Reklama

Reklama

Pérák

  • Česko Pérák: Stín nad Prahou (festivalový název) (více)
Trailer
Krátkometrážní / Akční / Drama / Animovaný
Česko, 2016, 13 min

Obsahy(1)

Kdo zabrání nacistům v probuzení temných sil, po staletí dřímajících na jednom starém pražském hřbitově? Jedině maskovaný mstitel, vybavený speciální odpruženou obuví! Marek Berger ve svém mistrném akčním thrilleru, vytvořeném na pražské FAMU, propojuje staropražskou legendu o Golemovi s legendou o superhrdinovi z dob Protektorátu. (Anifilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (27)

Helmutek 

všechny recenze uživatele

Zajímavej animák se stylovou animací a atmosférou, na kterym vůbec neni znát, že jde o "jenom" studentskej film - podle mě je to naprosto plnohodnej kraťas bez nějakejch zásadních amatérismů. A ten nápad zkombinovat legendy o Pérákovi, Golemovi a ježku v kleci je super - i to zasazení do porotektorátu s přesahem do padesátejch let. Scenérie noční válečný Prahy měly koule, dobrej byl i šém-ježek aktivující na Golemově čele Davidovu hvězdu, a taky Pérákův poslední úkryt pod frontou na maso. A bavila mě i ta trochu záhadná Pérákova sokyně. Jen některý akční scény mi přišly lehce zpomalený, někdy na mě působily trošku líně, i když to zrovna mělo doslova lítat. Ale to je třeba jen pocit. Škoda, že se Pérákův odkaz dneska nedojí víc (až na světlý výjimky v podobě amatérskejch filmů jako tenhle, Rozhlasovýho seriálu nebo dneska už dávno rozebraný Stančíkovy knížky), protože potenciál to má podle mě obrovskej. ()

Alfréda 

všechny recenze uživatele

Využít pro příběh hned dvě dvě pražské legendy se asi nabízí, jen nevím, jak moc se mi líbí guláš Pérák + Golem + Stínadla a ježek v kleci. Je to tak trochu Jak pejsek a kočička vařili dort. Potenciál jednotlivých látek bych se nebála uplatnit zvlášť, ve třech takových komiksových snímcích. Výtvarno je epické, stejně jako u famózního Bergerova Nocturna. Velmi svižné tempo je doplněno o dynamickou hudbu, dabing jako otřesný nehodnotím, příběh mi prázdný nepřijde. Jen jsem si skromně přála, aby Pérák byl nadále temným stínem, a ne šlachovitým atletem, co ráno zvedá činky :) Atmosféru to má báječnou a jsem za takový počin velmi vděčná, víc takových! 80% ()

Reklama

agentmiky 

všechny recenze uživatele

Na to, že film byl vytvořen studenty FAMU, tak to bylo velmi kvalitně zpracované. Hudba, která doprovázela celý děj, přidávala na tempu, což se mi zamlouvalo. Líbily se mi i takové maličkosti jako šém na oživení golema, který zde byl vyobrazen jako ježek v kleci. Chtělo by to více takových animovaných filmečků. Za mě si Pérák odnese skvělých 100 % ()

choze 

všechny recenze uživatele

Hravý, ale prvoplánový mix pérákovské a golemovské legendy, okořeněný foglarovskými rekvizitami a šmrncnutý INDIANA JONESEM. Příběh je nahrazen akcí, pubertálně okázalou krvavostí a pomrkáváním na diváka hraničícím s tikem, výtvarno mě moc nevzalo, atmosféra mohla být výrazně ponuřejší, tempo svižnější... Fajn komiksově bezstarostná a přímočará akční jednohubka. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Pražský Pérák přichází na svět zhruba v téže době jako v Americe klasičtí komixoví superhrdinové. Ač není výtvorem nějakého nájemného pisálka, nýbrž z života samého vzešlou legendou, nápadně se svým komixovým kolegům podobá. Na to Berger upozorňuje obzvláště implementováním rovnomocného protivníka v postavě jakési árijské antihrdinky (resp. agentky). Taková figura je v legendě o Pérákovi zcela nepatřičná a nepochybně je jejím účelem včlenit Péráka do relevantních kulturních kontextů. Totiž do toho jednoho, což je ostatně provedeno i výtvarnou stylizací a rázem akčnosti. Jiným kontextem je tajemný svět pražských legend, a tak má Pérák co dělat také s Golemem. Důležitým dějovým prvkem je ježek v kleci, spojující dimenzi literárních fikcí s dimenzí (pražských) urbánních legend. Mimo to s ním divákovi vytane na mysli nepolapitelný stínadelský Široko, o Golemových superschopnostech netřeba ztrácet slov. Krásný úvodní pohled na Vršovice (srov. stylizace pražských částí a objektů v Trnkově Pérák a SS) za zvuku pochodujících bot (nacisty okupovaná Praha) přechází na mladého muže atletické postavy cvičícího doma s posilujícími péry (péry!), které sehrají výraznou roli při následující akci. Hned na začátku se prozrazuje Pérákova identita, pro odhalení její souvislosti s Golemem (resp. s jeho zázemím) si ale divák musí zastavit novinové titulky a začíst se do úvodního odstavce článku Pondělního večerníku (jinak jsou texty článků jako obvykle reprodukcí skutečné novinové stránky a s filmovým titulkem nemají nic společného, použité noviny jsou nepatřičně z r. 1938 a ledna a března 1939). Protože vždycky na všecko skočím, ptal jsem se hned strýčka Googla, ten ale žádného sportovce Davida Brázdu nezná. V závěru filmu divák čeká už jen nějaký doslov, překvapivě však teprve zde dochází ke klasickému "zrození superhrdiny". A jestliže se Bergerův Pérák dosud mohl hrdě stavět po bok Huga Stiglitze (modří vědí), pak finální pohled, z nějž mrazí v zádech, už nepokrytě nabízí (nepřináší, opravdu jen "nabízí") tarantinovské přepsání historie. Dobrá zpráva je, že Bergerův film není  k sobě nepatřicí motivy slepujícím paskvilem, nýbrž promyšleným komentářem včleňujícím Péráka do náležitých diskursů, je takto propojuícím a při tom všem v českém divákovi budícím vlastenecké dojetí a falešnou naději, což je vlastně další Pérákův domovský kontext. ()

Galerie (5)

Reklama

Reklama