poster

Upír Nosferatu

  • český

    Nosferatu - Fantom noci

  • Západní Německo

    Nosferatu: Phantom der Nacht

  • anglický

    Nosferatu the Vampyre

Horor / Drama

Západní Německo / Francie, 1979, 107 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • eraserhead666
    *****

    Říká se, že nevstoupíš dvakrát do téže řeky. Prostřednictvím Herzoga se mi to takřka podařilo. K jeho vlastní cti je třeba pochválit, že čerpal zároveň jak ze Stokerovy knižní předlohy (Van Helsing, více prostoru pro akčnější paní Harkerovou) tak i Murnauovy předlohy filmové a přesto zůstal ještě svůj a přidal k tématu hodně vlastního (psychologie upíra, zajímavý závěr). Není to pravda tak kulervoucně vizuálně úchvatné jako Murnauův Nosferatu, i když i tady se najdou výborné špeky (geniální společná scéna Kinského a Adjani před zrcadlem), co mu však chybí v tomhle ohledu dohání mluveným slovem, díky němuž se dočkáme několika výborných a trefných filosofujících proslovů. Výborný výběr do hlavních rolí, Kinski je výtečný a divák mu sežere i fakt, že Nosferatu překvapivě mluví a Adjani, ta se prostě narodila jen pro tuhle roli, protože pro ni se její až éterická a nadpozemskost krása a charisma, které ohrožuje jakýkoliv fyzický kontakt, skvěle hodí. Vždycky jsem si přál vidět Adjani se ve filmu konečně usmát, tady jsem se dočkal a ten její věčně zachmuřený výraz jí tedy sluší mnohem více. Herzog nezklamal, naopak, hodně překvapil, byť Nosferatu byl, je a bude jen jeden.(13.5.2013)

  • HorrorVamp
    ****

    Klaus Kinski mně vždy naháněl hrůzu sám o sobě, natož když ho namaskovali jako hraběte Orloka, tedy v tomto filmu jako samotného hraběte Draculu. Bledá tvář, která úplně svítí v porovnání s černým oblekem, sahajícím až ke krku, s výraznými lícními kostmi, orlým nosem, špičatýma dlouhýma ušima, vykulenýma zářícíma očima, ostrými špičáky, vyčnívajíc zpoza bledých rtů.. Ano, Dracula alias hrabě Orlok, kterého bych nechtěla potkat na noční procházce zalité měsíčním svitem, poněvadž by to se mnou nenávratně třísklo jen při pohledu na něj, ale zdaleka ne kvůli jeho údajnému upírskému sexappelu, na které nachytal chudinky Lucy a Minu, nýbrž jen a jen kvůli své strašidelné obludnosti:) Musím pochválit opět pro mne okouzlující atrmosféru, zejména na hradě, při horlivé debatě hraběte s Jonathanem Harkerem, kde nebylo potřeba žádné šokující a strach navozující hudby, ale postačil jen jemný zvuk meluzíny, prohánějící se temnými zákoutími hradu, s občasným zavytím dětí noci, ehm vlků:) Inu další z těch lepších filmů o nejslavnějším upíru všech dob, který se alespoň částečně drží knižní předlohy, když opomenu drobné nedostatky, například že v tomto filmu je Jonathanovou přítelkyní slečna Lucy, nikoliv Mina, nebo samotný závěr, který zrovna neodpovídá knize.(12.2.2009)

  • NinadeL
    *****

    Spirituální, melancholické, téměř líné, ale zároveň pohlcující je toto zrcadlení na téma velkého Murnaua. Ta atmosféra je téměř hmatatelná, ta hudba by dokázala pohnout horou. Do sebe zahleděné a přesto láskyplné je toto nové zpracování německé verze Stokerovi věčné knihy. Rozšiřuje a posouvá k jiným významům expresionistický pohled na toto dokonalé dílo moderní literatury. Před lety jsem si přivezla tu milou edici z Arthausu z Lipska, dnes jsem viděla konečně i na plátně. Nemyslím si, že by nebylo možné jít ještě dále, ale optikou své doby je to maximum. A Greta Schröder zatím nenašla lepší nástupkyni, než jakou se stala Isabelle Adjani.(29.6.2013)

  • Bloody13
    ****

    Hrabě Orlok podruhé. Navíc s barvou, zvukem a více depresivně, než tomu bylo v originále. Herzogova verze se v první polovině drží naprosto věrně původní předlohy, aby se v té druhé až pedantským způsobem věnovala Orlokovým příjezdem do Wismaru, z kterého udělá pomocí morem nakažených krys město duchů. Herecky výborné (Kinski tu předvádí téměř nadlidský výkon), po hudební stránce tíživé a atmosféricky srovnatelné s Murnauovým snímkem. Taková první večeře na hradu, při níž hrabě hladově doráží na svou budoucí oběť, mně přijde dokonce ještě lepší.(9.3.2013)

  • Anderton
    ***

    Keď si porovnáte všetky slávne adaptácie jedného z najslávnejších románov všetkých čias (napríklad tie tri najznámejšie, medzi ktoré patrí aj Herzogova), zistíte, že majú výrazne odlišnú atmosféru, rovnako charizmatických predstaviteľov sympatického vitálneho grófa a cca rovnaký dej. Ja pri každej znova a znova zisťujem, že toto nie je látka pre mňa a režisér by mohol do nej zašifrovať aj celú podstatu ľudského utrpenia a emocionálne by ma stále míňal. Aj Herzogov film je silný autorský počin, jeho rukopis je jasne čitateľný v každej scéne a niekoľkokrát nás priková ku kreslu ako Van Helsing upírov kolom do srdca. Možno silná psychologická štúdia o samote a večnom utrpení, ktoré zanecháva na človeku trvalé následky, možno atmosférické cvičenie s tieňmi, prázdnymi mestskými priestormi a hudbou, možno oboje a ešte viac. Isabelle s výraznými očnými tieňmi a gotickým lookom oživila určite nielen mŕtve grófove oči no a tie krysy mi pripadali celkom roztomilé.(17.8.2013)

  • - Kočár, který vyzvedne Harkera v Borgu, byl skutečný povoz v té době stále užívaný v Bulharsku. (HellFire)

  • - Štáb tvořilo 16 lidí. (Kamkon)

  • - Točilo se v německém i anglickém jazyce, aby mohl být film distribuován do světa. (Kamkon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace