Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ve druhé polovině 70. let 20. století se v polské kinematografii objevilo několik zajímavých filmových projektů, v nichž dostali prostor tvůrci nové nastupující generace, sdružení v tvůrčí skupině „X", vedené Andrzejem Wajdou. Po úspěšné generační výpovědi sedmi režisérů ve společném filmu Obrázky ze života (Obrazki z życia, 1975), který vznikl na základě fejetonů Jerzyho Kibicy - Agnieszka Hollandová do něho přispěla částí Dívka a „vodnář" (Dziewczyna i „Akwarius"), a po povídkovém projektu CDN (1975), zaujal veřejnost také snímek Kamerové zkoušky - jakýsi generační manifest autorské trojice Wajdových chráněnců Agnieszky Hollandové, dokumentaristy Pawła Kędzierského a Jerzyho Domaradzkého. Společně s nimi se na něm podílel také Feliks Falk, ovšem tentokrát „jen" jako scenárista. Čtveřice se pokusila volně navázat na poetiku filmů nové vlny, čerpající z kombinace autentického dokumentu a hraných sekvencí (mj. zde můžeme vysledovat i výraznou inspiraci československou kinematografií šedesátých let).
Děj filmu se točí kolem hereckého konkursu na role v novém filmu (tuto část režíroval Jerzy Domaradzski), jenž kompaktně a citlivě propojuje osudy dvou mladých lidí, právě vstupujících do dospělosti. Agnieszka Hollandová vypráví příběh naivní dívky a čerstvé maturantky Anky, která se touží stát herečkou, aby se vymanila z nudného života v malém provinčním městečku. Společně s kamarádkou posílají fotografie filmové produkci, jež shání naturščiky, a sní sen o velké kariéře a „opravdovém životě na plátně". Mezitím prožívá první trpké rozčarování z letmé letní známosti s Tomkem, pro něhož je pouze sexuálním skalpem. Z ponížení ji vytrhne až pozvánka na konkurs do Varšavy. Zároveň s Ančiným příběhem se rozvíjí příběh chlapce Pavla, který vyrostl v dětském domově, prochází různými profesemi a nedávno také prožil milostné zklamání (linie režírovaná Pawłem Kędzierským). Oba mladí lidé, které spojuje životní deziluze, se spřátelí a během noci v hotelu na sebe prozradí mnohá tajemství. Při konkursu vzbudí Pavel zájem náhodně přítomného režiséra Wajdy, jenž ho doporučí svým kolegům jako mimořádný talent. Jenže v herecké etudě s Ankou vše dopadne trochu jinak…
K citlivému propojení fiktivního příběhu se skutečným konkursem přispívá dokumentární stylizace filmu, podpořená jak syrovou kamerou Jacka Zygadła, zachycující mj. autentické záběry přímo z konkursu, tak výkony, jež spojují herectví studentky lodžské filmové a divadelní školy Darii Trafanowské a neherce Andrzeje Pieczyńského. Formanovsky laděný snímek lze v druhém plánu vnímat také jako výpověď o mladých Polácích, o jejich představách o vlastní budoucnosti, o kvalitě jejich přání a myšlenek, o jejich rozhodování se na první životní křižovatce. (Letní filmová škola)

(více)

Recenze (4)

Jordan 

všechny recenze uživatele

krásny film, ktorý mi trochu pripomínal formanov konkurs; silný a smutný filmový zážitok o potrebe lásky a uznania, ktorého dramaturgické členenie na tri časti (kapitoly) predstaví oboch hrdinov (v ich prirodzenom prostredí a kontexte ich životných problémov) a potom ich v závere zvedie do vzájomnej konfrontácie; zvolenie témy konkurzu a situovanie dejiska vzniku i rozpadu vzťahu na kamerových skúškach mi prišlo geniálne a ukázalo rozdielne prístupy k životu, vzťahu a morálke u anny a pavla, zároveň poskytlo možnosť konfrontovať reálny život mimo konkurzu (smrť hotelového hosťa, hádka v kaviarni) s umelosťou a snahou napodobniť život pre film a pred kamerou - rovnaký cieľ mali aj často úsmevné zábery, "kamerové skúšky" iných účastníkov konkurzu, ktorými bol celý film poprestrihávaný; ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Konkurs na život, pod kterým jsou podepsaní (tři) polští režiséři Agnieszka Holland, Jerzy Domaradzki a Pawel Kedzierski, byl tedy až třetí volbou. Snímek ovlivněný Československou novou vlnou i dílem Miloše Formana je kombinací hraných a dokumentárních pasáží. Hlavní postavy, čerstvě dospělá maturantka Anka i stejně starý odchovanec dětského ústavu Pawel vstupují do života se všemi chybami, jichž se dopouští člověk jen v jejich věku. Právě jejich tápání v prostoru pobaví, zasmějete se i většímu odstupu od tehdejší módy. LFŠ 2012. ()

smrt.ka 

všechny recenze uživatele

Ta inspirace českou novou vlnou z filmu vyloženě kape. I proto se český divák zřejmě pobaví a nějaké předsudky a strach vůči polského filmu si schová na jindy. Velká citlivá sranda a duch doby. ()

Jester_X 

všechny recenze uživatele

Film je syntézou dokumentu a normálního filmu. Stejným způsobem probíhá sledování obou hlavních hrdinů, jelikož ústředním motivem filmu jsou jejich problémy při vstupu do dospělého života. Přes všechny nezdary se ovšem setkávájí na kýženém konkursu. Filmové prostředí ovšem nevede k zázračnému happy endu, ale pouze se stává prostorem pro exponování běžných strastí, z nichž také vyplývá konečný rozchod obou hlavních hrdinů. ()

Reklama

Reklama