
Psycho
-
Psycho
-
Psycho
-
Psycho
-
Psycho
Horor / Mysteriózní / Thriller
USA, 1960, 109 min
Režie:
Alfred HitchcockPředloha:
Robert Bloch (kniha)Scénář:
Joseph StefanoKamera:
John L. RussellHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin, Janet Leigh, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Frank Albertson, Patricia Hitchcock, Vaughn Taylor, Lurene Tuttle, John Anderson, Mort Mills, Alfred Hitchcock, Jeanette Nolan, Virginia Gregg, Ted Knight, Sam Flint, George Eldredge, Francis De Sales, Hans Moebus, Don Ross, Pat McCaffrieProducenti:
Alfred HitchcockStřih:
George TomasiniZvuk:
Waldon O. WatsonScénografie:
Robert Clatworthy, George Milo (set dekoratér)Kostýmy:
Rita RiggsPlakáty
Obsah
-
Anthony Perkins jako duševně nemocný Norman Bates. Jeho starý ponurý dům slouží jako příležitostný motel a rozhodně není místem klidného odpočinku. O tom se přesvědčí i Marion Craneová (Janet Leigh). Soukromý detektiv (Martin Balsam) a Marionina sestra (Vera Miles) se vydávají po stopách zmizelé mladé Marion. Smrtelné napětí stoupá, až nakonec vyústí ve strašný a nevyhnutelný závěr.(oficiální text distributora)
- Půvabná úřednice z malé realitní kanceláře Marion Craneová (Janet Leighová) jednoho dne podlehne pokušení, ukradne svému šéfovi čtyřicet tisíc dolarů za poslední prodej a odjede z města, aby mohla být se svým milencem Samem (John Gavin). Ubytuje se v zapadlém Batesově motelu, který najde na málo používané vedlejší silnici. Jenže než se Marion stačí vypořádat se svými pocity viny, události naberou zcela nečekaný spád. Majitelem motelu je totiž nesmělý mladík Norman Bates (Anthony Perkins), a ten skrývá veliká tajemství jak v přilehlém rodinném domě, tak především ve své duši. Marion, Sam, soukromý detektiv Arbogast (Martin Balsam) i Marionina sestra Lila (Vera Milesová) mají před sebou dobrodružství, o jaké nikdy nestáli… Dnes již klasický hororový thriller mistra napětí Alfreda Hitchcocka patří mezi nejlepší díla tohoto tvůrce. Zejména proslulá děsivá scéna v motelové sprše se zapsala do dějin kinematografie, především díky rafinované střihové skladbě a díky vynikajícímu hudebnímu doprovodu Bernarda Herrmanna. Film, natočený s relativně nízkým rozpočtem necelého milionu dolarů, byl nominován na čtyři Oscary (nejlepší režie, nejlepší herečka ve vedlejší roli – J. Leighová, nejlepší černobílá kamera a nejlepší výprava v čb. filmu). Dočkal se tří filmových i jednoho televizního pokračování, téměř doslovného stejnojmenného remaku (1998, r. Gus Van Sant) a v nedávné době i úspěšného televizního seriálu Batesův motel, jehož děj v pěti sériích líčí události před samotným Hitchcockovým filmem... Psycho vzniklo podle knihy Roberta Blocha, avšak jeho příběh je inspirován skutečnými událostmi spojenými se schizofrenickým vrahem Edem Geinem (1906–1984), jenž páchal své činy ve Wisconsinu v padesátých letech minulého století. Geinovým případem se inspirovali též tvůrci filmů Deranged (1974), Texaský masakr motorovou pilou (1974) nebo Mlčení jehňátek (1991).(Česká televize)
- Mladá žena zpronevěří svému zaměstnavateli velkou sumu peněz a prchá za svým milencem vstříc novému životu. Na útěku se zastaví v jednom osamělém motelu... Dnes už legendární Hitchcockovo PSYCHO patří zcela právem mezi klenoty světové kinematografie. Zajímavostí je, že slavná scéna ve sprše je jednou z nejvíce analyzovaných pasáží v dějinách filmu, a ač trvá jen pětačtyřicet sekund, vyžádala si celý týden natáčení a téměř osmdesát různých dekorací.(caligari)
- Poté, co Marion okrade svého šéfa o peníze, odjíždí na dlouhou cestu pryč. Pozdě večer se ubytuje v hotelu a potkává zde na první pohled sympatického majitele Normana. Když se večer Marion sprchuje, někdo ji zabije. Norman najde Marion mrtvou a obviňuje z vraždy svou matku. Aby zahladil všechny stopy, vezme tělo do auta a auto schová do jezera. Další den jde sestra Marion za jejím přítelem a shání se po ní. Nikdo z nich ale netuší, kde Marion je. Proto najmou soukromého detektiva, který vypátrá, v jakém hotelu byla, a zavolá jim. Jenže pak ho někdo zabije. Sestra a přítel Marion jedou do motelu a ubytují se jako manželé. Mezitím, co ho přítel Marion zaměstnává, jde sestra do domu, kde bydlí Norman. Když Norman zjistí, kde sestra je, omráčí přítele Marion a utíká do domu. Sestra Marion objeví kostru Normanovy matky. Najednou se za ní objeví postava s nožem a chce ji zabít.(uprchlice)
- Marion Crane (Janet Leigh) ukradne čtyřicet tisíc dolarů, aby mohla začít žít nový život se svým milencem Samme Loomisem (John Gavin). Pak se rozhodne, že peníze vrátí, ale ve sprše zapadlého motelu ji někdo zavaraždí. Majitel motelu Norman Bates (Anthony Perkins), amatérský preparátor, se domnívá, že za její smrt je zodpvědná jeho duševně nemocná matka, takže naloží vše, včetně peněz, do Marionina auta, a utopí ho v nedalekém močále. Když Marionina sestra Lila (Vera Miles) a Sam pátrají po Marion, objeví se soukromý detektiv Milton Arbogast (Martgin Balsam).(Charlotte Chandler: Vždyť je to jen film)
- Marion Craneová, sekretárka z Phoenixu, chce zmeniť svoj život. Jej najväčšou túžbou je zanechať stereotypnú prácu a začať nanovo s milencom Samom Loomisom. To však nie je jednoduché, pretože Sam má finančné záväzky voči bývalej manželke. Marion preto spreneverí značnú finančnú čiastku z realitnej kancelárie, v ktorej pracuje, a vydá sa za Samom do Kalifornie. Na úteku po dlhej jazde nájde útočisko pred búrkou v opustenom moteli, ktorý vlastnia matka a syn Batesovci. Po Marion pátra nielen polícia, ale aj jej sestra a súkromný detektív Milton Arbogast. Spolu odhaľujú hrozivé okolnosti Marioninho zmiznutia aj smrteľné tajomstvá, ktoré skrýva starý ponurý dom a opustený motel vedený duševne narušeným Normanom Batesom.(oficiální text distributora)
-
Photo © 1960 Paramount Pictures
-
- Drobnou roličku zatýkajícího důstojníka si zahrál Ted Knight, o mnoho let později známější jako zženštilý hlasatel z televizního seriálu The Mary Tyler Moore Show. (Wences)
-
- Spolupracovnice v kanceláři je Patricia Hitchcock, dcera Alfreda Hitchcocka. (M.B)
-
- Filosof Slavoj Žižek tvrdí, že postava Normana (Anthony Perkins) zachycuje všechny tři složky osobnosti, a to právě jako patra domu. V prvním patře, kde žije jeho matka, je jeho superego, v přízemí jeho ego a ve sklepě jeho id. (Daewiik)
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
Premiéry
Mládeži přístupný
![]() |
15.01.2009 AČFK |
---|---|
![]() |
10.09.2009 ASFK |
![]() |
08.09.1960 Paramount Pictures |
![]() |
01.11.2004 Universal |
![]() |
06.12.2010 Bontonfilm |
![]() |
09.09.2020 Magic Box |
Související
- Batesův motel (TV seriál) (2013)
- Psycho (1998)
- Psycho IV: Začátek (TV film) (1990)
- Bates Motel (TV film) (1987)
- Psycho 3 (1986)
- Psycho II (1983)
Podobné
- Masakr v hotelu Mountaintop (1983)
- Oblečen na zabíjení (1980)
Tagy
vražda,
podle knihy,
smrt,
černobílý film,
strach,
matka,
detektiv,
sériový vrah,
slasher,
dům,
zloděj,
neo-noir,
loupež,
mrtvola,
schizofrenie,
motel
Morien
(1001) Dodnes mám v živé paměti scénu, kdy mi moji rodiče asi jako desetileté dívence vysvětlovali, kdo je to Norman Bates, abych pochopila humornou narážku v seriálu Červený trpaslík. Dopustili se tím na mně kultovního spoileru a zároveň tím také zřejmě způsobili, že mám Psycho spojené spíše s komedií než s hororem. A na obranu mých rodičů, myslím si, že Hitch taky udělal hodně proto, aby tomu tak bylo. Protože čím jsem starší (a není to tím, že bych byla cyničtější, pokud něco, tak teď u filmů brečívám víc než zamlada), tím víc se moje percepce filmu blíží poťouchlé černé komedii. A není to jenom kvůli scéně se šéfem na přechodu. Hodně dialogu to též naznačuje. A taky to není tak, že bych se u filmu smála stylem "je to staré a hloupoučké", ale protože v tom vidím opravdickou tvůrcovu zlomyslnost a škodolibost. Naprostá krása je například kontrast Perkinsova Normana a Gavinova boyfrienda. Gavin je muž skála, panák, prkno, dřevo, který mluvou i chováním patří do starého světa (filmu). Perkins se pořád hýbe a vrství ve svém projevu spoustu druhů emocí, je nesvůj a nejistý a přece i v těch nejvypjatějších momentech uvolněně žvýká nějaké bonbóny. Dále také pokud o někom platí, že má ramena přes celá záda, tak o Perkinsovi, a kolik víc důkazů člověk potřebuje, aby ho nazval budoucností kinematografie. (A říkám to samozřejmě v době, kdy se tato budoucnost už stala, herec a já jsme byli oba naživu jenom v jeden stejný rok a v těch následujících letech jsem já měla tu smůlu, že jsem viděla i béčkové až céčkové pokračování Psycha, které si ke vší hrůze i sám režíroval.) Hudba je tak profláklá, že mám vždycky dojem, že si ji pamatuji z jiného života, ale co opravdu hodně obdivuji jsou pohyby kamery. A taky mám slabost pro to, jak Hitch neustále znejisťuje a pozměňuje, kdo je vlastně hlavní postava příběhu. Když jsem film viděla jako malá, zamilovala jsem se u něj do Perkinse. Nyní místo v mém srdci okupuje policista, který zaklepe na okno auta Marion po noci prospané na silnici a potom je její hrozivý stín. -"A man should have a hobby." ♥(12.11.2014)
cheyene
Kdybych neměl u tohoto kultovního snímku dát plné hodnocení, tak už asi u žádného jiného filmu. Hitchcock si pro diváka připravil v podstatě pikantní kriminální příběh, který opepřil geniální hororovou atmosférou, jež nachází bezchybnou podporu ve složce hudební, scénické a režijní. Scény jsou vskutku mistrovsky zaranžované, napětí má gradující tendenci a finální scéna je opravdovým zážitkem. Sečteno a podtrženo: 5* jako vyšitých, Hitchcock je mistr! Bravo!(19.12.2009)
dobytek
Tak tohle byl ten filmovej skvost? Tohle byl ten slavnej "horor" od Hitchcocka, kterej má právě teď (11.3. 2007) na čsfd 92% a je to 16. nejlíp hodnocenej film? - HA HA HA HA HA - No čekal jsem, že skoro 50 let starej horor už nebude mít takovej efekt, ale po přečtení všech hodnocení, který vypadaj, že hodnotící během sledování Psycha nejspíš prožívali orgasmus, jsem si řikal, že na tom filmu přecejenom asi "něco" bude a rozhodnul jsem se ho zhlédnout na vlastní bulvy. Bohužel, musim konstatovat, že na Psychu neni vůbec nic. Je to jenom 2-hodinová nuda k posrání. Kromě oný slavný scény ve sprše, která je podle mě spíš k smíchu, je celej film akorát plnej nudnejch rozhovorů o hovně a pokud to člověk vydrží a nevypne televizi, tak se tou nudou prokouše až k naivnímu a křečovitýmu finále. Herecký výkony (kromě Perkinse) ubohý, děj nudnej a napětí absolutně žádný, což je u hororu docela problém. Rozmejšlel jsem se mezi odpadem a 1 hvězdičkou, ale odpad by mi už připadal, jako kopání do mrtvol a vlastně se mi na filmu aspoň trochu líbila ta hudba. Jestli se u Psycha někdo skutečně bál, tak dost vážně pochybuju o jeho duševnim zdraví. Já teď akorát můžu litovat, že jsem se radši nedíval na Sexbombu od vedle, která běžela ve stejnej čas na jinym kanále. Moh jsem se aspoň podívat na Elishu a takhle jsem si akorát zkurvil večer. Ještě takovej dodatek... Že se někdo ohání tim, že je potřeba brát v úvahu dobu, kdy to vzniklo? Tak tomu se můžu akorát vysmát. Když vám někdo dá Trabanta, ať se v něm trochu projedete, taky ho pak budete hodnotit s ohledem na dobu vzniku, vy pokrytci??? Ano, ten Trabant = Psycho. Stejně tak, jako Trabant v dnešní době nemůže konkurovat modernim strojům, tak Psycho nemůže konkurovat současnym filmům a co se týče napětí, tak jakýkoliv sebeblbější teen-vyvražďovačce nesahá ani po kotníky. Spíš mam pocit, že v tomto případě uživatelé rozdávaj bezhlavě 5 hvězdiček jen proto, že je to ta slavná sračka od "mistra hororu" Hitchcocka. Jinak to označení "mistr hororu" je akorát k smíchu.(11.3.2007)
Divočák
V podstatě se vším souhlasím s Limou. Film má vynikající hudbu, napětí by se dalo krájet, ale pro dnešního diváka už je to opravdu přežité. To co fungovalo tehdy působí dneska už trochu směšně a holka, která riskuje svůj život a kariéru pro 40 000 dolarů a jako nejlepší řešení pro útěk jí připadne cesta napříč Amerikou, je jenom jeden z mnoha příkladů.(12.3.2006)
Gilmour93
„A boy´s best friend is his mother.“ Ví to školní ředitel Seymour Skinner, ví to i moteliér se zálibou v taxidermii Norman Bates.. Trojbradému mistru hrůzy lze vyčíst jen dvě věci a to sice doslovný závěr s psychologickým rozborem pachatelky a taky nedostatečné ocenění práce Bernarda Herrmanna, když tvrdil, že účinnost Psycha má z 33% na svědomí hudba. Já bych to viděl nejmíň na 51%..(12.11.2009)