Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Ray Milland, Grace Kelly, Robert Cummings, John Williams, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, Robin Hughes, Martin Milner, Guy Doleman (více)Obsahy(2)
Když americký spisovatel Mark Halliday navštíví čerstvě vdanou Margot Wendice v Londýně, nevědomky tím spustí řetězec vydírání a vražd. Manžel Margot, Tony Wendice, si všimne jejích citů k Hallidayovi, začne se obávat rozvodu a s ním spojeného vydědění, a tak naplánuje její smrt. K tomu využije svého bývalého spolužáka Lesgateho, který je již zapleten do nezákonné činnosti. Margot se podaří Lesgatea v sebeobraně zabít, ale Tony vše nastrojí tak, aby byla obviněna za úkladnou vraždu. Hallidayovi nezbývá, než Tonyho vyřadit ze hry... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (271)
Divadelní, ale napínakové a opět ohromující. Buď vám bude vrtat hlavou, jak může být někdo tak geniální padouch jako Ray Milland nebo budete váhat nad tím, zda po světě chodila půvabnější herečka než Grace Kelly. Film je velmi spartánský, ale všechny klíčové situace a dialogy (vysvětlování postupu vraždy, všechny rozhovory s inspektorem Hubbardem, démonická scéna soudu) jsou natočeny tak pečlivě a... nebojím se říct bezchybně, že člověk opět musí smeknout. Hitchovy filmy jsou jako procházka muzeem... musíte mít na to náladu, pak vám bude úplně šumák, že to co vás obklopuje má na kontě pár desítek křížků, protože pochopíte, že je to výběr toho nejlepšího z (filmové) historie. Bráno touto optikou, patří Vražda na objednávku mezi ty důležitější expozice v Hitchově křídle. ()
S přesností švýcarských hodinek fungující thriller. Vše v něm do sebe perfektně zapadá, vše je jasné a srozumitelné, nic nenadbývá. 90% filmu spočívá v dialogu dvou osob v jedné místnosti. Dílem Hitchcockovou precizní režii, dílem skvělého scénáře, jsem hltal každé slovo a toužil se dovědět detaily plánu dokonalé vraždy (jak zní název remaku z roku 1998), čekaje, zda-li vše vyjde podle plánu. Vývoj situace byl poměrně nečekaný a stejně jako v jiných mistrových filmech jsem ani zde nevěděl, komu fandit (znáte to: mozek velí jedno, srdce druhé). Ke konci bylo těch řečí možná zbytečně moc a prapodivně vykonstruovaná pointa (klíčem ke všemu je klíč) zchladila mé prvotní nadšení. Přesto, když vezmu v potaz svůj vztah k filmům od Hitchcocka v globále, byl tohle vysoký nadstandard. (Hitchcockovu tvář můžete spatřit na fotografii ze studentského večírku, kterou Tony ukazuje Charlesovi) 80% Zajímavé komentáře: Radek99, Anderas ()
Alfred Hitchcock předvádí své schopnosti s několika velmi dobrými herci na malém prostoru prakticky jednoho domu. Postavy se chovají velmi zajímavě, chvílemi překvapivě a neomrzí. Po celou dobu Hitchcock drží film pevně ve svých rukou a to potvrzuje nejen atmosféra, ale také neustálé zajímavé dění na plátně. ()
Pro rozklíčování otázky "Jak natočit pořádnou detektivku?" zdá se býti klíčovým klíč. Remake téhle klasiky byl trochu jinde, nešlo o "konverzační" film a podstatně víc se tam vraždilo:) Ale řeknu vám, Hitchcock má svoje kouzlo i po víc jak půl století, a i když se ty tehdejší postupy dnes už nenosí (a netočí), dám bez váhání víc než předělávce. A to i přes to, že minimálně v téhle roli vypadala Gwyneth Paltrow líp než Grace Kellyová;) A je to hlavně proto, že ten parchant Ray Milland byl naprosto famózní... 80% ()
Brilantně natočená (jak jinak) konverzační detektivka s jasně čitelným odkazem na svou divadelní předlohu. V rukou režijního Mistra ožívá plán na dokonalou vraždu a je úžasné sledovat, jak je tu napětí budováno a tvořeno takřka z ničeho. Téměř stále v jednom pokoji, nulová akce, statické scény, nízká dynamika střihu, ale přesto atmosféra houstne a přituhuje. Dokonalá ukázka budování napětí hudbou, slovem a náznaky... Vynikající jsou také různé Hitchcockovy vychytávky - hra stínů, práce s detailem anebo sofistikovaný filmový humor - všimli ste si Mistra sedícího vedle muže s doutníkem na výroční fotografii spolužáků?:-) Jediným problematickým místem je tedy jen konec - všechno je vlastně jasné už dopředu a čeká se jen na to, jakým způsobem to vyšetřovatelé odhalí... ()
Galerie (50)
Zajímavosti (14)
- Alfred Hitchcock chtěl do role Tonyho (Ray Milland) obsadit Caryho Granta, ten však odmítl hrát zápornou roli. (Dreadd)
- Film byl natáčen stereoskopickou 3D kamerou, ale uvedení ve třetím rozměru se s výjimkou premiéry dočkal až v 80. letech. Alfred Hitchcock se domníval, že třetí rozměr je nejvhodnější právě pro adaptace divadelních her. (filip.novak)
- Po několika neúspěšných pokusech natočit scénu, ve které Margot (Grace Kelly) bodne Swanna (Anthony Dawson) nůžkami, Alfred Hitchcock řekl: „Toto je hezky udělaný záběr, ale nebyl tam dostatečný záblesk nůžek, a vražda bez záblesku nůžek, je jako chřest bez holandské majonézy – bez chuti.“ (Kulmon)
Reklama