Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Muž a žena, angličtina a francouzština, české kořeny, natáčení amerického filmu. Unikátní belgický dokument Věry Chytilové. Věra Chytilová byla nejen nejvýznamnější ženskou osobností filmové režie u nás, ale vždy si ji velmi cenili také ve světě. Není divu, že právě ji oslovili na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let belgičtí producenti, aby natočila dokument o svém kolegovi z československé nové vlny Miloši Formanovi. Nevíme nic o tom, jak složité muselo být v té době vycestovat na západ, natož pro režisérku, jejíž filmy patřily v Československu k nežádoucím, natož za režisérem, který v tu dobu již přes deset let žil a pracoval v USA. Nicméně povedlo se. Forman v tu dobu natáčel svůj Ragtime částečně v britských ateliérech Shepperton, uvidíme tedy mimo jiné i unikátní záběry z natáčení, Chytilová jej však navštívila i v jeho nové domovině, natočila jej při jídle, běhu, procházkách a dokonce i v posteli v jeho milovaném hotelu Chelsea i na ranči v Connecticutu. Ani jedna z uvedených činností neodradila vášnivou diskutérku od palby otázek, jež ovšem byly kladeny francouzsky, zatímco Forman odpovídal anglicky. Pouze ve chvílích největšího zápalu se oba protagonisté uchýlili k rodné češtině. Film je zajímavý nejen z hlediska obsahu, ale v jeho obrazové stránce poznáme nezaměnitelný režijní rukopis Věry Chytilové. (Česká televize)

(více)

Recenze (28)

bohemia_regent 

všechny recenze uživatele

Ono to možná může působit jako intelektuálské bláboly, ale pokud tam vůbec jsou, tak v absolutní menšině - aspoň já jsem měl ten dojem. Konfrontace dvou osobností, které byly v šedesátých letech vyloženě autorskými typy režisérů, je o to zajímavější, že Forman musel po komerčním neúspěchu svého prvního amerického filmu Taking Off svoji tvůrčí metodu výrazně přehodnotit a přizpůsobit většinovému vkusu zámořského publika. A je třeba dodat, že to dokázal se ctí, v hollywoodské konkurenci patřily jeho věci mezi nejlepší a umělecky nejpoctivější. Chytilová se domácím normalizátorům bránila úspěšněji, i když za cenu dočasného odstavení od práce v hraném filmu. K poklesu úrovně její tvorby pak došlo paradoxně až v 90. letech... Zpátky k belgickému dokumentu: Chytilová vytýká Formanovi jeho ústupky (popř. "ústupky", jak pro koho), ten se brání argumenty, které se dají pochopit. Osobně jsem se přistihl, že dávám za pravdu střídavě oběma, podle toho, co zrovna řeší. Už jen pro tohle považuju dokument za smysluplný, protože otevírání různých témat a jejich zkoumání z různých úhlů pohledu je pro mě přínosnější než vnucování kategorických odpovědí... Všechno se podřizuje obsahu, forma jde stranou, ale i tak je zábavné sledovat, jak dialog probíhá ve třech jazycích - belgičtí producenti nejspíš netrvali na francouzštině, takže Forman upřednostňuje angličtinu (což je po deseti letech v USA pochopitelné, i když francouzsky umí taky); v té se ale evidentně necítí tak dobře Chytilová a stále se snaží využít svoji podstatně lepší francouzštinu; no a když nastane situace, že se oba rozvášní a snaha o přemýšlení v cizích termínech by je zdržovala, dojde i na češtinu. ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Vhled do rozdílného tvůrčího naturelu dvou osobností, dotěrné otázky Chytilové a uvážlivé odpovědi Formana. Nakonec Chytilová Formana obejme -:) ()

Tamdydam 

všechny recenze uživatele

Jak prý kdysi řekl Bolek Polívka: "Chceš-li milovat svoji vlast, jeď do Ruska. Chceš-li milovat svoji ženu, odjeď do Ruska s Věrou Chytilovou". V tomto dokumentu jsem to naplno pochopil. Kombinace jejího nesnesitelně skřehotavého hlasu, ráčkování, vlezlých neodbytných otázek, jako když vyslýchá studenta u maturitních zkoušek, věčný nesouhlas se vším, co Forman odpovídá,... No, je to záhul. Ale vydolovala toho z něho opravdu hodně. A čtyři hvězdy jsou už jen za to, že dokument v této době vznikl. Forma je taky zajímavá. ()

krokodlak 

všechny recenze uživatele

Vidím to přesně opačně, než většina komentujících, Chytilová nad Formanem vyhrála na celé čáře. Jestliže zde někdo měl přehnané ego, tak to byl Forman, neochotný odpovídat na její otázky rozumně a rochnící se ve své maskulinní póze, kterou by asi nikdo jiný než Chytilová nedokázal takto odhalit. Kdo chce vidět Chytilovou jako hodnou dokumentaristku, nechť si pustí Vzlety a pády. ()

Pete 

všechny recenze uživatele

Jen díky utříděným myšlenkám, a zajímavým postřehům Miloše Formana má smysl tento dokument z natáčení Ragtimu vidět. Jinak se tohle Chytilce tedy dost nepovedlo. ()

ABC1 

všechny recenze uživatele

Velice zajímavá konfrontace dvou umělců..ale jen pro fajnšmekry, určitě to není pro velký okruh diváků. Jsem zvědava, kdo natočí něco podobného po čtyřiceti, padesáti letech od tohoto dokumentu. Vsadila bych se, že druhý Forman a konec konců ani druhá Chytilová se tak "brzo" nenajde...!!! ()

90125 

všechny recenze uživatele

Neskutočný blábol. To snáď ani nie je možné, že to režírovala Chytilová. Film ide odnikiaľ nikam, utápa sa v únavnom filozofovaní a v guláši troch rečí. Nedozvedel som sa prakticky nič. Tá žena svojho herca-respondenta k odpovediam doslova znásilnuje. Ten je z nej zúfalý, ale má trpezlivosť. Akoby to bol boxerský ring, Chytilova vs. Forman ! Snáď jediným plusom je Formanova autenticita. Dramaturgicky úplne rozlezené. O čom to vlastne chcelo byť ? Akoby tá Chytilka nemala uplnú moc nad svojim filmom. Bol to ozaj jej film, alebo ju režírovali tí Belgičania ? Už len ten názov ! Imbecilnejší si ani neviem predstaviť. Čo sa formy týka Chytilová bola vždy experimentátorka. S týmto filmom ale šliapla vedľa. Hold aj majster tesár sa utne. 44 % ()

ssarka 

všechny recenze uživatele

dva geniové spolu plynně hovoří o abstraktních věcech ve francouštině i angličtině, jen tak bokem- po přečtení zdejších komentářů o jazykové vybavenosti- kdo z přítomných zde umí plynule přecházet z francouštiny do angličtiny a řešit abstraktní pojmy,vyjadřovat myšlenky, točit filmy a pracovat s filmovým štábem v USA aby to dávalo smysl?? :D jinak Chytilová se snaží dostat z Formana hluboké myšlenky,ale on je zase naopak neumí a nechce prezentovat...hodně jsem se smála v 1:04:04 kdy Forman se už vytočil a poprvé za celý dokument mluvil česky, to je vidět, že už mu došly nervy na konec... dokument je pro mě moc chytilovský ()

Reklama

Reklama