poster

Kruh

  • USA

    The Ring

  • Japonsko

    ザ・リング

  • Slovensko

    Kruh

Thriller / Horor / Mysteriózní

USA / Japonsko, 2002, 111 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Dudek
    ****

    Kruh je ten nejzvláštnější horor jaký jsem kdy viděl, nemůže za to samotný film, ale spíše jeho předzvěst, která se šířila mnohem rychleji než on. Před tím než jsem jej sám zhlédl, nebyl pro mě děj žádným tajemstvím. Vlastně mohu konstatovat, že jsem jej znal skoro nazpaměť. Věděl jsem jaký záběr bude následovat a dokonce jsem i čekal jak tak asi může vypadat. Kruh totiž žil v mých představách, kde byl mnohem strašidelnější než na filmovém plátně, to ovšem neznamená, že není hrůzný. Kruh je slavnějším remakem skvělého japonského filmu Ring, který byl natočen podle temné knihy, která u nás byla uvedena pod názvem Kruh. Z toho že se jedná o remake japonské klasiky je pro nás nejdůležitější to, co můžeme od snímku samotného čekat. Narozdíl od běžné americké produkce se jedná o film, ve kterém pečlivě budovaná atmosféra vítězí nad lekacími scénami. Hlavní zdroj strachu je totiž až do konce schován a tvůrci nám jej pomalu představují v malých náznacích, jejichž nejdůležitější funkcí je hlavně to, aby nebylo uvolňováno napětí, ale naopak gradovalo a děj se díky tomu posunul o kousek dál. Režisér Verbinski nám ukazuje, že horor pro něj rozhodně není cizím žánrem, i když je pravda, že u většiny záběrů se inspiroval hlavně původním snímkem. U takového žánru jako je horor je důležitý i kvalitní scénář, o ten se v případě Kruhu postaral Ehren Kruger, jeho nejdůležitějším posláním bylo předělat scénář Ringu do podoby, která by byla lehce stravitelná pro většinové americké publikum. To znamená osekat z původního scénáře všechny složitosti a hlavně veškeré souvislosti s asijským kontinentem. A povedlo se. Kruh je neuvěřitelně děsivý, hlavně pro diváky se slabší vůlí a diváky, kteří na horory nejsou zvyklí. Jeho nejsilnější stránkou je režie, tentokrát jsem se na vlastní oči a uši přesvědčil, že Verbinskému se podařilo natočit film, který perfektně funguje i bez zvuku. Kvůli špatným kodekům jsem totiž Kruh se zvukem přehrát opravdu nedokázal a byl jsem tak odkázán na jeho ''němou'' verzi. To však nijak nepotápělo jeho skvělou atmosféru, měl jsem strach, ale zároveň jsem byl i dost napjatý. Přes velké překážky, které mi nachystal zejména můj neustále se vypínající počítač, se mi podařilo tento klenot mezi horory dokoukat až do konce a musím se přiznat, že jsem měl strach a to dokonce celý týden po skončení filmu... Tu hroznou bytost, která napáchala všechno to zlo, jsem totiž každou noc vídal vedle svého televizoru... Proč tedy nakonec dávám ''jen'' čtyři hvězdičky? Herecké obsazení za to rozhodně nemůže, tomu až na pár maličkých výjimek opravdu nemám co vytknout – není sice nijak výrazné, ale neselhává -, horší je to ovšem se scénářem, který je v některých úsecích značně děravý a hlavně na konci - spolu s režií - zcela selhává. Po tom jakou atmosféru se tvůrcům podařilo během celého filmu navodit si mohli dovolit mnohem temnější a hrůznější finále, než mírně strašidelnou podívanou, při které se docela možná i pousmějete. Ano, film nenabízí příliš momentů, u kterých byste se mohli usmát, snad jen tu v kanceláři, kdy hlavní hrdinka konstatuje, že nemá padáka a závěr, který by mohl zničit děsivost snímku... Ale jak říkám, poprvé jsem se bál...(26.1.2006)

  • Dan9K
    ****

    Na horory, jakožto společně se sci-fi mým nejoblíbenějším žánrem, jsem vždycky o něco přísnější v hodnocení ( i když parodoxně právě u sci-fi jsem většinou značně benevolentní). Americký Kruh narozdíl od japonského verze je mnohem srozumitelnější a koukatelnější, což spolu nese ale i břemeno menší mysterióznosti a strachu. Samotný hlavní námět není nijak světoborný, je na pomezí nadpřirozena a halucinace, což ale dává určitý malý pocit uvěřitelnosti. Napětí je chvílemi slušné. Strachu odolávám v podstatě vždy, takže jediný moment, kdy mě trochu mrazilo, bylo ve scéně "servání tapety" ve stodole. Při té bídě, patří Kruh mezi nejpovedenější horory v tomto tisiciletí. Ringu je, i při mírné odlišnosti, v podstatě na stejné úrovni, uznávám jej více, líbil se mi méně. Mam obrovskou chuť dát za tři, 4 s odřenýma očima...(29.1.2006)

  • sniper18
    ***

    Je to mierne nadpriemerný horor, ktorý je remakom kultového originálu. Má dosť dobrý príbeh o novinárke, ktorá sa po smrti svojej vzdialenej príbuznej dozvie, že údajne existuje zvláštna videokazeta, po ktorej pozretí dostane divák telefonát, že za sedem dní zomrie a keďže v poslednej dobe došlo k niekoľkým podobným úmrtiam, rozhodne sa to objasniť. Kazetu nájde a skutočne dostane telefonát, ale okrem bývalého priateľa si ju nanešťastie čoskoro pozrie aj jej syn a tak musí urobiť všetko preto, aby zistila pravdu a skúsila ich smrti zabrániť. Spracovanie je na tom pomerne dobre, síce ma to nedokázalo úplne vtiahnuť a tiež ma mrzí, že sa tu nenájde žiadna výnimočná scéna, na ktorú by sa dalo skutočne spomínať, ale nemám s tým ani väčší problém. Hlavne, že dej je dostatočne zaujímavý, teda hlavne tá kriminálna línia, na ktorej to celé stojí, nenašiel som tu žiadne slabé miesto a tak sa na to pozerá celkom dobre od začiatku až do konca. Ale aj tak sa samozrejme neubránim silnému pocitu zbytočnosti, je to len remake, ktorý nepriniesol prakticky nič svoje, prekopíroval to, čo fungovalo pred tým, tie pridané scény sú len obyčajný štandard, ktorý nemá moc čím zaujať a samozrejme tu už ani nie je to čaro, v americkom prevedení to už jednoducho nefunguje tak, ako by malo. Po hororovej stránke som skôr sklamaný, atmosféra tu síce je, ale prišla mi veľmi slabá, o napätí sa tu tiež moc hovoriť nedá a aj tých samotných hororových scén je tu veľmi málo, prakticky len jedna plnohodnotná a aj tá skončí skôr, než by mala. Herecké obsadenie je na tom dobre, Naomi Watts v hlavnej úlohe, k tomu Martin Henderson ako jej priateľ, pričom ma prekvapilo, že ma vlastne bavil ešte viac, než hlavná hrdinka, zaujímavá postava chlapca a ešte niekoľko slušných vedľajších postáv. Čo sa týka réžie a technickej stránky, má to slušnú vizuálnu stránku a oceňujem aj to seriózne prevedenie, ale tým to vlastne aj končí, po hororovej stránke tu nie je o čo stáť. Pôvodný film ma síce tiež nenadchol, ale bol to aspoň originálny film, ktorý mal to špecifické čaro, takže toto je vlastne skôr zbytočnosť. A pritom tento remake mal ešte jednu veľkú výhodu, videl som ho v čase, keď som ani netušil, že existuje aj nejaký originál. Ale aj tak nemám dôvod byť kritický, pozerať sa na to dá, taká štandardná oddychovka, ktorá neurazí a ani nenadchne. 59%(25.1.2014)

  • D.Moore
    ****

    Řada skvělých scén, slušně záhadná atmosféra a zručná režie, která si místy vážně hezky pohrává s ohranými klišé hororových filmů (během úvodu hned několikrát, třeba se dveřmi od lednice). Bohužel to v jedné chvíli tak trochu logicky zadrhlo a mně se do hlavy dostalo několik otázek týkajících se kletby a jejího zrušení (takže SPOILER): Proč měla Rachel halucinace po celou dobu, když se jí kletba vlastně už netýkala a zemřít měl jen Noah (a později Aidan)? Je v tom nějaké pravidlo ve stylu "Sice neumřeš, ale halucinace mít budeš, dokud neumře ten druhý"? Nebo je to prostě díra ve scénáři? Byl bych ochotný přistoupit na vysvětlení, že Racheliny halucinace byly jen vzpomínky na to, co viděla na videu, ale tomu by zase nohy podkoplo finále ve studni... No, nevím.(12.2.2017)

  • POMO
    ****

    Síce to v rámci klišé neprichádza s ničím novým a scenár je trošku deravý, filmársky je to tak perfektne zvládnuté, že nejde ináč než priasť. Ostré ako žiletka, so zadaždenou a ponurou kamerou, hrozivou hudbou, ideálne obsadeným malým chlapcom a hlavne s krásnou, prirodzenou a spontánnou Naomi Watts. Tá holka bude minimálne novou Nicole Kidman!(6.4.2003)

  • - Mezi dinosaury na nočním stolku Aidana (David Dorfman) je také japonská hračka podobající se velrybě. Jedná se o „Musuku“ z animovaného filmu Blue Submarine No. 6 (1998). (HellFire)

  • - Scénář upravoval i Scott Frank. (HellFire)

  • - Mezi lékařskými záznamy Samary (Daveigh Chase) je také papír obsahující jméno Anna a orientální písmo. To je kombinací čínských a japonských písmen a volně přeloženo znamená „očisťující prostředník“. (HellFire)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace