poster

Věž (festivalový název)

  • USA

    Tower

Dokumentární / Animovaný

USA, 2016, 96 min

Režie:

Keith Maitland

Kamera:

Keith Maitland

Hudba:

Osei Essed

Producenti:

Keith Maitland
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • MURALI.SHOOK
    ****

    viděno na 51. MFF KV 2016(14.7.2016)

  • JFL
    ***

    Bravurní evokování situace během střelby osudového dne v Austinu, kdy Amerika přišla o svou nevinnost, z různých pohledů obětí i přihlížejících, kteří se slovy jedné z pamětnic třídili na hrdiny a zbabělce. Mrazivé vykreslení neuchopitelnosti a chaosu, který překračuje mantinely společnosti a civilizace, na které každý člověk reaguje odlišně a při tom shodně v jisté zastřešující iracionalitě. V tomto ohledu dává smysl, že film pojímá střelce až jako anonymní a nevyobrazenou entitu. O to katastrofálnější pak pro celý dokument je nekoncepční úlet ve finále, kde se najednou mluví o odpuštění a čin Charlese Whitmana je vztahován k násilí v médiích a Columbine, ačkoli o člověku, který mačkal spoušť, nepadne ani slovo.(12.7.2016)

  • hansel97
    ****

    Velmi dobré umělecké provedení, které podle mě o dokumentu není tak vídané. Zde je to bohužel na úkor výpovědi, kdy se opravdu dozvídáme více o pocitových prožitích obětí než skutečností, ale ty si každý může najít na Wikipedii. Za mě to funguje díky animaci a vypjatým emočním situacím.(24.6.2017)

  • Jhershaw
    ***

    O masakru v Austinu jsem předtím nevěděl. Nicméně, sama událost je natolik mrazivá, že by k působivému dokumentu stačilo smíchat archivní materiály a rozhovory s těmi, kdo přežili. Jenže to asi režisérovi přišlo málo (nebo měl málo archivních materiálů), takže se rozhodl pro rekonstrukci, kde skutečné postavy hrají herci a celé je to pak rotoskopicky překresleno do animovaných scének. Což oceňuju a přišlo mi to jako dobrý nápad, jak diváka ještě víc vtáhnout do děje. Ale nic se nemá přehánět; aneb od černobílých animací se dostaneme ke scénám, kde je animace slepena s archivním videem (animované auto a za okny reálný les), případně k vloženým barevným objektům na pozadí zrnitého, černobílého archivního záběru. Něco mezi dortem od pejska s kočičkou a prasetem, co si hraje ve photoshopu. Ke konci naštěstí dostávají více prostoru hrdinové dne, často v současné podobě; z jejich výpovědí opravdu mrazilo. 70 %(10.7.2016)

  • - Noc před incidentem Charles Whitman brutálně zavraždil nožem svoji ženu a  matku. Whitman si vedl deník, ve kterém psal, co se chystal udělat, i jak se chystal postupovat. Po vraždě ženy a matky si do něj zapsal: "81-66, pondělí, 3 ráno - obě mrtvé". (Phyridis)

  • - Ve filmu se skoro vůbec nemluví o střelci - Charlesi Whitmanovi. Režisér chtěl, aby se pozornost soustředila čistě jen na oběti, protože dle jeho slov: "O střelci se dá zjistit spoustu věci na google, nikdo už ale nemluví o lidech, které to postihlo". (Phyridis)

  • - Spoiler: Útok v Austinu byl první událostí svého druhu a místní policie nevěděla, jak se k ní postavit.  Střelba trvala přesně 96 minut (od prvního výstřelu v 11:48 do zastřelení útočníka ve 13:24), což je důvod, proč se o události léta nemluvilo a byla zametena pod koberec. Vedení města se pravděpodobně stydělo za to, že situaci nezvládlo. (Phyridis)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace