Reklama

Reklama

...a neuveď nás v pokušení

  • Československo ...a neuveď nás v pokušení (více)
Velká Británie, 1929, 90 min

V kontextu českého němého i zvukového filmu prokazovala herečka Anny Ondráková nezaměnitelné charisma a nebývalou všestrannost. Ze všeho nejvíce však dostávala nabídky do veseloherních snímků, neboť její komediální talent, pro ženy spíše vzácný, oplýval osobitou spontaneitou. Úspěchu dosáhla i v německy mluvených filmech rakouské či německé výroby. Ondráková zaujala Alfreda Hitchcocka, jenž v němém údobí také natáčel v německých ateliérech, a poznal tak mnohé osobnosti zdejší filmařské komunity, především svým dívčím půvabem, do nějž prostupují emoce rodící se ženy. Proto ji obsadil jak v tomto filmu, tak i v následující Její zpovědi do dramaticky položené role dívky, jež je ve své křehkosti vystavena situacím přesahujícím její emocionální a společenskou zkušenost. Anny Ondráková se tak stala jedinou z českých hereček, jež pronikly do britských filmů závažnějšího významu. (vh) (NFA)

(více)

Recenze (33)

tron 

všechny recenze uživatele

Už keď postavy na začiatku zvolali „chlapi, do krčmy!“, pochopil som, že sir Hitchcock bol frajer nemý i ozvučený, čierno-biely i farebný, hororový i komediálny. Keď to vo vás je, tak to vo vás je a keď to vo vás nie je, tak to vo vás nie je. Prejaviť city bez slov, maximálne s použitím hudby, tak sa to robí. Ktohovie, či má Bay s PEARL HARBOROM čisté svedomie. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Už jenom při pohledu na množství reakcí ve zdejší db k tomuto filmu a k Blackmailu, je jasné, že nám Manxman kapánek zapadnul. A to nikoli právem, jen ho zastínil fakt, že je "ještě němý", přitom je to film brilantní a v určitém plánu i s neodolatelnou ironií. Pravda, například v Kinorevui psali, že je dobře, že už Anny nedělá v Anglii takové zbytečné sladkobolné filmy, ale což. Dnes se Hitch nosí a když už jsme v tom nošení, občas i zjistíme, že na tom něco je :) Takže objevování kompletních filmografií zdar. Odměnou může být i Ring. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Vyborna cervena kniznica. Hitchcock sa formalne drzi v uzadi a nechava naplno vyniknut pribeh plny silnych dilem, neprijemnych konfliktov a krutych rozhodnuti. Potom ani neprekvapi, ze z boja nakoniec odchadzaju vsetky postavy porazene (moralne alebo emocne). S prehladom najlepsia Hitchcockova melodrama a vrchol jeho nemej tvorby. 9/10 ()

burina 

všechny recenze uživatele

Hitch, obdivujem Ťa a tvoju tvorbu mám nesmierne rada, ale týmto si ma veľmi nepotešil. Banálny príbeh (obetovať svoje šťastie v prospech druhého ale v konečnom dôsledku doviesť všetkých k mizérii) je podtrhnutý zúfalými hereckými výkonmi. Anny bola pôvabná (a roztomilá) ale jej herectvo značne afektované, Carl Brisson celý film doslova preČUMÍ do kamery, čo je značne neznesiteľné. Keď už bez zvuku, radšej Blackmail či Lodger. ()

Němi 

všechny recenze uživatele

Podobne jako v Ringu (Světový šampion) si Hitchcock vyzkousel milostny trojuhelnik. A vysledek je o poznani lepsi. Neni to ani tak jeho zasluhou (odvedl standardne vyborny vykon), jako kosatejsiho deje, ktery byl v Ringu prilis primitivni a vadou na krase. Dvoumetroveho krasavce Carl Brissona uz zase opousti zena kvuli vsednimu ctyricatnikovi, drama dodava bratrsky vztah obou "soku", kdy ani jeden neni negativni postava a 2/3 filmu ji neni ani osudova zena, slusne nesnesitelna, Anny Ondráková. Hitchcock film nijak neobdivoval, prakticky mu nedovolil vyraznejsi napad (coz nemuzu vyvratit), ale dejem upozadeny mistr je lepsi, jak rozmachly ve fadnim pribehu. Zasluhou citliveho pribehu a rezie, vyborneho Brissona, radost pohledet. ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Milostný trojúhelník v němém melodramatu pozdějšího mistra napětí. Formálně povedené a na diblíka Ondrákovou byla radost pohledět, ty její ksichtíky byly neodolatelné, schopnost pro amanta opustit své dítě už tedy míň. Holubičí povaha jejího nešťastného nápadníka i jistá distingovanost její pravé lásky pak hezky v téhle rané vztahovce kypí a misí se a špatný konec nad všemi visí jako Damoklův meč, Místo jeho hrotu ale nakonec udeří zodpovědnost. A bez mravokárných nuancí, překvapivé nejen na svou dobu.  Silnější, ale trojka. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Raná tvorba režisérskeho majstra má silné romantické momenty, kde sa na vzťahoch rozohrávajú silné drámy. Tu pracuje s mladou ženou, ktorá sa ocitla medzi dvomi mužmi. Film patrí v jeho filmografii určite k lepším z 20-tych rokov, ale priaznivci už netrpezlivo očakávali zvukovú stopu... ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Kurnik šopa, Hitchcocka mám rád, ale to neznamená, že budu přeceňovat každé jeho dílko. Jo, jsou zde úchvatné záběry - příroda jak od malíře krajinek, rámování, práce s davem. Ale ten příběh je mizerný, laciný, a vlastně i těžko uvěřitelný, což by se dejme tomu dalo zkousnout, ale ti herci hrají i na němý film příliš pateticky a přehnaně - tatínek je furt jen drsoň, Pete je rozjuchané mladičisko, Phil čumí pořád jak vyoraná myš, a Anny se snaží, ale všechno hraje jen přes kukuč a líbeznou tvářičku, nějaké skutečné pohnutky na ní nevidět. Prostě je to slabé, i když asi dobovým divákům se to mohlo líbit. Ale když melodrama, tak český Noční motýl, kam se na tenhle film Hitch tentokrát hrabe, i se svými obrazy. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

První věta, kterou jsem si po skončení filmu zapsal, zněla: "Všechno dobrý, až na příběh..." Což je bohužel dost přesné. Filmu dominují výrazné obrazové kompozice, pozoruhodná atmosféra i typicky Hichcockovský střih zvyšující napětí (zejména v závěru soudní scény). Vynikající je i finální záběr na plující lodě, který je eliptickým návratem k úvodu filmu a zároveň rozkývanou kamerou z lodní paluby evokuje duševní stav všech tří hrdinů. Rozhodně němý Hitch, který stojí za vidění. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Poslední němý film Alfreda Hitchcocka vznikl na základě slavného románu Halla Cainea a je z celé řady režisérových němých snímků považovaný za jeden z nejlepších. ()

swed 

všechny recenze uživatele

V rámci možností věrohodné psychologické drama s charismatickými herci (Ondráková byla kus). Umírněný režijní přístup byl správnou volbou - do popředí se dostávají postavy a jejich vzájemné vztahy. Rozuzlení někoho potěší, jiného možná zklame. Já, otrávený z přeslazených happyendů, jsem byl mile překvapen... Zkrátka jeden z nejlepších němých Hitchcocků. 8/10 ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Zajímavý děj na téma obětování se pro přítele i za cenu vlastního štěstí. Velmi příjemné herecké výkony v čele s Anny Ondrákovou, závěr je hodně dobrý. Jeden z těch kvalitnějších raných filmů A.Hitchcocka. 70%. ()

Caym 

všechny recenze uživatele

Hitchcock je prostě mistr psychologizace a kompozice. Umí vytěžit maximum z hereckých výkonů (už jen to - pro herce nesnadné a netypické - hraní přímo na kameru - absolutní zrada, rozervanost a smutek z očí do očí). Ok, má to mouchu, Carl Brisson mi nesedl, ale to je šmouha na skle, kterou jde vidět jen proti světlu. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v červnu 2018. ...a neuveď nás v pokušení je na prvním místě melodramatem. Obrazové kompozice rámují náladu okamžiku, prodloužená gesta melancholie se srdceryvně loučí s němou érou ve fascinaci gest. Puritánská mravokárnost je trnem v oku filmovému poselství. Dotýká se sexuality, nerovnosti třídní i genderové. Důvěřivost cudnosti se shlíží v ideálu romantismu a úděl je přijímán s vnitřním přesvědčením osudové předurčenosti. ...a neuveď nás v pokušení je morálním dilematem s patetickým prožitkem. Hlavním vrcholem milostného trojúhelníku je Kate Cregeen (zajímavá Anny Ondráková), okouzlující dcera hostinského přístavní krčmy. Věneček se odevzdává v romantickém světonázoru v moc osudu. Zaznamenání pozornosti vlnění flirtu se mísí s tělesným chtíčem v rozechvěném mravenčení a vyvolenému osudu se kráčí vstříc navzdory všemu. Vnímá se pouze světlo na konci tunelu. Dopad tíže vlastního svědomí, dobrovolná zřeknutí se všech hodnot a beznaděj v pokrytectví morálního očekávání ztrácí v prázdnotě duše poslední zbytky sil lidské vůle. Druhým vrcholem je Philip Christian (zajímavý Malcolm Keen), kultivovaný mladík se společensky významnou předpokládanou budoucností. Romance je morálním dilematem přátelství, předsudků a společenských dogmat. Třídní nerovnoprávnost je zhoubou společenského uznání, osobní rovina je cynicky drásavější pro vlastní intimitu. Třetím vrcholem je Pete Quilliam (příjemný Carl Brisson), dobrosrdečný chudý rybář a Philipův nejlepší kamarád. Bezelstnost je odzbrojující ve své bezbranné otevřenosti. V hlavě je místo pouze na jediný životní sen a za ním se kráčí s úsměvem na rtu a s neochvějnou vytrvalostí. Z dalších rolí zaujme ochraňující otec Kate a zachmuřený krčmář Caesar Cregeen (Randle Ayrton), ...a neuveď nás v pokušení se sice otírá o prostředí společenské morálky, ale nejvýraznější tváří filmu je stále melancholické melodrama. Hitchcockovo rozloučení s dobou němého filmu. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Konečne nemá hitchocockovka, ktorá má silnejší príbeh, a ktorá si dokáže držať nastolené tempo. Aj keď stopáž mohla byť kratšia. Pochváliť ale musí dobre obsadenú ústrednú trojicu, ktorá napriek hereckej teatrálnosti, ktorá je typická pre každý nemý film, nezahrala vôbec zle. Je však úsmevné, ako si mladý švédsky trojuholník na ostrove Man nevie spolu sadnúť a predebatovať danú situáciu hneď na začiatku, pred svatbou, ale až na súde, pred zrakmi ostatných i prominentných ľudí, dokonca aj médií. Záver tak končí smutne, film sa však Hitchcockovi vcelku vydaril. ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

K němému filmu mám asi tak blízko jak hluchoněmej ke koncertům Madonny. Přesto ale na tomhle něco bylo. Asi ten děj, kterej sice nepřinesl nic nového, ale v té době možná ano. Milostný trojúhelník byl tenkrát možná tabu. Zajímavě pojatá je zde ženská rozpolcenost. Nejdřív to je "Nic mu nesmíme říct" a pak zas "Musíme mu všechno říct", chch. Pak je to samozřejmě hodně o obličejové mimice. Celkem vzato, oba chlápci byli docela sympaťáci a Kate v podání Anny Ondráková byla taky pěkná, jakože ne jen na svou dobu. Škoda, že to celé nebylo ještě trochu více tragické. Takhle je to spíš takovej průměr. Ale docela se mi líbil. ()

LeoH 

všechny recenze uživatele

Poslední Hitchova čistá němota má objektivně vzato asi všechno, co má vrcholné němé melodrama mít, a ještě něco navíc; za to, že se mě na LFŠ 2015 příliš nedotkla, s největší pravděpodobností mohl unylý, živý-mrtvý doprovod Flash the Readies s hostujícím Kittchenem – ten smutný případ, kdy si doprovázející kapela vede svou v podstatě bez ohledu na dění na plátně, ve své vlastní náladě, jako by film byl obrazovým doplňkem hudební produkce a ne naopak. Snad někdy jindy za příznivějších okolností. ()

Reklama

Reklama