VOD (1)
Série(6) / Epizody(60)
Obsahy(2)
Seriál sleduje politické soupeření a osobní životy za vlády královny Alžběty II. a události, které určovaly dějiny druhé poloviny 20. století. (Netflix)
Videa (12)
Recenze (261)
Paralely a cyklická opakování - to je hlavní princip propracovaného vyprávění o dějinách nejenom Velké Británie od druhé poloviny dvacátého století. Nezobrazeným bodem zlomu je abdikace Edvarda VIII., která ukázala jak křehkou institucí je monarchie. Zbývající členy rodiny tento šokující čin na desetiletí určoval a deformoval. Znemožnil manželství z lásky, což vždy mělo drastické dopady (Margaret, Charles). V dětech se pak opakují příběhy rodičů se stejně zničujícím výsledkem (necitelné rodinné prostředí prince Filipa vedoucí k jeho necitelné výchově prince Charlese). Rodinné tragédie a osudy se proplétají s osudy světa, jak to už u vládců bývá a malé osobní příběhy tak ovlivňují velkou historii. ____ Připočtěme k tomu opravdu skvostné herecké obsazení, ohromující lokace a skvělý scénář, který i ze zdánlivě epizodických příběhů poplatných Anglii a své době dokáže udělat nadčasové téma (tragédie welšské hornické vesnice, zoufalý muž vlamující se do královniných soukromých pokojů). SHRNUTÍ: Královna Alžběta by měla každou neděli zapálit svíčku za autory seriálu, který ji, jako jedinou, zobrazuje sice s chybami, ale nikdy nescházející z určené cesty. I za cenu osobních obětí, ona je ukázána jako vždy perfektní neochvějný nástroj, kotva a symbol monarchie. ()
"There came a moment around the time I turned 70, when it dawned on me that I was no longer a participant, rather a spectator." Notně prodloužená verze a (c)hutnou omáčkou opatřená Audience. Vpravdě opulentní (obrazem, výpravou, kostýmy, hudbou), což však nic nemění na faktu, že nejlepší a nejsilnější to nesporně i tak je v komorních "divadelních" momentech dialogů dvou až třech postav. Ostatně ono je to koncipováno tak, že mnohé epizody jsou samostatná jednoaktová dramata díky čemuž je to spíše o jednotlivých scénách či epizodách než celku. Seriál je to každopádně v nejlepším slova smyslu distingovaný (nezaměňovat s emočně chladným), navzdory tématu nikdy černobíle (anti)monarchistický, oplývající skvostnými dialogy, kterému dodává šťávu to, že Morgana stejnou měrou jako status a dynamika královské rodiny zajímají premiéři, kabinet, sekretariát, služebnictvo a v neposlední řadě dobová politická i společenská situace (ne)urozených všech vrstev. Prostě lidé. Ti především a "až" v první řadě a po celou dobu. | S1: 4/5 | S2: 5/5 | S3: 3/5 | S4: 4/5 | S5: 3/5 | ()
S ohľadom na TV produkciu, je seriál prebohatý vysoko výpravný, s kostýmami sa nešetrilo. Zaujímavosti vzťahov medzi kráľovnou a parlamentom (stretnutia s Churchilom to bola labuž) Rodinné udalosti a pletky sa vhodne spájali a striedali , s medzinárodnými i vnútropolitickými udalosťami čo dodávalo seriálu punc autentičnosti a vierohodnosti. Zaujímavá voľba aj voľba sprievodnej hudby. ()
Koruně jsem se od jejího začátku velkým obloukem vyhýbal. Po zhlédnutí dosavadních 4 sérií musím konstatovat, že to byla obrovská chyba! Upřímně jsem nečekal, že by mě seriálové zpracování osudů britské královské rodiny mohlo až takhle strhnout, neboť vyjma pár zaškobrtnutí se skutečně jedná o strhující a emotivní jízdu od začátku až do konce. Hudební kompozice jsou zde kapitolou samy o sobě, protože působí v dobrém slova smyslu majestátně a v mnohých pasážích (v první sérii je to asi nejvýraznější) pozoruhodným způsobem umocňují emoční zážitek. Navíc mi skutečně přišlo, že takhle silné obnažení britské monarchie na televizních obrazovkách je v podstatě unikátní. Nejvíc mě na tom stejně ale bavily ty jednotlivé osobní roviny, ve kterých bylo občas drsně a (ne)lidsky zobrazeno, že Koruna je vždycky na prvním místě, a to zejména na úkor lásky i možnosti dělat vlastní nezávislá rozhodnutí. Kontrast mezi tím nablýskaným pozlátkem, křečovitě konzervativním vystupováním s chladnou odtažitostí a totální osobní vyprázdněností včetně neustálé tenze potlačování vlastních emocí, je zde podaný takřka dokonale. Koruna proto funguje jako rozmáchlá a velkolepá historická podívaná, ale také jako intimní psychologické drama, které (ne)prvoplánově polidšťuje jednotlivé členy královské rodiny. [85%] ()
Hodnotím po prvních čtyřech řadách a na zbytek se ani dívat nehodlám, i ta čtvrtá se stávala nesnesitelnou vždycky, když byla na obrazovce "Diana". Koruně jsem se úspěšně vyhýbala celá léta, co ona úspěšně hýbala televizním prostorem, a jedinou motivací, která mě nakonec přemohla, byla účast Matta Smithe. V tomto směru jsem si celkem užila, ale jinak jsem značně rozpolcená. Na jednu stranu bych si velmi ráda užila příběh vlivné neviditelné ženy, která má raději svoje koně než svoje děti, na druhou stranu se mi vždycky začala vařit krev, když jsem si vzpomněla, že je to založené na skutečnosti a že tvůrci ve zběsilém tempu věci uhlazují, aby zůstali "respektující" vůči královské rodině, napodobují archivní záběry, aby mohli těžit z nostalgie, a vymýšlí blbosti, aby to bylo bulvárně lákavé. Nicméně Claire Foy a Olivia Colman fantastické. ()
Galerie (789)
Zajímavosti (29)
- Nápad natočit seriál se zrodil z filmu Královna (2006) a divadelní hry "Audience u královny" (2013) Petera Morgana. (P. J. D.)
- Mladý Filip odlétá z Německa do školy Gordonstone na palubě letadla Junkers Ju 52/ 3M. Stroj se začal sériově vyrábět v Německu v roce 1931, výroba byla ukončena ve Španělsku v roce 1952. Luftwaffe zpočátku používala letoun i v roli středního bombardéru (Legie Condor a při napadení Polska), později pro transportní účely a jako stroj pro přepravu výsadkářů. (Necrotongue)
- Castingu na roli královny Alžběty II. se zúčastnila i herečka Felicity Jones. Roli nakonec získala Claire Foy. (Streeper)
Reklama