Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Gaetano di VentimigliaHrají:
Marie Ault, Arthur Chesney, Malcolm Keen, Ivor Novello, Alfred Hitchcock, Reginald Gardiner, June Tripp, Alma Reville, Eve GrayObsahy(1)
Rodina podezřívá svého podnájemníka z toho, že je obávaným vrahem, který si každé úterý vybírá svoji novou oběť mezi blondýnkami. Podnájemník se chová vskutku podezřele, a navíc přesně odpovídá vrahovu popisu...
Filmem PŘÍŠERNÝ HOST na sebe Alfred Hitchcock poprvé upoutal pozornost diváků. Již v tomto raném díle se režisérovi podařilo vytvořit věrohodnou atmosféru ohrožení a dokonale vystihnout prostředí mlhavých londýnských zákoutí. Napětí filmu je založeno především na přesně vyváženém a rychlém rytmu vyprávění. (Quentin T.)
(více)Videa (1)
Recenze (80)
Áno, už tu vidno znaky, že tento film nenatočil len taký obyčajný režisér. Niektoré scény a zábery sú prelomové a vytváranie atmosféry sa Hitchovi darí, to ale nič nemení na tom, že z dnešného pohľadu je príbeh až príliš jednoduchý a predvídateľný. Ak by som nevidel žiadny thriller po roku 1927, zrejme by som tu neváhal s plným hodnotením, ale nemožno až tak slepo zohľadňovať rok výroby a prehliadať všetky negatíva, len preto, že má film sto rokov. V dnešnej dobe proste drvivá väčšina nemých filmov nemôže kvalitou obstáť, grotesky už nikoho nerozosmejú a horory nikoho nevystrašia (ak náhodou nemáte Maxa Schrecka). Aj s prihliadnutím na rok výroby, nemôžem hodnotiť na viac ako 70%. ()
Hitchcock vo svojom prvom temnom thrilleri používa metódy nemeckého expresionizmu a do prostredia Londýnskych temných uličiek a starých domov to perfektne zapadá. K tomu nápadito výtvarne vyriešené niektoré titulky, častokrát potom aj vo forme novinových titulkov. Symbolické využitie čísla tri, či už trojuholník na mieste činu, tri žiarovky na zlovestnom lustri v dome alebo milostný trojuholník. Viac by som dal prednosť rozvíjaniu detektívnej roviny, ako tej melodramatickej, ale inak sa obe výborne dopĺňajú. ()
Už Lodger obsahuje to, kvůli čemu si cením Hitchcocka nejvíc - schopnost invenčně vyprávět hlavně obrazem a nespoléhat se na "posouvací" dialogy, resp. v době němého filmu na titulky. Nikdo nemusí dlouze vysvětlovat, co ke komu cítí nebo na co myslí, protože Hitchcock vám to rafinovaně ukáže. Příběh nájemníka podezřelého z vraždění blondýnek obsahuje už spoustu typických Mistrových znaků a postupů, které bude v následujících letech (nebo spíše desetiletích) pilovat k naprosté dokonalosti. ()
Na dobu vzniku a s přihlédnutím k tomu, že se jedná o jednu z režisérových prvotin je to určitě podařené dílko. Má svižný tah na branku, všechno pěkně odsejpá a souhlasím určitě i s názorem, že děj je dostatečně srozumitelný a tak mi absence zvuku ani nijak zvlášť nepřekážela. Finální pointa je pak určitě pěkně vypracovaná. Něco jsem tušil, ale musím se přiznat, že jsem to úplně neuhodnul. Takže za mě spokojenost a hlavně ten důmyslný konec to nakonec vytáhnul na tu čtvrtou hvězdu. Navrch pak přihazuji 70% ()
Dokonce i borec jako Alfred Hitchcock nějak musel začínat. Snímek to je na svoji dobu jistě přelomový. Bohužel do něj vyhlodal díru zub času. Převládajícím pocitem u tohoto snímku byla pro mě tedy nuda. Příběh je maximálně jednoduchý, což bylo pro němé snímky žádoucí. Nejvíce se mi na celém filmu zamlouvala hudba. Bohužel se trošku obávám, že byla tím jediným, co se mi zamlouvalo. Celé to na mě působilo spíše jako romantický příběh, než že bych měl co do činění s krimi hororem. Obrovské zklamání a nuda. ()
Galerie (50)
Photo © Piccadilly Pictures Ltd.
Zajímavosti (8)
- Filmový debut Reginalda Gardinera. (Kulmon)
- Film byl natočen na motivy stejnojmenné novely od Marie Belloc Lowndes z roku 1913. Jednalo se o první knihu, která nabízela řešení záhady okolo Jacka Rozparovače. (Kulmon)
- První film, ve kterém si Hitchcock zahrál cameo - objeví se jako vydavatel novin a muž v davu. (Němi)
Reklama