Reklama

Reklama

Menandros & Thaïs

  • Rakousko Menandros & Thaïs
Trailer

Obsahy(1)

Surreální sandálový film podle brakových románů pozdního starověku. Starověk se mísí se současností, čeština s němčinou. Thaïs je během své svatby s Menandrem unesena piráty. Ve snaze ji vysvobodit se ženich mění v krvelačné monstrum, jeho koni narostou křídla, čarodějnice ho zaslíbí jiné ženě, král Xerxes ho zbaví mužnosti, ale přesto na konci vše dopadne šťastně. Šťastně? (Aerofilms)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (12)

JFL 

všechny recenze uživatele

Žádný amatérský pseudopočin vzešlý z nouze, ale vědomě koncipovaná a především erudovaná variace na antické eposy. Je pravda, že řadit tohle po bok současných českých filmů tvůrců mladé generace, má pramalý smysl, ale pouze v tom, že experiment a poučená filologická hříčka nutně stojí stranou čehokoli, obzvláště pak konvenčních vyprávění, která okoukávají postupy na zahraničních festivalech. Vytýkat deklamaci záměrně teatrálnímu projektu lidí působících na moderním divadle, prostě znamená čiré nepochopení a nepřijetí konceptu. Přednosti filmu Antonína Šilara a Ondřeje Cikána spočívají v důsledném a poučeném následování antických eposů, nejen jejich vyprávěcí skladbou, typickými motivy a schématy, ale také jejich ahistoričností a vztahováním mýtického světa k soudobé realitě. Přesně řečeno tyto atributy film přejímá ze stejnojmenné Cikánovy knižní předlohy, kterou napsal po letech studií antiky. Adaptace k tomu ještě přidává nápaditá inscenační řešení jednotlivých scén a obrazů, kde se spojují postupy moderní scénografie, nápaditého inscenačního řešení mizanscény a punkové low-budget estetiky. Přičemž z kontrastu jakoby mýtického příběhu, moderního rozvedení a kreativního filmového zpracování vyvstává celek, který antické příběhy současně dekonstruuje, utužuje i s nadsázkou rozkládá. ()

Brejlil 

všechny recenze uživatele

Jedna hvězdička navíc za snahu, neotřelé nápady a "jinakost". A občasnou krásnou kameru. Příběh se tak věrně drží konvencí antického eposu, až to hezké není. A protože buď nebyly peníze nebo byla snaha o jiný, netradiční přístup, jde o epos plynule kombinující všechno. Menandros cestuje vlakem a povídá si s vypravěčem, Gorgóny nebo co to bylo, bydlí v paneláku a jako dar posílají křišťálový lustr atd. apod. Perský velkokrál mučí pečeným kuřetem, králící jsou největším pokušením panenské Thaïs a hudba duní na často nepatřičných místech. Ovšem scéna vyvolávání Hekaté je velmi silná. Filmu by paradoxně prospělo trochu víc peněz na vychytání much, zlepšení postsynchronů a nějaké prokrácení, ale za shlédnutí rozhodně stojí. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pokud je tohle s nepoškozeným mozkem schopen někdo dokoukat jen proto, aby se přesvědčil, že s omezenými prostředky nelze natočit antický epos, je za a) mučedník b) masochista c) authentický recesista. Diletantské středoškolské pásmo deklamace, filologie a surrealismu pro začátečníky. Agonizující. Řadit to do té "nové" (prý) větve českého filmu, která na to jde jinak, je misstep. Ono je to v jádru klasické devadesátkové meta-chcípáctví. Zelenka styl, ale zcela bez jeho obratnosti. ()

Andronikos 

všechny recenze uživatele

Pointu a hlbšie momenty som v diele, ktoré väčšinu času bolo ladené do nevážneho módu, našiel. Dianie na plátne som sledoval s kombináciou zneistenia a benevolentného odstupu, ale až na jeden moment v cca troch štvrtinách stopáže nemôžem tvrdiť, že by som sa pritom bol nudil (hoci v reťazení epizód/obrazov bez nejakého závažného vývoja film naozaj slušne konkuroval antickému gréckemu románu). Pekný obraz/kamera ako vcelku neoddiskutovateľné pozitívum. Ak aj odhliadnem od kuraťa z Menandrovej zadnice, ktoré podľa záverečných titulkov kvôli tomuto filmu, na rozdiel od zvierat iných, zomrelo, s čím nemôžem ako vegan súhlasiť, výrazný problém som mal s jedným prvkom: nepodarilo sa mi nájsť zmysel v tom, s akým gustom a frekvenciou bolo zobrazované násilie, resp. krv (snaha o realistickosť v tomto smere nie je ničím, čo by v tomto filme pôsobilo vierohodne). Inak za mňa ok, hoci k tomuto hodnoteniu prispieva nepochybne nedostatok konkurencie - filmov, ktoré by nejakým spôsobom recyklovali antický materiál (tým nemyslím mená postáv). Nie celkom zrejmé mi je, prečo je film natočený (prevažne) v češtine a nemčine, nespokojný som s tým, že Amirina postava nehovorí arabisch (hoci sú tie jej "Das-ist-gut"-repliky podávané tak nechutne jednoznačným tónom, až sú podmanivé), ale detaily, zvlášť motivované fachidiotizmom, nechám bokom. Distingvovaný našedivelý Xerxés v salóniku za zvukov klavíra a ešte viac perzskí vojaci v sakách sú peklo (v dobrom slova zmysle)! ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Když moje babička okusí nějaké jídlo, které jí ne zcela chutná, ale zároveň uznává, že je zajímavé, netradiční a jistě někomu jinému chutnat může, řekne vždycky: ,,Je to zase něco jinýho..." A tak by zhruba zněl můj komentář k tomuto filmu, kdybych ho měl popsat jednou větou. Na jedné straně podmanivá vizuální stránka, originalita, spousta skvělých nápadů (babičky v panelákovém bytě!). Český film, jaký tu dlouho nebyl. Linie příběhu není kauzální, natož logická, a film přináší i obrazy násilí a erotiky, takže divák je podivně napjatý - nikdy nedokážete odhadnout, co se stane v následující minutě. Filmu se daří vyvolat smích, dojetí, strach, často jen pár vteřin po sobě. Na druhé straně ale stojí přepálená stopáž (a s tím související padající tempo), tápání dramaturgické i scenáristické. Pocity umělecké onanie. Sami tvůrci na besedě po filmu řekli, že tématem je velká láska dvou lidí, ale to je tak zhruba všechno. Spíš byli vedeni touhou natočit to jinak, než je u nás obvyklé. To je sympatické, ovšem pouhá snaha udělat něco jinak nestačí. Nadprůměrné hodnocení dávám proto, že bych chtěl tento pozoruhodný experiment vytáhnout ze zdejší modré šedi. Jde jednoznačně o vykročení dobrým směrem. Kdyby se napříště k vychytanému vizuálu přidal i silný obsah, mohl by to být skutečný sukces. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • V letech 2011 až 2016 pracovalo na tomto velkoplošném nízkorozpočtovém filmu bez placení více než 300 lidí, ale ti, kteří na něm strávili více než několik dní, se stali spoluvlastníky. (ČSFD)
  • Film byl natočen v letech 2012 až 2015 většinou bez oficiálních grantů a pouze s malou soukromou podporou, ale poslední měsíce natáčení a profesionální postprodukce byly podporovány Českým kinematografickým fondem. (ČSFD)

Související novinky

Road-movie Martina Jelínka v Kině Pilotů

Road-movie Martina Jelínka v Kině Pilotů

27.05.2016

Road-Movie, film vypovídající o současné generaci mladých lidí, jejich dezorientaci, absenci vlastního názoru a nespokojenosti s vlastním životem, se bude promítat exkluzivně v Kině Pilotů od 26… (více)

Reklama

Reklama