poster

Spalovač mrtvol

  • Velká Británie

    The Cremator

Drama / Horor / Thriller / Psychologický / Komedie

Československo, 1968, 96 min

Komentáře uživatelů k filmu (1 519)

  • Malarkey
    ****

    Naprosto destruktivní záležitost, u který se neobejdu bez pořádné řádky nervů, protože Rudolf Hrušinský hraje tak dokonale, že strach jít z něj by ještě bylo hezké, ale tady je to ještě něco více. Ten film se promítal v Holandsku a lidi se tomu neskutečným způsobem smáli, když film promítali v Itálii, prožívali to na plátně jako ten nejkrutější horor, který kdy vůbec viděli, protože spalovat mrtvoly při premiéře v té době bylo zakázané a diváci z toho museli mít noční můry, ale když se film promítal tady, byl z toho každý šokovaný. Spalovač mrtvol je dost možná nejlepší český film v celé historii česko-slovenské kinematografie, ale já musím potvrdit, že českých filmů, a pětihvězdičkových existuje přeci jen více, i když čtyři hvězdičky tady jsou také hodně silné, jsou hlavně proto, že ten film nepřináší nic dobrého. Je to vlastně velký herecký koncert Rudolfa Hrušinského, protože zahrát někoho tak brilantně jsem snad ještě nikdy neviděl, nebo jsem nad tím minimálně po skončení filmu chvíli přemýšlel. Ze Spalovače mrtvol šel strach, ještě aby ne, tvůrci to prý točili proto, aby se lidi smáli, ale nakonec odvyprávěli tak zlý příběh, že černý humor zastřel celý ten příběh vlnou strachu. Mně se tento film líbil, tvrdím, že je to dost možná nejlepší český film, ale přesto dávám čtyři hvězdičky a na více se nezmůžu. Měl jsem z toho prostě tak zvláští rozporuplné pocity, kterým jasně vévodil Rudolf Hrušinský, ale taky fakt, že depresivní film, kde příběh jde od deseti k pěti stačí vidět jen jednou a víckrát už ne, a to je docela škoda. --- Dáš si rakvičku nebo věneček?(21.8.2008)

  • Mr.Apache
    *****

    Horror.(29.5.2007)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    Nehodlám zpochybňovat genialitu filmu ani brilantní výkon mistra Hrušínského, jen jsem se přitom tak nějak nedokázal pobavit. To si radši dám rakvičku s věnečkem (a pak pochopitelně zabiji celou svou rodinu) u něčeho poněkud méně morbidního.(23.7.2011)

  • charlosina
    *****

    Pro mě bezpochyby nejlepší český snímek s nejlepším českým hercem v roli šíleného Kopfrkingla. // Jedna z mála adaptací, kdy se na plátno podařilo mistrovským způsobem převést literární dílo... (a snad i přesáhlo jeho možnosti). A ta kamera! // Velkolepý klenot československé kinematografie.(11.1.2008)

  • Djoker
    ****

    Famózní výkon Rudolfa Hrušínského nezachrání několik poměrně nudných pasáží filmu, který je však pro mě odpovědí na otázku, jaký český horor je ten nejlepší. Na některé činy pana Kopfrkingla jsem zíral s otevřenou pusou a po zhlédnutí tohoto filmu bych se sám do krematoria určitě neodvážil.(26.8.2009)

  • Zíza
    *****

    To zvrácený... To je zrůdný... To je nemocný člověk... To je Hittler bez knírku... Poprvé co se mi líbil film více jak kniha. Aneb jak husí kůže přeběhla po číchsi zádech.(22.8.2008)

  • choze
    ****

    Filmařsky brilantní groteskní příběh vzestupu pokřivené mysli v pokřivené době. Spolu s KLADIVEM NA ČARODĚJNICE nejlepší český (hororový) film všech dob.(16.7.2005)

  • xxmartinxx
    *****

    Jistě jeden z nejlepších českých filmů. Nápaditá režie, skvělá atmosféra, výborný Hrušínský. Takových máme málo.(10.12.2009)

  • Morien
    *****

    "Nikdo nebude trpět, spasím je všecky." Mít já vidiny nadpozemsky krásné Heleny Anýžové, začnu lidi mlátit kladivem daleko dřív. Krásný případ adaptace, která si žije vlastním životem. Proč jen se nejmenuji Lakmé.(15.11.2008)

  • Psema
    *****

    Takhle znechuceně (a přitom nadšeně) jsem se necítil u českého filmu snad nikdy. Obojí vyplívá z toho, jak moc dobrou práci Herz s Hrušínským odvedli a jak dávají naplno pocítit, kam až může sahat ideologie a pokřivená lidská mysl. Brrr. Teď se bojím krematorií ještě o pořádný fous víc.(29.1.2007)

  • Lynn
    *****

    Ta šedesátá léta... Bude mít český film ještě vůbec někdy takovou úrověň a takový věhlas???(24.1.2009)

  • gudaulin
    *****

    Jeden z deseti nejvýznamnějších českých snímků všech dob, nejlepší Herzova režie a nejsilnější herecký výkon Rudolfa Hrušínského na filmovém plátně. Postupně, nenápadně dávkovaná proměna vzorného maloměšťáka v kolaboranta a fašistu je zároveň připomínkou řady českých osudů za autoritářské druhé republiky a okupace ( Moravec ), stejně jako předobrazem proměny postojů našich elit v době normalizace. Není divu, že tento snímek neměl na růžích ustláno...Výborná práce s detailem, kamera a zejména střih. Morbidní atmosféra pochopitelně není pro každého, ale skvělá filmařina každým coulem to je. Celkový dojem 100 %.(7.5.2007)

  • Madison
    ****

    S týmto filmom mám neuveriteľný problém a pri predstave, ako mnou poväčšine lomcovala nuda, som bola rozhodnutá udeliť mu 3*. Čo ma však odradilo, bol pocit, akoby niektoré scény Herz natočil priamo pre mňa, ako milovníčku morbídnych scenárov s tak vynikajúcou atmosférou, že som sa utápala vo vidinách psychopatického génia s neskonalým potešením. Moje 4* sú výpoveďou o tom, ako na mňa zapôsobili jednotlivé intervaly na čele s impozantným symfonickým orchestrom, naháňajúcim zimomriavky, herecké kreácie Rudolfa Hrušinského, ktorý si kradne celú snímku pre seba a všetky nedejové postavy stojace nablízku s výpovedným výrazom, predstavujú len prostriedok, nevyhnutný pre pôsobenie vražedného ducha - áno, táto skutočnosť mi imponovala najviac. A tá dusivá atmosféra zvierajúca do klieští, tie konkrétne podobenstvá, to temné prostredie, filozofické sklony.............. stojím pri 4*, aj keď pocity mám značne neujasnené a je to snáď prvý film, pri ktorom si ich, predpokladám, nikdy nevyjasním.(2.8.2010)

  • maxi6
    *****

    ..........Strhující, provokativní, černohumorná vytříbená poezie v mistrovském podání Hrušínského, veliký trn v oku velkého komanče. Není se čemu divit, že tento filmový klenot ležel tak dlouho v trezoru. Celý příběh je zajímavě natočen jakoby jeden velký záběr. Osoba vždy zůstává, přechází se jen z místa děje, či v čase. Děsivé vyprávění hlavního protagonisty se stále více stupňuje a graduje jeho skutky, které on zároveň vykonává, dle nařízení vyšších mocí a ospravedlňuje pro blaho všech. Černobílý materiál, klidná tichá hudba, působivý hlas vypravěče, děsivé prostředí krematoria, režijní cit pro psychologické podbarvení. To vše dohromady dalo vzniknout tomuto vyjímečnému, dá se říct i světovému skvostu...........(13.1.2005)

  • genetique
    *****

    Toľkou morbídnosťou a smrťou nasiaknutý film sa tak často nevidí a asi ani neuvidí. Mrazivo chladno pokojné dialógy a monológy Hrušínského vás nechajú úplne prikovaných, lebo čo veta, to čierny humor plný napätia a znepokojenia. Žiadne scény s krvou, či vraždiace jatky. Ale to sa nedá popísať, treba to vidieť. Príbeh je vsadený do medzivojnového obdobia, s ktorého situáciou sa Herz v súvislosti s dejom tiež veľmi pekne vyhral. A tie prestrihy končiacich a začínajúcich záberov mali tiež veľmi dobrý efekt. Škoda, že Hrušínskému nie všetci herecky stíhali. 90%.(13.12.2007)

  • Aluska88
    *****

    Morbidní, temný, mrazivý a děsivý filmový klenot s neopakovatelnou atmosférou. Film, jako je Spalovač mrtvol se rodí jednou za století. Zjeví se jako temný Anděl smrti, který pokryje vše okolo sebe temnotou. Pro Ameriku je legendární horor Psycho. Pro nás je to Spalovač mrtvol. Protože to největší zlo je to, co je v nás. Naše představy, myšlenky a pocity. Hranice šílenství, která se někdy může zdát mnohem blíže, než si myslíme. To, čeho je člověk schopný, jaké hranice je schopen překročit. Tento snímek není jen "filmem". Je jakoby z jiné dimenze, nadpozemsky hodnotné a jedinečné umělecké dílo. Životní role Rudolfa Hrušínského. Jeho proslovy a myšlenky jsou dovedeny k naprosté dokonalosti díky jeho mistrovskému umění a citu, jak zacházet s hlasem. Jeho hlasový projev je dost možná jednou z věcí, díky níž je Spalovač mrtvol tak hypnotický. Nebeská hudba Zdeňka Lišky, prostupujíc celým tímto blaženým snímkem, je jako jakýsi děsivě uklidňující balzám pro uši. A vybroušené dialogy, které v sobě nesou hrůzné poselství, které je zároveň kruté i pravdivé, stejně jako obdařeno černým humorem. A Helena Anýžová, jako Kopfrkinglova můza, přelud, "Dáma v černém", působí jako bytost z jiného světa. Je dokonalá. Jeden z nejlepších českých snímků vůbec. "Vidíš tu tyč? Pan Dvořák ji chtěl odstranit, ale já mu říkal, že ji ještě někdy... můžeme... potřebovat...", "To je učitelka klavíru. To snad bude vhodnější."(28.11.2007)

  • StarsFan
    ****

    Nevím, jestli za to mohou podmínky, za jakých jsem tento film viděla, ale nesebral mě zdaleka tolik jako naprostou většinu zdejší komunity. Zajímavě surrealistický film s famózním Hrušínským a překrásnou vizuální stránkou Spalovač mrtvol je. Jenže mi také nepřišel zdaleka tak strašidelný (znepokojivý), jak bych u filmu s přívlastkem "horor" čekala.(7.2.2010)

  • dwi
    *****

    Jeden z nejsilnějších zážitků, který jsem v bohaté české kinematografii okusil. Ať už se jedná o výsledný pocit, herecký um Rudolfa Hrušínského (který už ve své filmografii nepřekonal), „fantaskní“ Milotovu kameru nebo dekorativní hudbu. Vše by klidně mohlo působit samo o sobě, ale obratným skloubením jednotlivých složek dostává film „vyšší“ rámec, nádech nadčasovosti. Hrušínský plně vystihl psychiku Kopfrkingla, jeho „humánní“ filosofii. Při poslouchání jeho ód na nejmilosrdnější a očišťující smrt zbavující lidstva utrpení člověku neustále běhá mráz po zádech. Je to dáno i precizně vybudovanou atmosférou, tím zamlženým, temně absurdním oparem. Jeho myšlenky začínají dostávat reálný charakter v momentu, kdy se o slovo hlásí nacistický režim. A zvrácená proměna jedince dostává ještě jasnější kontury. Je jasné, že jiné podobné dílo už nikdy nevznikne, a proto si vážím tohoto klenotu o to víc.(29.10.2003)

  • sportovec
    *****

    Mluvit o zločinech totalitních režimů - někdy i vysloveně tlachat - je jedno a rozumět jim, neřkuli je pochopit, je druhé. Absolutní deformace charakteru, které nejlépe postihuje černobílé náboženské vyjadřování, jsou výchozím rámcem. Tak jako je absurdní představa ďábla jako syntézy síry a kozla - koneckonců jde o padlého anděla - , tak je i nemožné pochopit, jak lidé-vrazi mohli být současně zbožnými křesťany, zanícenými idealisty a rutinními úředníky. Podoba hrůzného zločinu, "smrštěna" do takřka čecháčkovského rozměru, ještě nabývá na své síle. Hrušínský, který tu určitě podává ne ojediněle, ale jeden z více vrcholů svého mimořádného hereckého umění, si později, na konci života, tuto úlohu zopakoval z druhé strany (jeho stejně mimořádný Hácha). Atmosféra krematoria evokuje osvětimské soutovární smrti, v němž je lidství degradováno na jednu z mnoha užitečných národohospodářských surovin. Mrazí-li v zádech současníka po zhlédnutí necelý dvou hodin tohoto skutečného hororu, pochopí snad snáze, proč rezistence všech okupovaných evropských národů reagovaly na tento "nový pořádek" tak, jak reagovaly. Jeden z nejlepších filmů skvělé československé školy šedesátých let by mohl - a měl - toto pochopení přibližovat i potomkům těch, kdo v této hrůze heydrichiád a výhrůžek i křivení charakterů a páteří byli nuceni ztrácet nejlepší léta svého života.(20.10.2007)

  • MoRTy
    *****

    Nejlepší český film, bez diskuze.(19.8.2007)

  • Hellboy
    *****

    Jeden z nejlepších filmů české ale snad i světové kinematografie, takový nenápadný klenot. Černobílý materiál, šílené používání deformujících objektivů, dobrá hudba a výkon Rudolfa Hrušínského, ale hlavně skvělá předloha, kterou jsem četl ještě před zhlédnutím filmu.(7.8.2010)

1 2 3 4 5 6 20 39 57 76