poster

Exodus do Šanghaje (festivalový název)

  • Velká Británie

    Exodus to Shanghai

Akční / Dobrodružný / Drama

Velká Británie, 2015, 93 min

Režie:

Anthony Hickox

Scénář:

Michel Adam

Hudba:

Guy Farley

Producenti:

Michel Adam

Střih:

Matthew Booth

Scénografie:

Calin Papura
(další profese)
  • Xeelee
    *****

    [FOD 2017] Kung-fu? Přítelkyně chodila pár let na wing chun, takže si nemohla nevšimnout, že mistr své studenty v jedné scéně učí karate. To je jen jedna z dalších obskurností, zapadajících do mozaiky nekončících WTF momentů, které z tohodle filmu dělají nezapomenutelný filmový klenot. Myslel jsem si, že nejlepší scéna je tak dobrá, že ji v traileru použili dvakrát, ale ona je tak dobrá, že ji použili dvakrát dokonce i ve filmu! Čím víc koksu, tím lepší jewsploitation, ale film můžete číst i jako podobenství o tom jak to chodí v módním průmyslu a v zákulisí módních přehlídek. Více v komentáři od JFL.(5.3.2017)

  • halogenka
    ***

    Film, u kterého občas až litujete, že není ještě blbější.(3.3.2017)

  • JFL
    *****

    Zásadní roli při docenění tohoto dílka hraje pozadí jeho vzniku. Sice opravdu existoval "čínský Schindler" Ho Fengshan, který z pozice konzula ve Vídni zachránil tisíce židů před nacisty tím, když jim vydával víza do Číny. Ovšem na styl vskutku unikátního filmového projektu měl zásadnější vliv Michel Adam, který jej zafinancoval i sám napsal. Adam je odulý židovský byznysmen, který zbohatl z produkce textilních sweatshopů v Thajsku a na přelomu tisíciletí založil v Paříži televizní stanici Fashion TV, což z něj v budoucích letech udělalo jednoho z hlavních honáků živých stojanů na drahé oblečení. Logickým krokem, když už máte koksem obalený mozek, stáj modelů a modelek, sklady plné hadříků, prachů na rozhazování a také náležitě zbobtnalé ego, je vydat se do velkého světa filmové produkce. Vše řečené pak předjímá, že Adamův první tvůrčí počin působí jako "Schindlerův seznam" natočený židovským Zoolanderem. Několikeré zdůraznění národnostně-etnických kořenů je ve vztahu s "Exodus to Shanghai" zásadní informací, neboť se jedná o ryzí jewsploitation, na jakou se Tarantinovi "Hanební pancharti" vůbec nehrabou. Podobně jako nejobskurnější příspěvky sedmdesátkových blaxploitation také Adamova našňupaná šílenost v sobě spojuje nabubřelou apelativnost, amatérské zázemí, ochotnické herecké výkony, nejpřízemnější atrakce všeho druhu, napravování sebevědomí vlastního etnika a bojová umění. Michel Adam nám tak přináší nejen příběh o čínském konzulovi, který spolu se svými asistenty, služkami i kuchařem razítkují tisícovky víz pro židy, a jeho kung-fu asistentovi, který vypráskává kožichy namakaným náckům a učí kung-fu sestavy prcky s pejzy a židovské krásky (ztvárněné árijskými modelkami). Vedle toho je tu totiž famózní paralelní linie o zámožném starém židovském páru sběratelů umění, který má ve své sbírce také naivní kresbičky, které namaloval Adolf Hitler v mládí a nyní nasazuje celé divize, aby je získal zpátky. Nemůžou chybět ani scény, kde se starý žid obořuje na zfanatizované davy nácků, mladá kráska nakopává zadek slizkému esesmanovi a vrcholem je pak finální last stand, kde se starý pár opevní ve svém domě a se samopalama obouruč likviduje ve slow motion záběrech zástupy wehrmachťáků. Ale to pořád je jen jeden z celé řady ohledů, které z "Exodus to Shanghai" dělají zcela nevídaný fenomén. Vyprávění skáče z bombasticky rádoby patetických pasáží do lidové komedie (v lepším případě ve stylu francouzských válečných frašek jako "Eso es" či "Velký flám" a v horším a la Zdeněk Troška) do kýčovité romance a hysterického holokaustového bijáku. Přičemž v očích samotného Adama se má jednat o vážně míněnou poctu jeho matce, která se údajně ve třicátých letech zakoukala do zaměstnance čínského konzulátu. Nesoudnost, nabubřelost a našňupaná autorská licence zde znamenají alfu a omegu, takže by nemělo překvapit, že s nějakou historickou věrností, kauzalitou, logikou či stylovou sevřeností si nikdo neláme hlavu. Naopak každá scéna se vyznačuje nesoustředěnou impulzivností a rozšafnou excesivností. Potom nepřekvapí, že například zařízení kanceláře hlavního záporáka jakoby vzniklo s výzvou jak nacpat co nejvíc hákáčů do jedné místnosti, či proč v záběrech na průčelí konzulátu stojí stráže na parapetech. Snadné vysvětlení se nabízí i pro to, proč prostitutky v náckovském bordelu jsou oblečeny jak modelky z jednadvacátého století – prostě proto, že podobných hadříků má Adamova firma plné sklady. Řada scén nezapře angažování všemožných známých, takže kamera v davových scénách divně klouže po komparsu, aby si každý užil svých patnáct framů slávy. Hlavní plakátové party jsou vyhrazeny pro přední modelky a modely, čemuž odpovídají jejich herecké výkony. Velké herecké role zase zastávají vysloužilí představitelé, jejichž filmografie zahrnují sice tituly jako "Skyfall" či "Star Wars", ale bližší pohled odhalí, že v nich ztvárnili figury jako čtvrtý voják vpravo. Ani tím pořád výčet bizarních a fantasmagorických aspektů této epopeje zdaleka nekončí; nemluvě o bizarním kontextu, že stejný příběh nyní vzniká v česko-čínské produkci jako televizní seriál. Samostatnou kapitolu tvoří zážitek z projekce na berlínském filmovém trhu, z které se vyklubala náležitě nesoudná premiéra za účasti všech hlavních aktérů, tvůrců a sériových modelek i delegace z čínské ambasády. "Exodus to Shanghai" prostě je vskutku nezapomenutelným zážitkem a bezprecedentním filmovým projektem.(26.6.2016)

  • Othello
    *****

    Filmspoitation. Takhle vypadaly moje filmy, které jsem dělal s lego stavebnicemi, když mi bylo osm. A koukám, že jsem byl nějakej vizionář kurva! ______"Má ten příběh dobrý konec?" "Má. Pokud máš ráda špatné konce." _________Mám.(4.3.2017)

  • EdaS
    *****

    Jako kdyby Troška nebo Renč natočili Hanebný pancharty. Tak špatný, až je to dobrý. Díky Otrlci za ty dary.(3.3.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace