Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Muzikál o středověkém dobyvateli ženských srdcí. Na středověký hrad samolibého rytíře (Miloš Kopecký), obklopeného patolízalskými poddanými a milostnicemi, přijíždí toulavý trubadúr a bouřlivák Engelbert (Josef Laufer) se svou loutnou. Chlubí se, že pozná se zavřenýma očima podle vůně vlasů dívku, co s ní při loňské návštěvě strávil noc. Zkouška proběhne, hradní pán nechá „testovat“ i vlastní ženu (Jitka Molavcová-dvojrole hradní paní a děvečky z kuchyně) a trubadúr ji pozná. Ale ctí její pověst a raději sázku a s ní i svou loutnu prohraje. Engelbert však rozvrátí ustálené pořádky hradní společnosti. Ve verších objeví malodušným velikost, nesvobodným svobodu, utlačovaným ženám lásku. Po střetnutí s hradním pánem znovu odchází, zanechávaje za sebou svobodu a lásku v srdcích lidí. V postavě hradního šaška vystupuje Petr Čepek, v roli sluhy Jonatána Josef Dvořák. (Česká televize)

(více)

Recenze (21)

sud 

všechny recenze uživatele

Nejen po hudební stránce velmi zajímavý muzikál. Překvapí docela syrové pojetí a výprava (všichni jsou na středověk správně špinaví a omezení) i herci v docela netypických rolích (třeba Josef Dvořák v záporné roli). Příběh je sice prostinký, ale originální a navíc ani nekončí happy endem (nebo aspoň částečně ne). Josef Laufer se sice (obzvláště zde) poslouchat dá, ale nikdy pro mne žádnou velkou hvězdou nebyl - tou je zde Jitka Molavcová, která je ve své dvojroli neodolatelná. P.S.: Texty má na svědomí Viktor Dusil. 85%. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Přemýšlím, co je podivnější: Že Juraj Herz natočil tak rozjuchaný muzikál? Že je v něm středověký hrad plný hippies? Že Petr Čepek hraje dvorního šaška, který sebou mlátí o zem? V porovnání s Nocí na Karlštejně, která vznikla v ten samý rok, je Engelbert o dost méně vtipný, ale má více, dalo by se říci, pohádkovou a až kýčovitě romantickou atmosféru, leckteré jeho písně jsou neodolatelně chytlavé (scéna "party" po příchodu Engelberta na hrad je mimochodem i výborně natočená), a samozřejmě tu není taková herecká sestava. Miloš Kopecký bohužel nemá moc co hrát, nesympatický Josef Laufer, který by co hrát měl, zase hrát neumí, a tak nehraje (ale naštěstí dobře zpívá), Jitka Molavcová je roztomilá (jinak její výkon asi zhodnotit nelze) a nejzapamatovatelnějšími se tedy přece jenom stávají Petr Čepek v momentě, kdy svým hromským hlasem zvolá, že "Šašek si tropí z šaška šašky před šašky!", a Václav Štekl coby mnich - násoska. ()

Ampi 

všechny recenze uživatele

S Engelbertem je to těžké, na jednu stranu má vyborné herecké obsazeni a atmosféru středověkého muzikálu, ale na druhou stranu možná cenzurní sestřih uškodil ději a přiběhu. Navíc mi do středověkého prostředí neseděly všechny písně. Jsou velmi silné tři hvězdy a nevylučuji, že se někdy vratí na slabé čtyři. Nevyhnu se ani porovnaní s Noci na Karlštějně, která je zkrátka lepši. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

U hudby by se nikdy nemělo říkat nikdy a možná to platí všeobecně. Sám jsem už mockrát vstoupil v úžasu a s pokorou do vod, u kterých jsem dříve tvrdil, že je vždy obejdu obloukem. Většinou za to mohl malý rozhled a nezkušenost mládí. Pepík Laufer byl pro mně ikona sedmdesátých a osmdesátých let. Frajírek s doutníkem, který si i v komunismu hrál na cosi víc. Znal jsem od něj hlavně tu jeho hymnu kamioňáků. V devadesátkách pak jeho postava u mne dostala ještě tvrdší zásah po poslechu písně Díky vám statečný rozvědčíku. Tím u mne skončil. Když pak byly v Plzni první Slavnosti svobody a Honza Vyčítal se dozvěděl, že tam má Laufer jet také,  zavolal mu a řekl prý: Pepíku, hele...sem fakt nejezdi... No, nedivím se. Jenže přešel čas a já se trochu ponořil nasycen předokupačním bigbeatem do naší pop music přelomu šedesátek a sedmdesátek. A zase jsem na Laufera narazil. A to jako na velmi talentovaného zpěváka i tanečníka s poděděným francouzským šarmem. Už od prvopočátků bylo vidět, že se odlišuje od našich tehdejších celebrit. Dnes jej velmi uznávám a proto mne velmi zaujal tento muzikál. Už jsem to tu psal vícekrát. Pod pojmem muzikál se dnes předvádí lecos a kdejaká socialistická zombie je chrlí jak na běžícím pásu. Těmi opovrhuji. Ale pak tu jsou kousky co stojí za vidění a toto je jeden z nich. Středověký muzikál - tak to stojí v titulcích. Já bych řekl starší brácha Noci na Karlštejně a nazval bych to Svadbou na Kosti.  Ano točí se to na hradě, ano je tam snaha aby to bylo dobové, ale se středověkem to nemá společného nic a už vůbec ne písně a hudba. Laufer tam běhá v čemsi co pčipomíná punčocháče přepásené koženými slipami s obrovskou sponou. Miloš Kopecký má zase zrcátkové legíny, které by v osmdesátkách z nejednoho majitele udělaly krále discoparketu. Jinak to ale nebylo tak zlé a na hradních interiérech, dubových stolech osvícených svícemi, s pečeněmi a kalichy vína není zas co zkazit. Písně byly opravdu krásné a i sama zápletka. Celý muzikál se mluví ve verších což mu dává punc starobylosti. Škoda, že to nebylo v barvě. Nikdy jsem nemusel J. Molavcouvou. Tady si střihla dvojroli a byla zde opravdu krásná. Písničky jsou poplatné sedmdesátkám a i když v nich nechybí loutna, harfa a flétny, řádí se v nich na bicí, baskytary a to zhusta. Chvilkami jsem měl dokonce pocit, že ve vladařově komnatě zpívá dav : "Ááá, ááá, ááá, ááá! Ani pustý krok, Zolchar, Nána, Vlkop, Sex, červi se rozlezou, bič boží, bič boží, bič boží je vyžene! :-). Ne vážně, nezpívat Molavcová a grupa ve svých volných šatech a košilích se vztaženýma rukama vzhůru v gotické cimře, ale někde na pláži s pomalovaným VW Camperem za zády, je iluze hippies dokonalá. Od hororového zádumčivého Herze dost zajímavý počin! Dávám za 4 přivonění k vlasům dam. * * * * ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Tak i čeští hippies mají svůj „kultovní“ film. Na to, že se tam půlku filmu zpívá to kupodivu jde. I ty texty nejsou vůbec špatné, spíše naopak, celý film si skvěle hraje s krásou, pestrostí a ladností jazyka. Kopecký je nic moc, Laufer pobaví, Čepek až šokuje a Molavcová je výborná. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Překvapivý ohlas zlatých šedesátých a hippie volnosti poměrně hluboko v normalizační tvorbě a navíc ve středověké látce. Velmi příjemná podívaná s výbornou Molavcovou a Petrou Janů v jedné z prvních televizních čurd. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Na to, že se jedná jen o černobílý televizní film, je to silná konkurence pro jiný "středověký muzikál" ze stejného roku, tedy Noc na Karlštejně. Ba tento se mi líbí víc, je víc odvázaný, romantičtější, příběh více drží při sobě a muzika je zde kouzelná (a Jitka Molavcová taky). A hlavně není vůbec státotvorný-tedy nekazí ho přemoudřelé, státnické řeči panovníkovy, při kterých mi při sledování Noci... trnou zuby. Ani ten profláknutý Josef Laufer tu kupodivu nevadí. 4 a 1/2 *. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Překvapilo mně, že takovou středověkou hříčku má na svědomí Juraj Herz. Od něj jsem zvyklá na něco trochu jiného. Přišlo mi, že na něj je to až moc rozverné. Musím říct, že mně stejně v dobrém překvapila i Jitka Molavcová v dvojroli holky z kuchyně a budoucí zámecké paní. Je to jednoduchý příběh. Vlastně se všechno seběhlo během jediného dne. Nedivím se, že moje maminka po Josef Lauferovi šílela. Já tyto středověké hippies můžu a to dost. Škoda, že je tohle dílko lehce pozapomenuté. Odprášit a pustit do světa. ()

sator 

všechny recenze uživatele

Zajímavý kousek pro ty, co mají rádu muzikály, což já nejsu... přidáno: Petra Janů, Jiří Datel Novotný, Eva Brožková, Vlasta Kahovcová, Hana Talpová, Blažena Kramešová, Viktor Očásek, Bořík Procházka, Jan Schneider ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Já sním o lásce trubadúra, co jednou, jednou před rokem, stál u brány, jak zmoklá můra, a díval se mi do oken. Já sním o lásce písničkaře, co zůstal pod balkonem skryt, měl v očích žár a padlé tváře, však uměl srdce rozeznít." Já pro změnu dnes večer budu snít o krásné Jitce Molavcové v zajímavé dvojroli, o romantickém televizním muzikálu s řadou bujarých písní, typickém herectví Miloše Kopeckého a netypickém (dramatickém) herectví Josefa Dvořáka. To celé pěkně zveršované, řekl bych skoro dokonalé... ()

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Je to běs, je to běs, chce se zvolat s klasikem. Aneb Juraj Herz si vyzkoušel také muzikál a v některých okamžicích to opravdu stojí za to. Zvláště pak ti „hippies“ v čeledníku; nebo nejméně šaškovský ze všech šašků v podobě Petra Čepka; nebo náhle se zjevivší nohsled Petr Novák. A mimochodem, ježto Karlštejn si zabrala barevná a královská společnost, zde hraje Kost a Křivoklát. ()

Víteček odpad!

všechny recenze uživatele

Příšerně unylé popíkové písničky, které ani příliš nekorelují s dějem, sázka, která nedává sebemenší smysl, blbý příběh, podivně hrající Josef Dvořák, zbytečná dvojrole, nemající žádný význam a nic moc Josef Laufer. Nebylo na tom asi vůbec nic dobrého a je velmi dobře, že to zcela zapadlo. Zlatá Noc na Karlštejně a to jsem ji nikdy rád neměl. Prosím Českou Televizi, aby to už nikdy neopakovala. ()

a-ja

všechny recenze uživatele

Laufer byl fakt krásnej chlap s krásným hlasem, Molavcová roztomilá zejména jako hradní paní, a taky to tam s tím náznakem knírku moc slušelo Petru Novákovi... Dvořák v roli padoucha taky vcelku potěšil... :-) Verše byly krásné, jen těch písní mohlo být o trochu méně... ()

kocour22 

všechny recenze uživatele

Na svoji dobu poměrně originální středověký muzikál s prvky bigbeatu, v normalizačním marasmu to musela být určitě bomba, škoda že není častěji k vidění v ČT. ()

Reklama

Reklama