poster

Favoritka

  • Velká Británie

    The Favourite

  • USA

    The Favourite

  • Slovensko

    Favoritka

  • Austrálie

    The Favourite

  • Nový Zéland

    The Favourite

Drama / Komedie / Historický / Životopisný

Irsko / Velká Británie / USA, 2018, 119 min

Komentáře uživatelů k filmu (167)

  • Tom Hardy
    ***

    Druhou půli jsem téměř protrpěl, protože co šlo, to Yorgos Lanthimos řekl v úvodních šedesáti minutách. Pak už se jen protáčí ty samé situace do vyšších otáček, ale totálně rezignuje na moment překvapení. Teda, vyjma úplně posledního "nekonečného" záběru (minimálně pocitově) na Emmu Stone a králíčky. Na ten už jsem vážně připravený nebyl. 50%(21.2.2019)

  • Matty
    ****

    Opulentně aranžovaná, famózně nasnímaná a zahraná romantická/převleková komedie, ve které si postavy namísto vyznání lásky říkají „Vypadáš jako jezevec!“. Neboť za jeden z nejlepších filmů loňského roku považuji ten, ve kterém žena svého partnera miluje tolik, že mu připraví omeletu z jedovatých hub, vítal jsem tuhle rovinu s radostí. Pokračování zde. 80%(2.1.2019)

  • Malarkey
    ***

    Řecký režisér vylítnul z řecké weird kinematografie jako bájný pták Fénix a dostal nabídku natočit něco většího, evropského, z prostředí anglické aristokracie. K tomu dostal na starost tři zkušené herečky, které tu předvádí absolutní bezcharakterní dno a jelikož je sám trošku divnej, pojal to poměrně opulentně. Škoda, že je film tak dlouhý. Být to kratší, asi bych se u této ujetiny nestihl ani nudit. Divných věcí je tu ale tolik, že to co Vám v prvních pěti minutách přijde divné, Vám v poslední půl hodině přijde poměrně běžné. Respektive tak běžné, že na daný záběr budete koukat a v podstatě nehnete ani brvou. Film je v podstatě natolik divný, že jsem u něj přišel o kus lidských emocí. Musel jsem vypít flašku Portského, abych si trošku urovnal myšlenky a vyskočil ze světa šlechty, kde se děje řada odporností a všem to přijde normální. Kvality film nicméně má. Nejvíce na mě, kromě hereckých bezemočních výkonů, zapůsobilo prostředí zámku a originální kamera.(5.2.2019)

  • Cervenak
    ****

    Nejaký čas je to pecka - skvostne napísaná, skvostne natočená a hlavne famózne zahratá. V poslednej zhruba tretine to však bolestne stratí dych i zmysel.(9.2.2019)

  • Enšpígl
    ****

    Lidská manipulace v ukázkově dokonalé filmařině. Všechny tři ženský postavy předvádí mistrovský výkony, jen bych trošku polemizoval zda Olivia má hlavní roli, protože od tý doby co vleze do děje Emma má většinu času na plátně ona a je to rozkoš sledovat tu její manipulativní svini. Tam některé scény jsou díky hereckým výkonům neuvěřitelně silný a zatímco Emča do toho dáva takovou tu ženskou cílenost. Olivia hraje způsobem, kterýmu říkám nezapomenutelný minimalismus a když se tyhle dvě postavy střetnou ve společných scénách, tak jsem si vysloveně vychutnával každou sekundu před plátnem. Postava Sarah byla zase krásná kombinace chladné dominance a touze mít moc s klasickou ženskou touhou milovat, tedy v jejím případě svým jedinečně sobeckým způsobem. Některý scény jako Anino nasazovaní jezdeckého munduru čistě v hudebně-obrazovém provedení jsou fakt luxusní. Film, vůbec disponuje mimořádně kvalitním OST i výpravou, ze které kamera vytříská maximum.(28.1.2019)

  • T2
    ****

    Rozpočet $15miliónovTržby USA $29,595,041Tržby Celosvetovo $63,705,274Tržby za predaj Blu-ray v USA Tržby za predaj DVD v USA ║ Ostal som zhrozene prekvapený, toto ma dostalo. Nečakal som od toho nič, maximálne anglicky chladnú konverzačku do vetra, však šlachta a jej úlety. A ostal som milo ohromený, Yorgos Lanthimos ma dostal do kolien. Videl som od neho len Homara ale toho som nedokázal ani dopozerať. Tuto to akosi všetko dobre sadne, ten suchý až čierny humor, občas dokonca aj perverzné ale všetku sedí. Herecky priam excelentne. Emma Stone len potvrdzuje že vie strhnúť, mrcha nepodarená. /videl v kine: 75%/(10.2.2019)

  • Marigold
    ***

    Podobně jako všechny předchozí Lanthimosovy filmy, je i Favoritka popisem bizarního zápasu o přízeň autority a úmyslně pokřivenou karikaturou lidské společnosti, kterou definuje neustálý zápas o moc. Jako bonus je ale novinka i seriózním historickým dramatem s vlastně konzervativním narativním obloukem (je cítit, že pod tím není podepsaný milovník fragmentárního vyprávění Efthymis Filippou). Favoritka se snaží být jedovatou a jízlivou dobovkou, kde prim hrají (toxické) vztahy mezi ženami, zatímco muži jsou efébní chcípáci a nadržení idioti. Ústřední trio je radost pozorovat především díky skvělým hereckým výkonům a jiskřivé škodolibosti vzájemných interakcí. Bohužel postupem času se film, trochu násilně rozsekaný do kapitol, stane tím, čím v jádru je - řídkou, monotónní historkou s předvídatelným podtextem. Zatímco dosud byl Lanthimos vždy schopný diváka vyosit a překvapit, vytrollit něčím, co možná popírá zákony logiky, ale účelně to komentuje arbitrárnost naší existence, Favoritka je v něčem konvenční. Obsahuje sice typické choreografické výstřelky, ale plyne podle žánrových pravidel. Je špinavější, sprostější, pokřivenější (Robbie Ryan ftw), občas účinně eliptická, jindy ale krutě doslovná (králíci). Z části jí fandím jako bastardovi historických dramátek "ze dvora", z části mě nijak nestimulovala, nevyvedla z míry, nepřiměla k přemýšlení. Jo, lidstvo je parta degenerátů a moc kurví charakter. Víme, Jorgosi. Ale tentokrát jsem to nepocítil. Vůbec poprvé jsem z Lanthimosova filmu odcházel spíš lehce apatický než morbidně zjitřený.(29.12.2018)

  • novoten
    ***

    Mohlo jít o kostýmní drama se zápletkou o přiblížení se luxusu, která je se subžánrem dvorních pletich neodmyslitelně spjatá. Snad proto je příběh nezdravého trojlístku dam obohacený o úplnou otevřenost, takže se na místním dvoře nechodí pro vulgaritu daleko, hodně se souloží a zvrací a o obou činnostech se i hodně mluví. Chápu, možná to tak bylo, možná jde o umělecký záměr. Z Favoritky tak ale je místo rafinovaného obrazu jen tuze nepříjemný zážitek, ze kterého se neoklepává zrovna lehce. Byť je ústřední triumvirát zahrán tak dobře, že mi zůstávala ústa dokořán.(21.2.2019)

  • Marius
    ****

    Kostýmovka? Nie, toto sa nedá porovnávať ani len s minuloročnou ruskou Matildou, nieto s Marie Antoinette alebo inými kostýmovými perlami. Historický ? Vo veľmi hrubých črtách. Psychologický? Too wannabe. Novátorská kamera? Akože keď poprestrihávame s pár zábermi cez extrémne širokouhlé objektívy bez toho aby to malo nejaký symbolický zmysel (učte sa od Spalovača mrtvol), tak načo. Záberov, kde by som si povedal, že je to fakt krásne veľmi poskromne (aj v tomto sú lepšie vyššie uvedené kostýmovky). Takže smerom nahor to ťahá len Rachel Weisz, Olivia Colman a Emma Stone. 7/10(8.2.2019)

  • xxmartinxx
    ****

    Jeden z těch filmů, kde jen zhruba sleduju příběh, protože energie každého záběru je tak velká, že soustředit se na víc není moc potřeba..(16.2.2019)

  • Psema
    ****

    Řecký král bizáru moudře umírněn, aby jeho náklonnost k dekadentní nabubřelosti sloužila konečně příběhu a ne samoúčelnosti. Stylová lahůdka o prověřeném tématu s trojlístkem vrcholně manipulativních vagín.(6.2.2019)

  • Bebacek
    *****

    Lanthimos nikdy nebyl vtipnější!(25.1.2019)

  • gudaulin
    **

    Nejsem znalcem Lanthimosova díla, a nemůžu tedy vynášet zasvěcené soudy, kam se svým nejnovějším dílem posunul a co v něm oproti předchozím snímkům chybí. Dosud jediné setkání v podobě mixu absurdního dramatu a komedie pod názvem Humr bylo fajn, takže jsem přijal nabídku dcery, abych jí dělal společnost při návštěvě multiplexu. Přiznám se, že kdyby mě neomezovala společenská role doprovodu, po půl hodině bych se zvedl a odešel ze sálu - do té míry jsme si tentokrát s Lanthimosem neporozuměli. Jeho silnou zbraní je kamera, často snímající metodou "rybího oka". Za zmínku stojí i výprava a kostýmy, ale ty by u tohoto druhu produkce měly být vlastně samozřejmostí. Nezaujala mě hudba, podivně disharmonická, libující si v kolísající intenzitě - skoro jako by se režisér bál, že mu diváci usnou. Podle dcery jde ale o typický znak režisérovy tvorby. Zásadní potíž mám především s postavami. Jde o temné karikatury ovládané základními instinkty a poháněné těmi nejjednoduššími motivacemi a cíli. Nejde mi ani tak o to, že se ve snímku prakticky nevyskytují kladné postavy, se kterými bych se mohl ztotožnit. Spíš mám pocit, že na tak primitivní bázi by se tehdejší politika v nejvyšších patrech moci nemohla provozovat. Schází mi tu rafinovanost a chytrost - jednak v chování filmových postav, jednak ve způsobu vyprávění příběhu. Otevřené lesbické hrátky mimochodem také patří do jiných časů. Nedostatek diskrétnosti by se panovnici asi vymstil. Humorem tentokrát Lanthimos vyloženě šetří a i těch pár scén koncentruje do úvodní třetiny snímku. Favoritka není ani realisticky odvyprávěným příběhem, ani stylizovanou absurdní hříčkou - to by režisér musel výrazně přidat nadsázku. Nejvíc mi vadila polopatičnost v přístupu k postavám. Chci ukázat "nízkost" jedné z hrdinek? Nechám ji tedy v detailu zvracet do džbánu. Chápu, že Lanthimos se chtěl cíleně hrabat v tom, co považujeme za nepříjemné, ohavné, nečisté, obscénní, znetvořené a kruté, jenže i ošklivost může mít svou estetiku a být podána v kreativnější formě. Své nadšené diváky si Lanthimos určitě najde, já se k nim ale nepřidám. Ne, nepotěšil jsi mě, ani já tě nepotěším. Celkový dojem: 40 %.(30.1.2019)

  • Botič
    ****

    Protivný sprostý holky z 18. století. Opulentní podívaná, která je zákeřná, ale proklatě zábavná.(12.1.2019)

  • castor
    ****

    Řecký režisér Yorgos Lanthimos a bizarní a velmi křehké vztahy zase trochu jinak. První půlhodinka je skvostná. Nerozhodná, fyzicky i psychicky zlomená, dětinská a náladová královna Anna, poslední Stuartovna, se zásadními kroky věří rádkyni i přítelkyni na intimní chvilky Rachel Weisz. Mají spolu velmi intenzivní a netradiční vztah. Nabourá ho až ctižádostivá sestřenice Emma Stone, která nejprve dostává rákoskou coby obyčejná služebná, ale svou pílí si chce taky kousek koláče ukousnout. Jenže dosavadní rádkyně (vládkyně) se nehodlá o přízeň s nikým dělit. Od Lanthimose je to zatím nejméně ujetá šílenost, do pokřivené lidské společnosti ale rád dál pálí ostrými. Navíc s velmi dobrou kamerou, kupříkladu s využitím efektu rybího oka. Královský dvůr je prohnilý, mezi postavami to sympaticky jiskří, pánové jsou tu za nadržené podivíny, dámy za vypočítavé mrchy. Jenže pak se to nějak zlomí a nevraživost mezi oběma ženami začíná nudit. Řecký mistr bizarnosti jakoby vyměkl, nikdy nejdeme úplně na dřeň, místo šokování přichází v druhé polovině až takové monotónní pojetí. Krutost a syrovost, stejně jako kroky ve spojitosti s opojení mocí se nabízely. Emoce mi chyběly, provokativní humor zrovna tak. Vlnu tentokrát nejpřístupnější Lanthimos neudělal. Koutky necukaly. Škoda. Oceňované herečky samozřejmě fajn, ale do vzduchu z jejich výkonů určitě neskáču. 70%(24.1.2019)

  • Spiker01
    ***

    Yorgos Lanthimos rozhodně není můj oblíbený režisér. Semtam si ale rád dám nějaký bizárek a tento Řek byl zárukou jeho dodání. Takhle jsem si třeba docela dost užil Zabití posvátného jelena. Jenže pak je tu Favoritka, která se, zejména díky tomu, že si Yorgos výjimečně scénář nenapsal sám, drží hodně při zemi. Někdo říká, že toho bizárku tu je přecejen více než v podobném Mary Queen of Scots, ale já do toho lesbické uspokojování nepočítám. Takže pro mě zklamání, místy jsem se i nudil. Nebýt Emmy Stone a opětovné touhy vidět všechny hlavní oscarovky, bych i film vynechal, což mohu soporučit většině ostatních, jež náhodou zabloudili na tento profil. Ti ostatní už jej viděli...a evidentně jim to sedlo více než mně..5,5/10(21.2.2019)

  • D.Moore
    **

    Je mi líto, ale prakticky až do konce jsem se nedokázal naladit na tu správnou vlnu, abych si Favoritku užil. Všechny tři herečky sice hrají skvěle (grimasy Emmy Stone versus kamenná tvář Rachel Weisz), jenže k čemu to je, když jsem co chvíli v údivu krčil obočí nad tím, jaká bizarnost se na plátně právě odehrává, a říkal jsem si, co je se mnou špatně, že mě ten překvapivě laciný humor nerozesmívá jako zbytek (respektive část zbytku) sálu. Působivě podivná kamera mi připomněla filmy Juraje Herze (hlavně rybí oko je jako ze Spalovače mrtvol), nicméně zážitek příliš nevylepšila. Už asi po hodině se mi film zdál příliš dlouhý a ačkoliv mě zajímalo, co se stane dál, vlastně se nestalo nic, co bych nečekal. Škoda.(30.1.2019)

  • Pepinec
    **

    Navdory tomu, o jakou ulítlou volovinu jde, je to dost možná nejrealističtější vykreslení života na hradech a zámcích vůbec. Aspoň já bych tomu teda věřil, že tenkrát se nosily tak velké sukně proto, že pod nima neustále někdo byl. Film trpí syndromem české hokejové reprezentace; slibný úvod, ospalý prostředek a závěr z povinnosti. Emča s Rachel mě celou dobu držely nad vodou, ovšem scénu, která měla potenciál přilákat další kámošky hvězdičky, bohužel nikdo nenatočil... (Vancouver, Kanada)(31.12.2018)

  • JohnnyD
    ****

    Absolútne fantastický scenár, ktorý nechápem, ako mohol ležať 20 rokov v šuflíku, skvelý casting a priemerná réžia, ktorá nedokáže tejto opulentnej kostýmovke dodať štýl, ktorý si žiada.(30.1.2019)

  • Rosaviva
    ***

    "Aim for the flagstones. The lawn might break your fall." Favoritka je ve svojí podstatě absolutní šílenost, kdy občas jen překvapeně zíráte na plátno, co se to vlastně děje. Některé scény jsou tak absurdní, že se jim jenom musíte smát, ale celkově mám z filmu vlastně spíš rozporuplné pocity. Ano, dívat se na to dalo, vlastně jsem se u toho ani nenudila a občas jsem se zasmála, ale nemůžu se zbavit pocitu, že se mi to vlastně nějak zvlášť nelíbilo, určitě si nejsem vůbec jistá, že bych si to dobrovolně pustila znova. Zahrané to ale bylo bravurně, o tom žádná. 3*(4.2.2019)

<< předchozí 1 2 3 4 5 7 9
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace