poster

Co moře pohltí

  • Velká Británie

    Rich and Strange

Komedie / Romantický

Velká Británie, 1931, 82 min

Kamera:

Jack E. Cox
(další profese)
  • Radko
    ****

    Asi najeklektickejší film pána Alfréda. (eklektický - kto vyberá a spája prvky z rozličných i protichodných názorov, smerov - najmä z umenia a filozofie). Veď len kuknite: nemý film, zvukový film, groteska, počiatočný zvukový film, dokumentárny film, ľúbostná dráma, čínske mačacie mysty (uhrančivé tváre nemých Číňanov nemali chybu), zemepisný film, komédia, film s morálnym posolstvom, všetko v jednom. Tu zrejme nešlo režisérovi o to, aby to nejako uhral, ale najmä o to aby sa zahral. Skvelá vec. Poznámka Hitchcock film nejako zvlášť nekomentoval, pretože pre neho boli pri bilancovaní zaujímavé len divácky úspešné a veľmi navštevované filmy. Poznámka 2: Psíček a mačička boli na polievku, do ktorej dali všetky mňamky dvaja, pán Alfréd to zvládol sám.(17.3.2016)

  • tomtomtoma
    ***

    Přepsáno v červenci 2018. Co moře pohltí... nevyváženě podivný melodram je zavádějící charakteristickou filmu. Přesnější je označení cynický šťouchanec střední třídě. Hitchcock si dobírá jejich sny a představy o lepší společnosti. Konfrontuje jejich světonázor a pocit světáctví s vlastní omezeností a předsudky. Bere jim iluze a nechává je napospas všeobecnému výsměchu. Kruté a výstižné. Hlavní postavou svérázné komedie je Fred Hill (zajímavý Henry Kendall), nespokojený s ubíjející všedností běžného života střední třídy. Splnění snu ho vrací do dětských představ romantického dobrodružství tajuplných dálek, exotických krásek, nebezpečí, blahobytu a rozmanitého opájení se životem s lákavou příchutí. Nové možnosti mají překážky pouze ve vlastních hlavách. Buranství si nalévá ambrosii v klaunské čepici. Hlavní ženskou postavou je Emily Hill (pozoruhodná Joan Barry), křehká a skromná Fredova manželka. Dobrodružství jí přinese chybějící romantické omámení, a přesto netouží po překročení vlastního stínu. Výraznou postavou je kapitán Gordon (sympatický Percy Marmont), elegantnější a obdivovanější podoba lepších kruhů. Kavalírství je k dispozici s diskrétním odstupem a vždy s ochotně pomocnou rukou. Důležitou postavou je atraktivní princezna (Betty Amann), podmanivá vůně tajuplných dálek a vábivé pozlátko zdání a naděje. Splnění odvážného snu je blízko svého uzavření. Z dalších rolí: vlezlá spolucestující na lodní plavbě kolem světa (Elsie Randolph), či bavící se spolucestující plukovník (Aubrey Dexter). Co moře pohltí je cynickým políčkem omezenosti střední třídy. Velmi pozoruhodná neuctivost.(21.8.2009)

  • EdaS
    ***

    Pro Hitchcocka velmi netypický film celou první polovinu nabízí pouze nepříliš vtipné scénky z cesty, aby se zlomil do trochu zajímavějšího melodramatu, končícího dobrodružstvím na potápějící se lodi. I v knize Rozhovory Hitchcock - Truffaut se o Rich and Strange Hitch nechtěl moc bavit, není totiž opravdu o čem. Filmařsky až na dvě tři scény taky nepříliš zajímavé, slabší tři hvězdičky.(25.3.2007)

  • pepo
    ***

    Podivny mismas stylov a zanrov. Tie prechody medzi nemou groteskou, romantickou komediou, vztahovou dramou, katastrofickym filmom a bohviecim vsetkym este nie su hladke. A mozno som prilis pruderny, ale manzelsky par, ktory hned pri prvej moznosti podvadza svojho partnera, nie su pre hrdinovia, s ktorymi by som sa vedel identitikovat. 6/10(7.4.2020)

  • Caelos
    ***

    První půlka je celkem nudle, až ve druhé půlce se z toho stává film. Scéna na potápějící se lodi je skvělá, nicméně všechno mi ve filmu připadá takové moc rychlé. Jsou doma, pak najednou na lodi, sem tam zastávka, loď se potápí, pak jsou na jednou na jiné lodi, a pak najednou doma. Všechno moc honem. (5/10)(22.1.2009)

  • - Film měl premiéru až po dalším Hitchcockově filmu Číslo sedmnáct (1932), i když byl dokončen jako první.

  • - Film byl zřejmě ovlivněn osobními zážitky Hitchcockových, které zažili před svatbou během společné plaby lodí. Film však vznikl podle románové předlohy. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)

  • - Hitchcock si obzvláště oblíbil herečku Elsie Randolp, která hrála slečnu Imrie. Tehdy jí slíbil, že jí dá v budoucnu znovu rád příležitost hrát v jeho filmu. O čtyřicet let později se Elsie Randolp objevila ve filmu Zběsilost (1972). (Pavlínka9)