poster

Evropa, Evropa

  • anglický

    Europa Europa

  • Německo

    Europa Europa

  • Německo

    Hitlerjunge Salomon

    (Německo)

Drama / Válečný / Historický

Německo / Francie / Polsko, 1990, 112 min

  • PetrVabruscak
    *****

    Určitě jsem nečekal, když jsem si doplňoval filmografii Larse von Triera, že budu mít šťastnou ruku a zaměnim tento film s jeho Evropou. Do rukou se mi dostal tento unikátní film od polské režisérky Agnieszky Holland. Co si budeme nalhávat... Tento film je po scénáristické stránce úplný TOP a divim se, že ho neschlamstla továrna na sny. Příběh o strachu, válce a dvou ideologií. Ono za války, jako židovský chlapec, utéct k bolševikům a záhy utéct do nacistického Německa, má něco do sebe a něco navíc. Krušné časy nastaly chlapci, když se dostal na bojiště nebo k Hitler Jugen. Člověk, aby se bál v tomto nehostiném prostředí vymočit nebo vyspat se svou nacistickou přítelkyní. Byla to doba, kdy obřízka byla problém.(10.5.2011)

  • simbaslon
    ****

    Hodně zajímavý snímek o židovském chlapci, který se ve WWII dostává nejprve do stalinistické převýchovné školy a následně jako válečný hrdina fronty wehrmachtu do nacistických Hitlerjugend. Absurdní příběh překypující nečekanými zvraty a plný propagandistického vymývání mozků mládeže v obou táborech největších totalitních mocností. Kdybych měl něco vyzdvihnout, zmínil bych scény, ve kterých má hlavní hrdina Sally sny, jak se s nacistickou uniformou skrývá s Hitlerem ve skříni před svojí rodinou, nebo také tancujícího Stalina s Hitlerem. 4,5*(17.6.2013)

  • dr.fish
    **

    Osobně mi film nepřipadá zrovna šťastně natočen. Židovský chlapec Sally, který pro své přežití kolaboruje v podstatě s kýmkoliv, to ostře kontrastuje s ideály, které se v Čechách razí. U nás uznáváme lidi, kteří se proti totalitě staví, soudíme nebo chceme soudit ty, kteří kolaborují. Naše šlechta a i jiní lidé přišli o majetky mnohdy za mnohem méně než za členství v Hitlerjugend. Z tohoto pohledu vidím tento film jako nepovedenou parodii anebo ho též možno brát za antisemitskou anekdotu, že Židé jsou schopni pro své přežití udělat cokoliv. Ani jedno mi nepřijde moc povedené ani vtipné. Z tohoto žánru "kolaboračních komedií" mi tedy přijde povedenější Obsluhoval jsem anglického krále, který je žánrově mnohem vyhraněnější. 45%(11.9.2016)

  • Terminus
    ****

    Hrdina proti své vůli, jehož osud připomene Pianistu, je titulní postavou celosvětově úspěšného filmu A. Holland. Téma druhé světové války přibližuje z odlehčeného pohledu mladé postavy, která nebezpečenstvími války proklouzne sérií až neuvěřitelných náhod. Nelze však štkát nad nesoudností scenáristů - toto je "příběh podle skutečné události" a "realita bývá podivnější než fikce". Židovský mladík, který se strachuje o prozrazení své identity odhalením obřízky, se dostane z Německa do Lodźe, do ruského sirotčince, k německé vojenské jednotce, jejímž hrdinou se stane paradoxně ve chvíli, kdy chce dezertovat k Sovětům. Jako hrdina se dostává do elitní školy Hitlerjugend a až na konci přebíhá k Sovětům a je zachráněn náhodnou přítomností svého bratra, který potvrdí jeho identitu. Divák tohoto příběhu, lidského a odlehčeného, nikoliv však zlehčujícího, zažívá údiv z výstřednosti ve scénách tančícího Hitlera a Stalina a ve scéně, v níž se ve skříni skrývá Hitler. K humornému, ale hluboce pravdivému zesměšnění rasové teorie pak dochází ve scéně, v níž je hlavní hrdina - Žid - prohlášen za typického Árijce. V roli fanaticky vydrilované dívky poznáme Julii Delpy, herečku a v případě sequelu i spoluscenáristku ceněných filmů Před úsvitem a Před soumrakem.(21.7.2005)

  • Cimr
    *****

    Tak trochu jiný válečný film. Měl by být mnohem známější, než je, protože veškeré patetické vojíny Ryany strká s přehledem do kapsy. Agnieszce Holland se podařilo senzačně odlehčit ono šílené téma, ale zároveň ho nezlehčit, ba naopak - zapůsobit zdrcujícím způsobem na divákovy city. Napadá mě srovnání jen s jedním filmem - Život je krásný Roberta Benigniho. U něj mě taky střídavě mrazilo a střídavě jsem se musel smát. Zobrazené události jsou tak paradoxní, bizarní, groteskní, že se člověku skoro nechce věřit, že jsou založeny na realitě. A co musím speciálně ocenit, je výkon Marca Hofschneidera. Na svůj věk a vzhledem k tomu, co je nucen před kamerou dělat (výbuchy pláče, úplná nahota) je zcela suverénní a přesvědčivý.(5.8.2012)

  • - Skutečný Salomon Perel se objevuje na konci filmu. (Kulmon)

  • - Film byl natočen podle skutečné události. (Kulmon)

  • - V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace