Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, Robin Hughes, Martin Milner, Guy Doleman, Bess Flowers (více)Obsahy(2)
Když americký spisovatel Mark Halliday navštíví čerstvě vdanou Margot Wendice v Londýně, nevědomky tím spustí řetězec vydírání a vražd. Manžel Margot, Tony Wendice, si všimne jejích citů k Hallidayovi, začne se obávat rozvodu a s ním spojeného vydědění, a tak naplánuje její smrt. K tomu využije svého bývalého spolužáka Lesgateho, který je již zapleten do nezákonné činnosti. Margot se podaří Lesgatea v sebeobraně zabít, ale Tony vše nastrojí tak, aby byla obviněna za úkladnou vraždu. Hallidayovi nezbývá, než Tonyho vyřadit ze hry... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (276)
Hitchcock rozvíjí svou ideu dokonalé vraždy - z naivních a namyšlených "postpoberťáků" v Provazu přešel k vyspělé a chladnokrevné kalkulaci v podobě charismatického vysloužilého tenisty. Výsledkem je perfektně napsaný brilantní thriller bez jediného slabého místečka. Ač se drtivá většina filmu odehrává v jedné místnosti, film dokáže zavládnout intenzivní atmosférou a neúnavným tempem... Z dnešního hlediska už zážitek filmové extázi sice neodpovídá, ale osobně cítím touhu přihmouřit všechny tři oči a tento klenot 50. let ocenit plným počtem. 9/10 ()
Prepracovaný krimi scenár, to ma baví. Tu si dal "niekto" skutočne záležať, pričom niečo obdobné, v podobe hry na "mačku A myš", môže divák vidieť pri Poirotovi. Rozpletenia klbka brilantným spôsobom, kde zbrane nahradilo myslenie detektíva, áno, to je tak inteligentné. A ten záver? Zas tak svojský, ako v prípade "Vertiga". ()
Tenhle film jsem viděl při televizní premiéře někdy tak v roce 1991-2, čili tak ve 12-13 letech, a pak až dnes. Tj. víc než 25 let odstupu. Dojem ovšem stejný. Jako konverzačka velmi dobré, jako krimi je to zástupce toho, čemu říkám "scenáristické cvičení". Tedy v rámci filmem stvořeného umělého světa uspokojující, v reálu však odtržené od reality. Což neznamená špatný film. ()
Britský dramatik Frederick Knott proslul dvěma komorními a solidně zamotanými thrillery (původně veleúspěšnými divadelními hrami, které následně přepsal do dvou neméně úspěšných filmů) a sice VRAŽDOU NA OBJEDNÁVKU a ČEKEJ DO TMY. Oba charakterizuje rafinovaná, až překombinovaná výstavba zápletky a vystačení si jen s jedním bytem a pár postavami. Oba příběhy také stojí na podobném půdorysu, kdy nicnetušící a zdánlivě bezmocnou ženu ohrožují ze zištných důvodů dva typy zločinců, z nichž ten chytřejší vydírá toho méně chytrého, aby mu se špinavou prací pomohl. Děj se ale u obou těchto her kočky s myší odvíjí značně odlišným směrem a v případě VRAŽDY výrazně nepředvídatelněji. Nemůžu se zbavit pocitu, že s takto kvalitním scénářem Hitchcock neměl moc co pokazit a že oproti svým jiným snímkům se tu filmařsky příliš neblýskl. Každopádně si - i díky dobře obsazeným a hrajícím hercům - připsal parádní thriller. ()
Začátek: nádherné věcné vydírání stylem volné konverzace. Pak plán dokonalé vraždy. Takřka dokonalý. A i přes malou chybičku vzápětí přichází nový plán, „pointa na druhou“. Hitchcock mě vážně dostavá, jak má všechno promyšlené do nejmenšího detailu a stejně dobře podané. Výborná detektivka. Závěr se může zdát lehce protahovaný, ale má to svůj důvod. # viděno: [TV, 2.0->5.1] příběh 10 | hudba 7 | humor 0 | akce 0 | napětí 2 | pustil bych si znovu 8 ()
Galerie (50)
Zajímavosti (17)
- Když se Charles Swann (Anthony Dawson) pokouší uškrtit Margot Wendice (Grace Kelly), jeho oběť mu vrazí do zad nůžky. Ještě před jejím útokem lze však ve Swannových zádech zahlédnout další nůžky. (Sinecod)
- Alfred Hitchcock chtěl do role Tonyho (Ray Milland) obsadit Caryho Granta, ten však odmítl hrát zápornou roli. (Dreadd)
- Alfred Hitchcock se v tomto filmu objeví na fotografii ze srazu. (Kulmon)
Reklama