poster

F jako falzifikát

  • Francie

    Vérités et mensonges

  • Západní Německo

    F wie Fälschung

  • anglický

    About Fakes

  • anglický

    F for Fake

  • anglický

    Truths and Lies

  • Slovensko

    F ako falzifikát

    (festivalový název)

Dokumentární

Francie / Írán / Západní Německo, 1974, 85 min

  • anais
    ***

    Jedná se o jakýsi dokument, Wellesovo zamyšlení na téma lži. Sám autor se záměrně dopouští různých lží, optických klamů. Jako by se tedy opět dotýkal svého oblíbeného tématu manipulace s lidmi, s diváky. Orson pořád přeskakuje z tématu na téma, až chaoticky. Jako by se pokoušel vyvolat v divákovy zmatek, odvádět jeho pozornost od svých vlastních, filmových triků.(25.11.2005)

  • honza.g
    ***

    Toto není normální film, je to jakési vyprávění o několika padělatelích obrazů (tedy hlavně o jednom) + lidech kolem nich, kteří si také nedělají problémy s rozlišováním pravdy a fikce. Ale má to málo nosných myšlenek - asi nejcennější je úvaha, zda kopie díla, kterou experti prohlásí za originál, se stává stejně cennou. Dávám 3*, protože je možné, že jsem do konstrukce filmu nepronikl kvůli své chabé angličtině a něco se ztratilo v překladu.(5.2.2015)

  • Matty
    ****

    „This is a promise. For the next hour, everything you hear from us is really true and based on solid fact.“ Neskutečně hutný a na pozornost náročný esej o švindlech a švindlířích, který je stejně jako Občan Kane hlavně (nerozluštitelnou?) hádankou pro (ne)důvěřivé diváky (a mile zákeřnou hrou pro tvůrce). Nikoliv hraná či dokumentární forma, z nichž obě jsou stejně manipulovatelné, ale Wellesovo ego F for Fake sjednocuje. U auto-referencí a obsazení Ojy Kodar, tehdejší Wellesovy mimofilmové múzy, překračování hranice mezi realitou a fikcí nekončí. Dokonce se objevily spekulace, že jde o režisérovu reakci na článek Pauline Kael, přisuzující většinu scénáristické práce na Kaneovi Hemanu J. Mankiewiczovi. Cokoli se za písmenem F skutečně skrývá, o jakkoli velký „hoax“ jde, Wellesův poslední dokončený projekt předpokládá aktivní spoluúčast. Nenechte se ošálit lacino. 80%(12.4.2011)

  • Autogram
    ***

    Falzifikát ako umenie, určite by som to nerozoznal. A ako umelec spomínal, nerozoznal by to v niektorých prípadoch ani znalec, dokonca sú jeho ťahy štetcom pevnejšie a jasnejšie. Tento dokument ani nevyzerá ako dokument, keď je v ňom všetko pravda. Ale veľmi záživné to nie je, keď sa po chvíli veci začnú opakovať. –––– Možná si myslíte, že náš film o podvrhu je plný podvrhů. –––– Když můj obraz visí v muzeu dost dlouho, stane se z něj originál.(21.3.2017)

  • Anderton
    ****

    Tento film beriem ako takú menšiu sebeprezentáciu Orsona Wellesa. Inými slovami je to film, pri ktorom ho najlepšie spoznáme. Pôsobí ako sympaťák, čo pri jeho fikčných postavách rozhodne pravidlom nebolo. F ako falzifikát je na jednej strane veľmi komplikovaným filmom so zložitou formou rozprávania, na strane druhej pôsobí veľmi svižne, voľne a dobre sa pozerá. Je to paradox, ktorý sa mi proste páčil. Niektoré momenty vyložene potešia, napríklad milé "zosmiešnenie" Picassovej obsesie svojou múzou. Vôbec nemám potrebu riešiť rôzne alternatívne interpretácie tohto diela, dôležitejšie mi tu pripadalo práve to úprimné zoznámenie sa s Wellesom a tie hlavné myšlienky sú jasné, v podstate doslovne podané. Film s podobnou formou sa hľadá ťažko.(29.9.2015)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace