• Vančura
    *****

    Filmový skvost s nadpozemsky nádhernou hudbou Petra Hapky a okouzlující Zdenou Studenkovou v titulní roli. Řadit film pouze do kategorie pohádek by bylo hrubým zjednodušením, ten film je žánrově mnohem bohatší, a přesnější by bylo označovat ho za specifický a výrazně stylizovaný autorský horor (film je místy skutečně neobyčejně působivý a strašidelný - celá úvodní sekvence do nástupu úvodních titulků - jejichž výtvané pojetí je mimochodem zcela úchvatné - je výborná a jak vystřižená z nějakého hororu, film skvěle oddaluje moment, kdy poprvé ukáže netvora v celé jeho "kráse", scéna s lovem lani ve vodě je něco neuvěřitelného, stejně tak strašidelní sluhové netvora v čele s děsivým tvorem v lustru, který hlavní hrdince i jeho otci dolévá víno, dechberoucí je celá ateliérová dekorace netvorova sídla a především netvorova ptačí maska, všudypřítomnou děsivou atmosféru jen umocňují ponuté tóny varhan, v každém rohu jsou zaprášené staré obrazy, sochy a uschlé květiny, kdesi v zahradě bublá bažina, z níž se linou smrduté výpary... nechybí dokonce ani tak klasický hororový atribut, jakým je dlouhá chodba s vlajícími závěsy) s několika pohádkovými motivy (tři dcery na vdávání, hlavní hrdinka vydávající se do světa, láska rušící kletbu), lyrickým laděním a výraznou romanticko-melodramatickou linkou - považuji skoro za malý zázrak, že se v době nejtužší normalizace podařilo natočit tak krásný a nestárnoucí film, který doba jeho vzniku nijak nepoznamenala a který ani po letech neztrácí na zajímavosti - spíše naopak, dnešnímu divákovi může například připadat vtipné, že zde Harapes hraje milovníka, když všichni známe jeho skutečnou sexuální orientaci (k níž se ovšem veřejně nikdy nepřiznal). Ten film mi je sympatický i tím, že ho televize reprízují jen zřídka, není proto do omrzení okoukaný, jako jiné pohádky. Snad je to i kvůli tomu, že pro děti je to asi příliš strašidelné - co si tak matně vybavuji, mám pocit, že i já jsem se v dětství u Panny a netvora bál. Dnes už je to ale jen čistá filmová radost a velký respekt k Juraji Herzovi, že se mu povedlo v dobách dávno před nástupem digitálních efektů přivést na svět tak krásnou podívanou překypující svébytnými filmařskými kvalitami. Skutečnost, že se některé scény natáčely v Havlíčkových sadech, kde se pohybuji velmi často, mu jen v mých očích přidává na zajímavosti.(20.12.2015)

  • sidonka
    *****

    Jedna z nejúžasnějších věcí, které jsem kdy viděla. Nejlépe to asi vystihl jeden komentář ze zahraničí, napsaný pod filmem na youtube: "Nejpůsobivější zfilmování pohádky, jaké jsem kdy spatřila. Skoro jsem ani nedýchala.Co je to za řeč,v níž se tam mluví? V jakém státě tenhle poklad vznikl, co to je za zemi, kde vznikají takovéhle podmanivá kouzla?" děkuji panu Herzovi za důstojnou a zapamatovatelnou propagaci naší kultury. - Panna a netvor je zfilmovaná podle divadelní hry Hrubína a ruka básníka je tam neodmyslitelně znát. Četla jsem i knižní předlohu, sice v době dospívání, ale co věta, to perla, roztomilost a působivost sama, více psychologická a méně děsivá než filmové zpracování. Je tam několik nezapomenutelných momentů. Rostoucí panika v začarovaném lese. Pronásledovaná, vyděšená děvečka v prokletém místě s odumírajícími stromy, tápající v nepřehledné mlze, která se stává štvanou kořistí. ( V dnešní době již možná klišé, tehdy ne, jeden z nadčasových kousků, které se dle mého občas vykrádají jinými tvůrci). Keř z něhož nečekaně vyšlehne plamen, růže, které patří zvířeti a jen on je může rozdávat. Nádhera drahocenných věcí, klenotů a peněz, mizících při nehodě v potoce a rvačka o ně, která dělá z lidí monstra. Vystupňované napětí se zlověstným očekáváním. Co přijde dál? Procházka po schátralém zámku se svícnem v ruce, kdy Julie kapesníčkem očišťuje hrůzné obrazy monster a s rostoucím úděsem zjišťuje, v jak podivném prostředí se ocitla. Mazlení se se sochami v ranním slunci, které připomínají nepřítomné osoby a působí dívce v její izolaci rozpustilou radost. A hlavně - dokonalost té chvíle, kdy se pod Julií stísněně zavírá postel - rakev, když je oslabená vínem s příměsí čehosi, omámená a sledovaná všudypřítomnými démony, vydaná všemu tajemnému a skrytému co žije přežívá, všemu na pospas, obětující se dobrovolně za milovaného otce. Scéna, z níž běží mráz úzkosti po zádech a zároveň vyvolává něhu, soucit, pochopení i dojetí. S trochou nadsázky řečeno: scéna v podobě až pohádkově laděné "antické tragédie.". Tato pohádka je zároveň nejtajemněji a nejemotivněji natočeným hororem, bez krve, bez nechutností natož pak bez hloubky. Vše je podtrženo podprahovou sexualitou. Pro mnohé ženy je partner nejdřív "zvířetem", k němuž postupně nachází cit a cestu a z navázání bližšího vztahu má obavu, strach, který se bohužel při špatném výběru někdy i skutečně vyplní. Bohužel zde všechny skvostné momenty nelze vyjmenovat. Adorovanou varhanní hudbu Petra Hapky též nemohu nevzpomenout. V kombinaci s pěknou kostýmní prací, tehdy rozpadající se Grébovkou, mysteriózně působícími kulisami, v denním světle měnící atmosféru, samozřejmě bezvadnou prací režiséra a s charismatickou, neprvoplánově krásnou, spíše zajímavou Studénkovou, s kterou se mohou dívky ztotožnit, vzniklo něco opravdu vyjímečného. Tento skvost pasuji na jeden z nejlépe natočených českých děl všech dob. Je to nestárnoucí, dnes již možná zcela nedoceněné pohádkové drama. Ač báchorka, tak tolik ze života, že jí ani nelze dostatečně vystihnout slovem obyčejné divačky. Děkuji všem umělcům, kteří přispěli k tomuto výsledku. P.S. Francouzská verze, z níž se čerpalo, ani další později vzniklé Krásky se tomuto nevyrovnají.(26.5.2017)

  • AlistairMir
    ****

    Po Jamambě asi naše nejstrašidelnější pohádka. Strašlivej ptákodlak obecný (nebo jak ho nazvat), co terorizuje nevinné laně a kolouchy v blízkém lese, objeví svou lidskou stránku díky fešné panně, která se vypraví na jeho hrůzostrašný zámek místo svého otce, kterého chtěl ptákodlak sejmout za to, že mu tatík panny štípnul kytku. Hmmm tak si to shrneme - Velmi hezká hororová pohádka kde jsem chtěl vyzvednout hudbu jenže ona se ta hudba stále opakuje, takže nakonec mi spíše lezla na nervy. Každopádně Studenková jako hodná dcerka se srdcem ze zlata a pták Harapes se postarali o to, že těch cca 77 minut uteče jako voda a já směle fandil ať se z ptákodlaka stane princ. Prostředí ponurého hradu je parádní a maska netvora je na svou dobu velmi povedená a nevím co se komu na ní nelíbí, já bych jí chtěl domů a o půlnoci bych v ní strašil sousedy, co by se vraceli z hospody a bavil se jak zdrhaj. To by byl fofr !!!(3.1.2015)

  • Sandiego
    ****

    Klasická pohádka již děti asi neocení (stejně jako Deváté srdce či Malou mořskou vílo od Kachyni), ale pro ty starší je vyslovenou lahůdkou. Fantastická atmosféra, geniální Hapkova hudba, jež dojímá i mrazí a skvělé kulisy. Akorát jsem čekal špatný konec po tom všem co se viděl, ale pak by to Herz mohl vydávat asi rovnou za horor!(27.7.2007)

  • Jezinka.Jezinka
    *****

    Krásný působivý příběh, který je tradičně označován za pohádku, ač jí, přinejmenším v tomhle provedení, není. Určitě tedy ne tradiční pohádka, kde je jasně daný hodný, zlý, hloupý, špatný skutek zlého na účet hloupého z čehož pomůže hodný, zlý je potrestán a na konci je poučení. Živě si vybavuji svoje pocity, když jsem tuhle pohádku viděla poprvé. Jak jsem se bála těch "sloužících" v zámku, a jak strašidelný a nebezpečný mi připadal Netvor. Taky si vybavuji, že nad jeho lidskýma rukama jsem brečela. Krásnou vizuální stránku zastřešuje výborná (a zapamatovatelná) hudba.(20.4.2011)

  • - Kvůli rozhodnutí režiséra postavit celý zámek v ateliéru byl rozpočet natolik vysoký, že musel Herz v kulisách natočit současně druhou pohádku Deváté srdce (1978). Natáčení obou filmů trvalo 90 dní. (SeanBean)

  • - Natáčení probíhalo v zámecké zahradě Mnichovo Hradiště, v pražských Havlíčkových sadech, na faře u kostela sv. Vojtěcha v Praze-Novém městě a u Trojanova mlýnu v pražském Suchdole. (Cucina_Rc)

  • - Juraj Herz chtěl, aby Netvora nadaboval Eduard Cupák. Ten však odmítal propůjčovat hlas českým kolegům. (funhouse)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace