poster

Srdce temnoty: režisérská apokalypsa (festivalový název)

  • USA

    Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

  • Slovensko

    Srdce temnoty: režisérska apokalypsa

  • Kanada

    Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

  • Austrálie

    Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

  • Velká Británie

    Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse

Dokumentární

USA, 1991, 96 min

Komentáře uživatelů k filmu (44)

  • Slasher
    ****

    Zákulisní příběh jednoho z nejvíc ceněných filmů všech dob ho dělá ještě o chlup šílenějším a odkrývá jako jedno velký riziko. Adaptaci díla J. Conrada, která se málem dočkala vize od jmen jako Welles či Lucas, nakonec jako “idiodyssey” převzal úspěchem opojený, ambiciózní a nezastavitelný Coppola. Ten pak čelil všem možným stressům a děsům, failu pozérství, proces vyžadoval neustálý krizový management, pro mnohé účastněné bylo natáčení APOCALYPSE NOW (neboli APOCALYPSE WHEN?) svým způsobem i prožitím si postav a děje. A jste-li geek anebo ne, tohle je rozhodně ten film o filmu, co stojí za to promítnout si po filmu (před případnou přeprojekcí). ”I tell you from the bottom of my heart that we are making a bad film. This film is a $20 million disaster. Why won’t anyone believe me?”(27.2.2018)

  • Matty
    *****

    Mimořádná přitažlivost tohoto dokumentu není dána jenom spletitými okolnostmi vzniku Apokalypsy, ale také výrazným osobním vkladem Coppolovy manželky Eleanor. Její otevřený komentář si krom maniakálních proporcí celého projektu všímá také čehosi znepokojujícího na Coppolovi samotném. Objevování temných zákoutí duše po vzoru Conradova Srdce temnoty, přítomného zde také díky ukázkám čtených jiným sebevědomým tvůrcem, Orsonem Wellesem, je možná ještě působivější než v případě Apokalypsy, kde autentický civilní nádech chyběl. K diskuzi nad dokumentaristickou etikou vybízí použití nahrávek pořízených bez Coppolova vědomí. Právě ony ovšem nejlépe poukazují na víru v neohrozitelnost „náčelnické“ pozice režiséra, již Coppola propadnul a neplánovaně tím napodobil plukovníka Kurtze. Člověk se až diví, že vypjaté natáčení neskončilo rituální vraždou. Velmi vážně pojatý dokument odlehčuje lehce přibarvené vyprávění Johna Miliuse a pár stěží uvěřitelných historek, které dokazují, že sebevětší množství drog a alkoholu nemusí být při natáčení nutně překážkou. Pohnutý vznik Apokalypsy ostatně vyvrací celou řadu mýtů, například ten o herci coby nejdůležitější osobě na place (s odůvodněním, že ho po týdnu natáčení nemůžete vyhodit). Harvey Keitel by mohl vyprávět. 90%(26.9.2009)

  • T2

    Rozpočet $-miliónovTržby USA $1,318,449Tržby Celosvetovo $-(29.6.2009)

  • tron
    ***

    „Postupne sme zošaleli.“ Temný dokument o jednom z najšialenejších nakrúcaní vštekých dôb (snáď nepreháňam, ale faktom je, že to, čo zažil Coppola v džungli, bolo ozaj absolútne stresujúce). Tento dokument to parádne ukazuje, vrátane dobových záberov (tých je vlastne najviac, asi 80 – 90% minutáže). Je to zaujímavé sledovať, ale určite muselo byť peklom byť vtedy s Coppolom v džungli. Dosť ma zaskočil Marlon Brando, ktorý z toho vychádza ako pekný ko*ot. Coppola mi nikdy nebol nejako zvlášť sympatický ako človek (ale ako režisér robil skvelé filmy). No aby mu pri všetkých tých jeho hrozných problémoch ešte na pľaci dupkal nožičkou rozmaznaný hollywoodsky magor, ktorý od radosti nevie, ako sprotiviť ľuďom život a pritom nie je schopný ani len sa poriadne naučiť text, tak to je sila. Byť na režisérovom mieste, brnknem Wernerovi Herzogovi, aby skočil na návštevu. Herzog to s obdobným pošukom Klausom Kinskím svojho času vo Fitzcarralde vyriešil veľmi rýchlo. Búchačkou. Fakt. Som veľmi zvedavý, či by aj potom bol Brando taký frajer. Ale myslím si, že odpoveď poznáme.(9.9.2018)

  • xxmartinxx
    ****

    Že fascinaci sebou samým propadá Coppola, je pochopitelné. Ale že jí propadá i tenhle dokument, je trochu na škodu. Nevidím tu žádné poodhalování, žádné osobní náhledy - jde o zobrazení neutuchající úcty k Apokalypse. Jistě se na to skvěle kouká, ale trochu mě to při pověsti Srdcí temnoty zklamalo. Břímě snů je o stupeň lepší.(19.7.2013)

  • 3DD!3
    *****

    Komplexní náhled na jedno z nejděsivějších a zároveň nejpůsobivějších filmových natáčení. Tvorba té doby ještě byla nejen uměním ale i hrůzou. Hrůzou, která se odrazila v Apokalypse. - Fosfor a napalm vůbec nebudí strach, ale podívat se do zvrácené mysli, která je pod povrchem všech lidských bytostí a říct: „Přijímám tě. Dokonce tě miluji, protože jsi mojí součástí. Jsi prodloužením mě samého." - Cože? (25.2.2015)

  • sepp
    *****

    vynikajici a vserikajici dokument o krkolomnem a jedinecnem vzniku jednoho z nejvetsich klenotu stribrneho platna. Opravdova reziserska apokalypsa!(10.4.2004)

  • Indiana
    ****

    Coppola je husťák, že to za těhle podmínek dokázal ustát a dokončit a cvalíkatej a arogantní Brando by od něj zasloužil dostat pořádně na kasu.(9.3.2015)

  • lamps
    *****

    Každý fanoušek ví, že Apokalypsa nevznikala snadno. Problémy dané již okázalostí a náročnými filozofickými přesahy námětu ještě zvýrazňovaly přírodní podmínky, občanská válka zuřící nedaleko natáčecích lokací, hvězdné manýry Marlona Branda, infarkt Martina Sheena a především neústupná osobnost režiséra Coppoli, který si v průběhu 238 dní trvajícího natáčení prošel svou vlastní filmařskou i duševní apokalypsou. Dokument výborně zachycuje všechny zmíněné aspekty problémovosti, přičemž je ozvláštňující osobním přístupem hlavního vypravěče, Coppolovy manželky Eleonor, která manželův pád na pokraj zoufalství a neustálých pochybností sledovala dennodenně z první řady a zasloužila se tak o ohromnou autenticitu celého projektu, jenž je dodnes nejvýmluvnější studií diktátorského a zároveň desítkami vnějších i vnitřních faktorů podmíněného režisérského řemesla. A jelikož je Apocalypse Now jedním z nejlepších filmů všech dob, výpovědní hodnota dokumentu se automaticky zdvojnásobuje...(19.10.2016)

  • HAL
    *****

    Memento Nového Hollywoodu. Memento jeho bezmezné geniality, i memento jeho nevyhnutelného pádu.(7.10.2014)

  • nascendi

    Mimoriadne zaujímavý a užitočný film o filme. O filme s veľkým F, ktorého nakrúcanie bolo v niektorých momentoch porovnateľne dramatické, ako to, čo sa nakoniec objavilo na plátne. Momenty z nakrúcania i rozhovory a vyjadrenia sú veľmi cenným príspevkom k pochopeniu tohto gigantického diela, odhaľujú hľadanie, improvizáciu, prirodzený výber z niekoľkých možností a celý proces umeleckej tvorby. V tomto prípade až ľutujem, že odmietam hodnotiť dokumentárne filmy.(7.9.2018)

  • jojinecko
    *****

    Apocalypse Now nebolo len zjavným aj metaforickým peklom Vietnamu a ľudskej individuality, viac krát som si pri pozeraní filmu vravel, že toto môže natočiť len génius/šialenec. Hearts of Darkness nám odkrýva postupne Coppolovu posadnutosť, pochyby, šialenstvo, suicidálne tendencie a hlavne vášeň (alebo aj to aká veľká sviňa vedel byť Marlon Brando:). Neuveriteľne zaujímavé scénky, ktoré ozrejmujú problematické natáčanie, celkový backround tohto veľdiela a vytvárajú tak hodnotný "doplnok" k filmu samotnému.(20.12.2010)

  • Chrustyn
    ***

    Nestandardní dokument o vysilujícím natáčení, jednoho z nejlepších válečných snímků všech dob (Apokalypsa). Film ukazuje, psychické vyčerpání samotného režiséra i nehostinné podmínky při natáčení.(9.8.2013)

  • dopitak
    **

    Jeden ze dvou dokumentů promítaných na letošním Visions of light představil v lektorském úvodu divadelní režisér M. T. Růžička. Všichni předešlí festivaloví lektoři dokázali promítání obohatit, režisér Růžička se hned v úvodu hrdě přiznal, že se na svou řeč v podobě výpisků či taháku nepřipravoval, a to plamennější a živelnější (ale rozhodně zajímavý) byl jeho projev. V jednom však neměl pravdu, film Apokalypsa po tomhle dokumentu určitě vidět nemusím. Visions of light 2011, 11. listopadu(12.11.2011)

  • poz3n
    ****

    Hodně zajímavá kombinace behind the scenes dokumentu a ve své podstatě domácího rodinného videa (no co tak budu natáčet, když je můj manžel režisér, zrovna jsem na place Apokalypsy a mám v ruce kameru). Sledovat štáb, kterak kopíruje děsivou cestu hlavního hrdiny do nitra džungle a sama sebe je dost zvláštní podívaná a brzy vám bude jasné, že tohle natáčení stálo za to. 8/10(5.4.2017)

  • Anderton
    ****

    Na to, aké historky sme počuli o nakrúcaní tohoto legendárneho filmu sa mi zdá dokument o tomto "pekle" na Filipínach až príliš krotký. Ale zmyslom samozrejme nebolo hľadať v archívoch záznamy, kde sa herci pod vplyvom LSD naháňajú nahí so samopalmi v noci v pralese a tak podobne. Dozvieme sa toho pomerne dosť, napríklad aj to, že Fishburneov kamoš sa vrátil z Vietnamu, kde sa mu páčilo a odvtedy stále iba húli. Osobne ma dostali zábery z nakrúcania z Kurtzovho brlohu, napríklad aranžovanie scén s odťatými hlavami. No a chýbalo mi trochu toho pozlátka v podobe toho, ako film prijala kritika a obecenstvo a aké to bolo pre všetkých nakoniec veľké víťazstvo...A ide o popretie tvrdenia, či skôr výnimku potvrdzujúcu pravidlo, že dobrý film musí mať už v scenári napísaný definitívny koniec príbehu.(10.9.2018)

  • curunir
    ****

    ,,FILM, KTORÝ FRANCIS ROBÍ, JE METAFOROU CESTY DO VNÚTRA ČLOVEKA." __ Aj napriek rôznym zaujímavostiam, ktoré sa dnes dajú o nakrúcaní filmov vypátrať, je Coppolova režisérska apokalypsa skvelým spätným exkurzom do - na všetkých frontoch - nesmierne náročného nakrúcania, ktoré bolo napokon dotiahnuté do úspešného konca a dočkalo sa náležitých ocenení. Iba ma prekvapuje, ako viac menej prvoplánovo (najmä v záverečnej strihovej sekvencii samotného filmu), ukončil Coppola záver, keď sa ním už toľko zaoberal. (218. hodnotenie, 26. komentár k filmu)(22.3.2015)

  • Revanx

    Jeden z 1001 filmů, které musíte vidět, než umřete.(22.2.2009)

  • erased
    *****

    Jakoby i sama o sobě nebyla Apokalypsa jeden z nejtemnějších filmů vůbec, tento dokument mu ještě přidává. Džungle zůstává, rokenrolová válka se proměnila ve válku filmovou a Coppola se stal novým kandidátem na nejlepší ztvárnění Kurtze. V mnohém celé šílenství připomíná Herzogovo Fitzcarraldo, respektive dokument Burden of Dreams. I v tomto případě jsou problémy spojené s natáčením a historky zúčastněných pouze pozadím pro psychologický vývoj režiséra ve vrcholném tvůrčím období. A stejně jako Apokalypsu, i tento dokument dokonale shrnuje ta otřepaná epifanie Kurtzových posledních slov.(30.7.2012)

  • ledzepfan
    ****

    Pokud jde o zápas filmaře s dravostí přírody, tak za mě to pořád s přehledem vede Herzog. Ale Coppola si evidentně taky užil svoje :)(19.6.2017)

  • wipeout
    *****

    "Horror...Horor...you must make a friend of horror, horror and mental terror are your friends or they are enemies to be feared." Copola sa odhodlal na cestu tejto zvrátenej aliancie naháňajúcej strach. "Never get out of the boat, godfucking right, unless you want to take all the way down." Vystúpil z lode pohodlnej pásovej priemyselnej produkcie Hollywoodu a vstúpil do ťažkej smrťou zapáchajúcej ďžungle kreatívneho procesu:hranice zábran odbúravajúceho elektrizujúceho oparu,postupujúc stále ďalej po britve vlastného nespútaného šialenstva, inšpirujúceho k tej pravej nezaškatulkovateľnej filmárčine, schopnej hýbať ľudskými životmi. Toto vše zachytáva tento kultový dokument o ešte kultovejšom filme. A na záver ešte zopár slov z úst samotného Copolu:" To me the great hope is, that now with the new 8mm recorder, people who normaly wouldn't make movies, are gonna be making them. One day some little fat girl from Ohaio is gona be the new Mozart, she will make a beautifuel film with her fathers camera recorder, and for once this whole so called "profesionalism" of the movies will be destroyed, forever! And the movie will become and artform."(19.6.2007)

<< předchozí 1 2 3
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace