poster

F jako falzifikát

  • Francie

    Vérités et mensonges

  • Západní Německo

    F wie Fälschung

  • anglický

    About Fakes

  • anglický

    F for Fake

  • anglický

    Truths and Lies

  • Slovensko

    F ako falzifikát

    (festivalový název)

Dokumentární

Francie / Írán / Západní Německo, 1974, 85 min

Komentáře uživatelů k filmu (29)

  • Martin741
    ****

    Reziser Orson Welles /Obcan Kane, Lady from Shanghai, Touch of Evil/ natocil film o mystifikaciach, podvodoch a falsovani umenia nielen vo svete filmu, ale aj v umeni. Wellesove komenty su zaujimave, a ako art sa to da dobre zvladnut. Okrem Wellesa tu hrali aj Joseph Cotten /Obcan Kane/ a Paul Stewart /Obcan Kane/. Ovsem, roku 1974 uz mal Welles to najlepsie davno za sebou. 70 %(26.1.2016)

  • Matty
    ****

    „This is a promise. For the next hour, everything you hear from us is really true and based on solid fact.“ Neskutečně hutný a na pozornost náročný esej o švindlech a švindlířích, který je stejně jako Občan Kane hlavně (nerozluštitelnou?) hádankou pro (ne)důvěřivé diváky (a mile zákeřnou hrou pro tvůrce). Nikoliv hraná či dokumentární forma, z nichž obě jsou stejně manipulovatelné, ale Wellesovo ego F for Fake sjednocuje. U auto-referencí a obsazení Ojy Kodar, tehdejší Wellesovy mimofilmové múzy, překračování hranice mezi realitou a fikcí nekončí. Dokonce se objevily spekulace, že jde o režisérovu reakci na článek Pauline Kael, přisuzující většinu scénáristické práce na Kaneovi Hemanu J. Mankiewiczovi. Cokoli se za písmenem F skutečně skrývá, o jakkoli velký „hoax“ jde, Wellesův poslední dokončený projekt předpokládá aktivní spoluúčast. Nenechte se ošálit lacino. 80%(12.4.2011)

  • EdaS
    *****

    No kdyby nic jiného, Wellesův podmanivý hlas se neoposlouchá. Ale vážně - jeho filmová esej je předchůdcem současných subjektivních, sebestředných a pravdu nehledajících dokumentů.(25.4.2010)

  • xxmartinxx
    *****

    Wellesova filmová esej o pravdě, lži a o tom, jak jich využívá umění. Orson je tu charismatický, vtipný, sebestředný a jeho komentář zcela pohlcující. Není to nějaká intelektuální sprcha, jak jsem se obával, je to prostě příjemný pravdu hledající mystifikační počin. Navíc i vizuálně vypadá úžasně.(2.7.2012)

  • Morien
    *****

    (1001) -"It's pretty, but is it art?" Sakryš, ti megalomanští puntíčkáři už dneska rozhodně nejsou takoví, jako bývali. Orson svůj dokument o padělatelích umění podává s větším spádem a poutavostí, než jakými oplývá většina dnešních blockbusterů, a na mém diváckém blahu to jde rozhodně poznat. Jediné, co bych mu trochu vytkla, že ta jeho hra s podvodem na diváka je mnohem snázeji prohlédnutelná, než si nejspíš sám myslel, a hlavně že je tam nejspíš nepotřebná. Mně ta první hodina nasytila dost. Zároveň je také myslím jasné, odkud ukradl, totiž okopíroval, totiž kde našel inspiraci Nolan pro úvod ke svému filmu o podvodnících, chci říct kouzelnících.(12.12.2018)

  • Madsbender
    *****

    Pravdivá mystifikácia. Welles sa týmto vtipným esejistickým rozborom približuje moderným dielam Jeana-Luca Godarda, a rovnako ako on v ňom vyjadruje svoj spletitý, trochu tajomný a lživý, svetonázor. V samotnom strede je reťazec vzájomne prepojených afér okolo falšovania a falšovateľov, podvodov a podvodníkov, dvojníkov, skutočných a vymyslených osôb a postáv ( v rámci afér i v rámci filmu samotného), záhadných prepojení, pravých plagiátov a falošných originálov. Uveriť tomuto filmu je rovnako nebezpečné ako uveriť pánovi na rohu, že vám chce skutočne len dať cukrík. A podľa mňa je to viac než výstižné prirovnanie - Orson Welles sa hrá, láka nás na sladkosti, zvádza atraktívnymi témami a ťahá kdesi do tmavej uličky, kde si s nami robí, čo chce. Prijmite pozvánku do sveta lží a klamu, ktorý stvorila moderná spoločnosť a umenie, a nájdite odpoveď na jednoduchú otázku: kto je odborník, kto umelec a kto plagiátor? Všetko, čo nasledujúcich 85 minút uvidíte, je kúzelnícky trik. Alebo snáď skutočná mágia? Presvedčte sa sami. Vašim sprievodcom bude samotný Welles a jeho uhrančivé komentátorské schopnosti. 90%(21.9.2014)

  • Javert
    *****

    Simply mind-blowing.(8.7.2012)

  • Snorlax
    ****

    Pozor, pouze pro hravé.(3.9.2014)

  • Slarque
    ****

    Umělci a podvodníci. Kdo rozhoduje o tom, co je umění? Je falešný Picasso v prestižní umělecké galerii uměleckým dílem nebo ne? Orson Welles se tváří, že nám předkládá dokument, ale je zcela věren jeho názvu a neváhá nám ho nakonec demaskovat jako falešný dokument, byť obsahující i značnou část pravdy. Další koncepční hříčka, která je ve výsledku opět promyšleným uměleckým dílem, jak se dalo od Mistra čekat.(5.9.2014)

  • anais
    ***

    Jedná se o jakýsi dokument, Wellesovo zamyšlení na téma lži. Sám autor se záměrně dopouští různých lží, optických klamů. Jako by se tedy opět dotýkal svého oblíbeného tématu manipulace s lidmi, s diváky. Orson pořád přeskakuje z tématu na téma, až chaoticky. Jako by se pokoušel vyvolat v divákovy zmatek, odvádět jeho pozornost od svých vlastních, filmových triků.(25.11.2005)

  • Anderton
    ****

    Tento film beriem ako takú menšiu sebeprezentáciu Orsona Wellesa. Inými slovami je to film, pri ktorom ho najlepšie spoznáme. Pôsobí ako sympaťák, čo pri jeho fikčných postavách rozhodne pravidlom nebolo. F ako falzifikát je na jednej strane veľmi komplikovaným filmom so zložitou formou rozprávania, na strane druhej pôsobí veľmi svižne, voľne a dobre sa pozerá. Je to paradox, ktorý sa mi proste páčil. Niektoré momenty vyložene potešia, napríklad milé "zosmiešnenie" Picassovej obsesie svojou múzou. Vôbec nemám potrebu riešiť rôzne alternatívne interpretácie tohto diela, dôležitejšie mi tu pripadalo práve to úprimné zoznámenie sa s Wellesom a tie hlavné myšlienky sú jasné, v podstate doslovne podané. Film s podobnou formou sa hľadá ťažko.(29.9.2015)

  • agathon
    ****

    Jak se ve filmu potkat s pravdou... pravdou lzi. Ve filmu je totiz prave lez tou jedinou pravdou. Obraz je iluze, jeho spojeni s dalsimi obrazy pouze trik a manipulace. O tom to je - nahlednout skutecnost jako neco a priori daneho a vedet pritom, ze si totalne vymyslim...(3.9.2007)

  • Willy Kufalt
    *****

    ,,Umenie je faloš. Faloš, ktorá nám ukáže pravdu." Zamyslenie na pomedzi pravdy a podvodov, snaha hovoriť pravdu o podvodoch, vo filme na pomedzi skutočností a fantázie. Divák ostáva v pozícii príjemcu fascinujúcich informácií a zároveň mystifikovaného človeka. Do popredia sa dostáva téma slavných podvodníkov s obrazmi a výtvarným umením, je rozvinutá do zaujímavých detailoch, ale zároveň slúži skôr ako prostriedok k autorskému filozofovaniu. Čo potom bola vlastne v závere skutočnosť? Čo je to skutočnosť ? ,,To je zubná kefka, ktorá vás čaká v poháriku. Lístok na autobus, výplatná páska... a hrob." Upútal ma spôsob rozprávania v podobe polohraného dokumentu s veľmi "živou" technikou, vtiahlo ma to do diania hneď v prvých minútach a napriek občasnej prekombinovanosti udržalo moju pozornosť až do konca. Orson Welles tentokrát nie ako kontroverzný občan Kane, ale ako charizmatický sprievodca pomyselným panoptikum podvodného umenia. Svojim prejavom i sympatickou farbou hlasu mi silne pripomínal českého Jana Wericha :-) 90% (Challenge Tour 2018: 30 dní so svetovou kinematografiou)(21.3.2018)

  • Mylouch
    **

    Hra s divákem, která mě vtáhla stejně málo jako Rok ďábla. Pouze načrtnutá stylizace s vlažnými projevy herců.(3.9.2014)

  • sator
    **

    hm...(22.4.2017)

  • Autogram
    ***

    Falzifikát ako umenie, určite by som to nerozoznal. A ako umelec spomínal, nerozoznal by to v niektorých prípadoch ani znalec, dokonca sú jeho ťahy štetcom pevnejšie a jasnejšie. Tento dokument ani nevyzerá ako dokument, keď je v ňom všetko pravda. Ale veľmi záživné to nie je, keď sa po chvíli veci začnú opakovať. –––– Možná si myslíte, že náš film o podvrhu je plný podvrhů. –––– Když můj obraz visí v muzeu dost dlouho, stane se z něj originál.(21.3.2017)

  • Disease
    ****

    Fake na druhou, ale to zpracování mě fakt bavilo.(10.4.2017)

  • hanagi
    ***

    Mystifikace miluju, výtvarné umění mě baví a Orson Welles je zábavný a chytrý pán. Nevím jenom, proč stále dokola opakuje některé scény a dlouhý čas věnuje záběrům na procházející a vlnící se Oju. Odvádí pozornost, provokuje, rozptyluje? Nevím. Škoda. Mě chvílemi nudil. A to by Orson Welles přece neměl.(14.2.2018)

  • NeosinneR
    ***

    [38. Letní filmová škola Uherské Hradiště 2012] Niekde v polke som sa stratil, takže som už len hádal, čo je a čo nie je pravda. Počúvalo sa to však veľmi dobre a Oja Kodar zaujala nie len Picassa (to už bol fake, že?), ale i mňa.(29.7.2012)

  • glamgirl
    ****

    Veľmi zaujímavé dynamickým strihom, ale čo nám to chcel Orson Welles povedať, zostáva nejasné. Alebo možno len zakryté nánosom lží a ilúzií.(17.7.2010)

  • evil_ryu
    *****

    Mindfuck podľa Orsona Wellesa.(21.9.2015)

<< předchozí 1 2
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace