
Prokletá Argentina
-
Imagining Argentina
-
Prekliata Argentína
Drama / Romantický / Thriller
Španělsko / Velká Británie / USA, 2003, 107 min
Drama / Romantický / Thriller
Španělsko / Velká Británie / USA, 2003, 107 min
pOne
Otřesné události v Argentině kolem roku 1980 podle mě hodně špatně převedené do filmové podoby. Film mi přišel velmi nezajímavě natočen. Navíc jsem ho měl možnost vidět pouze s českým dabingem, který nikdy nepřidá. Tentokrát rozhodně ubral. Lacinosti typu "maketohelikoptéra" opravdu nemusím. Ztráta času....(29.11.2005)
Martyna
Tohle není thriller... Začne to jako školní dokument o Argentině pod vládou junty, s nepřesvědčivě natočenými scénami (pochodující Madres de Plaza de Mayo) a bez potřebný dynamiky, pak se přidají nadpřirozený schopnosti hlavní postavy. Už zase? Stejně jako v Domě duchů. Dojem ještě pokazila laciná scéna s helikoptérou a závěr byl jak z telenovely.(9.9.2011)
Terminus
Leckterý tvůrce ze "svobodného světa" má nutkání upozorňovat na (minulá) bezpráví, k nimž dochází (docházelo) aniž by si toho kdokoliv, kdo by mohl pomoci, pořádně všiml. Třeba Ken Loach tak učinil ve své povídce v 11'09''01, měli jsme možnost zhlédnout Georgův film Hotel Rwanda. C. Hampton se v Prokleté Argentině (i když originální název zní "Imagining Argentina" - tedy "Vysněná Argentina" či "Argentina v představách") snaží upozornit na palčivý problém tzv. "zmizelých", jež je spojen s vládou vojenské junty v Agentině v letech 1976 - 1983, a jež souvisí s "Operací Kondor", v níž bylo zainteresováno osm latinskoamerických zemí. Mnoho recenzentů i diváků odmítlo východisko filmu spočívající v nadpřirozeném motivu vskutku konkrétních vidin hlavního hrdiny - proč by ale do kontrastu nemohly být stavěny hrůzy vězení a hejno volných plameňáků? Symbolika je, pravda, poněkud začátečnická, přenést myšlenku k divákovi se nicméně daří. Vždyť čeho jiného je v tak nejisté době potřeba více než snů a zázraků! Kdyby nic jiného, Hamptonův film jednoznačně poukazuje na nutnost uvědomění si vlastní minulosti a nikoliv útěku k ignoraci, k němuž nabádali noví vládcové Argentiny. Téma "zmizelých" se promítlo i do oscarového filmu Oficiální verze, snímku Nezvěstný Costy-Gavrase či Polanského komorního dramatu Smrt a dívka.(26.6.2005)
emma53
Chrisi, mít takové herce a takhle to podpálit, považuji za obrovsky promarněnou šanci. Já se vážně snažila, ale taky jsem se vážně nudila. Tohle téma se přitom dalo zpracovat určitě tak, aby to diváka strhlo jak emotivně, tak atmosférou. Po dlouhé době mě to mrzí, ale i přes Antonia a Emmu, kteří by si to jinak nezasloužili, jdu na dvojzubec.(23.7.2015)
POMO
Výborní herci v mdlej Hamptonovej réžii. Najlepším liekom na ťažkopádnosť tohoto filmu je vôbec ho nenatočiť. Po silných momentoch a naliehavosti témy, o ktorej rozpráva, v ňom nie je núdze, no spôsob akým to robí, akurát uspáva a privádza do rozpakov. Na jednu stranu sa snímka opiera o rozmer skutočnosti a na druhú ho podkopáva surrealistickými prvkami. Tie sú pekné, poetické, ale v tejto mašinérii škrípu a trvá peknú chvíľu, kým sa ich naučíte akceptovať. Čo je však pravé flopá snímky, príbeh odlúčenej ústrednej dvojice sa s pribúdajúcimi minutami načisto stráca v nechutne účelovom propagandistickom posolstve. Za hercov by si to možno zaslúžilo 3* - nebyť toho (a to sa už dostávame k zlatému klincu programu) absolútne zhovadilého záveru.(20.1.2005)