poster

Menandros & Thaïs

  • Rakousko

    Menandros & Thaïs

Experimentální / Dobrodružný

Česko / Rakousko, 2016, 129 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Andronikos
    ****

    Pointu a hlbšie momenty som v diele, ktoré väčšinu času bolo ladené do nevážneho módu, našiel. Dianie na plátne som sledoval s kombináciou zneistenia a benevolentného odstupu, ale až na jeden moment v cca troch štvrtinách stopáže nemôžem tvrdiť, že by som sa pritom bol nudil (hoci v reťazení epizód/obrazov bez nejakého závažného vývoja film naozaj slušne konkuroval antickému gréckemu románu). Pekný obraz/kamera ako vcelku neoddiskutovateľné pozitívum. Ak aj odhliadnem od kuraťa z Menandrovej zadnice, ktoré podľa záverečných titulkov kvôli tomuto filmu, na rozdiel od zvierat iných, zomrelo, s čím nemôžem ako vegan súhlasiť, výrazný problém som mal s jedným prvkom: nepodarilo sa mi nájsť zmysel v tom, s akým gustom a frekvenciou bolo zobrazované násilie, resp. krv (snaha o realistickosť v tomto smere nie je ničím, čo by v tomto filme pôsobilo vierohodne). Inak za mňa ok, hoci k tomuto hodnoteniu prispieva nepochybne nedostatok konkurencie - filmov, ktoré by nejakým spôsobom recyklovali antický materiál (tým nemyslím mená postáv). Nie celkom zrejmé mi je, prečo je film natočený (prevažne) v češtine a nemčine, nespokojný som s tým, že Amirina postava nehovorí arabisch (hoci sú tie jej "Das-ist-gut"-repliky podávané tak nechutne jednoznačným tónom, až sú podmanivé), ale detaily, zvlášť motivované fachidiotizmom, nechám bokom. Distingvovaný našedivelý Xerxés v salóniku za zvukov klavíra a ešte viac perzskí vojaci v sakách sú peklo (v dobrom slova zmysle)!(23.6.2017)

  • xxmartinxx
    ***

    Upřímně řečeno jsem z toho byl dost nesvůj a polovinu stopáže jsem ten film regulérně nesnášel. Pak jsem trochu najel na jeho notu, když se začala stupňovat nadsázka, a nakonec, po pár dnech, se mi to skoro i jako konceptuální dílo zalíbilo. Lacinost, neochota stříhat a určité obžerství jsou patrné, asi se nebudu divit, když ten film bude někoho dost iritovat, ale mně to nakonec docela přišlo k chuti.(21.4.2016)

  • spacylemon
    ***

    "Mohli bychom natočit velkolepý 'antický' epos, akorát na něj nemáme prostředky a ani schopnosti, tak si z toho aspoň uděláme nebetyčnou prdel!" (aneb Ztraceni v Mnichově strikes back) Ona taková kombinace patetického přednesu, doprovázeného hláškami jak z Pár pařmenů, celé v kontrastu se skutečně sledovaným obrazem, je samozřejmě vtipná sama o sobě. Nápadů rvoucích rozmnožovací orgány měl scenárista vůbec přehršel (geniální čarodějnice a jejich sada smaltovaných hrnců, Menandrovo vypadnutí z role během mučení/operace, králičí farma...); ale když já mám stejně pořád pocit, že se tvůrci při natáčení bavili asi 129x víc než já (za těch voe nekonečných 129 minut) a asi jim, parchantům, trochu i závidím...(25.3.2016)

  • johnny01
    *

    Hodnotit tento film je mimořádně těžké. Námět je dobrý, stejně tak i herecké výkony mnoha postav jsou nadprůměrné. Záběry z antické doby se povedly, dále pak nevěstinec a bitva ke konci (ta má opravdu atmosféru!). Bohužel nedostatky výrazně převažují. Stěžejním problémem filmu je střídání prostředí a hlavně doby, v čemž jsem postrádal nějakou logiku a přišlo mi to až náhodné. Nejde jen o antický a současný svět, ale i o podivné záběry na bílou postel. Rozhodně by prospělo vybrat si jedno prostředí – lepší se jevilo to antické. Záběry v současnosti vypadají prostě divně – ještě by to šlo, pokud by se tak odehrával celý film a byla v tom jistá paralela s don Quijotem. Nic takového tam však není – obě prostředí jsou si rovnocenná a ve scénách ze současnosti nikomu (ani jemu samému) není divné, že tam chodí polonahý antický bojovník… Obzvláště nevěrohodná je scéna u rakouských důchodkyň. Brutalita u Xerxa je pak nechutná a snad až zbytečná. Mnohem lépe mohl být využit vypravěč. Do filmu nesedí ani střídání češtiny a němčiny, což vyniká u čtení dopisů, které si oba hlavní hrdinové vzájemně píší v různých jazycích, což vypadá prostě divně. Otázkou je i síla vztahu ženicha k nevěstě (jakkoliv je Menandros zahrán dokonale a Thaïs také, především řečí těla), neboť z některých záběrů se zdá až spalující vášeň mezi ním a tou druhou (čarodějkou?) – chybí tu asi nějaké její výraznější odmítnutí ze strany ženicha. Konečně je film mnohdy rozvláčný a až příliš dlouhý. Možná je jedna hvězdička příliš přísná – film je opravdu originální, dobře zahraný a místy má dobrou atmosféru, ale prostě to nestačí.(1.4.2017)

  • Marigold
    *

    Pokud je tohle s nepoškozeným mozkem schopen někdo dokoukat jen proto, aby se přesvědčil, že s omezenými prostředky nelze natočit antický epos, je za a) mučedník b) masochista c) authentický recesista. Diletantské středoškolské pásmo deklamace, filologie a surrealismu pro začátečníky. Agonizující. Řadit to do té "nové" (prý) větve českého filmu, která na to jde jinak, je misstep. Ono je to v jádru klasické devadesátkové meta-chcípáctví. Zelenka styl, ale zcela bez jeho obratnosti.(1.5.2016)

  • - Film byl natočen v letech 2012 až 2015 většinou bez oficiálních grantů a pouze s malou soukromou podporou, ale poslední měsíce natáčení a profesionální postprodukce byly podporovány Českým kinematografickým fondem. (Stoka)

  • - V letech 2011 až 2016 pracovalo na tomto velkoplošném nízkorozpočtovém filmu bez placení více než 300 lidí, ale ti, kteří na něm strávili více než několik dní, se stali spoluvlastníky. (Stoka)