poster

Psycho

  • USA

    Psycho

  • Československo

    Psycho

Horor / Mysteriózní / Thriller

USA, 1960, 109 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Radyo
    *****

    Jedno z vrcholných děl hororu. Skvělý námět i scénář se pod režijním vedením mistra hrůzy Hitchcocka změnil ve skutečnou filmovou lahůdku s absolutně nezapomenutelnou sprchovou scénou. Nebožtík Anthony Perkins se touhle rolí navždy stylizoval do postavy Normana Batese, nikdo si ho snad ani jinak nepamatuje.(9.6.2003)

  • dobytek
    *

    Tak tohle byl ten filmovej skvost? Tohle byl ten slavnej "horor" od Hitchcocka, kterej má právě teď (11.3. 2007) na čsfd 92% a je to 16. nejlíp hodnocenej film? - HA HA HA HA HA - No čekal jsem, že skoro 50 let starej horor už nebude mít takovej efekt, ale po přečtení všech hodnocení, který vypadaj, že hodnotící během sledování Psycha nejspíš prožívali orgasmus, jsem si řikal, že na tom filmu přecejenom asi "něco" bude a rozhodnul jsem se ho zhlédnout na vlastní bulvy. Bohužel, musim konstatovat, že na Psychu neni vůbec nic. Je to jenom 2-hodinová nuda k posrání. Kromě oný slavný scény ve sprše, která je podle mě spíš k smíchu, je celej film akorát plnej nudnejch rozhovorů o hovně a pokud to člověk vydrží a nevypne televizi, tak se tou nudou prokouše až k naivnímu a křečovitýmu finále. Herecký výkony (kromě Perkinse) ubohý, děj nudnej a napětí absolutně žádný, což je u hororu docela problém. Rozmejšlel jsem se mezi odpadem a 1 hvězdičkou, ale odpad by mi už připadal, jako kopání do mrtvol a vlastně se mi na filmu aspoň trochu líbila ta hudba. Jestli se u Psycha někdo skutečně bál, tak dost vážně pochybuju o jeho duševnim zdraví. Já teď akorát můžu litovat, že jsem se radši nedíval na Sexbombu od vedle, která běžela ve stejnej čas na jinym kanále. Moh jsem se aspoň podívat na Elishu a takhle jsem si akorát zkurvil večer. Ještě takovej dodatek... Že se někdo ohání tim, že je potřeba brát v úvahu dobu, kdy to vzniklo? Tak tomu se můžu akorát vysmát. Když vám někdo dá Trabanta, ať se v něm trochu projedete, taky ho pak budete hodnotit s ohledem na dobu vzniku, vy pokrytci??? Ano, ten Trabant = Psycho. Stejně tak, jako Trabant v dnešní době nemůže konkurovat modernim strojům, tak Psycho nemůže konkurovat současnym filmům a co se týče napětí, tak jakýkoliv sebeblbější teen-vyvražďovačce nesahá ani po kotníky. Spíš mam pocit, že v tomto případě uživatelé rozdávaj bezhlavě 5 hvězdiček jen proto, že je to ta slavná sračka od "mistra hororu" Hitchcocka. Jinak to označení "mistr hororu" je akorát k smíchu.(11.3.2007)

  • Lima
    ****

    Když jsem PSYCHO viděl na filmovce v narvaném kině, vzbuzovalo spíš smích, než zděšení. A nebyl to ten úlevný smích jako reakce na něco šokujícího, ale jako reakce na některé dnes již nechtěně úsměvné dialogy a situace ke konci filmu. Prostě doba se mění, co fungovalo před 40 a více lety, dnes už nemá takovou sílu. Oceňuji Hitchovo veliké překvapení pro nezasvěcené diváky (slavná scéna ve sprše a její zcela nečekaný důsledek) a šokující pointu. Také černobílá kamera je znamenitá, působivé jsou rovněž reálie, kde se film odehrává. Ale celkově na mě nejznámější Hitchův film hlubší stopy nezanechal. Jenom proto, že to natočil sám velký Mistr, nebudu plýtvat absolutním hodnocením :o) Z pohledu historického za pět*. Z čistě subjektivního pohledu a celkového emocionálního prožitku za slušné čtyři*.(24.8.2003)

  • sniper18
    *****

    Je to skvelý thriller od Alfreda Hitchcocka. Má dosť dobrý príbeh o sekretárke, ktorá sa v práci vďaka bohatému klientovi dostane k veľkému množstvu peňazí, no miesto prikázaného uloženia v banke sa ich rozhodne ukradnúť a uniknúť z mesta. Počas cesty sa ubytuje v malom moteli, lenže netuší, že sa tu nachádza aj psychopatický vrah. A navyše po jej stopách ide aj súkromný detektív a jej sestra s priateľom, ktorí sa o ňu boja. Spracovanie je vynikajúce, síce zápletka na prvý pohľad nepôsobí až tak výnimočne, pričom to isté som pociťoval aj pri úvode, ale keď sa už hlavná hrdinka spolu s peniazmi vyberie na cestu, na čo navyše ani netreba dlho čakať, už si ma to úplne získalo. Dej je už po celý čas nadmieru zaujímavý a nájde tu množstvo nadčasových prvkov, ktoré z tohto filmu robia výnimočné dielo aj zo súčasného hľadiska, takže mi to prišlo aj pomerne originálne a nápadité. Pôvodne som teda vôbec neočakával taký priebeh, aký som nakoniec dostal a to ma veľmi príjemne prekvapilo, takže aj nepredvídateľnosť a neustále očakávania, čo príde ďalej patria medzi hlavné klady tohto filmu. Navyše mi to príde až prekvapivo inteligentné a zaujímavosť filmu ide po celý čas len hore, takže druhá fáza, kedy sa prakticky zmenia hlavné postavy ma bavila ešte viac a celé to vyvrcholí v perfektnom finále, kedy sa už ukáže celá pravda. Čo sa týka tých hororovo ladených sekvencií, síce sú tu len tri, ale aj tak mi všetky prišlo dosť zaujímavé a kvalitne zvládnuté. Paradoxne ale práve scéna v sprche, ktorá sa stala tak kultovou ma zaujala najmenej, našiel som si tu mnoho iných scén, ktoré ma bavili omnoho viac. Herecké obsadenie je výborné, Anthony Perkins vo svojej životnej úlohe a zvládol ju prvotriedne, skvelé ženské duo, k tomu postava súkromného detektíva, šerifa a priateľa hlavnej hrdinky, tu ma bavili úplne všetci. Réžia a technická stránka sú vynikajúce, Alfred Hitchcock je nepochybne jeden z najväčších filmových talentov histórie, skvelá vizuálna stránka, perfektná atmosféra, občas mi to prišlo aj celkom napínavé a aj tá hra s diváckymi očakávaniami sa mi veľmi páčila. A určite musím pochváliť aj hudbu, tá tomu dodá ešte silnejší náboj. Keď som si Psycho púšťal prvýkrát, vedel som o ňom len to najhlavnejšie a priznám sa, ani som od neho moc nečakal, predsa len ten časový rozdiel mi v rámci žánru prišiel až moc veľký. No veľmi som sa mýlil, v tomto prípade o plnom hodnotení nemusím vôbec pochybovať, lebo je to prvotriedne zvládnutý film po všetkých stránkach, ktorý patrí medzi to najlepšie, s čím som sa v tomto žánri vôbec stretol. 87%(7.1.2014)

  • Morien
    *****

    (1001) Dodnes mám v živé paměti scénu, kdy mi moji rodiče asi jako desetileté dívence vysvětlovali, kdo je to Norman Bates, abych pochopila humornou narážku v seriálu Červený trpaslík. Dopustili se tím na mně kultovního spoileru a zároveň tím také zřejmě způsobili, že mám Psycho spojené spíše s komedií než s hororem. A na obranu mých rodičů, myslím si, že Hitch taky udělal hodně proto, aby tomu tak bylo. Protože čím jsem starší (a není to tím, že bych byla cyničtější, pokud něco, tak teď u filmů brečívám víc než zamlada), tím víc se moje percepce filmu blíží poťouchlé černé komedii. A není to jenom kvůli scéně se šéfem na přechodu. Hodně dialogu to též naznačuje. A taky to není tak, že bych se u filmu smála stylem "je to staré a hloupoučké", ale protože v tom vidím opravdickou tvůrcovu zlomyslnost a škodolibost. Naprostá krása je například kontrast Perkinsova Normana a Gavinova boyfrienda. Gavin je muž skála, panák, prkno, dřevo, který mluvou i chováním patří do starého světa (filmu). Perkins se pořád hýbe a vrství ve svém projevu spoustu druhů emocí, je nesvůj a nejistý a přece i v těch nejvypjatějších momentech uvolněně žvýká nějaké bonbóny. Dále také pokud o někom platí, že má ramena přes celá záda, tak o Perkinsovi, a kolik víc důkazů člověk potřebuje, aby ho nazval budoucností kinematografie. (A říkám to samozřejmě v době, kdy se tato budoucnost už stala, herec a já jsme byli oba naživu jenom v jeden stejný rok a v těch následujících letech jsem já měla tu smůlu, že jsem viděla i béčkové až céčkové pokračování Psycha, které si ke vší hrůze i sám režíroval.) Hudba je tak profláklá, že mám vždycky dojem, že si ji pamatuji z jiného života, ale co opravdu hodně obdivuji jsou pohyby kamery. A taky mám slabost pro to, jak Hitch neustále znejisťuje a pozměňuje, kdo je vlastně hlavní postava příběhu. Když jsem film viděla jako malá, zamilovala jsem se u něj do Perkinse. Nyní místo v mém srdci okupuje policista, který zaklepe na okno auta Marion po noci prospané na silnici a potom je její hrozivý stín. -"A man should have a hobby." ♥(12.11.2014)

  • - Cenzoři odmítali povolit do filmu scénu se splachující toaletou. Hitchcock je přemluvil, protože tvrdil, že je pro film nezbytná. (NormanBates)

  • - Součástí dvouminutové scény vraždy je i atraktivní záběr proti proudu vody ze sprchy. Hitchcock nechal vyrobit mnohonásobně zvětšené kropítko a dírky v jeho střední části nechal ucpat. (dopita)

  • - Výrok Normana Batesa (Anthony Perkins) „A boy's best friend is his mother.“ sa umiestnil na 56. mieste v rebríčku najlepších filmových hlášok, ktorý zostavil Americký filmový inštitút. (Niles)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace