svou cílovou podskupinu super nadřazených artových onanistů, kteří by se rozhořčovali, jak to může někdo neocenit a rozplývali nad půlhodinovým záběrem, jak někdo večeří nebo sedí na záchodě. Co je moc, to je příliš. ()

Mishqo 

všechny recenze uživatele

80% ... Poetické. Jednoduché ale podmanivé. Nie je to jednoliaty film, ktorý smeruje z bodu A do bodu B, ale skôr súbor rôznych, individuálnych scén, z ktorých si divák sám vyskladá nejaký ten ucelený obraz či myšlienku. Toto bol môj prvý Jarmusch a očaril ma, pretože mám rád režisérov, ktorých štýl je jedinečný a rozpoznateľný. ()

bizz_mjc 

všechny recenze uživatele

Všední okamžiky nejvšednejšího života a jeho protipólu, a ty, jak známo, se přitahují. I v tvoření netvoření. Největší chybou je, že víc jarmushovštější to už být nemohlo. Vlastně ani nedokážu říct, jestli ten příběh je smutný, nebo ve svém obyčeji pozorování drobných změn povzbuzující. ()

VanTom 

všechny recenze uživatele

Řidič autobusu Paterson absolvuje v Patersonu, New Jersey každý den stejné kolečko – probuzení s partnerkou, vyslechnutí historek za volantem, návrat domů, vyvenčení psa a pivko v hospodě. Jo a k tomu ve volných chvílích píše (nerýmované) básničky. Jim Jarmusch nachází poezii v liknavé všednodennosti obyčejného místa, kde se nic zásadního neděje a ne všechno dostane nějakou pointu (dvojčata?), přitom ale opravdicky žije. V závěru tak přesně víte, jak se náhle vykolejená hlavní postava cítí (k čemuž samozřejmě přispívá Adam Driver svým působivě přirozeným projevem). ()

klima777 

všechny recenze uživatele

Jarmusch nemá poezii všedního dne v krvi. Jarmusch má poezii všedního dne dobře natrénovanou. Osobně proti takovému přístupu ničehož nenamítám. ;-) ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Asi nejvíc potěšili Sam Shakusky a Suzy Bishopová, kteří z Moonrise Kingdom přešli (studovat?) do Patersonu (města). Kolik takových Patersonů (postav, nikoli měst) asi žije kolem nás? Měli bychom je chránit, jako květiny, které vítr zavál na nehostinné planety. Nevynechat komentář Jitky Cardové. ()

blackJag 

všechny recenze uživatele

Nenápadný film bez postranních úmyslů, s přirozenou pointou a jednou mini-pointou pro obveselení. Taková Jarmuschova klasika, rozhovory, rozjímání, díky rozfrázování do jednotlivých dnů týdne to má celkem i spád. Považuji za velmi vtipné, že jednu "autobusovou epizodku" obstarává zamilovaná dvojička skautů z Andersonova AŽ VYJDE MĚSÍC (Kara Haywardová & Jared Gilman). 80% ()

Tft 

všechny recenze uživatele

Pohlazení po duši v podobě obrazu každodenního života. Každý má svoje denní rituály a Paterson z nich těží do maxima. Feel good movie, které vás provede jedním týdnem obyčejně neobyčejného básnícího řidiče autobusu. Největší síla snímku je v jeho základech, na kterých staví od pondělí až do neděle. Každý den přichází to stejné, ale přesto v něčem jiné, obraz každodennosti je zde podán tak dokonale až si člověk druhej den cestou do práce připadá jako by šlo o něco víc. Film doprovází spousta vtipných momentů, Adam Driver hraje skvěle, jeho šílená přítelkyně Golshifteh Farahani nápodobně a psího oscara za vedlejší roli si stoprocentně zaslouží Marvin. Film o ničem a přitom o všem. Jediné pondělí, které bych si přál aby neskončilo hned po tom co člověk vyleze z postele je to na konci Patersona. 80% ()

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Jarmusch opět zasahuje. Muž, který má na svědomí nejeden poetický a nesmyslný film. Což jsou zvěsti, které já nemohu potvrdit ani vyvrátit, jelikož toto je můj druhý film, co jsem od něj kdy viděl. A ono na tom přeci jen něco bude. Asi hlavně protože mi tento film skoro nic neřekl. Toto je příběh autobusáka, co prostě každý ráno vstane a žije si svůj život doplněné o velice zajímavě nezajímavou poezii. Autobusáci jsou přeci jen zajímavá stvoření. Sám jsem jich potkal spousty a žádný rozhodně nebyl jako pan Paterson. Nic ve zlém, pane Jarmusch, určitě jste tím myslel něco úžasného, ale já v tom nevidím zbla nic. Někdy příště. ()

Johnny Violent 

všechny recenze uživatele

Na Jarmusche slabý, ale i přes nijakost, jakou Paterson při samotným sledování (ne)smrděl, se na dlouho zaryl do paměti. Je přesně takový, jako Patersonovy básně bez přívlastků, popisující věci prostě tak, jak jsou, lidi tak, jak žijí, život takový, jaký zrovna je. Všední. S odstupem vlastně skvělej film. ()

mcleod 

všechny recenze uživatele

Bohužel neznám básníky zmiňované ve filmu, ale něco mi napovídá, že půjde o film založený na jejich básních, podobně jako je dřívější Jarmuschův Dead Man založený na díle Williama Blakea. Na rozdíl od romantického rozervaného filmu přecházejícího do pekelné mystiky v případě staršího filmu, zde máme možnost vychutnat si a prožít poezii psanou obyčejným životem, který nehledá velkolepost, ale poetiku v maličkostech a i v těch nejmenších a nejpodivnějších postavách v našem okolí přinášených každým dnem každému z nás. Dnem za dnem stejným, ale přesto pokaždé něčím vybočujícím. Básník dokáže tuto jemnou krásu života zachytit ve verších... stejně jako každý jiný člověk, který dokáže vnímat poetiku okolního světa. Co tedy dělá básníka básníkem? To, že vydá své verše všanc veřejnosti, která je pouze změní ve vlastní dvojče... něčeho podobného, ale přitom jiného, než co původně zamýšlel sám básník? Nebo to, že dokáže otevřít oči a srdce a vnímat svět? Takovému básníkovi je jedno, zda jeho básně kdokoli spatří... ani jejich zánik nic neznamená. Život pokračuje dál, den za dnem... v těch nejhorších chvílích si zkrátka stačí jen říct: "Byl bys raději rybou?" ()

Kurikmoon 

všechny recenze uživatele

Zaujímavých sedem dní, ktoré poeticky začínajú, obyčajne plynú a občas predostrú nejakú tú záhadu. Pomalý ale zaujímavý snímok so zaujímavým soundtrackom. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Sfilmovať každodennú nudu, to je obľúbená zábavka Jima Jarmuscha. Pri jeho filmoch si ktokoľvek môže povedať, že nemá až taký nudný život. Film je úplne bez zápletky, rozjíma nad zápalkami a iným spôsobom uspáva diváka, pričom to nazýva poéziou bez veršov, na ktorú mám rovnaký názor ako Marvin. Najzaujímavejsie tak boli rozhovory z autobusu, bez začiatku a bez konca, a fakt, že šoféra autobusu hrá Driver. –––– Máme doma veľa zápaliek. Vždy ich máme poruke. ()

jefff 

všechny recenze uživatele

Takový typický festivalový filmek, který zaujme poetikou i příjemným hereckým výkonem Adama Drivera. Jarmusch natočil vcelku obyčejný film bez výraznější zápletky i prakticky bez děje. Naštěstí jsou tu jiné parametry, které dělají film zajímavým. ()

Související novinky

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Jim Jarmusch zahájí Cannes

Jim Jarmusch zahájí Cannes

12.04.2019

Nová zombie komedie Jima Jarmusche The Dead Don’t Die 14. května slavnostně zahájí letošní filmový festival v Cannes. Snímek si zde tak odbude svoji světovou premiéru podobně jako Jarmuschovy… (více)

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

Týden nejúspěšnějších filmů BEST FILM FEST

13.07.2017

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 13. do 19. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

TOP filmy 2016 dle TOP uživatelů ČSFD.cz

29.12.2016

Výběr tří nejlepších filmů roku dle jednotlivých TOP uživatelů ČSFD.cz je každoročně oblíbeným čtením. Adepti měli za úkol vybrat tři pro ně nejlepší filmy, uvedené v roce 2016 do českých nebo… (více)

Reklama

Reklama