poster

Evropa, Evropa

  • anglický

    Europa Europa

  • německý

    Europa Europa

  • německý

    Hitlerjunge Salomon

  • slovenský

    Európa Európa

    (festivalový název)

Drama / Válečný / Historický

Německo / Francie / Polsko, 1990, 112 min

  • slunicko2
    ****

    Ach, Evropo, Evropo... 1) Už dávno vím i z vlastní zkušenosti, že nejbizarnější příběhy nepocházejí z per spisovatelů či scénáristů, ale prostě se dějí. Je zbytečné diskutovat o tom, zdali dílčí scény proběhly tak, jak jsou zobrazeny ve filmu, to je přece úplně jedno. Existencionální příběh zubožené Evropy nemohl ani Kafka napsat lépe. 2) 42letá Agnieszzka Hollandová ve svém snad nejlepším filmu prokazuje svůj, jak píše komentátor gudaulin, cit pro výběr atraktivní látky. 3) 21letý Marco Hofschneider (Salomon) zde zahájil svou dosud vcelku úspěšnou hereckou kariéru. 4) Na průjezd tramvají lodžským ghettem nezapomenu. 5) Zasvěcený obsah: Letní filmová škola.(27.2.2016)

  • Petrus1
    ****

    Poprvé jsem se o existenci paní Hollandové dozvěděla v souvislosti s Hořícím keřem, kterej jsem ovšem ještě neviděla. Neviděla jsem žádnej její film. Až tento. Jenže co k němu napsat? Původně jsem to chtěla odbýt jen hodnocením a na koment se vykašlat. Jenže jednak je to Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete (a k těm se snažím vždycky něco napsat a taky použít něco z knihy pro své obohacení) a jednak jsem se až po zhlédnutí obeznámila s faktem, že to bylo natočeno podle skutečné události. Čemuž se mi nějak nechce věřit. Zdálo se mi to až příliš nemožné, aby to byla pravda - takže to pravda určitě byla. Mám kamarádku, jejíž život je obohacen všemožnými (pro mě až neskutečnými) události, že ji někdy podezřívám z toho, že mi nestoudně lže, protože na jednu osobu je to až příliš mnoho zážitků najednou. :) Takže obdobně podezřívám i Sallyho. To by člověk nevěřil, co může způsobit jeden blbej kousek neexistující kůže. Při té záchodové scéně mi ho bylo děsně líto (kdyby to nebyla kravina, řekla bych, že mě to bolelo za něho). Ale možná mé pochybnosti plynou čistě ze závisti, protože toho kluka chtěli ojet snad všichni, které potkal. Sally jako správný árijský Žid, věřící, že soudruh Stalin sesílá z hůry dětem bonbony, byl zřejmě velmi zdatný chameleon a herec. Ať už skutečnost byla jakákoliv, nemůžu si pomoct, ale přišlo mi to prostě přitažený za vlasy. Na druhé straně, pokud na Salomona budu nahlížet jako na Švejka... Každopádně moje váhavé hodnocení rozhodne až odpověď na otázku: Chci vidět příběh o předkožce ještě jednou? Ano, to chci. "Jako jediná tělesná připomínka Sallyho skutečné totožnosti se obřízka stává ve filmu silnou metaforou. Některé nápadně dvojznačné okamžiky snímku ukazují Sallyho, jak se přesmíru identifikuje s rolí, kterou hraje, a naznačují tak, že žádná skutečná totožnost ani není možná. Není překvapením, že se na konci nedočkáme žádné katarze či tragédie..."(9.5.2015)

  • Frajer42
    ****

    Až dodnes jsem nevěřil, že po naší malebné planetce kráčí žena, která je schopná vytvořit úžasný film. Europa Europa je jeden z nejlepších filmů, které mapují situaci v tehdejším světě dvou tyranů. Podařilo se jí naprosto úžasně vystihnout střet dvou ideologií prostřednictvím židovského chlapce, který měl jedinou touhu - touhu přežít. Pravda, občas obskočil nějakou tu Němku, občas si počíhal na Rusku, ale jistě to byl milý hoch bez přebytečné kůže v intimních partiích, která ho stála jeden zub a téměř i život. Skutečně se jedná o úžasný film. Ten kdo mu nenapálí minimálně 4 body, ten skončí jistě v pekle. A tam rozhodně nechci, protože by se mohlo jednat o peklo židovské. Viděno v orginále(německy) s anglickými titulky.(24.1.2013)

  • Chřástal
    *****

    Židovský kluk se dostává do německé armády a jako válečný hrdina do elitní školy pro nacistickou mládež, kde čelí trampotám se skrýváním obřízky, jelikož po něm jedou nejen fanatické árijky, ale i kamarád v uniformě. Scénář jak pro crazy komedii Slunce, seno, Hitlerjugend nebo Krev, půda a erotika. Jenomže bláznivost je asi konstantou dějin - a popisované doby obzvlášť. Dějové zvraty a klikaření hlavního hrdiny, jehož sympatické ambice spočívají ve snaze prostě přežít, jsou už docela přehnané, což přesně zapadá do informace, že jde o skutečný příběh. A příběh pádí jako splašená tramvaj skrz lodžské ghetto, takže Solomon/Josef má co dělat, aby se dostal do role. A i když je hraní možná lehčí, než být sám sebou (jak se dozví), co když máte znamení totožnosti vypálené ne sice na čele, ale… Hollandové film ukazuje zblbnutí lidí ideologií v mrazivých i groteskních scénách - dětem určený komunistický důkaz boží neexistence (co se vlastně asi stalo s tou hezkou vychovatelkou/politručkou?), vyučovací hodina „Jak poznat Žida” - a stejně tak má smysl i pro momenty dojemné a lidské (závěrečné močení). Evropo, Evropo…(15.11.2015)

  • dr.fish
    **

    Osobně mi film nepřipadá zrovna šťastně natočen. Židovský chlapec Sally, který pro své přežití kolaboruje v podstatě s kýmkoliv, to ostře kontrastuje s ideály, které se v Čechách razí. U nás uznáváme lidi, kteří se proti totalitě staví, soudíme nebo chceme soudit ty, kteří kolaborují. Naše šlechta a i jiní lidé přišli o majetky mnohdy za mnohem méně než za členství v Hitlerjugend. Z tohoto pohledu vidím tento film jako nepovedenou parodii anebo ho též možno brát za antisemitskou anekdotu, že Židé jsou schopni pro své přežití udělat cokoliv. Ani jedno mi nepřijde moc povedené ani vtipné. Z tohoto žánru "kolaboračních komedií" mi tedy přijde povedenější Obsluhoval jsem anglického krále, který je žánrově mnohem vyhraněnější. 45%(11.9.2016)

  • - V rodném Německu byl snímek zpočátku přijímán velice vlažně, filmovým výborem nebyl dokonce ani navržen na možnou účast v boji o Cenu Akademie pro “nejlepší cizojazyčný film“. Jaké pak přišlo překvapení a rozpaky, když se ukázal jako jeden z nejúspěšnějších německých filmů, který byl kdy v USA uveden a získal nejen Zlatý glóbus, ale i oscarovou nominaci pro “nejlepší adaptovaný scénář“. (džanik)

  • - Skutečný Salomon Perel se objevuje na konci filmu. (Kulmon)

  • - Podle původního scénáře měl film končit scénou, v níž se Salomon Perel (Marco Hofschneider) po letech potká s přáteli Němci a zpívá s nimi nacistické písně. Konec byl upraven na nátlak producentů, kteří se báli reakcí židovského publika. (Cimr)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace