Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Recenze (189)

Douglas 

všechny recenze uživatele

Británie v Hitchcockově Běsnění připomíná nejčernější noční můru, kde platí jen Murphyho zákony, protože pokud se proti vám osud spikne, pak se vší parádou. Můžete stokrát vysvětlovat, že nejste „kravatový vrah“, ale nikdo vás nebude poslouchat a všechny důkazy i okolnosti budou hrát proti vám. Po řadě slabších filmů už to vypadalo, že má Alfred Hitchcock to nejlepší dávno za sebou, ale svým předposledním filmem vzal všem dech a dokázal, že se v něm skrývá ještě pěkně vypečený hajzlík, který vás donutí se bát, zuřit a prožívat příběh s hlavním hrdinou, přičemž ani vraždy nejsou žádné výplody slintající stařecké mysli, ale syrové a nehezké na pohled. Třebaže se film neubránil jisté zdlouhavosti a hlavní hrdina taky není žádný svatoušek, takže chvíli trvá, než k němu najdete cestu, je navzdory mizivému rozpočtu Běsnění malým skvostem, který unaveného Hitchcocka opět postavil na nohy. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Ve své době, zvlášť po mimořádném nezdaru jménem Topaz, byly častější opačné reakce, ale dle mého mínění nedopadnul Hitchův návrat do Anglie dobře. Až na pár světlých výjimek je to velmi nenápaditě zrežírovaný krimithriller, který usiluje o co největší serióznost a autenticitu (první mord je příliš dlouhý), ale přitom nejlépe funguje během úmyslně vtipných scén („vypadá to jako prasečí nožičky“). Škoda, že nejde od začátku do konce o komedii. Osobně jsem měl navíc problém s představitelem nevinně pronásledovaného, který mi byl pro svou aroganci lhostejný, což by splnilo svůj účel, kdybychom po patnácti minutách nevěděli, kdo je skutečným vrahem, pročež by mrazivá nejistota mohla prostoupit celý film. 60% Zajímavé komentáře: Douglas, MIMIC, vypravěč, mortak ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Tak mistr napětí Alfred Hitchcock mě tentokrát rozhodně nenapnul. Vlastně mě docela rozesmíval, někdy chtěně (večeře detektiva s manželkou patřili mezi vrcholově klenotnickou zálžitosti ) , jindy nechtěně (sériovej vrah v autě ) až parodicky. To prostě pakliže se film chce tvářit jako vážně míněnej krimi thriller není možný. Další trapnost shledávám ve faktu, že tenhle sériák neměl svý zločiny absolutně vůbec naplánovaný a všechno hrál na náhodu. Ok jednou, možná dvakrát bych to papal, ale on byl sériák a v takovým případě není absolutně možný, aby mu ty zločiny takhle procházely. Další výtku mám v atmosféře. Z filmu nešlo žádný napětí, ani žádná psychlogie, postavy se tam střídaly jak na běžícím páse, žádná nebyla pořádně propsaná. Útěk z kriminálu byl jak z bláznivý střely, uvalení obvinění jak z bláznivý střely 2 a výběr obětí vraha (co ty předtím ? ) jak z bláznívý střely 3. Ještě si neodpoustím jednu věc, kdyby se tady vyměnilo jméno režiséra za nějakýho nounejma, tak bych chtěl vidět jak by vypadalo to vaše pokrytecko - papouškovský hodnocení. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Hitchcock a jeho téma neprávem obviněného muže - no, tady tohle téma sic tvoří pozadí, avšak i z něj se tu lze čehosi dosíci. Samozřejmě, že se jedná především o jedinečný thriller, který ale přechází do bezchybné černé komedie naprosto nečekaně. Nejvíce na rozpacích jsem byl u pytlové scény, protože ty nohy vypadají dost děsivě, když však začnou onoho bonďatého psychopata "kopat", hrůza alespoň na chvíli "roztuhne" na lících. Dost potěší nemilosrdný přístup k ženským hrdinkám i zvláštní erotika - žádného mužského pak nepotěší zrůdná kuchařská experimentátorka, která dokáže pomučit na leccos zvyklý chlapský žaludek. ()

kiddo 

všechny recenze uživatele

Upoceným slizáctvím rovno Dressed to Kill, ale horší. Což je vzhledem k de Palmově inspiračnímu zdroji malinko trapík. ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

Mít na stole všechny ty nasbíraný důkazy proti sexuálnímu vrahovi Dickovi, tak se s naprostým klidem rovněž dopustím justičního omylu a zavřu ho na tak dlouho, dokud bude jeho penis jevit známky ztopoření. Tím nespojleruju, neboť v tomto snímku divák vraha nehledá, ale pouze si užívá těch do sebe zapadajících náhod, který neomylně vedou policii po falešné stopě. Scénárista evidentně odvedl slušnou práci, občas to opepřil nějakým tím fórkem a ač netrávím volné chvilky škrcením žen, tak jsem si onu Zběsilost celkem užil. ()

flanker.27 

všechny recenze uživatele

V tomto filmu napětí neplyne tolik z řešení otázky kdo je vrah, protože ten je divákovi od začátku znám, ale z toho, jakým způsobem bude odhalen a zda bude očištěn hlavní hrdina (tedy pokud za něj nepovažujete samotného vraha). Film jsem viděl proklatě dávno, ale některé scény jako ta v náklaďáku naloženém bramborami se mi vryla do paměti hodně hluboko. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Patrně nejkvalitnější snímek Hitchcockovy pozdní režijní kariéry, který se poněkud vymyká jeho nejznámějším klasickým filmům. Thriller o pátrání po bezohledném vrahovi žen má nejen klasickou hitchcockovskou rovinu člověka nespravedlivě obviněného ze zločinu, ale je navíc doplněn prvky černého humoru, má slušné tempo a kvalitní herecké obsazení. Celkový dojem: 80 %. ()

choze 

všechny recenze uživatele

Falešně obviněný muž na útěku vs cynický a šikovný sériový znásilňovač a vrah. Suverénně vyprávěný příběh se silnou scénou znásilnění (kterému chybí kopulační pohyby) a nočního výletu s mrtvolou na náklaďáku brambor. V mých očích filmu hodně škodí (černý) humor - speciálně inspektorovy kulinářské trable s manželkou bych z fleku škrtl. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Hitchova stará kolena se vrátila k murder žánru a už od úvodní scény (projev o čištění vodních toků vs. vyplavená mrtvola) dávají najevo, jak moc škodolibým směrem se všechno bude ubírat. Kříženec Josefa Abrháma a Bodieho z Profesionálů je klasickou postavou, která je v nepravý čas na nepravém místě, deviant zelinář kuje pikle, detektivova žena sice neumí vařit, ale ženskou intuicí překonává všechny chemické laboratoře a jedna s divákem laškující scéna střídá druhou (vypíchl bych náklaďák s bramborami či dva momenty, kdy se kamera zdrží na ulici a vy čekáte, kdy přijde výkřik). „Mr. Rusk, you´re not wearing your tie..“ ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Na sklonku kariéry sa Hitchcock vracia do rodnej Británie a natáča ďalší, tradične skvelý thriller. A zároveň jeden zo svojich najodvážnejších filmov. Priame, brutálne a nemilosrdné zábery vrážd, ale i iných bez-servítkových scén, niektorých jemne nihilistických, do toho čiernočierny anglický humor v pasážach, kde sa by sa vám pri pokuse krájania napätej atmosféry zlomil nôž. Takmer dokonalý film, miestami by som možno trošku opovrhol niektorými hercami, ale hlavne, že tí ústrední to zvládli skvele. 90%. ()

Madison 

všechny recenze uživatele

Klasický Hitchcockov námet s klasickým napínavým spracovaním a parádnymi vychytávkami. Čo ma však mierne irituje, je práve zmena doby, ktorá sa mierne odrazila aj v režisérskom prístupe. Kde sú tie časy, keď si ma uchmatol Cary Grant a najmä teatrálni herci s jagavou vizuálnou stránkou robili Hitchovi najlepšie meno? 70%. Som nostalgická, a v tomto prípade sa mi to, bohužiaľ, nevyplatilo. ()

Eliott 

všechny recenze uživatele

Není to špatné, ale bohužel od Hitchcocka očekávám mnohem vyšší míru komplexnosti a to především u žánru krimi. Zde se tedy žádné šokující odhalení mistrovského plánu nekoná, neboť je zabíjení spíše nahodilým dílem šílence. A co hůř, jeho tvář byla známa již od začátku. Neříkám, že by příběh nebyl poutavý, protože to opravdu je, ale spíše zapadne do pouhého zapomenutelného průměru a nebo při nejlepším, lehkého nadprůměru. 60% ()

betelgeuse 

všechny recenze uživatele

Hitchcockův pozdní "shocker" o londýnském škrtiči žen - spíš důstojný, než převratný film s průniky hitchcockovské ironie. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Frenzy je přepisem románu Goodbye Piccadilly, Farewell Leicester Square (1966, český překlad nevyšel) Arthura La Berna. Hitch si tu vyhrál s londýnskými klišé, citoval Jacka Rozparovače, Agathu Christie a sám nabídnul napínák o kravatovém vrahovi. Zábavné jsou různé postavy civilistů odkazují na to či ono, co divák velmi dobře zná, stejně jako onu pověstnou londýnskou mlhu. Nechybí chytrá manželka vyšetřujícího, která má podivný koníček vyvářet šílené blafy pod skvělými zahraničními názvy, nebo příšerná sekretářka z místní sňatkové kanceláře nebo konečně dvojice, která vzešla právě z onoho seznámení na inzerát. Figurky dobré, krimi dostatečně napínavá, Londýn jako na dlani, žádný problém. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Ve svém posledním (opravdovém) tvůrčím vzepětí se Hitchcock navrátil zpět do rodné ostrovní kolébky a s jistotou vsadil na motiv "nepravého muže", jímž byl už nějaký čas pověstný. Třebaže již nepochybně nejde o toho samého Hitche jako na vrcholu jeho nejslavnějšího amerického angažmá, i přese všechny dílčí nesnáze, které jej poslední roky jeho režisérské kariéry provázely, potvrdil, že zdaleka nepatří do starého železa a stále dokáže držet tempo s nemilosrdnou dobou i trendy. Zběsilost je patřičně napínavá, rafinovaná, nebývale surová i cynicky úsměvná, byť nikterak objevná a formálně poměrně obyčejná, ale jako ideálně protřepaný thrillerový koktejl si zaslouží pozornost každého obdivovatele tohoto žánru. Ještě poznamenám, že Zběsilost, jakožto předposlední Hitchův film, měla úspěch nejen mezi kritiky (v Cannes i mimo něj), ale i slušný divácký ohlas a před definitivním autorským koncem vrátila tomuto stárnoucímu a zahořklému géniu radost do života a zlým jazykům vypálila rybník. Bohužel naposled..._____Kulinářské scénky jsou nezapomenutelné! ()

sud 

všechny recenze uživatele

Byl jsem zvědav, jak se mistr napětí vyrovnal se sedmdesátými léty. A jak? S grácií. Přitvrdil co se týče naturalistických scén (na scény znásilnění či ve voze s bramborama by měl odvahu málokterý tvůrce i dnes) i černého humoru (opět scéna s pytlem brambor). Klasický příběh a zápletka nevadí a herci jsou výteční, z nichž mi byl nejvíce sympatický Alec McCowen coby detektiv - podpantoflák. 85%. ()

MM_Ramone 

všechny recenze uživatele

V roku 1972 natočil legendárny anglický režisér Alfred Hitchcock svoj predposledný celovečerný kino film. Volá sa "Frenzy". Dej je situovaný do Londýna. V tomto veľkomeste vyčíňa takzvaný kravatový vrah. Svoje obete škrtí práve týmto pánskym módnym doplnkom. Všetky dôkazy vedú políciu k záveru, že vrahom je Richard Blaney. On však nie je páchateľom týchto otrasných zločinov. Podarí sa mu dokázať svoju nevinu? Sir Alfred Hitchcock odviedol tradične vysoko profesionálnu prácu. Natočil výborný krimi thriller, ktorý okorenil správnou dávkou čierneho humoru. **** ()

Reklama

Reklama