poster

Vražda na objednávku

  • USA

    Dial M for Murder

  • USA

    Alfred Hitchcock's Dial M for Murder

  • Slovensko

    Vražda na objednávku

  • Velká Británie

    Dial M for Murder

  • Austrálie

    Dial M for Murder

  • Kanada

    Dial M for Murder

  • Velká Británie

    Alfred Hitchcock's Dial M for Murder

Krimi / Mysteriózní / Thriller

USA, 1954, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Oskar
    ****

    "3D technika nebyla tehdy žádnou novinkou. To se používalo už ve dvacátých letech za pomoci speciálních červenozelených brýlí. Kostlivci házeli lebky do publika nebo v sále začali létat netopýři. Jelikož jsem si neuměl představit Raye Millanda nebo Grace Kellyovou, jak dělají něco podobného, rozhodl jsem se zopakovat vraždenou scénu z Její zpovědi (...) Ve 3D jsou nůžky v popředí a její ruce působí, jako by pronikaly směrem k publiku, aby je mohly uchopit a zavraždit tak případného vraha, který je ukryt v pozadí." Tolik Alfred Hitchcock, citovaný v knize Vždyť je to jen film. Hitchcockovy filmy byly jen zřídka exteriérové, ale Vražda na objednávku je spolu s Provazem to nejdivadelnější, co natočil. Důvod byl pragmatický - tehdejší 3D technologie vyžadovala speciální dvojkameru, která byla tak těžká a nepraktická, že ji téměř nebylo možné přesouvat z místa na místo. Navíc Hitchcock věřil, že právě divadlo, obohacené filmovými výhodami jako je střih a zaměření na detail, bude tou správnou cestou pro 3D. Těžko říct. Film jsem viděl pouze v klasické, "placaté" podobě. Divadelní fundament mi nepřekáží, hra je to chytře vymyšlená a výborně zahraná. Ray Milland, tento nestor herecké kategorie "přítel hlavního hrdiny", měl IMHO nespravedlivý osud. Typově byl něčím na půl cesty mezi Jamesem Stewartem a Rexem Harrisonem, ale chyběla mu bezelstnost prvního a aristokratičnost druhého. Zajímavá na něm byla právě ta kombinace a našly se přinejmenším 2 filmy, které ji dokázaly účelně využít. Prvním byl Ztracený víkend, druhým právě Vražda na objednávku, kde hraje lidi dvou tváří. Ve Vraždě na objednávku mě tak fascinoval, že jsem mu i tak trochu fandil, a to i přesto, že v sázce byl život Grace Kellyové. ;-) 80%(10.1.2010)

  • choze
    ****

    Britský dramatik Frederick Knott proslul dvěma komorními a solidně zamotanými thrillery (původně veleúspěšnými divadelními hrami, které následně přepsal do dvou neméně úspěšných filmů) a sice VRAŽDOU NA OBJEDNÁVKU a ČEKEJ DO TMY. Oba charakterizuje rafinovaná, až překombinovaná výstavba zápletky a vystačení si jen s jedním bytem a pár postavami. Oba příběhy také stojí na podobném půdorysu, kdy nicnetušící a zdánlivě bezmocnou ženu ohrožují ze zištných důvodů dva typy zločinců, z nichž ten chytřejší vydírá toho méně chytrého, aby mu se špinavou prací pomohl. Děj se ale u obou těchto her kočky s myší odvíjí značně odlišným směrem a v případě VRAŽDY výrazně nepředvídatelněji. Nemůžu se zbavit pocitu, že s takto kvalitním scénářem Hitchcock neměl moc co pokazit a že oproti svým jiným snímkům se tu filmařsky příliš neblýskl. Každopádně si - i díky dobře obsazeným a hrajícím hercům - připsal parádní thriller.(25.2.2017)

  • jojinecko
    ****

    Film mi svojou "divadelnosťou" a minimalistickými kulisami pripomína Hitchov starší film Rope, ktorý sa tiež odohráva v jednej miestnosti.Vynikajúce herecké výkony, v kombinácii s Hitchovým majstrovstvom, skvelý scenár, ktorý je naozej pekne prekombinovaný (niekedy až príliš) a jednotlivé súvislosti do seba presne zapadajú. Napätá atmosféra diváka sprevádza celým dejom až do finálneho vyvrcholenia. Skrátka vynikajúci krimi-thriller...Btw všimnite si pozorne tú fotku zo steny:))))(12.2.2006)

  • Djkoma
    ****

    Alfred Hitchcock předvádí své schopnosti s několika velmi dobrými herci na malém prostoru prakticky jednoho domu. Postavy se chovají velmi zajímavě, chvílemi překvapivě a neomrzí. Po celou dobu Hitchcock drží film pevně ve svých rukou a to potvrzuje nejen atmosféra, ale také neustálé zajímavé dění na plátně.(11.5.2008)

  • anais
    ****

    Skoro mi až přišlo, jako by precizní střih, práci s úhly kamery a vůbec Hitchcockův typický způsob rafinovaného vyprávění zrazovala samotná podstata tohoto filmu - jednoduché prostředí a přímočarý dialog. To, co na divadelních prknech musela být výborná ukázka práce s dialogem, je ve filmu dost jednotvárné.(17.1.2013)

  • - Scéně vražedného zápasu, která měla danou choreografii, věnoval puntičkářský Hitchcock mimořádné úsilý. (Zdroj: Robert Lacey-Grace Kellyová) (Mirokukii)

  • - Hitchcockovi doporučil tento námět jeho přítel Jack Cardiff. Práva ke hře ale již mezitím koupil Alexandr Korda a Hitchcock je od něj musel odkoupit.

  • - Celosvětová premiéra proběhla 19. května 1954 ve Philadelphii. (Varan)