poster

Boj na nůž

  • Velká Británie

    The Skin Game

Drama

Velká Británie, 1931, 85 min

Předloha:

John Galsworthy (kniha)

Scénář:

Alma Reville

Kamera:

Jack E. Cox

Hudba:

Georges Bizet

Producenti:

John Maxwell

Střih:

Rene Marrison
(další profese)
  • tomtomtoma
    ****

    Přepsáno v červenci 2018. Boj na nůž (originální titul The Skin Game je přiléhavějším názvem filmu) nezapře svou divadelní předlohu. Autor předlohy John Galsworthy byl třídním renegátem a neváhal své psaní formovat do podoby kritické satiry. Boj na nůž je o morálním pokrytectví elitní vrstvy. Boj na nůž je nemilosrdná srážka zvykové povýšenosti s novým a dravým proudem povýšenosti. Boj na nůž je střet o majetek a mocenské postavení. Boj na nůž je řád světa v lokálním měřítku. Boj na nůž potvrzuje nemožnost třídní a společenské rovnosti. Pokrytectví morální bigotnosti zde dostává nejzuřivější rozměr a kultivované vystupování. Mužskou tváří aristokratické elity je Jack Hillcrist (dobrý C.V. France), ctihodný baron v rozhořčení z mizejících starých dobrých časů společenského uspořádání. Ženskou tváří aristokracie je Ivy Hillcrist (velmi zajímavá Helen Haye), Jackova manželka a nejúskočnější podoba uražené ješitnosti. A opovážlivost proti zavedeným pořádkům musí být exemplárně potrestána a zhanobena. Nejzatvrzelejším protivníkem je továrník Hornblower (dobrý Edmund Gwenn), nově formující se dravá elita, která touží po plnohodnotném společenském přijetí a uznání důležitosti. Povýšenost naráží na povýšenost a boj o postavení slibuje gradaci. Předmětem nechtěného zájmu je Chloe Hornblower (zajímavá Phyllis Konstam), Hornblowerova snacha s nejasnou minulostí. A morální pokrytectví je tísnivou štvanicí proti lidské důstojnosti, cesta na oltář je volná. Důležitou postavou je Dawker (velmi zajímavý Edward Chapman), pravá ruka Ivy Hillcrist. Zlomyslný a úlisný poskok rád rozsévá bolestivé rány lidským duším. Z dalších rolí: mladá a stále dětinská baronova dcera Jill Hillcrist (sympatická Jill Esmond), Chloein nepříčetně hledající manžel Charles Hornblower (John Longden), jeho mladší a smířlivější bratr Rolf (Frank Lawton), staří vděční manželé Jackmanovi (Herbert Ross a Dora Gregory), dražitel strhujícího nepřátelského aukčního soupeření (Ronald Frankau), či hrůzu nahánějící cizinec (R.E. Jeffrey). Boj na nůž je kousavou společenskou satirou, kde nejkritičtější tón směřuje k mravnímu pokrytectví elitních kruhů. Neúprosně jízlivé.(21.8.2009)

  • honajz2
    ***

    Ta scéna aukce je opravdu hodně napínavá a z celého filmu nejlepší. Jenže když pominu ji a chytrý příběh, moc mě to nezaujalo. Přitom ten film něco do sebe má a ten příběh je opravdu zajímavý, ale prostě mi tam chyběla ta Hitchcockova typická atmosféra, napětí a podmanivost. I kamera v některých záběrech není úplně zajímavá. Je to škoda, podle mě se ze Skin Game dalo vyždímat víc, ale třeba jsem jen nebyl ve správné náladě a při druhém zhlédnutí to docením víc. 3*(1.7.2020)

  • pepo
    ****

    Mam s tym vlastne iba 2 problemy. Nedokazalo sa to uplne oprostit od divadelneho povodu (je to dost utopene v dialogoch) a ta pekna dievcina s cool prsiami je priserna herecka. Inak spokojnost. Pribeh je silny, myslienka univerzalna a Hitch minimalne pri scene burzy ukazal, co z neho vyrastie. Velmi dobra dobova zalezitost. 8/10(7.4.2020)

  • hanagi
    ****

    I když je jasné, že tohle není Mistrův výsostný žánr, i tak dokázal udržet napětí a pohrát si s morálním dilematem - účel světí prostředky. Já ale opět žasnu, jak komponuje scény a jak to skvěle do sebe zapadá! A to mi tam opět, jen tak mimochodem, mrsknul obrazově nezapomenutelný moment - postavu v aleji.(20.6.2016)

  • Martin741
    ****

    Slusny film o rivalite dvoch rodin. Hitchcock nemal rad "tocenie dialogov" /ani ja, preto som dost sprdol precenovany Hateful Eight od Tarantina/. A tu sa keca teda dost. Vyborna je aukcna scena a postupne rastuce napatie medzi dvoma rodinami, ktore vyusti ... ale co budem prezradzat, sak si to pozrite sami : 74 %(20.2.2016)

  • - Film vychází z divadelní hry „Skin Game“ Johna Galsworthyho, která byla uvedena v Londýně v roce 1921. (Pavlínka9)

  • - Dvě obrovské dánské dogy, které museli při natáčení projít velkolepým sálem, svými drápy působily při nahrávání zvuku strašný hluk. Aby se tak mohly pohybovat potichu, musely dostat na tlapky malé botičky a na ně pak namalovat drápy. (Pavlínka9)