Reklama

Reklama

Cesta do fantazie

  • Japonsko Sen to Čihiro no kamikakuši (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Cesta do fantazie je dobrodružný snímek, kde se nesvádějí bitvy, hlavní postava není nadaná nadpřirozenými schopnostmi, ani se zde nesváří dobro se zlem. Vyprávění o desetileté dívce, která se ocitne v roztodivném městě duchů, bůžků a strašidel, se obejde bez schémat a prvoplánových atrakcí sezónních animovaných hitů. Naopak diváky každého věku pohltí a uhrane unikátní vizí svého autora, díky níž každý záběr dýchá roztodivností, hravostí, nápaditostí, ale i melancholií a emotivností. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (989)

JFL 

všechny recenze uživatele

"Cesta do fantazie" představuje jednak úžasně uhrančivou podívanou, ale především jeden z nejvýmluvnějších dokladů, proč by se o Hajau Mijazakim nemělo mluvit jako o "japonském Disneym". Ačkoli tento přívlastek bývá užit ve chválihodné snaze představit tohoto výjimečného tvůrce potenciálním divákům, kteří o něm nikdy neslyšeli (a dodnes takoví jsou), současně filmy Mijazakiho i studia Ghibli krutě obírá o jejich osobitost. Díla tohoto zcela solitérního režiséra totiž mají s tvorbou disneyácké továrny společné maximálně povrchní schodu, že jsou komerčně úspěšné a animované. A stejně tak je to i s často se vyskytujícím popisem Cesty do fantazie jako "japonské / anime Alenky v říši divů". Ostatně stačí porovnat Mijazakiho film s disneyáckou adaptací Alenky z roku 1951. Ta je typickým produktem precizní studiové výroby - optimalizovaný produkt, který je dílem nikoli jednoho autora, nýbrž týmu, kde o post režiséra se podělilo několik animátorů specializovaných na odlišné sepekty animace, stejný přístup je uplatněný u scénáře, jenž prošel rukama třinácti různě specializiovaných scenáristů, kteří předlohu upravili do líbivé podoby. Tento model je totožný u všech klasických animovaných filmů studia Disney, a i v éře renesance studia byla režie (až na ojedinělé výjimky) dělena minimálně mezi dva animátory. Studio Ghibli je naopak bytostně autorské, Mijazaki a Takahata každý zvlášť na svých filmech figurují jako režiséři a scenáristé. Mijazaki pak představoval autorskou záštitu i nad projekty jiných mladších režisérů coby autor scénáře. Zatímco studio Disney v drtivé většině adaptovalo knižní předlohy či vycházelo z klasických bájí a legend, Mijazakiho snímky povětšinou pocházejí z mistrovy vlastní imaginace. Dokonce i ve výjimečném případě, kde základem příběhu je konkrétní dílo (Doručovací služba čarodějky Kiki, Howlův kráčející hrad), se výsledný film ubírá vlastní cestou a předlohou se spíše jen inspiruje. Mijazaki se nikdy netajil svými inspiracemi a jeho díla fascinují mimo jiné právě tím, jak dokáže elementy z japonské i evropské literatury, kultury a historie spojit do unikátních vizí, které skrze podobnosti motivů s klasickými díly získávají váhu univerzálnosti. V případě "Cesty do fantazie" a Carrollovy "Alenky v říši divů" tak sice obě díla pojednávají o dívce, která se dostane do fantaskního světa a hledá cestu ven, ale ve všech ostatních ohledech jsou zásadně odlišné, až protichůdné. "Alenka" přináší zahlcení vjemy, které slouží k upoutání pozornosti dětí, při čemž vyprávění je pojaté jako hříčka založená na nonsensu a absurdní logice. Carroll v knize reflektoval a zesměšňoval řadu dobových systémů, norem a rituálů vyšší společnosti a jednotlivé figury (zřejmě) koncipoval podle reálných předobrazů. V souladu s tím pak i samotné vyprávění ustanovuje hrdinčina dobrodružství jako sen, v němž věci protagonistce důvěrně známé z reálného světa získávají fantaskní podobu. Hrdinka samotná během svého pobytu ve snovém světě neprochází zásadnější změnou či vývojem a dospělost zůstává pouze příslibem, naopak je oslavována rodící se osobnost a rostoucí sebevědomí hrdinky. Mijazaki sice před zraky diváků rozprostírá fascinující svět, ale zaměřuje se v něm výhradně na hrdinku Čihiro, pro kterou se stává katalyzátorem strastí z paralelního reálného světa, ale především iniciací k dospívání. Dospělost zde není pojímána jako nějaký soubor společenských norem či sebejistota ve vystupování, nýbrž oproštění se od umanutosti i sebestřednosti a naopak dospění k empatii i uvědomění si vlastní identity a kořenů. Jednotlivé vedlejší postavy pak představují různé podoby těchto vlastností, eventuálně spolu s hrdinkou prochází totožným vývojovým obloukem (Beztvářník i dítě Jubaby). Konkrétní dějové motivy (odebrání jména jako podmanění, vzpomínky) pak zase tematizují identitu a její stavební kameny. Čihiro tak z umíněné a vnitřně zmatené holky, která se těžce vyrovnává se stěhováním do nového domova, vyzrává když se díky zážitkům ve světě duchů její strach a bezradnost mění v okouzlení a empatické zaujetí, ale také zatímco poznává hodnotu svého jména a váhu vlastní minulosti a vzpomínek. Co do stylu pak "Cesta do fantazie" představuje Mijazakiho nejrozvláčnější a nejméně žánrový film. Zdejší konflikty a peripetie nemají podobu dobrodružných střetů a la Naušika, Laputa či Mononoke. Ty probíhají spíše na pozadí hrdinčina příběhu, zatímco ona směřuje ke stále větší vyrovnanosti a klidu - proto také nezapomenutelným vrcholem snímku je podmanivá pomalá jízda vlakem krajinou proměněnou v oceán. () (méně) (více)

belldandy 

všechny recenze uživatele

Mijazaki je Spielberg japonského anime. Jeho příbějy jsou dokonale odvyprávěné, dojemné a přijatelné pro celou rodinu. Jsou přijatelné dokonce i pro evropského diváka. Přesto je tohle jeho první film, který jsme mohli v našich kinech zhlédnout. A musím říct: " Díky bože za to." Scéna s přeměnou rodičů v prasata mě hodně vyděsila a cesta podmořským vlakem zase okouzlila. Je to výborný film. Pokud jde o mě musím však říct, že nejradší mám přeci jenom Naušiku a Princeznu Mononoke (v některých scénách taky Totora). Proto ten bod dolů u filmu, kterému se vlastně nedá nic vytknout. ()

Reklama

Amarcord_1 

všechny recenze uživatele

80% - Je to třetí Miyazaki, co jsem viděl, a nějak se mi zdá, že se chlapík opakuje. Stejné motivy, stejné jednání klaďasů. Ehm... To je ale jediný důvod, proč nesáhnu k vyššímu hodnocení. Nádherná animace doplněná super Hisaihiho hudbou mi místy skoro vháněla slzy do očí, a celkový dojem jsem měl přesně takový, jako po "cestě do fantazie". Úspěch filmů studia Ghibli spočívá podle mě právě ve využívání skutečnosti, že jedině animovaný film má možnost ztvárnění nekonečné fantazie. Zkrátka kouzelné... ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Takmer od začiatku sa film zabodne do divákovej pozornosti a prakticky počas celého trvania ostane v nej zapichnutý. Aj keď ide vlastne len o obyčajnú rozprávku, hneď je jasné, že nápadmi, zaujímavými myšlienkami a pútavosťami to bude len tak sršať. Márne som čakal, kedy filmu dôjdu inovácie a fantázia a Miyazaki ukazuje, že rozprávkovosť fantázie alebo fantazijnosť rozprávkovosti ešte stále nie je na konci so silami. Len niektoré situácie sa mi zdali dosť detské a infantilné v súvislosti s filmom ako celkom. Nie ich zmysel, len vadilo niečo v súvislosti s japonským spôsobom animovaného prejavu, ale možno bol na vine dabing. 90%. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Nikdy som nebol priaznivcom japonskej anime tvorby, ale musím uznať, že Cestu do fantázie som prežil celkom bez ujmy. Je tu niekoľko pekných symbolov, ponaučení a dej, ktorý dokázal udržať moju pozornosť. Reálne to vidím na silné tri hviezdy, ale mojej dcére sa to veľmi páčilo, takže dávam ešte jednu bonusovú. 70/100 ()

Galerie (101)

Zajímavosti (23)

  • Na ruční animaci se podílelo okolo 40 animátorů. (Witta)
  • Jelikož hrozilo nedodržení termínu premiéry, většina pracovního týmu dělala přesčasy s tím, že se vždy střídali ve vaření večeře, včetně režiséra Mijazakiho. (Witta)
  • Titulní píseň měla být původně použita pro jiný Mijazakiho film, z něhož ale nakonec sešlo. Režisérovi se píseň natolik zalíbila, že se rozhodl ji zařadit jako úvodní píseň v Cestě do fantazie. (Witta)

Související novinky

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

Nejlepší filmy desetiletí dle ČSFD.cz

28.12.2010

Byl by hřích opomenout při příležitosti končícího prvního desetiletí nového milénia souhrn nejlepších filmů daného období. Zde vám přinášíme žebříček třiceti nejlepších celovečerních filmů dle… (více)

Filmasia 2010 – asijské „best of“

Filmasia 2010 – asijské „best of“

30.11.2010

Letošní festival Filmasia se koná v Aeru 3. - 5. prosince 2010. Uvidíte nové filmy od jmen jako Andrew Lau, Takashi Miike, Hayao Miyazaki, Tsai Ming-liang nebo Kim Ji-woon! Asijský víkend začíná v… (více)

Reklama

Reklama