• Véča
    *****

    Ben-Hur z roku 1925 je už druhou adaptací románu generála Lew Wallace.I když má v podtitulu příběh Krista je to především příběh o útrapách mladého židovského knížete Judy Ben-Hura.Dlouhý a těžko stravitelný román je zde převeden do kouzelné formy.Náladu a dojem z filmu umocňuje použití barevných filtrů.Zvláštně je zde zpodobněno malomocenství-malomocní mají obličeje tmavě nalíčené.Známý závod kvadrig nemá šanci v němém filmu tolik vyniknout,protože koně se hýbou příliš rychle než aby 18 snímků za sekundu mohlo zachytit plynulý pohyb,proto se pohybují trochu trhaně.V jednom z dokuentů o Ben Hurovi bylo řečeno,že při scéně námořní bitvy že lodě začaly hořet doopravdy a někteří komparzisti se utopili.Herci trochu své grimasy a gesta přehánějí,ale v celku to na výsledném efektu nezanechává žádný zvláštní dopad.(30.7.2006)

  • corpsy
    *****

    Úchvatný kolos medzi ( nielen ) nemými historickými veľkofilmami. Snímok, ktorý vo svoje epičnosti strčí do vrecka aj niektoré dnešné filmy a to s prehľadom. Z doby bez digitálnych technológií. Klobúk dolu. Obe hlavné akčné scény ( námorná bitka a závod vozov ) sú precízne choreografované a nasnímané a verím, že aj divák, ktorému nemý film nevonia určite uzná, že sú dokonalé. Excelentný trhák.(27.10.2010)

  • pakobylka
    *****

    S ohledem na rok výroby vpravdě mistrovské monumentální dílo, které beze zbytku využívá všech možností éry němého filmu. Nicméně ... nejvíc mě zasáhly úvodní scény, vztahující se k narození Spasitele: Tvář Panny Marie ... čistá a neposvrněná ... vyjadřující pokoru, soucit, odevzdání - ale i vnitřní sílu, která je schopna pohnout vesmírem. Sama za sebe můžu říct, že jde o jeden z nejpůsobivějších filmových obrazů, které jsem kdy měla možnost vidět ... a nejsem přesvědčená, že by ho digitální 21. století dokázalo trumfnout. Protože odráží i dobový styl herectví, které umělo vyjádřit veškerá hnutí mysli beze slov, a přitom - s ohledem na náboženský námět - se uchýlilo k uměleckému projevu velice výmluvnému, leč uměřenému. Další vývoj zápletky, jakkoli propracovaný a VELICE velkofilmově pojatý, už úvodní hluboký zážitek nezastínil. V porovnání s ním se naopak závěr, zaměřený na poslední dny pobytu Ježíše na Zemi, drží maličko při zdi - ač použil veskrze inovativní formu, nedokázal mi jejím prostřednictvím předat takovou šíři a hloubku emocí, jakou by si finále příběhu zasloužilo. 4,5* ... a pro tentokrát oproti svým zvyklostem zaokrouhluju nahoru ... snad pro Panenku Marii. P.S.: 1) S celkovým vyzněním, daným knižní předlohou, se pochopitelně nemusíte ztotožnit. Dle mého soukromého názoru (který už jsem prezentovala v novějších verzích "Ben Hura" - z roku 1959 a z roku 2010) většinu bitev bezbřehou a bezpodmínečnou láskou k nepříteli nevyhrajete. Jediné, čeho takovým přístupem dosáhnete, bude zotročení či rovnou likvidace vás samotných, vaší rodiny, všech vašich blízkých i vzdálených sousedů - a následné obsazení a vyrabování vaší domoviny. Kdepak ... milosrdenství a odpuštění můžete trousit kolem sebe, až pokud vyhrajete - a nepřítel se ocitne ve vaší moci a na kolenou. Dlužno podotknout, že i křesťanství samotné prošlo určitým, ne zrovna křesťanským vývojem, když se právě jeho jménem vedly války - nejen obranné, ale i dobyvačné ... a k větší slávě Boží se kolonizovala cizí území - než se z většiny z nás stali bezvěrci. A tak bylo nutné vynajít jiné symboly - "svobodu a demokracii" ... "západní hodnoty" ... a "humanitární důvody", ospravedlňující novodobé válečnické invaze, které probíhají - jak pozoruhodné (!) - bez oficiálního vyhlášení války ... patrně proto, aby nebylo na první pohled zřejmé, kdo je útočník a kdo napadený. Z toho vyplývá, že jednou skončíme v pekle ... pokud existuje Ďábel; 2) Hodnotím FILM ... filmový záznam z němé éry - z filmového pravěku, který měl odlišná měřítka pro ztráty. Tudíž se snažím nemyslet na oběti ... ty z říše zvířat mě vždycky dojímaly víc, protože člověk se může rozhodnout - poté, co vyhodnotí možná rizika, ale kupříkladu takový koník obyčejně nemívá moc na výběr.(10.1.2018)

  • Matty
    ****

    Opravdový kmet mezi okázalými historickými velkofilmy. Film dlouhý, ale ne k nepřežití, film němý, ale nově opatřený vynikajícím orchestrálním soundtrackem dirigovaným Carlem Davisem, film černobílý, ale obsahující i několik barevných scén, film silně náboženský založený, ale až na posledních pár minut, jež by mohly posloužit coby ilustrace Bible, svou pobožností neprudící. Mnohé velkolepě pojaté scény se vám nejspíš vryjí do paměti, ať už přepadení římského loďstva piráty, nebo monumentální závod čtyřspřeží, známý hlavně z pozdější verze Williama Wylera. Ben Hur je pořádným kusem filmařiny, který dá připomenout zašlou slávu němého filmu a mistrovské způsoby vyprávění vlastní mnohým tehdejším režisérům, jako třeba právě Fredu Niblovi. 85%(22.12.2006)

  • D.Moore
    ****

    Strhující podívaná, ze které si veleslavný remake vypůjčil více, než bych čekal, a ještě to několikrát vylepšil. Překvapilo mě navíc, jak je tento Ben Hur odvážný až surový. Zejména tedy během námořní bitvy se dějí věci nevídané, ať už se zrovna mává hlavou nabodnutou na meči nebo proráží loď beranidlem s uvázaným otrokem. Nebýt rozplizlého závěru, kde je zbytečně zapleteno shánění legií na pomoc králi a naopak trochu odbyto shledání s matkou a sestrou, dal bych pět hvězd.(23.10.2016)

  • - Slavná závodní scéna byla natočena v Los Angeles v místech, kde je dnes křižovatka LaCienga a Benátský Boulevard. (Kulmon)

  • - Námořní bitva se natáčela u Livorna v Itálii. (Kulmon)

  • - Producent Irving Thalberg měl pro film málo otrokyň. Filmový debut tak zažily např. Janet Gaynor, Carole Lombard, Fay Wray či Joyzelle Joyner. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace