Režie:
Werner HerzogScénář:
Werner HerzogKamera:
Thomas MauchHudba:
Popol VuhHrají:
Klaus Kinski, José Lewgoy, Miguel Ángel Fuentes, Peter Berling, Claudia Cardinale, Paul Hittscher, Huerequeque Enrique Bohorquez, David Pérez Espinosa (více)Obsahy(1)
Umanutý dobrodruh Fitzcarraldo si usmyslí, že do peruánských pralesů dopraví zázrak evropské kultury - operu. Jeho cesta do nitra neprobádaných končin naráží na bezpočet potíží, k nejpověstnějším patří přesouvání parníku přes horský hřeben. Ve filmu zaznějí slavní operní melodie, z gramofonových desek uslyšíme i hlas Enrika Carusa, jenž téměř zázračně uklidní nepřátelsky naladěné Indiány. Film se natáčel za mimořádně obtížných podmínek tři roky, během nichž musel režisér měnit i herecké obsazení - mimo jiné odstoupili např. Jack Nicholson a Mick Jagger. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (106)
Snad poprvé vidím od Herzoga příběh, který je prodchnut nadějí a optimismem. Fitzcarraldo je kladná postava, jeho posedlost je poměrně neškodná a roztomilá, má dar pro své šílené plány nadchnout okolí (a když náhodou někoho, jako třeba správce železniční stanice, zklame, stále jsou sympatie na jeho straně). Hlavně, jeho nápad není poháněn touhou po moci a bohatství, ani ho netlačí vyšší autority a cíli nepodřizuje své morální zásady. Když ve finále dosáhne svého a podaří se mu dostat operu (mimochodem před vznikem filmu největšího zástupce umění), nebezpečně to zavání frajeřinou. Pozorovat kontrast mezi křehkou kulturou amazonských indiánů a několika tunového železného kolosu má také něco do sebe. Ale co naplat, já raději Herzoga, který cynicky pozoruje dekadenci a rozklad svých postav. ()
Bezchybný Klaus Kinski v poněkud syrovém Herzogově opusu plném peřejí a žďáření. Ačkoliv základní motiv - člověk posedlý postavením opery v džungli - byl trestuhodně nevyužit, jistá síla a autentičnost hrají jako vždy v Herzogův prospěch. PS: Je skoro nezbytnost co nejdřív po zhlédnutí kouknout na Břímě snů, ()
Nečekaně umírněný Kinski v originálním příběhu plném záběrů na nádhernou džungli a zpěvu Enrica Carusa. Co se hlavně ocení, je právě ten nápad, a to zapálení hlavní postavy pro věc a jeho neochvějná víra, že je to vůbec možné dokázat. (Na rozdíl od Kinského, který byl ze začátku ohledně Herzogova plánu dost skeptický). Hudba je netypická, ale skvěle do filmu zapadá, a k tomu rozkošná a stále krásná Claudia Cardinale jako podporující štědrá mecenáška. Nejlepší ale je, že divák prostě musí Fitzcarraldovi držet palce, i přesto, do čeho se to pouští. U mě to bude na víc zhlédnutí, pak možná vytáhnu hodnocení i na těch 5*. Každopádně hodně podmanivý film se zvláštní, nepopsatelnou atmosférou. ()
Oslava podnikavosti a snílkovství na sklonku věku dobrodružných výprav a staré koloniální exploatace, aneb jak si udělat z natáčení co nejsložitější a bláznivý počin - výjimečně jsem podíval na film o filmu (x) jako první, abych už měl rovnou dobrý kontext. Byť jsem si dokázal představit i artističtější pojetí a ještě lepší využití muziky, Herzog & Kinski tu baví, roztomilá hlavní postava vás okouzlí, táhne sexy amazonský svět. "If I abandon this project, I would be a man without dreams and I don’t want to live like that." ()
Opera mocnější meče. Fitzcarraldo to u mě vyhrálo hned zpočátku, v momentě, kdy hlavní hrdina slibuje operymilovnému pašíkovi červený koberec a čestnou lóži. Podobné postavě prostě musím fandit. A i jinak mi jako obří snílek byl mimořádně sympatický, je osvěžující vidět v dnešní, materiálnem a konzumem prolezlé době, někoho, kdo je ochoten pro lásku k umění obětovat cokoli a přelézt třeba horu. A to říkám bez ohledu nato, že můj vztah k opeře je asi stejně vřelý jako k rannímu vstávání či komárům. Osobnost hlavního hrdiny pro mě byla pak pro vztah k celému filmu určující, tím, že jsem se s ním dokázal identifikovat a prožívat celé „dobrodružství“ (ostatně co jiného než tradiční dobrodružná podívaná to je, že) jako své vlastní, mi film krásně utekl a po celou dobu na mě působil přesně tak, jak měl. Prostě čirá filmová krása, kde stylový konec tvoří jen příslovečnou třešinku na dortu. ()
Galerie (34)
Photo © Werner Herzog Filmproduktion
Zajímavosti (15)
- Pro natáčení byly použity tři podobné lodě. První byla nepojízdný vrak, který se objevil ve scénách těsně po koupi lodě, s druhou se natáčely scény na peřejích a třetí byla - pro natáčení na řece - tažena přes kopec. (ledzepfan)
- Hlavní roli měl původně hrát Jason Robards, který i natočil třetinu plánovaných záběrů, jenže onemocnění úplavicí mu zabránilo pokračovat dále s natáčením a do nehostinných podmínek v Jižní Americe se už nevrátil. (Hans.)
- Skutečný Charles Fitzgerald, španělsky přezdívaný Fitzcarraldo, jehož příběh film zachycuje, zahynul v roce 1887 ve věku 36 let v peruánském Rio Urubamba poté, co se jeho člun převrátil v peřejích. (Hans.)
Reklama