Reklama

Reklama

Ulice Cloverfield 10

  • USA 10 Cloverfield Lane (více)
Horor / Psychologický / Sci-Fi / Mysteriózní / Thriller / Drama
USA, 2016, 104 min

Michelle se rozchází s přítelem a ujíždí pryč z města. Cestou poslouchá rádio a dozvídá se o velkém výpadku elektrické energie a zároveň jí vyzvání telefon. Shání ji její přítel a chce, aby se vrátila. Její pozornost je trochu rozptýlená a tak špatně reaguje, když do jejího vozu narazí jiné auto a Michellino auto vyjede ze silnice a převrátí se. Když se Michelle probere z bezvědomí, je uvězněná v neznámé místě a připoutaná za nohu řetězem ke zdi. Vyděšená se za chvíli seznamuje se svým věznitelem Howardem, který jí však tvrdí, že jí zachránil život. Svět postihla katastrofa a vzduch je kontaminovaný, nikdo neměl šanci přežít. On sám se na takovou situaci již dlouho připravoval a roky si budoval podzemní bunkr, ve kterém se právě nachází. Neví, kdo katastrofu způsobil, ale jisté je, že v bunkru budou muset zůstat určitě rok nebo dva. Pak ji seznámí s dalším obyvatelem bunkru Emmettem. Emmett je místní a Howardovi s bunkrem pomáhal, a když se toho dne objevila obrovská rudá záře, okamžitě si vzpomněl na Howarda a prosil ho, aby ho vzal k sobě. Howard Michelle ukáže skrz okno, jak vypadá situace venku. Spatří tam mrtvá prasata, která, jak Howard tvrdí, zemřela po nadýchání se kontaminovaného vzduchu. Michelle také spatří Howardovo auto a vzpomene si na svou nehodu. Byl to Howard, kdo ji vytlačil ze silnice. Howard se později přizná, že do ní narazil. Prý když spatřil tu rudou záři, snažil se dostat co nejrychleji do bunkru a jak spěchal, narazil do jejího auta. Pak ji vytáhl ven a vzal s sebou do bunkru. Naše trojice se v bunkru pomalu sžívá, ale Michelle později objeví na okně vyškrábaný nápis s žádostí o pomoc a náušnici od krve, která patřila Howardově dceři. Michelle si uvědomuje, že Megan, o které Howard tvrdil, že byla jeho dcera a jejíž fotografii jí ukázal, nebyla jeho dcera. Emmett se na fotografii podívá a tvrdí, že se jedná o dívku ze sousedství, která asi před dvěma roky zmizela a nikdo o ní nemá žádné zprávy. Howardova dcera vypadala úplně jinak. Je to celé divné a Michelle se s Emmettem začínají připravovat na útěk z bunkru... (TV Prima)

(více)

Videa (12)

Recenze (858)

verbal 

všechny recenze uživatele

Typický příklad toho, jak dokáže název zkurvit celý film. Jako ne, že by byl jinak poměrně omletý devadesátiminutový slovní gangbang mezi Jeníkem Dobrákem, jakousi uvědomělou a cílevědomou americkou kravkou a podivným kokotkem v kšiltovce do trojky nějak zvlášť zábavný, inovátorský nebo převratný. Ale takhle se celé to základní konstrukční „mystérium“, je-li Jenda jen obyčejný otylý úchyl nebo zdravě paranoidní a předvídavý scifista, ubírá směrem k prdeli už při torrentovém nákupu vstupenky do první řady na sedačce v obýváku. Je to totéž, jako byste děsně tajemný horor o sterilně kýčovitých rodinných hodnotách, správňáctví za každou cenu a ukrutně pevném přátelství mezi umělohmotnými zbohatlickými fracky s totálně nepředvídatelným rozuzlením nazvali Cloverfield 90210, a v posledních deseti minutách by se tam naprosto, ale naprosto překvapivě náhle zjevil Brendn Volš a začal moralizovat. Takže se v tomto případě jedná o hodinu a půl dlouhé, fádní a místy až otravné čekání na dvouminutový záběr mimozemského kombajnu, z něhož čouhá hadice od hovnocucu a dělá „vžžžžžžm“. Zahrané je to však opravdu famózně. Ale to i každý televizní projev maďarského Jánošíka, samozvaného spasitele, bezelstného a poctivého miliardáře Endyho Babitche o tom, jak to s námi myslí dobře. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Slušný pilot, ktorý v kine nemá čo robiť. Často krívajúca logika vs. silné momenty prekvapenia a intenzívne finále, ktoré má ale opäť iba takú stopáž ako vyvrcholenie seriálovej epizódy. Malý neveľký film do partie k prešumiteľnému Super 8. Na väčší a originálny Cloverfield sa nechytá (keď už sa bavíme o Abramsovych produkciách pre totožnú cieľovku). ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Jistě by bylo podnětné rozebírat (virální) marketing filmu, osmdesátkové popkulturní odkazy a design (John Hughes), pozici Michelle mezi jinými soběstačnými ženskými postavami poslední doby, reflexi sílící společenské poptávky po autoritativním lídrovi nebo podrývání star systému obsazením Johna Goodmana do trochu jiné „taťkovské“ role, pro mě jde ale v první řadě o učebnicově vystavěný thriller, který důsledně zužitkovává veškeré informace poskytnuté v rámci jeho uzavřeného světa. Prakticky každý prvek, ke kterému je delším, detailním nebo hlediskovým záběrem navedena naše pozornost, lze označit za kompozičně motivovaný, ačkoli se třeba zprvu zdá, že má sloužit jenom k pobavení (infantilní koupelnový závěs s kachnou). U objektů, které se vracejí do hry s větším časovým odstupem, jsme navíc před jejich zapojením do děje nejprve slovně upozorněni, že na ně nebylo zapomenuto, aby jejich následné využití nepůsobilo jako deus ex machina (lahev s alkoholem, kterou Michelle na začátku při opouštění bytu bere ze stolu, později se o ní zmiňuje Howard a její hvězdný okamžik přichází těsně před koncem). Význam rekvizit zároveň není stálý a kupříkladu dívčí časopisy nás nejdříve upozorňují, že Howard zřejmě ztratil svou dceru, později se mění v součást zinscenovaného divadla (aby byla posílena iluze, že Michelle je jako Howardova dcera) a nakonec ve zdroj důležitých informací pro přežití. Každý dílek skládačký je dříve či později odůvodněný a je tak příznačné, že i skládání puzzle se z kratochvíle hrdinů změni ve znepokojivou nápovědu pro diváka, když Emmett dvojznačně upozorní, že pár dílků ještě chybí. A skutečně – v dané chvíli ještě neznáme celou pravdu, jak vzápětí vyjde najevo, čímž bere za své krátká nedramatická mezihra, během které zdroj ohrožení zdánlivě číhá jen venku. Podobně zneklidňující podtext má hra s hádáním slov, kdy je využito omezení vyprávěcího hlediska na Michelle – nevíme tudíž, co doopravdy ví Howard a stejně jako jeho dva „adoptivní potomci“ nedokážeme určit, zda stále hraje, nebo jim škodolibě říká pravdu. Zdánlivě zdržující scéna, ve které se Emmett a Michelle baví o svých promarněných životních šancích, je pak pro vyznění filmu naprosto klíčová a zejména jí Ulice Cloverfield 10 vděčí za emocionálně velmi silné a přitom – stejně jako celý koncept, na němž je zápletka založena (tři lidé v bunkru, z nichž minimálně jeden něco temného tají) – očistně jednoduché finále, které dává rychle zapomenout na zbytečně spektakulární (a úhlednou uzavřenost světa, v němž jsme se dosud nacházeli narušující) vyvrcholení. 85% ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Výborné civilní sci-fi, které na první pohled vypadá jako Saw: Hra o přežití, aby se postupně promítnulo v osobitý a hodně zajímavý thriller. Co naplat, že právě tento thriller dostane v posledních dvaceti minutách na frak od filmových žánrů a přetočí se v apokalyptické sci-fi. Klobouk dolů za nápad. Sice se celý film tváří hodně komorně, ale nutno dodat, že jediní tři herci tu komornost podporují skvělými výkony. John Goodman obzvlášť a Mary Elizabeth Winstead do toho vnáší krásu, která se také počítá. Celkově musím říct, že se jedná o moc milé překvapení a zároveň hodně zajímavou kombinace dvou naprosto odlišných nápadů. ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Tomuhle nejvíc škodí název. Divácký zážitek z výborného komorního dramatického thrilleru celou dobu nabourává to, že člověk kvůli slovíčku "Cloverfield" ví, k jakému rozuzlení to celé nutně musí směřovat. A když to tam pak dojde, tak nastane rozčarování, neboť propojení s původním filmem je opravdu jenom na papíře. Kdyby se film jmenoval Independence Day 2, tak to vyjde nastejno, neřkuli lépe. Slabší čtyřka. ()

Galerie (32)

Zajímavosti (16)

  • K filmu bol pôvodné upísaný Damien Chazelle, ktorý mal prepísať scenár a následne film aj zrežírovať. Ten však od projektu odstúpil v momente, ako mu odobrené financovanie pre jeho druhý celovečerný film Whiplash (2014). (drake31)

Reklama

Reklama