Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Dimitri TiomkinHrají:
Farley Granger, Ruth Roman, Robert Walker, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Kasey Rogers, Jonathan Hale, Robert Gist, Howard St. John, Alfred Hitchcock (více)Obsahy(2)
Na téhle cestě je něco podivného. Příliš mnoho věcí se tu vyskytuje ve dvojicích. Tenisová hvězda Guy (Farley Granger) nenávidí svou nevěrnou ženu. Tajemný Bruno (Robert Walker) nenávidí svého otce. Není to dokonalé východisko pro žertovný návrh: „Zabiji tu tvoji, když ty zabiješ toho mého?“. A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte. „Není to fascinující?” ptával se často mistr napětí. Popravdě řečeno, je to dvojnásobně fascinující, protože Hitchcock natočil dvě verze Cizinců ve vlaku. Původní verze jje naprostá thrillerová klasika. Nedávno nalezená, delší pracovní britská kopie nabízí „překvapivé zdůraznění Brunovy okázalosti, způsobu, jakým je přitahován ke Guyovi i jeho psychotické osobnosti” (Bill Desowitz, Film Comment). Odhalování Brunovy skryté podstaty, skvělé scény (tenisový zápas, rozpadající se kolotoč) a napětí, které dokáže vytvořit jen Hitchcock, dělají z tohoto filmu prvotřídní jízdu. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (287)
7/10 Originálna zápletka zapracovaná v scenári už kultového noirovského spisovateľa Raymonda Chandlera a v réžii Alfreda Hitchcocka. Myslím, že sa z toho dalo dostať oveľa viac, atmosféra a beznádej hlavného hrdinu zďaleka nie sú také dusné, ako to zo začiatku vyzerá (zápletka začína už v prvej scéne). Hlavne stredná časť filmu je dosť pozvoľná. ()
Film, na němž by se mohlo vyučovat vyvolávání napětí, které je - jako vždy u Hitchce - nadřazeno věrohodnosti postav i situací, v nichž se ocitají. Scénu za scénou jsou Cizince ve vlaku mistrnou ukázkou, jak si získat a udržet divákovu pozornost a jak si pohrávat s divákovým očekáváním. Od úvodního střetnutí, které kromě obou postav uvádí na scénu také klíčový motiv duality (s kontrastem černé a bílé se vzhledem k bílé barvě Guyova sportu pracuje po celý film) a neméně důležitý prvek náhody, přes černohumrně laděný stalking v zábavním parku k dechberoucímu lovení zapalovače, kdy nás Hitchcock přiměje fandit psychopatovi. Morální ambivalence, schopnost postavit dětsky nevinné na roveň smrtonosného, graduje tou nejďábelštější jízdou na kolotoči, jaká se kdy v nějakém filmu objevila. Při jejím natáčení se údajně i mistrovi napětí potily ruce. Nedokážu si představit lepší doporučení. (Když Guy v úvodu filmu vystupuje z vlaku, Hitchcock do něj s basou nastupuje). 85% Zajímavé komentáře: jojinecko, Cimr, pijavica ()
"Tatínkovi skandál nevadí. Je senátor." Vraždící budoucí zeťák by možná i senátorovi trošku vadil, ale tentokrát není o hrdinově nevině pochyb a hraje se jiná hra. Hra o výměně vražd, kdy se na věci dohodla jen jedna strana a hrdina musí za nenápadného policejního dohledu čistit své jméno. Jsem si jistý tím, že námět v době vzniku smrděl genialitou, Hitchcock si skvěle vyhrál s napětím, děj dopředu nebylo snadné vyvěštit a když k tomu přidám zběsilé rotace těla při tenisovém mači a dobové kopcoidní returny, tak mi ke spokojenosti nic nechybělo. ()
"A teď se dívejte, jak Alfred Hitchcock posiluje dualitu lidské povahy. Čím déle se budete dívat, tím více uvidíte", píše oficiální distributor. "Já se teda díval, ale nic moc jsem tam teda neviděl", píšu já... Ale ta závěrečná scéna, ta na tom kolotoči, ty voďo, ta teda byla, vuhuuu :-) ()
Sir Alfred Hitchcock je pre mňa obrovská autorita. Má môj rešpekt, obdiv a uznanie. Je stálym členom v rebríčku mojich najobľúbenejších režisérov. No a tento svoj vysoký kredit si u mňa ešte viac navŕšil filmom "Cudzinci vo vlaku", ktorý natočil v roku 1951. Naservíroval mi výborný čiernobiely noir thriller. Príbeh výmeny vrážd. Bolo to zaujímavé, napínavé, scénaristicky vypilované a dokonale filmársky spracované. Alfred Hitchcock mi opäť doprial skvelý divácky zážitok. **** ()
Galerie (80)
Zajímavosti (36)
- Toto byl poslední film pro Roberta Walkera, který zemřel o osm měsíců po dokončení filmu na přecitlivělou reakci na drogu v 33 letech. (Kulmon)
- Hitchcock uvedl, že původně měl film končit záběrem na Guye (Farley Granger) v zábavním parku poté, co byl zbaven obvinění z vraždy vlastní ženy. Chtěl, aby v poslední větě, kterou Guy ve filmu pronese, označil Bruna (Robert Walker) za "velice vychytralého chlapa". Takový závěr ale nebyl pro Warner Brothers přijatelný. [Zdroj: Vždyť je to jen film] (Pavlínka9)
- Pri stretnutí s Brunom (Robert Walker) Miriam (Kasey Rogers) líže zmrzlinu a vyzerá pri tom zároveň detinsky i zmyselne, keď upiera naň svoj pohľad. Hitchcock takto vykresľuje postoj, ktorý je zbavený sentimentu. Miriam nie je smiešna sama o sebe, smiešnou je jej situácia, obmedzený rozhľad a nepochopenie súvislostí. Je to komické, no i zlovestné. Takto je predstavený svet, z ktorého sa Guy (Farley Granger) snaží ujsť. Je ním však dosť poznamenaný, skrz úmysly, ktoré odhalil Bruno, a tak on sám už nemôže vyviaznuť zo situácie bez poškvrny. (Biopler)
Reklama