Si Vis Pacem, Para Bellum (S01E08) (epizoda)

Sci-Fi / Akční / Dobrodružný

USA, 2017, 41 min

  • Martrix
    **

    Vypadá to všechno moc hezky..aspoň na oko, ale myslím, že většina fans by raději seriál, kde budou triky průměrné, ale duch ST zůstane. Tady je spousta nešvarů, kterým se ve ST světě špatně vyhýbá, ale zatímco tvůrcům Voyageru to člověk odpustil s tím, že rád vidí oblíbené postavy, tady je to nějaké mrtvé a je složité najít si ke členům posádky cestu. Výjímkou byl Saru...ale zrovna jeho nechali scénáristi v tomto díle "zaperlit". Takže ve výsledku je to scénáristický výblitek, který se s logikou ani nepotkal.(7.11.2017)

  • Eodeon
    ****

    konečně se fanoušci s Discovery vydali objevovat 'tajemné nové světy a nové civilizace', jak Star Trek od pradávna ponouká. navenek se zadání podařilo splnit na výbornou. díky exoticky modravému zabarvení tamní vegetace se gaianská planeta Pahvo jeví vskutku jako cizí svět, cizejší než většina planet, jaké se dosud ve Star Treku objevily, a její pacifističtí obyvatelé se coby éterické bytosti vzpírající se naší omezené, současné definici života zařazují mezi ty méně stereotypní mimozemské druhy univerza Star Treku. ale přes to přese všechno ani tentokrát není objevování a průzkum prvořadým účelem epizody. /// tedy přinejmenším nikoliv v konvenčním smyslu, jelikož důraz je kladem spíše na objevování a sebeobjevování postav, a ještě spíše na prudký vývoj celkové situace války. v minulé epizodě padla zmínka, že ve válce mají díky Discovery převahu ti hodní (tj. Federace), nicméně podobná zmínka z nejnovější epizody tvrdí opak - hrdinové se na Pahvo vydávají v naději získat zpět vedení pro svou stranu konfliktu, kterou přemáhá nepřátelská flotila těch zlých (tj. Klingonů), nyní vybavená maskovací technologií (pro jehož diskontinuitní užití v seriálu dosud nepadlo přesvědčivé vysvětlení). s povděkem jsem zaznamenal, že ve snaze získat kontrolu nad pahvanským krystalickým vysílačem a sebrat tím nepříteli výhodu, se hrdinové snaží striktně držet směrnic. epizoda na rozdíl od náznaků v několika předchozích zdůrazňuje pevnou zásadovost nehledě na okolnosti, nezviklatelnost a neochvějnou pevnost principů, platných nadále nehledě na válečný stav, a konfrontuje tak Lorcovu antitetickou frázi "zákony jsou pro poddané, souvislosti jsou pro krále". /// (sebe)objevováním postav jsem neměl ani tak na mysli rozpačitě se vyvíjející vztah Michael Burnham a Ashe Tylera, ale hlavně dosud spíše tajemnou figuru komandéra Sarua. "Si Vis Pacem, Para Bellum" se vlastně ze všech dosud uvedených epizod nejvíce blíží parametrům tzv. "character development" epizod, kterých najdeme hojnost zejména v druhé půli Nové generace. nejedná se však vždy jen o záminku k prostému rozvoji některé z vedlejších postav. v lepších případech epizoda tohoto cíle dosahuje zároveň s představením inspirujícího tématu a právě to je případ i této epizody. /// může se zdát, že o Saruovi jsme se v posledku nedozvěděli mnoho nového. adresována dosud nebyla ani otázka, proč je jediným svého druhu ve Hvězdné flotile a proč se Kelpiané nevyskytují v žádném z příběhů situovaných do budoucích období fikčního světa. daleko důležitější než faktická data jsou hlubší obsahy, které postavy skrze svou osobitost pomáhají odkrývat. v případě této epizody se jedná o obzvláště pronikavé téma zápasu s vlastní přirozeností, o snahu ji změnit, přepsat a povznést se nad ni. /// epizoda se skrze toto téma zařazuje do nejlepší tradice Star Treku, kterým se toto velice silné téma line po celou dobu jeho existence. připomíná Spocka, když se ten snaží potlačit jednu část své bytosti a zápasí svým způsobem s dědictvím obou svých domovin, a také Data, když ten se naivně snaží dosáhnout lidství, podobně jako Odo se marně pokouší napodobit humanoidy a zapadnout mezi ně, a nejvíce ze všeho asi mně nejbližší B'Elannu, když ta usiluje upravit geny svého nenarozeného dítěte, aby si nemuselo prožívat totéž co kdysi ona. s konkrétní podobou, které téma sebezapření nabývá v aktuální epizodě Discovery, se navíc mohou identifikovat lidé trpící chronickou úzkostí, což je ve společnosti často upozaďovaný, nicméně významný a aktuální problém (nejvíce se paralela blíží možná generalizované úzkostné poruše alias GAD). o to víc jsem rád, že se tato otázka dočkala svého pojednání v novém Star Treku. /// to ostatní, co epizoda nabízí, mě ovšem nadšením nenaplnilo. efektní bitvy, mezi které spadá úvodní pokus o záchranu přepadeného Gagarina, sice jistě mnohé diváky potěší, já je však nevyžaduji. líbilo se mi, že se seriál zatím podobal spíše způsobu, kterým válku zpodobnil jeho předchůdce Deep Space 9, tedy sledování válečného dění povětšinou z povzdálí, z různých perspektiv, často s exkurzemi do zcela jiných končin a témat, a jen občasně do epicenter bitev. na "Si Vis Pacem, Para Bellum" je oproti Deep Space 9 znatelná jistá uspěchanost, daná do značné míry relativně malým počtem epizod na sezónu a uceleným story arcem v rámci sezóny. uspěchaná kanonáda zvratů za takových podmínek může vyústit ve ztrátu zájmu na straně diváka, jak to začínám cítit sám na sobě. přestávají mě zajímat intriky L'Rell a napjatá vnitřní politika v rámci klingonských rodů. přestává mi záležet na tom, zda admirál Cornwellová zemřela, nebo zda přeci jen stále žije a její smrt byla jen nahranou součástí L'Rellina plánu využít její pomoci při dezerci. nezajímají mě zrádci zrazující zrádce. /// scenáristka Kirsten Beyer sice posunula situaci v rámci děje o dlouhý krok vpřed, ale nijak nerozkryla stále hustší mlžný opar obklopující takřka všechny významné dějové činitele, a tak v posledku vlastně nemám z epizody pocit posunu. potvrzují to vlastně i krátké vstupy o zhoršení Stametsova stavu, jeho prudkých změnách nálad, které naznačují, co už divák dávno tuší, a sice že za inženýrovým eugenickým "vylepšením" pomocí genu "želvušky" a jeho zapojováním při sporovém pohonu lodi je skrytá zatím blíže neurčená hrozba. stejně jako vše ostatní i to však zůstává jen ve stádiu zlověstné narážky na skutečnost, jejíž povahu odhalí seriál až někdy příště. shrnu to tedy tak, že jsem zatím nečetl žádnou knihu od Kirsten Beyer a po zhlédnutí této epizody necítím o nic větší potřebu to napravit. /// epizod o návštěvě "rajské planety" bylo ve Star Treku už mnoho a velice navzájem kontrastují kvalitou. zjednodušeně se dají zařadit mezi ty skvělé (například TOS 1x25: "Vyhnání z ráje" (This Side of Paradise) či film Vzpoura) a ty otřesné (například TOS 2x09: "Jablko" (The Apple), TOS 3x20: "Cesta do ráje" (Way to Eden), TNG 1x08: "Spravedlnost" (Justice) a film Nejzazší hranice). konečně "Si Vis Pace, Para Bellum" se netypicky zařazuje kamsi na pomezí, do průměru. na jednu stranu velice oceňuji popsaný tematický přínos, na druhé mi nezbývá než čekat, že to ostatní vyústí v dostatečně zajímavé rozuzlení, aby obhájilo všechno to dosavadní mlžení a napínání. a doufám též v témata související s válkou samotnou. v titulní citaci Flavia Renata je hodně moudrosti. snad alespoň malá trocha z ní se přenesla i do seriálu.(12.11.2017)

  • KeittoRoche
    odpad!

    Discovery vypadá jako modernější pokračování sci-fi seriálu Andromeda. To by jakž takž odpovídalo - až na to že Andromeda byl docela roztomilý seriál. Tohle má být ale sakra Star Trek ! --- Vycvičení profesionálové se chovají jako amatéři. Postavy řeší problémy a jednají spolu jako by byli emocionálně retardovaní puberťáci na školním výletě. Místy se příběh a dialogy mění v lacinou sentimentální filmařskou žumpu. Napětí nebo zábavu mezi Klingony zde najde jen silně zaostalý divák. Takže všichni vy, kterým se toto hovno vysrané na fanoušky Star Treku líbí – běžte se na Andromedu podívat - protože ta je možná i o něco lepší. https://www.csfd.cz/film/72006-andromeda/prehled/(7.11.2017)

  • Praxis
    ***

    Já nevim, přijde mi to čim dál větší průšvih... Nějaké nelogické(10.11.2017)

  • ScarPoul
    ****

    Oproti predchádzajúcemu dielu zlepšenie. Prichádzame do centra veľkého konfliktu a úprimne som zvedavý ako to celé dopadne. Čo sa mi na tomto páčilo, bol meditatívny charakter. Hoci samozrejme žiadalo si to ešte trochu viac presahu. Inak dobré.(9.11.2017)

  • - Scény planéty Pahvo boli natáčané v prírodných rezerváciách Kelso Conservation AreaHilton Falls Conservation Area neďaleko kanadského mesta Milton (provincia Ontário). (koba)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace