Reklama

Reklama

Mladá žena se vášnivě zamiluje do bohatého, nedávno ovdovělého šlechtice Maxima de Wintera. Po brzké svatbě odjíždí na jeho panství, kde společně žijí na zámku Manderley. Na láskyplný vztah novomanželů však padá všudypřítomný stín první de Winterovy manželky Rebeky, která zahynula za zvláštních okolností. Dům je naplněn jakýmsi nevyslovitelným napětím a stísňující atmosférou, která na novomanželku padá doslova na každém kroku. Ta je také přesvědčena, že manžel na krásnou Rebeku neustále vzpomíná, a proto jí není schopen věnovat potřebnou pozornost a cit... Příběh napsala spisovatelka Daphne du Maurierová a do filmové podoby převedl slavný režisér Alfred Hitchcock (jenž stejně úspěšně natočil i její romány Hospoda Jamaika, Ptáci). Děj je soustředěn na starém šlechtickém sídle, kde výprava, nasvícení interiéru a důmyslná kamera (zachycující například v jediném záběru hlavní hrdinku a nehybný obličej postavy, která jí nahání strach) přispívají k stupňování napětí. Roli Maxima de Wintera ztvárnil Laurence Olivier, jeho novomanželku představuje Joan Fontaineová, hospodyni Danversovou hraje Judith Andersonová. Film v roce 1941 získal dva Oscary: za nejlepší černobílou kameru (George Barnes) a jako nejlepší film (producent David O. Selznick). (Česká televize)

(více)

Recenze (223)

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Rebecca je film, kterému trochu podráží nohy první půlka, jaksi literátská a nedostatečně zásobená informacemi - ty se nahrnou až v půlce druhé, zbytečně kvapně, řekl bych. Malinko neústrojně také působí s tím související rychlý přechod od mysteriózního psychologického dramatu k detektivce. Jinak jde ale o solidní thriller se slušnou atmosférou a cílevědomě udržovaným napětím. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Mrtvou a živou jsem si pro sebe rozdělil na dvě poloviny. První má pěknou tísnivou atmosféru a fantastickou kameru, trochu to akorát ruší lehce pošahaná a permanentně dětinsky vytřeštěná Joan Fontaine, kterou příjemně kompenzuje sošně upjatá Judith Anderson. Druhá polovina ubírá na atmosféře, zato se tu o mnoho víc děje, ovšem náběh na solidní vývoj završuje poměrně fádní závěr. Nicméně, jako celek velmi dobré. ()

Terva 

všechny recenze uživatele

Ocenění: Oscar 1940 - kamera (ČB), film; nominace: hlavní herec (L. Olivier), hlavní herečka (J. Fontaine), vedlejší herečka (J. Anderson), výprava (ČB), režie, zvláštní efekty, střih, hudba, scénář. Celkem slabé. ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Nejako nemôžem prísť na chuť filmom maestra Hitchcocka. Zrejme to bude kvôli tomu, že veľa režisérov, ktorí prišli po ňom, sa učili práve na jeho filmoch, on im bol inšpiráciou a tak po všetkých tých novších filmoch mi už tie jeho nepripadajú ničím výnimočné, s výnimkou Psycha. Toto je jediné jeho dielo, ktoré dostalo Oscara za najlepší film, takže som čakal niečo výnimočné, okrem spracovania aj silný príbeh, no ten je celkom jednoduchý a vďaka prehnanej stopáži nudný. Odkedy prídu mladomanželia do sídla Manderley, tak si mladá pani len zvyká na nový veľký dom a popri tom stále myslí na mŕtvu bývalú pani domu. Nič zaujímavé, dramatické, či thrillerové sa nedeje, všetko je v pohode, no ona sa správa, ako keby za každým rohom bolo strašidlo a tá afektovanosť Joan Fontaine mi išla dosť na nervy. Čakal som, že aspoň na koniec nás čaká nejaké prekvapenie, zvrat, čokoľvek zaujímavé, no nič také, záver je tiež o ničom, bez nejakej pointy. Nič hodné zapamätania tento film nemal. ()

ambron 

všechny recenze uživatele

Veľmi podarený film. Rebeccu divák nevidí, ale zasahuje do všetkého, čo sa v príbehu deje. Je akoby treťou hlavnou postavou, čo sa mi veľmi páčilo. Herci v podaní hlavných postáv skvelí, tá mrcha diabolská, atmosféra mystická. ()

zablaga 

všechny recenze uživatele

Jeden z veľmi mála prípadov, kde sa stretávam s tým, že film je lepší ako kniha. Lepšie spracovaný, lepšie mu človek pochopí. Príjemným prekvapením bol aj Laurence Olivier, čiže všetko dokopy to dáva peknú spleť niečoho pekne starého a takéto filmy sú raz za čas(u mňa už aj častejšie) vynikajúcim uvoľnením. ()

svik 

všechny recenze uživatele

Nebudu kometovat Hitchcocka, toho všichni kdo na jeho filmy koukají tak znají, ale film byl další neuvěřitelný zážitek. Po delším čase, když jsem si dával pauzu od mistrových filmů, jsem se znovu utvrdil v tom že Hitchcock je jen jeden. Klobouk dolů. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Další snímek z dílny pana Hitchcocka, který nejen že rozhodně stojí za odkoukání, ale díky němuž došlo i k opětovné rošádě mého žebříčku filmů AH. Jsem potěšena, že nemám co vytknout a mohu jen chválit. Houstnoucí atmosféra mě dokázala vtáhnout a nepustit. Hra světla a stínů byla úchvatná. Herecké výkony skvělé od všech zúčastněných, zejména bych vyzdvihla děsivou hospodyni (Judith Anderson), neb z jejího přesvědčivého působení se mi často svíraly útroby. No a na závěrečný kotrmelec už jsem netrpělivě čekala. A ani tentokrát mě AH nezklamal. Bravo! ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Romantika po ´´hitchcockovsky´´. Tajuplný príbeh s ladnou oscarovou kamerou a strhujúcimi hereckými výkonmi Laurence Oliviera a ( hlavne ) Joan Fontaine. ()

berny2468 

všechny recenze uživatele

Rebecca již zestárla. Ne však co se týká řemesla. I zde vcelku upozaděný Hitchcock v přesně nalajnovaných kulisách je bezchybný. Avšak příběh již moc nemá co nabídnout. První polovina je taková rozjezdová. Nastiňujou se vzájemné vztahy a první zajiskření mezi ústřední dvojicí. Následný závan mysteriózna a záhady, která se skrývá na panství, kam se nová paní de Winterová nastěhuje. To vše ještě funguje na výbornou. Bohužel následný vývoj děje šel naprosto mimo mě. Ve druhé polovině jsem se už spíše nudil. Lze zde rozeznat ještě Hitchcockův malý vliv. Přesto je to zajímavý film. Minimálně první polovina. Za mě je to vcelku škoda, protože se film dal rozvinout i jinak a zajímavějc. Asi si film již nikdy nepustím, ale na druhou stranu ani nelituji toho, že jsem ho viděl. A možná zkusím dát šanci i loňskému netflixovskému remaku. Třeba se tvůrcům podařilo zaktualizovat příběh pro současnost. 5/10. ()

spaceboyCZ 

všechny recenze uživatele

Tak u tohohle jsem sedel zarezany do sofa od zacatku do konce. Ani na zachod jsem si nemohl odskocit (aspon jedna reklamni pauza na CT2 ve filmu by nevadila :D ). Jsem nadsen...ale mohl jsem snad od Alfreda, Daphne, Laurence a Joan Fontaine cekat min? Nemohl. ()

bublajsa 

všechny recenze uživatele

Film ve mně zanechal hodně pocitů, skvělý provedení ve skvělých rukou. Atmosféra úžasná. Viděla jsem jen 1x, ale uvízl mi v paměti dodnes. Ale Hitchcock umí lépe. ()

baribal 

všechny recenze uživatele

Nejslabší Hitchcock, začátek klasicky dost zajímavý, ale stopáž filmu je až příliš dlouhá. Charisma hlavních postav sice dokážou pozornost přitáhnout, ale příběh který se dá odvyprávět možná za hodinu a čtvrt není to pravé pro Hitchcocka. Alfreda mám moc rád, ale tohle prostě nezapadá do jeho filmů. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Ruku na srdce, divíte se, že Mrs. Danvers (Judith Anderson) přeplo? Postavit přede mne někdo volbu: buďto svěrací kazajka, nebo každodenně se opakující úklid... tu bych mohl skončit; aby však nebylo pochyb - kde jsem to skončil, ó ano: nebo každodenně se opakující úklid zámeckého sídla, neváhal bych ani minutu a učil se uzly; nějaká vlastní iniciativa, nu ne, přeci jim nedám šanci si to rozmyslet. ;-) A jelikož vždy, tj. za každých okolností (rozuměj: i když nejsou v právu) stojím na straně vykořisťovaných, tak vám ještě musím říct toto: slečna nebyla tak zlá, jak by se mohlo zdát, vůbec ne, zlý člověk by přeci nezahořel pro myšlenku vnést do chladu polorozpadlého sídla (metafora prvního nevydařeného manželství pana de Winter) trochu toho tepla. 75 % ()

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Takovou dobu stále něco graduje, pomalinku a pomalinku a když už má dojít k vyvrcholení, tak nic. Zbytečné dvě hodiny, kterým chybí konec. ()

zlabus 

všechny recenze uživatele

Po tom rozčarování, kterého se mi dostává poslední dobou při sledování nových filmů, jsem se rozhodl uchýlit opět k nějaké klasice. A nezklamala. On ostatně Hitch nikdy nezklame. Takovéhle filmy mi hrozně chybí. 80% ()

kareen 

všechny recenze uživatele

Já, jak nejsem moc bojácná při sledování strašidelných filmů i když výjimky se najdou (zdravím Městečko Twin Peaks), tak mám naopak velký respekt před jejich knižními předlohami, které mi jsou schopny při mé fantasii přivodit dost nepříjemné mrazení v zádech a například u takových povídek od Daphne Du Maurier je to mrazení zvláště intenzivní. Proto se nedivím, že si Hitchcock vybral hned třikrát něco z její tvorby k zfilmování, pro oba je hlavním prostředkem k vyvolání strachu dokonale vystupňovaná tísnivá atmosféra a oba výborně pracují s psychologií svých postav. Bohužel, musím konstatovat, že v tomto případě je na tom lépe Mauier, Mrtvá a živá je sice více než co jiného z její tvorby především romantickým příběhem, ale její kniha na mě přesto působila velmi stísněným až depresivním dojmem. To mi u Hitchcoka tentokrát chybělo, Maximův dům na mě nepůsobil nijak pochmurně, naopak byl velmi krásný, hospodyni Danversovou jsem si představovala víc démonicky a jakkoliv se mi moc líbil výkon Joan Fontaine v roli ústřední hrdinky a já s ní velmi soucítila, její přerod z ustrašené, bojácné naivky na odhodlanou sebejistou mladou dámu by přeci jen moc náhlý. Přesto jsem byla s filmem velmi spokojená, protože pokud se tady Hitchcock nepředvedl zrovna jako mistr napětí, tak mu to všechno skvěle klaplo po romantické stránce a těch 130 minut mi uběhlo až neuvěřitelně rychle. ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Mladá křehká žena se provdá do honosného domu, kde před rokem za záhadných okolností zemřela paní. Služebnictvo, a hlavně hospodyně, se k nové paní de Winter chovají nepřátelsky. Pomlouvají ji a kde mohou, tam jí škodí. I pán domu, Maxim de Winter mívá chvíle zuřivosti, kdy jde z něho strach. Nová paní Winterová bude mít velmi těžké v domě obstát a zachovat si lásku a náklonnost svého muže. ()

Související novinky

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

Noir Film Festival 2019: Zítřek nemá šanci

17.08.2019

7. ročník unikátní přehlídky klasik, ale i pozapomenutých klenotů z bohaté pokladnice filmu noir představí snímky tematizující loupež, výběrovou retrospektivu noirových děl Fritze Langa, rozmanitou… (více)

Hitchcockovská klasika se dočká remaku

Hitchcockovská klasika se dočká remaku

15.11.2018

Britský filmař Ben Wheatley (High Rise, Křížová palba) natočí remake klasického hitchcockovského thrilleru Mrtvá a živá. Hlavní role si v gotické romanci zahrají Armie Hammer (Dej mi své jméno) a… (více)

Reklama

Reklama