Režie:
Yorgos LanthimosKamera:
Robbie RyanHrají:
Olivia Colman, Rachel Weisz, Emma Stone, James Smith, Mark Gatiss, Nicholas Hoult, Basil Eidenbenz, Anthony Dougall, James Melville, Timothy Innes, Joe Alwyn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na začátku 18. století vládne Velké Británii královna Anna (Olivia Colman), poslední z rodu Stuartovců, která se do historie zapsala spíše neslavně. Je plachá a přehlížená, trpí bolestivou dnou a není příliš vzdělaná, což z ní činí perfektní oběť manipulátorů. Její jedinou oporou v životě je lady Sarah (Rachel Weisz) a jejich vztah postupně přerůstá až do jakési milostné symbiózy. Sarah se díky tomu dostala do nejvyšších kruhů britské aristokracie a za nejistou královnu prakticky vládne. Zpoza královnina trůnu činí všechna důležitá rozhodnutí ohledně chodu státu a probíhající války o španělské dědictví. Zároveň si svou pozici ostře střeží a nikoho, kdo by se pokusil královnu ovlivnit, k ní nepustí. Podcenila jen svou sestřenici Abigail (Emma Stone), která na dvůr přijela prosit o práci služebné poté, co její rodina zbankrotovala. Sarah ji z lítosti přijala. Netuší však, že by ctižádostivá Abigail mohla ohrozit její roli královniny favoritky. Zatímco tedy Abigail díky oblibě panovnice rychle stoupá společenským žebříčkem, od Sarah se začíná přízeň odvracet. A to nemůže zůstat bez odplaty. (CinemArt)
(více)Videa (9)
Recenze (420)
Tentokrát nás tak trochu nečakane režisér zaviedol do 18.storočia, v ktorom sledujeme vzťahy, vnútorné boje a boje o moc, či priazeň, v ženskom trojuholníku kráľovnej Anny (Olivia Colman), jej pravej ruky lady Sarah (Rachel Weisz) a jej sesternice Olivie (Emma Stone) , ktorá sa v kráľovskom dvore ocitá nenápadne a v tichosti, no o to výraznejšie mieša karty. Režisérsky rukopis je aj v tomto prípade nepopierateľný (bizarné scény - preteky husí, zaujímavé tanečné choreografie, svojské postavy...). Napriek tomu je Favoritka omnoho viac divácky prístupnejšia širšiemu publiku ako jeho predošlé filmy (Zabitie posvätného jeleňa, Homár, Kynodotas...). Preto, ak patríte medzi milovníkov tohto režiséra tak ako ja, v tomto prípade vám bude jeho typickej šialenosti, absurdných scén, až nechutnosti tak trošku málo. Sklamaní však určite nebudete. Brilantné herecké trio, kvíliace sláčiky a znepokojujúca hudba, ktorá diváka neustále udržiava v nepríjemnom pocite a úchvatná výprava si zaslúži návštevu kina. ()
„MUSÍM VZÍT OSUD DO VLASTNÍCH RUKOU. BUDU MUSET JEDNAT ZPŮSOBEM, KTERÝ PŘEKRAČUJE HRANICE MÉ MORÁLKY…“ Yorgos Lanthimos a jeho filmová můza – rozjebaný lidský osobnosti. Takhle… – myslím, že Emma letos dostala Oscara zaslouženě, takže kvůli ní jsem se vydal do (týhle) historie. Yorgos je fakt v tom, co dělá, mistr. A kde najít lepší místo pro intriky a temný zákoutí lidský povahy? Královskej dvůr je jasná volba. Tož odškrtávám a říkám: „Favoritka“ je oproti „Chudáčkům“ divácky vstřícnější, ti jsou ale mnohem zajímavější. /// -------------- POD ČAROU: ------------------------------------------------ 1.) Jedná se o film založený na skutečnosti. Sarah, a Abigail opravdu soupeřili o přízeň královny Anny. 2.) Ve filmu jsou ženy „přirozené“ a muži nosí make-up a paruku. Muži zde totiž mají být jen „pozadím“. 3.) Thx za titule „Ondřej Kavka“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()
Navdory tomu, o jakou ulítlou volovinu jde, je to dost možná nejrealističtější vykreslení života na hradech a zámcích vůbec. Aspoň já bych tomu teda věřil, že tenkrát se nosily tak velké sukně proto, že pod nima neustále někdo byl. Film trpí syndromem české hokejové reprezentace; slibný úvod, ospalý prostředek a závěr z povinnosti. Emča s Rachel mě celou dobu držely nad vodou, ovšem scénu, která měla potenciál přilákat další kámošky hvězdičky, bohužel nikdo nenatočil... (Vancouver, Kanada) ()
Černá komedie o třech (bezchybně zahraných) nesympatických manipulativních mrchách. Nikterak složitý příběh by mě sám o sobě asi moc nebavil, ale ta Lanthimosova záměrná precizní divnost (zahrnující i dost specifickou práci s kamerou) tomu dodává šmrnc a osobitost. Chvílemi (nejen) svým cynismem velmi zábavné a vtipné (tedy pokud se dokážete na ten netradiční styl alespoň trochu naladit). Na druhou stranu moc nechápu, že se režisér více neodvázal v erotických a sexuálních scénách - jedno odhalené prso mi připadá na tak okázale "švihlý" film trochu málo... Jinak ale ok, znovu to nejspíš nikdy neuvidím (není to úplně můj šálek čaje), ale toho jednoho zhlédnutí nemám důvod litovat. 70 % ()
Nejsem znalcem Lanthimosova díla, a nemůžu tedy vynášet zasvěcené soudy, kam se svým nejnovějším dílem posunul a co v něm oproti předchozím snímkům chybí. Dosud jediné setkání v podobě mixu absurdního dramatu a komedie pod názvem Humr bylo fajn, takže jsem přijal nabídku dcery, abych jí dělal společnost při návštěvě multiplexu. Přiznám se, že kdyby mě neomezovala společenská role doprovodu, po půl hodině bych se zvedl a odešel ze sálu - do té míry jsme si tentokrát s Lanthimosem neporozuměli. Jeho silnou zbraní je kamera, často snímající metodou "rybího oka". Za zmínku stojí i výprava a kostýmy, ale ty by u tohoto druhu produkce měly být vlastně samozřejmostí. Nezaujala mě hudba, podivně disharmonická, libující si v kolísající intenzitě - skoro jako by se režisér bál, že mu diváci usnou. Podle dcery jde ale o typický znak režisérovy tvorby. Zásadní potíž mám především s postavami. Jde o temné karikatury ovládané základními instinkty a poháněné těmi nejjednoduššími motivacemi a cíli. Nejde mi ani tak o to, že se ve snímku prakticky nevyskytují kladné postavy, se kterými bych se mohl ztotožnit. Spíš mám pocit, že na tak primitivní bázi by se tehdejší politika v nejvyšších patrech moci nemohla provozovat. Schází mi tu rafinovanost a chytrost - jednak v chování filmových postav, jednak ve způsobu vyprávění příběhu. Otevřené lesbické hrátky mimochodem také patří do jiných časů. Nedostatek diskrétnosti by se panovnici asi vymstil. Humorem tentokrát Lanthimos vyloženě šetří a i těch pár scén koncentruje do úvodní třetiny snímku. Favoritka není ani realisticky odvyprávěným příběhem, ani stylizovanou absurdní hříčkou - to by režisér musel výrazně přidat nadsázku. Nejvíc mi vadila polopatičnost v přístupu k postavám. Chci ukázat "nízkost" jedné z hrdinek? Nechám ji tedy v detailu zvracet do džbánu. Chápu, že Lanthimos se chtěl cíleně hrabat v tom, co považujeme za nepříjemné, ohavné, nečisté, obscénní, znetvořené a kruté, jenže i ošklivost může mít svou estetiku a být podána v kreativnější formě. Své nadšené diváky si Lanthimos určitě najde, já se k nim ale nepřidám. Ne, nepotěšil jsi mě, ani já tě nepotěším. Celkový dojem: 40 %. ()
Galerie (45)
Photo © Fox Searchlight
Zajímavosti (27)
- Režisér Lanthimos spolu s kameramanom Ryanom využili efekt rybieho oka, aby dojem z pokrivených charakterov nabral na význame i vizuálne. Ryan sa nechal uniesť v symbolických kompozíciách, napr. keď v scéne lovu je Abigail (Emma Stone) zobrazená spôsobom, aby to vyzeralo, že zbraňou mieri na Sarah (Rachel Weisz), čo je metafora jej záujmu zbaviť sa sokyne, s ktorou bojuje o priazeň kráľovnej. Ryan sa kamerou približuje zblízka k tváram postáv, alebo naopak sníma postavy v obrovských sálach pomocou skresľujúcich objektívov tak, aby v nich pôsobili čo najviac strateným dojmom. (Biopler)
- Film se natáčel na zámku Hampton Court Palace a v jeho zahradách, který se nachází na jihozápadě Londýna a nechal si ho postavit král Jindřich VIII. (Kamkon)
Reklama