Reklama

Reklama

Srdce temnoty: režisérská apokalypsa

(festivalový název)
  • USA Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse (více)

Obsahy(1)

Dokument o udalostiach pri nakrúcaní filmu "Apocalypse Now", o Coppolovom boji s prírodou, vládou, hercami a samým sebou. Obsahuje aj filmy tajne nakrútené Elanor Coppolovou, Francisovou manželkou. (matriosa)

Recenze (59)

Matty 

všechny recenze uživatele

Mimořádná přitažlivost tohoto dokumentu není dána jenom spletitými okolnostmi vzniku Apokalypsy, ale také výrazným osobním vkladem Coppolovy manželky Eleanor. Její otevřený komentář si krom maniakálních proporcí celého projektu všímá také čehosi znepokojujícího na Coppolovi samotném. Objevování temných zákoutí duše po vzoru Conradova Srdce temnoty, přítomného zde také díky ukázkám čtených jiným sebevědomým tvůrcem, Orsonem Wellesem, je možná ještě působivější než v případě Apokalypsy, kde autentický civilní nádech chyběl. K diskuzi nad dokumentaristickou etikou vybízí použití nahrávek pořízených bez Coppolova vědomí. Právě ony ovšem nejlépe poukazují na víru v neohrozitelnost „náčelnické“ pozice režiséra, již Coppola propadnul a neplánovaně tím napodobil plukovníka Kurtze. Člověk se až diví, že vypjaté natáčení neskončilo rituální vraždou. Velmi vážně pojatý dokument odlehčuje lehce přibarvené vyprávění Johna Miliuse a pár stěží uvěřitelných historek, které dokazují, že sebevětší množství drog a alkoholu nemusí být při natáčení nutně překážkou. Pohnutý vznik Apokalypsy ostatně vyvrací celou řadu mýtů, například ten o herci coby nejdůležitější osobě na place (s odůvodněním, že ho po týdnu natáčení nemůžete vyhodit). Harvey Keitel by mohl vyprávět. 90% ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Postupne sme zošaleli.“ Temný dokument o jednom z najšialenejších nakrúcaní všetkých dôb (snáď nepreháňam, ale faktom je, že to, čo zažil Coppola v džungli, bolo ozaj absolútne stresujúce). Tento dokument to parádne ukazuje, vrátane dobových záberov (tých je vlastne najviac, asi 80 – 90% minutáže). Je to zaujímavé sledovať, ale určite muselo byť peklom byť vtedy s Coppolom v džungli. Dosť ma zaskočil Marlon Brando, ktorý z toho vychádza ako pekný ko*ot. Coppola mi nikdy nebol nejako zvlášť sympatický ako človek (ale ako režisér robil skvelé filmy). No aby mu pri všetkých tých jeho hrozných problémoch ešte na pľaci dupkal nožičkou rozmaznaný hollywoodsky magor, ktorý od radosti nevie, ako sprotiviť ľuďom život a pritom nie je schopný ani len sa poriadne naučiť text, tak to je sila. Byť na režisérovom mieste, brnknem Wernerovi Herzogovi, aby skočil na návštevu. Herzog to s obdobným pošukom Klausom Kinskím svojho času vo Fitzcarralde vyriešil veľmi rýchlo. Búchačkou. Fakt. Som veľmi zvedavý, či by aj potom bol Brando taký frajer. Ale myslím si, že odpoveď poznáme. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Zákulisní příběh jednoho z nejvíc ceněných filmů všech dob ho dělá ještě o chlup šílenějším a odkrývá jako jedno velký riziko. Adaptaci díla J. Conrada, která se málem dočkala vize od jmen jako Welles či Lucas, nakonec jako “idiodyssey” převzal úspěchem opojený, ambiciózní a nezastavitelný Coppola. Ten pak čelil všem možným stressům a děsům, failu pozérství, proces vyžadoval neustálý krizový management, pro mnohé účastněné bylo natáčení APOCALYPSE NOW (neboli APOCALYPSE WHEN?) svým způsobem i prožitím si postav a děje. A jste-li geek anebo ne, tohle je rozhodně ten film o filmu, co stojí za to promítnout si po filmu (před případnou přeprojekcí). ”I tell you from the bottom of my heart that we are making a bad film. This film is a $20 million disaster. Why won’t anyone believe me?” ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Že fascinaci sebou samým propadá Coppola, je pochopitelné. Ale že jí propadá i tenhle dokument, je trochu na škodu. Nevidím tu žádné poodhalování, žádné osobní náhledy - jde o zobrazení neutuchající úcty k Apokalypse. Jistě se na to skvěle kouká, ale trochu mě to při pověsti Srdcí temnoty zklamalo. Břímě snů je o stupeň lepší. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Coppolova „Idiodyssey“, při které putoval do vlastního nitra tak hluboko, že by nejraději vodního buvola Marlona naporcoval sám. Všechno to frflání beru s rezervou, protože sebeočista ještě nikomu neuškodila a Francis nakonec ucítil ve vzduchu tu vůni…vítězství.. ()

3DD!3 

všechny recenze uživatele

Komplexní náhled na jedno z nejděsivějších a zároveň nejpůsobivějších filmových natáčení. Tvorba té doby ještě byla nejen uměním ale i hrůzou. Hrůzou, která se odrazila v Apokalypse. - Fosfor a napalm vůbec nebudí strach, ale podívat se do zvrácené mysli, která je pod povrchem všech lidských bytostí a říct: „Přijímám tě. Dokonce tě miluji, protože jsi mojí součástí. Jsi prodloužením mě samého." - Cože? ()

sepp 

všechny recenze uživatele

vynikajici a vserikajici dokument o krkolomnem a jedinecnem vzniku jednoho z nejvetsich klenotu stribrneho platna. Opravdova reziserska apokalypsa! ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Každý fanoušek ví, že Apokalypsa nevznikala snadno. Problémy dané již okázalostí a náročnými filozofickými přesahy námětu ještě zvýrazňovaly přírodní podmínky, občanská válka zuřící nedaleko natáčecích lokací, hvězdné manýry Marlona Branda, infarkt Martina Sheena a především neústupná osobnost režiséra Coppoli, který si v průběhu 238 dní trvajícího natáčení prošel svou vlastní filmařskou i duševní apokalypsou. Dokument výborně zachycuje všechny zmíněné aspekty problémovosti, přičemž je ozvláštňující osobním přístupem hlavního vypravěče, Coppolovy manželky Eleonor, která manželův pád na pokraj zoufalství a neustálých pochybností sledovala dennodenně z první řady a zasloužila se tak o ohromnou autenticitu celého projektu, jenž je dodnes nejvýmluvnější studií diktátorského a zároveň desítkami vnějších i vnitřních faktorů podmíněného režisérského řemesla. A jelikož je Apocalypse Now jedním z nejlepších filmů všech dob, výpovědní hodnota dokumentu se automaticky zdvojnásobuje... ()

Indiana 

všechny recenze uživatele

Coppola je husťák, že to za těhle podmínek dokázal ustát a dokončit a cvalíkatej a arogantní Brando by od něj zasloužil dostat pořádně na kasu. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na to, aké historky sme počuli o nakrúcaní tohoto legendárneho filmu sa mi zdá dokument o tomto "pekle" na Filipínach až príliš krotký. Ale zmyslom samozrejme nebolo hľadať v archívoch záznamy, kde sa herci pod vplyvom LSD naháňajú nahí so samopalmi v noci v pralese a tak podobne. Dozvieme sa toho pomerne dosť, napríklad aj to, že Fishburneov kamoš sa vrátil z Vietnamu, kde sa mu páčilo a odvtedy stále iba húli. Osobne ma dostali zábery z nakrúcania z Kurtzovho brlohu, napríklad aranžovanie scén s odťatými hlavami. No a chýbalo mi trochu toho pozlátka v podobe toho, ako film prijala kritika a obecenstvo a aké to bolo pre všetkých nakoniec veľké víťazstvo...A ide o popretie tvrdenia, či skôr výnimku potvrdzujúcu pravidlo, že dobrý film musí mať už v scenári napísaný definitívny koniec príbehu. ()

nascendi

všechny recenze uživatele

Mimoriadne zaujímavý a užitočný film o filme. O filme s veľkým F, ktorého nakrúcanie bolo v niektorých momentoch porovnateľne dramatické, ako to, čo sa nakoniec objavilo na plátne. Momenty z nakrúcania i rozhovory a vyjadrenia sú veľmi cenným príspevkom k pochopeniu tohto gigantického diela, odhaľujú hľadanie, improvizáciu, prirodzený výber z niekoľkých možností a celý proces umeleckej tvorby. V tomto prípade až ľutujem, že odmietam hodnotiť dokumentárne filmy. ()

nash. 

všechny recenze uživatele

Znepokojivý dokument, který dává filmu Apokalypsa další nový rozměr. A to nejen šílenstvím, které tu nenápadně prosakuje za dobovými záběry, Coppolovou zpovědí a komentáři jeho ženy Eleanor, která to vše nejen sledovala z první řady, ale přímo se toho všho učastnila. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Jeden ze dvou dokumentů promítaných na letošním Visions of light představil v lektorském úvodu divadelní režisér M. T. Růžička. Všichni předešlí festivaloví lektoři dokázali promítání obohatit, režisér Růžička se hned v úvodu hrdě přiznal, že se na svou řeč v podobě výpisků či taháku nepřipravoval, a to plamennější a živelnější (ale rozhodně zajímavý) byl jeho projev. V jednom však neměl pravdu, film Apokalypsa po tomhle dokumentu určitě vidět nemusím. Visions of light 2011, 11. listopadu ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Nestandardní dokument o vysilujícím natáčení, jednoho z nejlepších válečných snímků všech dob (Apokalypsa). Film ukazuje, psychické vyčerpání samotného režiséra i nehostinné podmínky při natáčení. ()

classic 

všechny recenze uživatele

FRANCIS FORD COPPOLA a jeho žena ELENOR o nakrúcaní extrémne náročného filmu APOCALYPSE NOW na Filipínach v klasickom,známom ako Francisovi šibalo,t.j celý štáb bol na pokraji síl,či boje s veternými mlynmi dokončiť Coppolov najnáročnejší film v jeho kariére,a ja vidím jeden z najlepších filmov o filme,kde film versus nakrúcanie majú veľmi veľa spoločného...Odporúčam nahliadnuť do zákulisia projektu,z ktorého vychádza fascinujúci film ako celok,ale čo sa muselo preto urobiť,je už iná vec... ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Apocalypse Now nebolo len zjavným aj metaforickým peklom Vietnamu a ľudskej individuality, viac krát som si pri pozeraní filmu vravel, že toto môže natočiť len génius/šialenec. Hearts of Darkness nám odkrýva postupne Coppolovu posadnutosť, pochyby, šialenstvo, suicidálne tendencie a hlavne vášeň (alebo aj to aká veľká sviňa vedel byť Marlon Brando:). Neuveriteľne zaujímavé scénky, ktoré ozrejmujú problematické natáčanie, celkový backround tohto veľdiela a vytvárajú tak hodnotný "doplnok" k filmu samotnému. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavá kombinace behind the scenes dokumentu a ve své podstatě domácího rodinného videa (no co tak budu natáčet, když je můj manžel režisér, zrovna jsem na place Apokalypsy a mám v ruce kameru). Sledovat štáb, kterak kopíruje děsivou cestu hlavního hrdiny do nitra džungle a sama sebe je dost zvláštní podívaná a brzy vám bude jasné, že tohle natáčení stálo za to. 8/10 ()

Reklama

Reklama