poster

Pod obratníkem Kozoroha

  • Velká Británie

    Under Capricorn

Drama

Velká Británie, 1949, 117 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • neoBlast
    ***

    Melodrama, které postrádá napětí od Mr. Suspense? To ne. Kdyby se jednalo o jiného, průměrného režiséra, jistě bych ocenil scény s rozpohybovanou kamerou s úsporným střihem. Ale Hitch má na víc a zde mu chybí pořádný gradující děj. Pochválit musím Josepha Cottena, který se ve své roli upřímně vyžívá, bohužel stejně jako ostatní postavy nemá pořádně srovnané své motivace (hlavně v první polovině filmu). 50 %(2.11.2009)

  • sinp
    ***

    Pouze „kamerové cvičení“, leč uvedené do distribuce... Návrat na Britské ostrovy se Hitchcockovi vůbec nepovedl. Působí to jako zbytný projekt, který po zkušenosti s filmem Provaz zkouší, co ještě unese snímek postavený na dlouhých záběrech. V tomto ohledu je určitě o čem mluvit a film celkem vytrvale chválit, protože znamená krok kupředu – Hitchcock úžasně vytěžil dostupné technické možnosti a promyslel orientaci v prostoru velkého sídla, takže bez střihu provádí jízdy, nad nimiž by zaplesal i Jancsó. Unikátní je i práce se zvukem, respektive jeho mizením při vzájemném vzdalování postav. Tohle všechno je hezké, ale když odhodím blok s čárkováním počtu záběrů a vykreslováním prostorových plánů, tak mi zážitek klesne někam k bodu nula. Melodramatické vyprávění zasazené do poněkud nepřesvědčivě vyhlížející Austrálie první poloviny devatenáctého století se spoléhá převážně na dialogy, které mají rozvíjet komplikované vztahy mezi postavami. Není ovšem snadné udržet v paměti všechny informace, které připomínají více náhodný výňatek z románu než cílený výběr toho nejpodstatnějšího. Pro herce je tento film za trest – nejistá Ingrid Bergman je místy naprosto k nepoznání, kožený Joseph Cotten zase připomíná jakéhosi „australského Johna Waynea“, což zní otřesně a je otřesné. Napětí je pozvolné a negradované, nedokázal jsem si vybudovat trvalý zájem o nastalé situace. Pod obratníkem Kozoroha podle mě spojuje dvě oblasti, které Hitchcock příliš neovládal – historický film (viz zmatená Jamaica Inn) a nacionalismus (viz nesnesitelný Juno a páv). Spolu s tím ale zároveň uznávám, že kdyby se u každého režiséra projevoval tvůrčí výpadek tímto způsobem, tak by byl svět daleko příjemnějším místem. Alespoň pro cinefily...(1.5.2013)

  • PetrPan
    *

    Uff, červená knihovna pro mne asi nikdy nebude a při sledování tohohle sladkobolného melodramatu se mi stále vybavovalo mých 5 min s Esmeraldou. Uvědomuju si, že srovnání s tupými telenovelami jihoamerických produkcí není zřejmě zrovna na místě, tohle je patrně jiné patro a já k němu nemám klíč, jenže veškerá úcta, kterou chovám ke svému oblíbenci Hitchcockovi a všechen už kdysi nabytý obdiv k herectví Ingrid Bergmanové se utopily v moři prosté nudy.(6.8.2014)

  • classic
    ***

    „Dvaja starí a jedna žienka domáca” , tak to kľudne môže byť i typický, milostný Δ , ale čo sa následne stane, keď do hry vstúpi ešte aj štvrtá osoba (inkognito), čiže to už by vtedy normálne mali začať i taniere lietať všade po miestnosti, ako v dajakej horlivej španielskej telenovele-Keď budeš moja..., ó áno, a bude to pekne zamotané... ? Našťastie naši hrdinovia nie sú až tak temperamentní, aby po sebe trebárs, ako naschvál hádzali ešte aj sklenennými nádobami, ale zase nemožno úplne povedať, že by boli strašne nudní, keď by sa tu absolútne nič zaujímavé nediaľo, pretože vzťahy medzi týmito filmovými charaktermi sú pomerne často vypäté, keď už naozaj nechýba veľmi veľa, aby sa tu niečo tragické stalo, a preto som si väčšinou pripadal, ako v hollywoodskej „mydlovej opere” , pod taktovkou britského režisérskeho klasika-Alfreda Hitchcocka, ktorého ‘zverenkyňa’ INGRID ‹Ilsa› BERGMAN predvádza naprosto strhujúci herecký výkon-Lady Henrietty Flusky, závislej od alkoholu, i s temnou minulosťou na konte, ktorej sa musí postaviť zoči-voči. Síce jej zručne sekundujú dvaja páni so zvučnými menami, Joseph Cotten a Michael Wilding, ale keď dostáva priestor práve „bergmanka” , tak nemajú ani v najmenšom šancu stať sa jej rovnocennými partnermi, skrátka, je to taká veľká osobnosť, že Bogart by ledva obstál ! Jednoducho povedané, kradne si film pre seba, v dobrom slova zmysle, aj keď istý čas potrvá, pokiaľ sa prvýkrát objaví na plátne, treba mať dostatočnú trpezlivosť, a potom to už ide samé od seba, keď budete doslova hltať každú scénu, v ktorej sa objaví, že ani DP Jacka Cardiffa z nej ani na okamih nespustí oči, je tu pomerne viacero dlhších, neprerušovaných záberov s dokonalou hĺbkou obrazu, a tak ešte vychválim nášho HITCHA, ktorý si dal extra záležať i na pôsobivej réžii, prečo dať práve jeho Pod obratníkom kozorožca šancu, lebo tých lákadiel naozaj moc veľa nie je !(22.11.2019)

  • Dexter1
    ***

    Kostýmy fajn a to je asi tak všetko. Film, ktorý nemá nič spoločné s Hitchcockom je rozťahaný, ukecaný, mierne nudí a ani po formálnej stránke sa ani na tú dobu nejedná o nejaký lepší priemer. Jediné čo poteší (okrem tých kostýmov, na ktorých si zrejme dali všetci záležať) je zlatá Ingrid Bergman a Michael Wilding, ktorého image silno pripomína gentlemana doktora Frankensteina v podaní Petera Cushinga.(25.1.2014)

  • - Hitchcocka lze ve filmu zahlédnout jako "muže s cylindrem na schodech vládní budovy." (Němi)

  • - Alfred Hitchcock priznal, že natáčanie filmu zahájil len kvôli Ingrid Bergman. Neskôr však povedal, že lepšie je Bergmanovú vidieť ako počuť. (Saber)

  • - Film nebyl u diváků příliš úspěšný a s výslednou podobou nebyl úplně spokojen ani sám Hitchcock. (Zdroj: ČSFD.cz)