poster

Na šikmé ploše

  • Velká Británie

    Downhill

Drama

Velká Británie, 1927, 80 min

Producenti:

Michael Balcon
(další profese)
  • Anderton
    ****

    Trochu nechápem všeobecné sklamanie z tohto filmu, v mojom rebríčku ranných majstrových filmov sa dostáva na tie najvyššie priečky. Možno je to absenciou thrillerovej kostry, proste tento film je iný žáner a ja mám dojem, že Hitch to zvládol opäť bravúrne. Čím sa dostávame nižšie a nižšie v spoločenskom rebríčku a duševnom rozpoložení spoločne s hlavným hrdinom, tým je obraz subjektívnejší a emocionálne zdrvujúcejší. Potom funguje katarzne aj pointa, teda aspoň u niekoho sentimentálne založeného, ako som napríklad ja. A najmä dokážeme súcitiť so študentom aj napriek tomu, že si hovoríme, že je blbec a môže si za všetko sám.(4.6.2017)

  • Kulmon
    ***

    V tomto raném Hitchcockově díle není ani náznak talentu, který v sobě Mistr skrývá. Přitom již v předchozím filmu Příšerný host ukázal, že bude jedním z nějvětších režisérů dvacátého století. Na šikmé ploše je přímočarý film, na kterém Hitchcock ukázal, že je sice schopen režisérského řemesla, ale ani trochu víc. Downhill je tak pouze pro fajnšmekry, kteří touží zkompletovat Hitchovu filmografii, a i ty nejspíše zklame.(4.8.2009)

  • Hwaelos
    ***

    Je vidět, že jde ještě o dílo Hichcocka-začátečníka, ale počátky jeho experimentů najde pozorný divák i tady. Režisér potěšil několika nápaditými montážemi a několika pozoruhodnými kamerovými triky. Jednak jsem ještě v jiném němáči nezaznamenal zprostředkující point of view a podobně zaujal i jakýsi prototyp steadycamu zabírající hrdinovu tvář a zároveň kopírující jeho pohyby k navození halucinogenního dojmu, v němž se postava ocitá. Takže tvrzení, že "v tomto raném Hitchcockově díle není ani náznak talentu, který v sobě Mistr skrývá," nutno brát s rezervou. Ve zbylých ohledech ale jde o celkem utahané, zbytečně salónní a němě (sic!) umluvené melodrama.(2.8.2015)

  • Němi
    *****

    Hitchcock po Nájemníkovi podruhé v témže roce naťukl téma, které ho poté provázelo po zbytek nejlepších filmů, a i na druhý pokus mu vyšlo excelentně. Mladý student (Ivor Novello - mimochodem Nájemník osobně) je falešně obviněn z obtěžování dívky a vyloučen ze školy. Následně ho jeho aristokratický otec (polo)vyhodí z domu a on tak má volnou cestu až na společenské dno (tehdy jakýs taneční "prostitut"). Jednotlivé pády hl.hrdiny jsou výborné samy o sobě, Hitchcock je ale nacpal k prasknutí obrazovými metaforami, které jsou tu více, tu méně čitelné, pokaždé ale ohromující a místy geniální. Většina herců odvádí výborné výkony a plně bez nějaké šílené gestikulace nebo mimiky. Na vrcholu je pak charismatický Ivor Novello, který svého dobráckého studenta zahrál dokonale přesvědčivě (a to mu například tenkrát táhlo už na pětatřicet!). __ Titulky ZDE.(31.3.2010)

  • majo25
    ***

    Príbeh plný melanchólie, ale aj veľkej naivity neskrýva v sebe žiadne veľké umenie, napriek tomu sú tam niektoré veci, ktoré vedia aspoň čo-to ponúknuť. Síce naivné, mnohokrát skratkovité a dosť nevysvetľujúce (vysvetľujúcich medzitiulkov je tu dosť málo), ale aj priamočiare a atmosferické. Hl. hrdina celkom ušiel, rovnako je dobré aj obsadenie nekompromisnej postavy jeho otca. Sem tam zaujali aj neštandartné kamerové postupy, ktoré akoby ani neboli z tohoto filmu.(17.12.2016)

  • - Scény v metru nemohl Hitchcock natáčen za plného provozu. Filmaři tedy museli čekat až do pozdních hodin okolo půlnoci, než mohli natáčet. (Zdroj: ČSFD.cz)

  • - Film vznikl podle divadelní hry Ivora Novella a Constance Collier, kterou vydali pod společným pseudonymem Robert LeStrange. (ZuzaniceB)