poster

Hedi

  • Tunisko

    Inhebbek Hedi

  • anglický

    Hedi

  • Slovensko

    Hedi

Drama

Tunisko / Belgie, 2016, 88 min

Scénář:

Mohamed Ben Attia

Hudba:

Omar Aloulou

Producenti:

Dora Bouchoucha
(další profese)

Komentáře uživatelů k filmu (21)

  • DannyBoy80
    ***

    MINIKINO Kavárna, Ostrava, 22.10.2016 : 70%. Film o mladíkovi, který byl ve vleku své matky a svého bratra. Nudila ho práce, nudilo ho to doma a tak na služebce si uvědomil že je třeba změna. naneštěstí ho čekala domluvená svatba. Takže se jal z ní vyzout posílen letním románkem. To se může stát kdekoli, na to to nemuseli točit v Tunisu. Celý konflikt mezi ním a rodinou ohledně svatby je udán ve 30ti sekundách. Škoda čekal jsem trochu více.(24.10.2016)

  • Malarkey
    ***

    Sice mě zaujalo prostředí, protože město Mahdia a jeho okolí trošku znám. To ale stejně tak samotný film vůbec nezachránilo od vyšších kvalit, protože natočen je poměrně průměrně a bez emocí. Kdy se Vám ale poštěstí vidět tuniský film? Kór když máte rádi filmy?(6.6.2017)

  • Marigold
    *****

    Současné Tunisko skrze příběh mladého muže, který si nedovede vybrat mezi plánem (tradicí) a žádným plánem (liberálním vztahem). Co může znít jako modelová milostná suchařípa se pod rukama debutanta Mohameda Bena Attii mění v živou, bystrou a strhující pouť zemí, která visí v bezčasí mezi tradicemi a modernitou. Mezi revolucí a vystřízlivěním. Katastrofou a...? Silný film, svojsky inspirovaný dardennovskou kinetikou, z níž si režisér bere část, ale nepůsobí jako epigon, ale jako vynalézavý pozorovatel intimních vztahů a jejich sociálního kontextu. Potěšení na mnoha úrovních. Tuniská verze Rozchodu Nádera a Simin. [Berlinale 2016](13.2.2016)

  • Rimsy
    ****

    U Hediho od začátku víte, co čekat. Zdánlivě osobní příběh mladého a konzervativně vychovaného muže, který se chce vymanit z vymezených kolejí, je jasně čitelnou alegorií na události Arabského jara. Skvělé je ovšem to, že na obou těchto rovinách (tedy příběhové i symbolické) film funguje a přenáší tak důležité poselství o stavu severoafrické společnosti. Koho to ovšem nezajímá, užije si i tak zajímavé melodrama. A rozpory mezi Hedim a jeho matkou fungují na tolika rovinách, až jsem fascinovaně sledoval, jak jednoduše a přirozeně lze zprostředkovat tolik emocí. Velká síla.(11.10.2016)

  • Pepinec
    **

    Kdyby želva někdy chtěla něco vyhrát, ať si dá závod s tímhle filmem. Totiž pomalejší může být fakt už asi jen mysl lidí z Hradčan. Myslím, že pravou šanci uspět má Hedi jen u toho diváka, který se v něm najde. A to já nejsem, zaplaťpánbůh.(27.10.2016)

  • JitkaCardova
    *****

    Nevídáno. Už dlouho se mi nestalo, aby mě nějaký film takhle vyškolil, ale pokud jde o roli diváka, dostala jsem dnes večer lekci jako hrom. Profackovaná, až mi zčervenaly tváře, a zpokornělá (klidně to čtěte jako zkoprnělá). *** V tomhle filmu jsou klíčové dva aspekty a jeho originální krásu určuje především jejich pozoruhodná vzájemnost: 1) to, že vám film dokáže předložit a přiblížit niterný vývoj postavy tak věrně a jemnohmotně, že kruciální, byť i zdánlivě nenápadné okamžiky, v nichž se rodí Hediho prociťování, prozírání, uvědomění a rozhodnutí, z duše spoluprožíváte s ním, znovu cítíte, jaké to přesně bylo, to či ono udělat, uvidět, zažít nebo pochopit poprvé v životě -- a 2) brutální střih, který určuje důrazně digitální způsob vyprávění toho jemného příběhu, tempo a časování narace, a sekundárně k tomu ještě spouští vaši diváckou a celkově i životní sebereflexi (přitom tak nenápadně, jako když se spouští rýma, protivná, a očistná). *** Režisér prý vystudoval obchod - a jeho střih je prostě absolutně úsporný. Nechá vás dívat se na vyprávěnou scénu vždycky jen tak dlouho, než v klidu pochopíte, co je potřeba - a jakmile už víte, na co se díváte - střih. Ze začátku to působí spíš jako nemotornost, jak ve vás tahle taktika vyvolává pocit nedostatku. Říkáte si, tady to ale mělo ještě chvilku pokračovat, ta scéna přece není dohraná. Cítíte to jako vizuální ošizení. Jen se zorientujete a chcete se začít dívat, jak to bude vypadat - střih. Ale pak takhle uplyne třetina filmu a vám by mělo svitnout. Protože ten pocit diváckého neukojení se pravidelně opakuje, protože film vám ho vyvolává záměrně. Vždycky vám jednu nemilosrdně střihne ve chvíli, kdy už jste pochopili, co se vám ukazuje, a spokojeně se uvelebíte, abyste si to lenivě dokoukali, než se po vás zase bude něco chtít... Jenže film je tu plně podřízený naraci, je médiem vyprávění, nemá v úmyslu nechat vás zbůhdarma lenošit a dokoukávat, co už jste pochopili. *** Příklad: jsme s nimi dvěma v kavárně, objednají si vodní dýmku - ale než vypustí první obláček kouře, střih, a je po kavárně. Po odpoledni. Jsme jinde, o kus dál. *** Film je v tomhle drsně nastaveným zrcadlem naší ochotě vypínat a zbůhdarma civět, s naprázdno běžícím motorem, i pokud jde o pohánění vlastního života - chtěli jste s nimi ještě pobýt v kavárně? Vidět, jak pokuřuje ona, jak pokuřuje on - chtěli jste si to otrocky dokoukat, než zase o kousek posuneme děj, jak jsme zvyklí? Kolik takhle ztrácíte času, potenciálu, energie, když to není vůbec potřeba, když si umíme představit, když chápeme, že nějak to či ono zkrátka vypadalo, proběhlo? Musíme dělat předěly, chceme-li se dostat za další horizont. Chtěli-li jste se jen zašít u obrazů, než se posuneme dál. Jste málo zvědaví. Málo aktivní, málo spolupracující, málo se podílející. Prožívání samo je plynulé, ale to je past - abychom se v něm zorientovali, uchopili je, sebe, abychom vůbec byli, nestačí prožívat, musíme si své prožívání vyprávět. Buďto zdlouhavě, nebo úsporně. Ovšem přitažlivost a magie každého života, každé narace, tkví v umění zacházet s mezerami, tempem, časováním - v editaci, která nic podstatného nepomine a je třeba i štědrá, kde to stojí za to, ale která vypustí veškeré zbytečné prodlevy. *** A tak tady: Jakmile se pomyslně uvelebíte na mentálním gauči, film vám vždycky vypne scénu a změní kulisy. Posune vás dál. A pokud pocítíte nevoli, že vám něco neukázal, na co jste se připravovali, měli byste se pokaždé chytit za nos. V tomhle je to film školitel, dokope vás pochopit, jak moc si vaše málo trénovaná mysl přeje odpočívat, místo aby sama akcelerovala děj, podílela se na dobrodružství. Usvědčuje vás z tendence k zahálce. *** Důkazem budiž, že po 88 minutách divácké spolupráce a stokrát pokorně překonané nespravedlivé nevole nad tím, že vás nenechají nic pořádně dokoukat, nemůžete popřít, že jste se zúčastnili důvěrného, osobního příběhu, jemuž vám bylo dovoleno skrz naskrz porozumět, který jste mohli přesně procítit a který vás nejspíš nechal znovu prožít, jaké to je, když člověk na vlastní kůži zažívá a začíná chápat, že je střihačem vlastního života - a že čím úspornějším editorem se stanete, tím víc toho do něj dostanete. *** O tom, v čem je silný příběh sám, vám tu vyprávět nebudu, ale i za něj bych dala ruku do ohně. Autor ví, co chce předvést, co chce připomenout a vyvolat, a daří se mu to. *** Jedinou potíž jsem měla s kamerou a se zvukem - bylo rychle jasné, že režisér se i tady rozhodl pro konkrétní postupy a že mu zafungovaly, ale nemohla jsem se zbavit dojmu, že kdyby byl zkušenější, znalejší, sběhlejší, protřelejší, mohl se stejně dobře rozhodnout pro jiné a fungovalo by to možná líp. Jenom popravdě nevím, proč to chtít po debutantovi. Jistá panická neobratnost, která filmem takto prosvítá, mu dodává pel čistoty, a byť sice zpočátku posiluje nedůvěru a nejistotu, jestli sledování bude stát za to, nakonec je spíš dojemná a v člověku to budí touhu sledovat, kam se Attia jako režisér bude vyvíjet. *~~(8.10.2016)

  • WillBlake
    *****

    Předvídatelnost příběhu byla v mých očích vykoupena výborným civilním zpracováním a zejména hlavními postavami. Mohly to být nejsilnější čtyři hvězdy, jaké jsem poslední dobou dal, ale proč nedát pět, když jsem po projekci zbytek dne rozjímal o definitivních krocích do životního neznáma (?)(17.10.2016)

  • Vančura
    ****

    Po nedávném diváckém hitu Mustang je zde další film, který tematizuje problematiku předem domluvených sňatků - u nás už něco zcela nemyslitelného, na blízkém východě stále běžná realita. Tentokrát ovšem z mužského pohledu - za sebe bych k tomu měl mimochodem poznámku, že mi ta domluvená manželka přišla mnohem hezčí než ta tanečnice, ale každému co jeho jest. Pokud mohu soudit, ten film je velmi dobrá věc, která určitě stojí za to, aby ji člověk vydržel dokoukat do konce (spousta netrpělivých lidí v kině odešla předčasně, nelze se jim ovšem moc divit, protože ten film si vyloženě dává na čas, než se tam začne něco zajímavého dít). Nedělal bych si ale iluze, že má takový film v našich podmínkách šanci na nějaký větší divácký úspěch - té hrstce lidí, co na to vyrazí, by se to ale mohlo líbit, a osobně se také počítám ke spokojeným divákům, byť samotný závěr mi úplně nesednul. Druhé dějství na hotelu mi mimochodem připomnělo německý film Love Steaks, podobnost mezi oběma filmy je však malá, a jako referenční film se spíše nabízí slavné íránské drama Rozchod Nadera a Simin, které s filmem Hedi spojuje mj. můj údiv na tím, jaktože se tam v ulicích prohání téměř jen samé peugeoty (Hedi dokonce pro Peugeot pracuje) - v našich podmínkách by se jednalo o jasný product placement, v těch jejich je za tím spíš něco, co mi zatím uniká.(27.10.2016)

  • DwayneJohnson
    *****

    Už dlouho se mi nestalo, abych měl po skončení filmu tak příjemně hřejivý pocit. Vlastně skoro že všechno, scénáře, zkracování, dialogů, herců. Velmi nenápadné překvapení z Tunisu, které boří tradiční konvence a patří k tomu nejlepšímu, co jsem zatím letos viděl. Wau. Když máš sílu změnit svůj osud, neváhej...(28.7.2017)

  • Anderton
    ****

    Pokiaľ je doma Hedimu úzko, doporučujem mu emigrovať do Európy ako ideologickému emigrantovi. Kľudne by som mu a jeho priateľke prenajal izbu u mňa doma. Ak sa pozeráme na jeho milostný príbeh čisto ako na milostný príbeh, môžeme byť z predvídateľnosti deja sklamaní. Ak ho ale vnímame v širších súvislostiach, ako tu už niekto spomínal, film dostáva širší rozmer. Celý čas za tri, ale to záverečné objatie bolo neuveriteľne silné a veľavravné.(29.10.2016)

  • flyboyeda
    ****

    Moc hezky pribeh, navic sympaticky antikonvencni.(23.1.2017)

  • slunicko2
    ***

    Paralela osobního života s arabským jarem. Vzpoura - ano, ale co pak? 1) Film ilustruje fakt, že Tunisko je někde na půlce cesty mezi Blízkým východem a Francií. 2) Spoiler. Je závěr demonstrací neschopnosti provést radikální řez nebo výrazem odpovědného jednání, protože útěk, jak známo, nic neřeší? 3) Zaujal mě zajímavý 26letý Majd Mastoura (Hedi).(4.8.2017)

  • EKLEKTIK
    ****

    "Matka spadla ze schodů!" Líně plynoucí tichá voda co břehy mele, která se ihned po vytracení z dosahu matčiny autoritativní péče naplno rozlila ze svých břehů, aby tak láskou zaplavila srdce jedné tančící hotelové animátorky, jejíž smyslné vlnění boků v rytmu samby či bezprostřední povaha dokonale poblouznily duši hlavního hrdiny, kterého pak zdánlivě naplnil pocit nalezení smyslu života. Po opadnutí rozbouřených citů však hlavní hrdina zjišťuje, jak moc ho jeho výchova ovlivnila a že od své matky získal přesně ty vlastnosti, které na ní nesnášel. Přizpůsobovat svůj život jiným, totiž neznamená žít.(8.10.2016)

  • jakeer
    ***

    Celkom prijemna atmosfera. Ale vyobrazeny pribeh mi neprisiel dostatocny pre nakrutenie filmu. Niekto to moze brat ako sondu do tuniskej spolocnosti, ale film musú spĺňať aj isté umelecké a dramatické kritéria.(26.10.2016)

  • JohnyD
    ****

    Recenzie a chvála na tento snímok z Berlinale neklamali a na prvotinu, režiséra Ben Attii , ide o veľmi vyspelý film, ktorý vie, čo chce divákovi povedať a priblížiť. Príjemné spestrnie tohtoročného Be2Can. Film dokonale funguje v dvoch rovinách a alegoricky popisuje osud Hediho ako aj Tuniska, ktoré stojí na rozcestí a váha, ktorou cestou sa má vydať - tou liberálnejšou alebo naopak konzervatívnejšou a vrátiť sa k hlboko zakoreneným tradíciam. Príbeh sa odohráva len niekoľko týždňov po atentátoch v Tunisku, ktorá dokonale vykresľuje ekonomickú situáciu vo vyľudnených turistických hoteloch a poklese kúpyschopnosti podnikov a zamestnanosti. Introvert Hedi je uväznený pod krídlami tradicionalistickej matky, ktorá mu našla manželku a pletie sa mu do života. Všetko sa mení, keď Hedi stretne ženu, do ktorej sa zaľúbi a ktorá mu pomáha dostať sa z pomaly uťahujúcej sa slučky okolo jeho krka. Hedi je dokonalým intorvertom, ktorý neustále prehodnocuje svoje stanoviska a východiska, čo sa premietne aj do samotného záveru filmu, kde si Hedi nakoniec vyberie vlastnú cestu, a ak chce Tunisko prežiť malo by ísť vlastnou cestou tiež. 8/10.(28.10.2016)

  • Pevek2
    ****

    Vyborne natoceny film, ktery ale ztraci tim, ze je dost predvidatelny.(13.10.2016)

  • Saintcrux
    ****

    Romantický film z prostredia tuniskej spoločnosti o introvertovi, ktorý ma dohodnutú svadbu so sympatickou, milou ženou a sľúbené miesto riaditeľa ale on aj tak ide za skutočnou vášňou a láskou. Film sa odohráva v celkom kludnej a hĺbavej atmosfére a režisér vykresluje všetky emócie, hnev, konflikty bez zbytočných teatrálných a hysterických scén. Bol by to priemerný film ale kvalitu filmu dodávajú tiché a tajomné cesty autom a hudba. Preto 4 *. Koniec filmu veľa ľudí ťažko pochopí. Človek si položí otázku: Prečo ?(27.10.2016)

  • bohemia_regent
    ***

    V titulcích filmu uvedeno: koprodukce Tunisko / Belgie / Francie / Spojené arabské emiráty / Katar.(24.9.2017)

  • Swallowdale
    ****

    O Tunisku je známo, že je to široko daleko nejliberálnější a nejpokrokovější země a z tohoto filmu to sálá z každého momentu. Hlavní hrdina se ocitne na rozcestí. Bude nadále žít život, který mu určuje jeho matka a starší bratr, anebo se vzepře, a učiní důležitá životní rozhodnutí sám za sebe? Milovníci alegoriií v tom jistě musí vidět paralelu s celou tuniskou společností. Bude země lpět na konzervativních tradicích anebo půjde cestou větší liberálnosti? 90%(27.10.2016)

  • blondboss
    ***

    Vcelku fajn a zaujímavá tuniská produkcia prišla so snímkom o nastavených tradíciach v tunajšej spoločnosti a o tom, že sloboda je tu vykladaná trošku iným spôsobom. Film je spracovaný síce nezáživným a jednotvárnym štýlom a ten záver je trošku divný, ale inak to určite pobaví menšinového diváka. Artový štýl je tu jemne vidieť a podľa môjho názoru jemný nadpriemer v rámci žánru. 60 %(28.5.2018)

  • CamilleC
    ****

    Debut tuniského režiséra vypráví příběh mladého muže Hediho, jeho náhlé citové vzplanutí, touhu a snahu vymanit se ze zajetých kolejí, rodinných tradic a očekávání nejbližších. Oko kamery sleduje bilancování tohoto muže mezi láskou a povinností a evropský divák se může jen dohadovat, do jaké míry je snímek odrazem hlubších společenských událostí a arabského jara...(27.10.2016)

<< předchozí 1 2